Engelsk bulldog?

Med största sannolikhet dom har stor livsglädje, helt fria från andningsproblem, klåda eller hältor. Det finns inte ett enda missljud vid andningen och svansarna är raka och fria. Snart kommer SKK hälsointyg för avelsdjur, och det ser vi fram emot.
Gillar att någon nämner detta med raka svansar (som ska vara som en morot) - för det verkar ingen uppfödare över huvud taget bry sig om. Vet allt för många bullar där matte/husse måste tvätta under för att den ligger för hårt an alternativt måste få den kuperad pga samma problem. Ingen verkar bry sig om dessa galet skruvade saker som är idag.
 
Men Voff, känner du inte alls igen detta med schäferns många problemområden? Inte alls?

Det känns jättekonstigt för mig, som inte alls håller på med schäfer men som är i hundsammanhang. Det är inte några okunniga nickedockor jag får informationen från, utan insatta uppfödare, domare och veterinärer. Och det är knappast att betrakta som hemlighet att just schäfer har mycket och omfattande problem.

Jag har själv en ras som är otroligt buskavlad, och det jättetråkigt då rasen är trevlig men individerna som representerar detta trevliga svåra att få tag på.
Jag säger ju det att rasen inte är friskare än andra och också har problem. Men att gå ut så hårt och säga att det är en sjuk ras med mycket lidande är överdrivet. Det låter ju som att merparten av alla hundar är sjuka och att en frisk hund är unikt. Det vänder jag mig starkt emot.
 
Jag säger ju det att rasen inte är friskare än andra och också har problem. Men att gå ut så hårt och säga att det är en sjuk ras med mycket lidande är överdrivet. Det låter ju som att merparten av alla hundar är sjuka och att en frisk hund är unikt. Det vänder jag mig starkt emot.

Skulle jag ha sagt att en frisk hund är unikt menar du!? O_o
 
Jag som rör mig i lagotto-kretsar vet att det finns väldigt många trevliga, orädda lagotto. Men jag säger inte att rasen inte har problem med rädslor, för det har den.
Även här, precis som med fysiska problem, är det viktigt att både uppfödare och valpköpare hjälps åt, både att finna individer med problem och att undvika att avla på dom och de närmaste släktingarna. Annars kan man aldrig få bukt med problemet.

Vi i djursjukvården stöter inte bara på sjuka djur. Vi träffar även de där som bara kommer för vaccination, ultraljud vid dräktighet och besiktning. Och jo, rasen schäfer har problem. Och många andra raser.
 
Nej, du har inte citerat mig. Men 'mycket lidande' var min formulering, och jag antar att du faktiskt skriver till/om någon och inte bara pratar ut i luften om ingenting.
Jag sumerade ihop hur jag tyckte vinkeln på disskusionen gick över lag. Inget annat. Har inga problem med att varken knapplåna eller citera om jag vill rikta ett inlägg till någon specifik.

Jag tycker bara det är trist att man dömmer en hel ras efter sveriges delvis taskiga avel. Ett antal hundar som är numrärt i underläge om man ser till rasens spridning världen över. Om man ska fortsätta med klådan som exempel så leder tyvärr sverige här. Det betyder inte att det är signum för en hel ras. Därför ökar också importen kraftigt. Den svenska aveln är inge vidare. Hög inavelsindex i vissa linjer. Vi är ett för litet land med för få hundar för att få fram bra hundar. 80-talets bedrövliga avel sitter kvar. Där gick mycket snett och bla dök blödarsjuka upp. Turligt nog har utöver Norge andra länder skött det anorlunda vilket gör att det absolut finns många bra hundar om man tittar på rasens helhet. Att köpa svenskt sitter dock hårt i. Speciellt hos bruksfolket. Man vill gärna kunna se resultat på avelsdata som tyvärr är en väldigt begränsad informationsbank mot en del nyare register. Många tror också att det är svårt att hitta info om importblod eller att det är mindre/sämre tester. Få importerar sin brukshund utan köper hemma. Där samma gener går varv efter varv blad vissa kennlar.
När elände hittat in i dessa linjer blir det självklart inge bra. Min åsikt är att släcka dessa gamla sönderavlade linjer och istället våga köpa in mer av allt fint blod som finns världen över :)
 
Jag sumerade ihop hur jag tyckte vinkeln på disskusionen gick över lag. Inget annat. Har inga problem med att varken knapplåna eller citera om jag vill rikta ett inlägg till någon specifik.

Jag tycker bara det är trist att man dömmer en hel ras efter sveriges delvis taskiga avel. Ett antal hundar som är numrärt i underläge om man ser till rasens spridning världen över. Om man ska fortsätta med klådan som exempel så leder tyvärr sverige här. Det betyder inte att det är signum för en hel ras. Därför ökar också importen kraftigt. Den svenska aveln är inge vidare. Hög inavelsindex i vissa linjer. Vi är ett för litet land med för få hundar för att få fram bra hundar. 80-talets bedrövliga avel sitter kvar. Där gick mycket snett och bla dök blödarsjuka upp. Turligt nog har utöver Norge andra länder skött det anorlunda vilket gör att det absolut finns många bra hundar om man tittar på rasens helhet. Att köpa svenskt sitter dock hårt i. Speciellt hos bruksfolket. Man vill gärna kunna se resultat på avelsdata som tyvärr är en väldigt begränsad informationsbank mot en del nyare register. Många tror också att det är svårt att hitta info om importblod eller att det är mindre/sämre tester. Få importerar sin brukshund utan köper hemma. Där samma gener går varv efter varv blad vissa kennlar.
När elände hittat in i dessa linjer blir det självklart inge bra. Min åsikt är att släcka dessa gamla sönderavlade linjer och istället våga köpa in mer av allt fint blod som finns världen över :)

Öka importen av hundar är knappast utan risker, dock. Och ska vi börja titta utomlands så får du ju även väga in tex exteriöraveln i USA och Asien... Jag är inte övertygad om att det väger över till en friskare ras.
 
Öka importen av hundar är knappast utan risker, dock. Och ska vi börja titta utomlands så får du ju även väga in tex exteriöraveln i USA och Asien... Jag är inte övertygad om att det väger över till en friskare ras.
Varför ska jag väga in exteriöraveln från Asien och USA i bruksaveln? Nämnde redan i början av disskusionen att jag inte har någon insyn i exteriöravlarnas tänk.
Bruks resp exteriöruppdelningen finns i alla länder. USA har en hel del kanonfina brukshundar.
 
Varför ska jag väga in exteriöraveln från Asien och USA i bruksaveln? Nämnde redan i början av disskusionen att jag inte har någon insyn i exteriöravlarnas tänk.
Bruks resp exteriöruppdelningen finns i alla länder. USA har en hel del kanonfina brukshundar.

För att vi pratar om rasen, du selekterar benhårt på "hundar som duger" vilket är ofattbart enögt. Ja, du har säkert suverän insikt i specifika brukslinjer men du kan bara inte separera ut rasen på det viset och helt blunda för de som faller utanför den lilla ramen. Ja, du hittar fler sunda individer om du går utanför Sveriges gränser, men jag tvivlar på att andelen förbättra.


(Sen är jag heller inte så övertygad om den strålande ansvarstagande bruksaveln, som bara producerar sunda djur och duktigt släcker sådant som blivit mindre bra. Även där tror jag du selekterar väldigt snävt. Men det hör egentligen inte hit, det gör ingen skillnad för rasens hälsa och den diskussionen.)
 
Gillar att någon nämner detta med raka svansar (som ska vara som en morot) - för det verkar ingen uppfödare över huvud taget bry sig om. Vet allt för många bullar där matte/husse måste tvätta under för att den ligger för hårt an alternativt måste få den kuperad pga samma problem. Ingen verkar bry sig om dessa galet skruvade saker som är idag.
Säg inte att ingen bryr sig, jag avlar alltid på riktiga svansar vilket också står i RAS. Samtliga valpar i dom 3 senaste kullarna har riktiga fria svansar
 
Gammal tråd och jag vet inte om TS tog den fina tiken eller inte? Själv sitter jag just nu och njuter vid vår valplåda. Min engelska bulldogg med andningsintyg daterat i november, valpade i måndags själv och utan hjälp 8 valpar varav 7 levande 6+1 alla utom en har en riktig liten svans och den avvikande är vriden men kommer aldrig att bli ingrodd som det ser ut.
 
Gammal tråd och jag vet inte om TS tog den fina tiken eller inte? Själv sitter jag just nu och njuter vid vår valplåda. Min engelska bulldogg med andningsintyg daterat i november, valpade i måndags själv och utan hjälp 8 valpar varav 7 levande 6+1 alla utom en har en riktig liten svans och den avvikande är vriden men kommer aldrig att bli ingrodd som det ser ut.

Oj, det här har jag missat! Men jo, jag tog över henne, och om några månader har hon bott hos mig i 3 år! :love: Damen fyller således 7 år i år, och vi har inte varit hos veterinären mer än vaccinationer än så länge (peppar peppar) men börjar bli dags att kolla tänder nu. Vi går vanliga promenader, är mycket ute i skogen och rör oss och det var väll först i sommras som hon tyckte det var lite jobbigt, men det var ju stekande sol och 30-32 grader dagligen...Gick bra att vara ute på gården och så, men promenaderna la vi på tidig morgon och kväll. Det enda som varit är att hon kan bli lite rinnig i ett öga om vi är ute länge när det blåser, så man får torka ur i vecket när vi kommer in igen. Hon har gett oss SÅ mycket kärlek och skratt, och jag hoppas verkligen att vi kan få några år till.
 

Bifogade filer

  • 3AFE1EBC-23A7-4E41-AD22-1AAEB3E98293.jpeg
    3AFE1EBC-23A7-4E41-AD22-1AAEB3E98293.jpeg
    226,6 KB · Visningar: 88
Senast ändrad:
Att behöva applicera svampdödande medel en gång i veckan, är inte det ett problem? :eek:
Jag har ju mops och även där finns nosveck som KAN få problem. Däremot så är det ju absolut inte alla sådana hundar som får det. Lite som öron, man ska inte hålla på och peta där i onödan utan man håller koll så att allt ser bra och normalt ut. Min 8-åriga mopstik kan ibland bli kladdig i sitt nosveck, men blir snabbt bra om jag då torkar ur med klorhexidin. Mopshanen (9 mån) behöver jag inte göra någonting på, då hans nosveck är torrt och fint. Jag är övertygad om att man lätt skapar problem om man håller på och tvättar och torkar i förebyggande syfte.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie...
2
Svar
39
· Visningar
4 578
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Vi fick ju ta bort våran gammelman i Måndags och saknaden är stor. :cry: Det var 50% boxer i honom,så maken är lite inne på renrasig...
2
Svar
26
· Visningar
3 514
Senast: glittra
·
Övr. Hund Snabbt förklarat så bor min förre hund hos en släkting då omständigheterna i mitt liv inte gick att kombinera med hans behov. Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
2 178
Senast: KisseNova
·
M
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger, varför blir man det? Rider en häst som står i ett större stall och det är inte helt ovanligt att hästägare...
Svar
11
· Visningar
1 718
Senast: Soraya II
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp