Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å

Åska

En diskussion uppkom under lunchen och ämnet var: Om man är gravid med tvillingar hur kan man då se om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar?

Vi kom inte fram till något så jag vänder mig till de kloka mödrarna ( och övriga kloka användare) här på barnavdelningen!
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Åska skrev:
En diskussion uppkom under lunchen och ämnet var: Om man är gravid med tvillingar hur kan man då se om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar?

Vi kom inte fram till något så jag vänder mig till de kloka mödrarna ( och övriga kloka användare) här på barnavdelningen!
Tvåäggs har kanske två moderkakor, alltså en var?
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Åska skrev:
En diskussion uppkom under lunchen och ämnet var: Om man är gravid med tvillingar hur kan man då se om det är enäggstvillingar eller tvåäggstvillingar?

Vi kom inte fram till något så jag vänder mig till de kloka mödrarna ( och övriga kloka användare) här på barnavdelningen!

Tvåäggs har vad jag förståt två moderkakor och två hinnsäckar medans enäggs delar på både kakan och vattenpåsen.
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Mysaan skrev:
Tvåäggs har vad jag förståt två moderkakor och två hinnsäckar medans enäggs delar på både kakan och vattenpåsen.


Tack för svaret! Vad skulle man göra utan Buke? :D
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Mysaan skrev:
Tvåäggs har vad jag förståt två moderkakor och två hinnsäckar medans enäggs delar på både kakan och vattenpåsen.

Så har jag också förstått att det är...
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Man kan tyvärr inte alltid se det, moderkakorna kan vara sammanväxt, och ibland på UL så ser man inte alltid fosterhinnan. (eller hur det nu var..)

Jag känner en del som har fått tvillingar, och jag trodde förståss att det var glasklart om det var en eller tvåäggs.. men så är alltså inte fallet, så man vet inte alltid...

Vi ska inte veta allt om våra barn, tydligen ;)
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

malinsky skrev:
Man kan tyvärr inte alltid se det, moderkakorna kan vara sammanväxt, och ibland på UL så ser man inte alltid fosterhinnan. (eller hur det nu var..)

Jag känner en del som har fått tvillingar, och jag trodde förståss att det var glasklart om det var en eller tvåäggs.. men så är alltså inte fallet, så man vet inte alltid...

Vi ska inte veta allt om våra barn, tydligen ;)

Det är sant, mina brorsor vet inte om de är enäggs eller tvåäggs. Troligen enäggs eftersom de är ganska lika...
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

på familjelivs sida läste jag nyligen att det enda som med säkerhet kan säga det är DNA-test som kan göras när de två trollen tittar ut :-)
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

Nej, så enkelt är det tyvärr inte.

Hur hinnsäckar och annat beror dels på NÄR ett enäggstvillingpar delade sig, det kan ske från befruktning till 14 dagar efter, om det är riktigt sent så blir själva tvillingarna sammanväxta, sker det tidigt så kan de ha två moderkakor och helt egna hinnor.

Om tvllingarna ligger i samma inre säck så är det garanterat enäggs, har de en egna inre säck men gemensam yttre säck är det också enäggs. I alla övriga fall kan det vara vilket som, eftersom vid tvåäggistvillingar kan de yttre säckarna växa ihop så att en "vägg" blir gemensam.

Jag var på föredrag när jag väntade mina och så var iallafall rönen då.
 
Sv: Enäggs eller tvåäggs tvilling?

filiduttan skrev:
på familjelivs sida läste jag nyligen att det enda som med säkerhet kan säga det är DNA-test som kan göras när de två trollen tittar ut :-)
Nja, det enda sättet är väl att ta i.. Är barnen av olika kön så är det GARANTERAT tvåäggstvillingar.. ;) :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 011
Senast: Hermelin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 933
Senast: jemeni
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Unhappy
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 622
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp