Engelsk bulldog?

Fibusen

Trådstartare
Jag har fått förfrågan att ta över en engelsk bulldog, och jag vet inte mycket om rasen...

Jag har tidigare erfarenheter av staffe,amstaff, boxer och lite gott och blandat,så hundvana har jag.

Jag har förstått att dom har/kan ha problem med tex andning, exem i hudveck osv,men några andra hälsoproblem man ska se upp med.?

Hur är dom i temperament? Med barn,andra hundar?

Jag söker promenadsällskap, bästa kompis till både mig och sonen,en familjemedlem helt enkelt. Lite lydnad kommer vi träna,men inget avancerat.

Hur gamla blir dom ungefär? Denna var 4 år nu, och jag vill ju ha chansen till att få många år ihop.

Pumpa mig full!
 
Jag är inte hundmänniska men skulle gärna vilja vara. Dock: jag skulle springa åt andra hållet om det gällde en engelsk bulldog. En kollega hade en, hon var inte annat än sjuk. Hon blev inte gammal heller, tror det var återkommande juvertumörer som tog kål på henne till slut.
 
Det är ofta glada hundar med humor. De hälsoproblem du tar upp är mycket vanliga sen kan ledstatusen ofta vara dålig.
Enligt en studie som publicerats i Australien har brachycephala hundar i snitt 4 år kortare liv än normalt.
Hur mycket promenader de orkar med beror på hur stora andningsproblem de har. Har än aldrig träffat en engelsk bulldogg som inte haft problem av någon grad. Träna lydnad med en EB? Då tror jag du får ha stort tålamod. ;)
 
Den jag har träffat på är rätt... Tuff. Inte en hund som främmande vovvar närmar sig utan att bli ordentligt utvärderade. Verkar mycket trevlig mot människor.
Inte så stora erfarenheter att dela med mig av, men det är vad jag har :)
 
Har haft en bulldogg för ett gång år sedan. Superkul tik, men säkerligen lite ovanlig då hon var mycket aktiv. Stenhård kanonkula, som gav blåtiror på folk om dom inte passade sig då hon var hårdhänt i sitt hälsande ;) Hade kepsar som fetish och flög över skallen på folk som satt ner och klippte dom i farten... Blev dock mindre trevlig med tikar, så hon fick flytta efter några år efter ett antal blodiga slagsmål här hemma.

Idag skulle jag inte ta en bulldogg - inte en chans. Alldeles för stor chans att få en med andningsproblem, problem under svansen pga att den är tajt åtsittande, dom kan inte tvätta sig själva mellan benen för dom når helt enkelt inte osv osv. Så är det en vuxen individ, så kan man alltid kolla hur den är - med kritisk ögon.
 
Jag hade nog velat att hunden skulle genomgå en mycket grundlig veterinärundersökning och passera den utan anmärkningar om jag ens skulle överväga att ta en bulldog, en undersökning där man även testar andningen. Har träffat kanske en handfull bulldogs i mitt liv och i stort sett samtliga har inte orkat springa många meter innan de är så andfådda att de måste stanna pga problem med andningen.
 
Jag söker promenadsällskap, bästa kompis till både mig och sonen,en familjemedlem helt enkelt. Lite lydnad kommer vi träna,men inget avancerat.

Rent spontant tänker jag att det är troligare att du får träna på att ta upp plånboken hos veterinären, träna tålamod och lära sig älska de svalaste sommardagarna än att du får träna lydnad och gå promenader när det är fint väder. Visst, det finns förhoppningsvis någon engelsk bulldog som inte är rakt igenom osund, men skulle en sådan verkligen omplaceras? Som någon annan här skrev, om du gillar hunden och vill ta den, se till att den genomgår en ordentlig veterinärundersökning först (som säljaren står för).
 
Jag har haft bulldog och säger som någon annan sa kolla andningen och räkna inte med att den går bra ihop med andra hundar.
Jag har haft en mycket trevlig tik och en som var trevlig i början som sen blev ett kräk rent ut sagt (henne sålde jag till en schäfer uppfödare i skåne :D )
Min kamrat Västmanland har ett helt gäng jag förmedlat åt henne, hanarna är som änglar,tiken hon köpte av mig var trevlig,tiken hon har haft sen valp är en mycket tuff hund.
Alla är därimot trevliga med folk,barn och valpar. Andningen är utmärkt vilket utställnings dommarna tom uppmärksammat (inte för att det hjälp det är ändå tåg som vinner)
Om dom är lite eller normal skrynkliga så brukar inte skinproblemen vara något större problem,man torkar ur nosvecket någon gång i veckan med lactacyd och sen drar men ett finger med pevaryl efter,klart!
 
Har haft en bulldogg för ett gång år sedan. Superkul tik, men säkerligen lite ovanlig då hon var mycket aktiv. Stenhård kanonkula, som gav blåtiror på folk om dom inte passade sig då hon var hårdhänt i sitt hälsande ;) Hade kepsar som fetish och flög över skallen på folk som satt ner och klippte dom i farten... Blev dock mindre trevlig med tikar, så hon fick flytta efter några år efter ett antal blodiga slagsmål här hemma.

Idag skulle jag inte ta en bulldogg - inte en chans. Alldeles för stor chans att få en med andningsproblem, problem under svansen pga att den är tajt åtsittande, dom kan inte tvätta sig själva mellan benen för dom når helt enkelt inte osv osv. Så är det en vuxen individ, så kan man alltid kolla hur den är - med kritisk ögon.

Har du någon bild på din tik? Det hade varit intressant att se henne, om hon skiljde sig mycket från andra exteriört osv :)
 
Jag känner till ägaren,så det är inget "fuffens" utan jag undrar mer vad jag kan och ska vara beredd på som komma skall. För även om hunden i dag är frisk så finns det ju rasbundna sjukdomar,och även om hunden "bara" är fyra år så är jag ju orolig för att dom inte blir så gamla. Det var 1,5 år sen jag fick låta min älskade hund somna in,så jag vill inte behöva gå igenom det igen inom dom närmaste åren.

Jag har träffat hunden flertal ggr och hon har bla varit med på långpromenader i skogen när vi i byn har haft hundträffar, och då har vi gått runt 2,3 timmar (med fikapaus).

Hunden omplaceras pga att ägarens nya jobb gör så den inte kan ha hund längre.

Jag och ägaren ska givetvis träffas och diskutera mer,men eftersom jag inte har någon erfarenhet av rasen så skulle det vara bra att veta lite vilka frågor och sånt jag ska ställa. Enligt ägaren är det såklart världens bästa hund och ras då hon haft EB i flera flera år. Så det kanske blir lite svårt att få fram det negativa om dom..
 
Jag skulle inte ta en EB men om du gör det så, som sagt, en GRUNDLIG veterinärbesiktning innan, med fokus på andning och hud men även rörelser.
Och - medföljande försäkring!
Kolla även om hunden har några restriktioner i försäkringen (förutom kejsarsnitt, det är ju inte relevant om du inte ska avla).
Men det handlar inte bara om pengar, det är framför allt en känslomässig investering.
Om du desperat hade velat ha just EB så hade jag definitivt slagit till, ett kap med en fräsch fyraåring i den rasen!
Om det däremot är en sund promenadkompis du vill ha, med stor chans för många friska år utan klippkort hos veterinären så avstå.
 
Jag hade inte tagit hunden. Jag skulle aldrig kunna slappna av! Hur mår hunden, orkar hen det här, vill hen det där, hur länge är det kvar innan problemen blir oöverstigliga, hur mycket missar jag, osv... Det är en typ av hund som jag tycker är ganska charmiga som regel, men kroppen de är instängda i klarar jag inte att se utan att bli både rädd och bedrövad. :(
 
Har du någon bild på din tik? Det hade varit intressant att se henne, om hon skiljde sig mycket från andra exteriört osv :)
Jag har tyvärr 99,99% av alla bilder på gamla disketter och pappersfoton. Har en bild i datorn när hon var runt 1 år, men sitter tyvärr ner. Ska se om jag kan leta fram någon mer en dag och scanna in.
Kommer ihåg att uppfödaren kallade henne för "gammal lantras" då hon var längre i kroppen än dom som går bra på utställning ;)
Här är en sittbild på Astrid när hon var bortåt 1 år eller strax under.
Astrid by heffalklumpens, on Flickr
 
Jag har haft bulldog och säger som någon annan sa kolla andningen och räkna inte med att den går bra ihop med andra hundar.
Jag har haft en mycket trevlig tik och en som var trevlig i början som sen blev ett kräk rent ut sagt (henne sålde jag till en schäfer uppfödare i skåne :D )
Min kamrat Västmanland har ett helt gäng jag förmedlat åt henne, hanarna är som änglar,tiken hon köpte av mig var trevlig,tiken hon har haft sen valp är en mycket tuff hund.
Alla är därimot trevliga med folk,barn och valpar. Andningen är utmärkt vilket utställnings dommarna tom uppmärksammat (inte för att det hjälp det är ändå tåg som vinner)
Om dom är lite eller normal skrynkliga så brukar inte skinproblemen vara något större problem,man torkar ur nosvecket någon gång i veckan med lactacyd och sen drar men ett finger med pevaryl efter,klart!

Att behöva applicera svampdödande medel en gång i veckan, är inte det ett problem? :eek:
 
En ras där det är normalt att hjälpa hunden med könshygien, smörja veck i förebyggande syfte och detta till de klassiska andningsproblemen... :o

Och jag som tyckte himlen ramlade ner nu när tiken fick ett fuktexem efter 8 år!
Jag skulle aldrig palla att äga en sån ras:(
 
Vi är uppväxta med frallor, pappa skaffade engelsk på gamla dagar.

Ett långt utdraget lidande. För både oss och hunden. Det är allvarligt fel på aveln inom rasen vågar jag påstå. Den hunden du nämner (fyra år) är den äldsta jag hört om.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 578
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig...
2
Svar
26
· Visningar
3 514
Senast: glittra
·
Övr. Hund Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
2 179
Senast: KisseNova
·
M
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger, varför blir man det? Rider en häst som står i ett större stall och det är inte helt ovanligt att hästägare...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: Soraya II
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp