Enbart dressyrsadel till skogsridning?

Det går alldeles utmärkt att galoppera snabbt, klättra och ta något mindre skutt i dressyrsadel förutsatt att den inte är extremt djup och för liten. Hoppryttare tycker inte att det går haha. Men det är pga att det känns ovant, man vänjer sig vid sin sadel och känner sig säker i den. :)

Jag har två dressyrsadlar, sålde hoppsadeln när jag slutade hoppträna pga smärta i knän och fotleder. Rider dressyr men rider ut väldigt mycket och vi klättrar massa. Är inga som helst problem att låta hästen sträcka ut i galopp heller.

Ska du mest rida ut i skogen är en dressyrsadel 100 ggr skönare än en platt hoppsadel där man måste knöla ihop benen som nåt jätteinsekt. :p

Nej det beror på att du aldrig avlastar hästens rygg med en dressyrsadel eftersom du aldrig får upp sätet ur sadeln, hur mkt än dressyrmänniskor tror det ;)
 
Jag hade länge bara en hoppsadel, dock inget flat säte så känner mig inte "ihopknycklad". Den är underbar att rida långa skogsturer med i alla tempon, klättring och hopp över diken och stockar är inga problem.
Köpte för dryga halvåret sen en dressyrsadel. Men den används endast för dressyr. Dels så är den såpas djup i sätet och placerar mig på ett sätt som gör det obekvämt att fara fram i skogen med och dels så var den såpass dyr så jag vill inte att den repas av pinnar och kvistar i skogen.
Men om jag var tvungen att bara ha en så hade jag helt klart valt hoppsadeln. Den är såpass djup i sätet så det är inga problem att rida lättare dressyr i den.
 
Jag hade inte velat ha bara dressyrsadel på min fux. Vill kunna ha korta läder och känner mig för fast för att våga rida ut i dressyrsadeln.
Är ändå en flat sits och små knästöd i min sadel :). den lodräta sitsen är inte direkt bekväm att rida i heller
 
Nej det beror på att du aldrig avlastar hästens rygg med en dressyrsadel eftersom du aldrig får upp sätet ur sadeln, hur mkt än dressyrmänniskor tror det ;)
Jodå, det är bara att lyfta på röven! Jag använder oftast dressyrsadeln till de längre turerna, rider alltid lätt och galopperar alltid i fältsits, hoppar mindre stockar och diken på ett inte helt graciöst sätt (men det är inte sadelns fel).

Jag rider dock med kortare läder än rekommenderat i dressyrsadeln då jag vill ha lite vinkel i knäet.
 
Jodå, det är bara att lyfta på röven! Jag använder oftast dressyrsadeln till de längre turerna, rider alltid lätt och galopperar alltid i fältsits, hoppar mindre stockar och diken på ett inte helt graciöst sätt (men det är inte sadelns fel).

Jag rider dock med kortare läder än rekommenderat i dressyrsadeln då jag vill ha lite vinkel i knäet.

Haha jag tror inte vi kommer komma överens om just detta ;)
 
Jag tycker att man ska välja sadel baserad på vad man gör mest.

En typisk promenadryttare brukar skritta mest, trava en del och galoppera lite. Någon snabb galopp ibland. Det är sällan tal om intervallträning i full galopp, flera kilometer galopp i lätt sits etc.

Jag tränade så med min första häst, hopphäst, tränade kondition och snabbhet. Och nej då valde jag givetvis inte dressyrsadel! Men hur många skogsmullar håller på så? Det är skillnad på att rida ut när man har en hopp eller ft häst i full träning mot en som bara skogsmullar.

Det är mycket skritt och mycket nedsittning, även för dem som har hoppsadel. Är ju en del sadelmakare som tycker att man inte ska sitta ner i en hoppsadel öht pga att den är gjord för att man ska stå!

Så visst, är man ett råskinn som galopperar snabbt och mycket passar en hoppsadel bäst. Dock brukar personer som titulerar sig skogsmullar enligt min erfarenhet ta det betydligt lugnare. :)
 
Jag använder bara dressyrsadeln när jag ska trimma hästen ordentligt eller åka och dressyrträna. Vid all övrig ridning (som uteritter och hoppning) har jag alltid hoppsadeln.
 
Jag skulle nog köra på en hopp/allroundsadel om jag vore i din situation
Har kikat på en häst jag ev ska ta hem, går i dag med en utprovad dressyrsadel,men den kommer inte följa med hästen,har dock hittat en likadan på annons.

Eftersom jag bara kommer rida i skogen,är det urbota dumt att ha en dressyrsadel då enbart? Bör jag avvakta och prova ut en allround i framtiden i stället?

Någon här som har enbart dressyrsadel? Känner ni att ni hade behövt en allround/hopp också? Kommer dressyra lite i skogen,men någon gång kanske man vill rida ner och hoppa några stockar,det är väll omöjligt i en dressyrsadel? Annars är det bara långa,härliga skogsturer utan krav.
 
Haha jag tror inte vi kommer komma överens om just detta ;)
Troligen inte, då min definition på mindre naturhinder (max 50 cm) troligen inte överensstämmer med din (rutinerad fälttävlansryttare)...

Men vi kan vara överens över att inte vara överens ;)
 
Min kompis hoppade sin gamla ponny (notera då B-ponny med skutrygg vid hoppning och anatomicaasdel med stora stöd haha) i dressyrsadel ute och träning upp till 70/80 bana och hoppsadel från det upp till 120 bana/ enstaka 1.25/1.30 hinder. Man kan bara inte ha jättekorta läder och stora stöd på en del dressyrsadlar kan vara lite ivägen ifall det blir högre än runt 70/80
 
Har kikat på en häst jag ev ska ta hem, går i dag med en utprovad dressyrsadel,men den kommer inte följa med hästen,har dock hittat en likadan på annons.

Eftersom jag bara kommer rida i skogen,är det urbota dumt att ha en dressyrsadel då enbart? Bör jag avvakta och prova ut en allround i framtiden i stället?

Någon här som har enbart dressyrsadel? Känner ni att ni hade behövt en allround/hopp också? Kommer dressyra lite i skogen,men någon gång kanske man vill rida ner och hoppa några stockar,det är väll omöjligt i en dressyrsadel? Annars är det bara långa,härliga skogsturer utan krav.

Tycker att det fungerar utmärkt att rida ut i skogen med dressyrsadel. Har även en hoppsadel men den används i princip aldrig. Det går att småskutta i en dressyrsadel också.
 
hade jag ridit ut på längre turer dagligen och då ridit i alla tempon och skuttat lite småhinder, men främst suttit ner i sadeln.
då hade jag velat ha en allroundsadel. hoppsadlar är sällan så jätte bekväma att ha lite längre läder i. och dressyrsadlar är sällan så bekväma att ha korta läder och stå i fältsitts i.

en allroundsadel är ju den perfekta uteritts sadeln där man både vill kunna sitta ner och trimma men ändå stå upp och rejsa över hinder.

har en hoppsadel som är jätte bekväm i hoppningen, och jag har en dressyrsadel som är jätte bekväm i dressyren. men fy f#n vad man får ont av dem efter bara en halvtimmes skritt på långa tyglar ut i naturen då man har läderna "mellan långa".
man saknar stöd i hoppsadeln och är för låst i dressyrsadeln :p.

hade velat ha en ordentlig western sadel för uteritter ^_^. hade en då jag var liten och även om den var urusel till allt annat så var den perfekt att lufsa runt i längst vägarna på ponnyn ^_^.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 013
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 758
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hallå :D Nu börjar tankarna gå till framtida häst och då är ju den stora frågan vad ska man köpa för sadel egentligen? Jag planerar...
Svar
0
· Visningar
638
Senast: Void
·
Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 586
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp