Enbart dressyrsadel till skogsridning?

Fibusen

Trådstartare
Har kikat på en häst jag ev ska ta hem, går i dag med en utprovad dressyrsadel,men den kommer inte följa med hästen,har dock hittat en likadan på annons.

Eftersom jag bara kommer rida i skogen,är det urbota dumt att ha en dressyrsadel då enbart? Bör jag avvakta och prova ut en allround i framtiden i stället?

Någon här som har enbart dressyrsadel? Känner ni att ni hade behövt en allround/hopp också? Kommer dressyra lite i skogen,men någon gång kanske man vill rida ner och hoppa några stockar,det är väll omöjligt i en dressyrsadel? Annars är det bara långa,härliga skogsturer utan krav.
 
Jag hade både en hoppsadel och en dressyrsadel till min häst, när jag red ut i skogen använde jag helst dressyrsadeln. Det är bara vid hoppning jag känner att jag vill ha en hoppsadel. Hellre hoppning någon enstaka gång (lägre hinder, t ex stockar) i en dressyrsadel än alltid rida i en allround- eller hoppsadel.
 
Jag rider i en islandssadel (ser ut och fungerar som dressyrsadlar) till min islandshäst och använder den till allt. Medryttaren hoppar tom i den på låg nivå.
 
rider helst i dressyrsadel både i skog å på banan :) och även jag är i åsikten att jag hellre alltid har en dressyr å hoppar lågt i dem enstaka gång än ha hopp/allround jämt. Men det är ju en smaksak :)
 
Använder bara dressyrsadeln på ridbana. Allround eller hoppsadel ute i skog och mark då jag inte tycker att dressyrsadeln ger nått stöd vid uteritter, svårt att stå i fältsits eller hoppa över diken och träd.
 
Det beror väl på vilken slags häst du har och hur du rider. Om du mest skrittar och travar med en och annan lugn och kort galopp är väl en dressyrsadel ok, men om du gillar långa och snabba galopper måste du kunna stå i fältsits och då är en dressyrsadel värdelös. Jag rider mkt ut och har en flatback hoppsadel till det. Har en dressyrsadel till arbete på ridbanan
 
Har kikat på en häst jag ev ska ta hem, går i dag med en utprovad dressyrsadel,men den kommer inte följa med hästen,har dock hittat en likadan på annons.

Eftersom jag bara kommer rida i skogen,är det urbota dumt att ha en dressyrsadel då enbart? Bör jag avvakta och prova ut en allround i framtiden i stället?

Någon här som har enbart dressyrsadel? Känner ni att ni hade behövt en allround/hopp också? Kommer dressyra lite i skogen,men någon gång kanske man vill rida ner och hoppa några stockar,det är väll omöjligt i en dressyrsadel? Annars är det bara långa,härliga skogsturer utan krav.

Skulle jag enbart rida i skogen skulle jag köpt en hoppsadel ist med tanke på hur mkt de underlättar att kunna stå i fältsits etc.
 
Jag har (nästan) alltid bara haft dressyrsadel och/eller islandssadel, och de är ju snarlika. Fungerar hur bra som helst.

Vissa RIKTIGT djupa modeller är förstås lite svårare att stå i lättsits i, om t.ex. stora knästöd gör att så korta stigläder inte går att ha. Men i de jag har haft har det fungerat bra, har även hoppat lite lågt (typ 80 med övervuxen ponny, jag är ingen hoppryttare...) i dressyrsadlarna.

MEN med det sagt, skulle jag ha en häst som jag enbart red i skogen med skulle jag nog föredra en hoppsadel eller iallafall en allroundsadel, men det är för att jag trivs bättre i den typen av sadlar om jag "bara" skogsmullar. Men vad man trivs i för sadlar är ju väldigt individuellt, så det är bara hur det är för mig.
 
En dressyrsadel har nästan alltid en flexibel bom, till skillnad från hoppsadelns mer rigida. Detta för att du ska kunna komma nära hästen och kunna ge hjälper med små medel. Detta gör dressyrsadeln mindre lämplig för rejäla uteritter, då den mer påverkar hästens rygg. Om man tänker sig det mest optimala för uteritter borde då bli en hederlig manskapsadel, byggd för att i det närmaste bo på hästens rygg i dagar, men med en fexibilitet lika med noll.

Detta i åtanke, plus att du kan som tidigare nämnt stå i fältsits talar för hoppsadel ute i skogen.
Å andra sidan, rider du ett varv i skogen eller två och inte är ute längre stunder spelar det mindre roll.
 
Beror ju helt på vad man gör på uteritterna, jag rider ju alltid dressyr även när jag rider ut, tycker heller inte att det är några problem att korta läder och stå i fältsits med dressyrsadeln. Men hade jag varit ren skogsmulle så hade jag nog valt hoppsadel.
 
Haha!

Efter flera år med bara dressyrsadel känner jag precis tvärt om.

Min förra hade hoppsadel bara i flera år, den gick utmärkt att rida dressyr i och funkade bra i skogen.
Nuvarande häst har en dressyrsadel, vill jag ha kortare läder hamnar knäna på gränsen till utanför sadeln och vinkeln i höften blir lite halvfel. Det är också helt uppenbart att pållan tycker det är svårare att verkligen släppa loss i lite mer framåt galopp. Hoppning blir obalanserat.

/Lavinia

Jag har hellre en hoppsadel bara, än bara en dressyrsadel
Jag hade både en hoppsadel och en dressyrsadel till min häst, när jag red ut i skogen använde jag helst dressyrsadeln. Det är bara vid hoppning jag känner att jag vill ha en hoppsadel. Hellre hoppning någon enstaka gång (lägre hinder, t ex stockar) i en dressyrsadel än alltid rida i en allround- eller hoppsadel.
 
Jag tycker helt det beror på hur man som ryttare vill sitta i sadeln, jag rider helst med långa stigläder - kortare vill jag bara ha om jag ska hoppa. Har helst en dressyrsadel till "allt", men vill inte ha djup sits utan ganska flat för min rygg tar stryk annars. Så smaken är som baken bokstavligen. Sitter man bra och känner sig bekväm och trygg i en hoppsadel så välj det och vice versa :)
 
Hade tidigare endast hoppsadel till min ponny. Red mest i skog, hoppträning och även 50km distans prova på i den. Funkade kanon. Nu mer har jag endast dressyr/islandssadel och tycker det är svårt att galoppera ordentligt på honom ute. Men på islänningen går samma sadel lika bra oavsett gångart och har hoppat i den. Letar hoppsadel men har hittills hoppat bättre i islandssadeln än de hoppsadlar jag provat på honom :banghead:
Nackdel med hoppsadel är att det är svårare att få en ordentlig lodrät sits.

Så provrid hästen med sadeln den har nu ute och testa hur mer ökad galopp känns. Om du tycker sadeln funkar bra skaffa en sån annars en hopp.
 
Klart det går att rida i dressyrsadel ute, men för min del tycker jag det är rysligt obekvämt. Jag skulle absolut satsat på allround eller hoppsadel istället.
 
Haha!

Efter flera år med bara dressyrsadel känner jag precis tvärt om.

Min förra hade hoppsadel bara i flera år, den gick utmärkt att rida dressyr i och funkade bra i skogen.
Nuvarande häst har en dressyrsadel, vill jag ha kortare läder hamnar knäna på gränsen till utanför sadeln och vinkeln i höften blir lite halvfel. Det är också helt uppenbart att pållan tycker det är svårare att verkligen släppa loss i lite mer framåt galopp. Hoppning blir obalanserat.

/Lavinia

Jag har hellre en hoppsadel bara, än bara en dressyrsadel
Exakt samma här.

En bra modern hoppsadel fungerar utmärkt att rida vardagsdressyr i.

(Trots att jag är dressyrtant så hade jag valt en bra hoppsadel)
 
Alla är olika, en del trivs fint med att rida ut i dressyrsadeln, andra inte. Min åsikt är att ta en hopp eller en dressyr (om du inte känner för att tömma bankboken och köpa en av var ;-) ), det jag lärt mig genom åren är att jag inte ska ha allround, de är inte lite av båda, de är inget av varken dressyr eller hoppsadel.
 
Det går alldeles utmärkt att galoppera snabbt, klättra och ta något mindre skutt i dressyrsadel förutsatt att den inte är extremt djup och för liten. Hoppryttare tycker inte att det går haha. Men det är pga att det känns ovant, man vänjer sig vid sin sadel och känner sig säker i den. :)

Jag har två dressyrsadlar, sålde hoppsadeln när jag slutade hoppträna pga smärta i knän och fotleder. Rider dressyr men rider ut väldigt mycket och vi klättrar massa. Är inga som helst problem att låta hästen sträcka ut i galopp heller.

Ska du mest rida ut i skogen är en dressyrsadel 100 ggr skönare än en platt hoppsadel där man måste knöla ihop benen som nåt jätteinsekt. :p
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 999
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hallå :D Nu börjar tankarna gå till framtida häst och då är ju den stora frågan vad ska man köpa för sadel egentligen? Jag planerar...
Svar
0
· Visningar
637
Senast: Void
·
Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 578
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp