Bukefalos 28 år!

Engelsk grammatik

Jag hade for mig att det ar lararbrist i storre delen av Sverige? Kanske det inte ar det langre och det finns ett overflod av larare. Men jag vet att det omrade en kompis till mig bor i fortfarande har brist pa utbildad personal, dessutom inte betalar tillrackligt for att dra at sig utbildade larare fran andra omraden.

Med andra ord har de en stor grupp outbildade larare. Manga av dem utbildar sig pa vagen, sa att saga och blir sa smaningom utbildade medan de ocksa far erfarenhet och vet att de gillar yrket. Den skolan jag kanner till i omradet fungerar mycket bra efter vad jag forstar.
 
Jag hade for mig att det ar lararbrist i storre delen av Sverige? Kanske det inte ar det langre och det finns ett overflod av larare. Men jag vet att det omrade en kompis till mig bor i fortfarande har brist pa utbildad personal, dessutom inte betalar tillrackligt for att dra at sig utbildade larare fran andra omraden.

Med andra ord har de en stor grupp outbildade larare. Manga av dem utbildar sig pa vagen, sa att saga och blir sa smaningom utbildade medan de ocksa far erfarenhet och vet att de gillar yrket. Den skolan jag kanner till i omradet fungerar mycket bra efter vad jag forstar.
Det är fortfarande lärarbrist i Sverige! Så är ju inte bara att välja och vraka bland lärare direkt!
 
Jo naturligtvis gör man uppföljningar. Eleverna på min skola och en annan liten skola i kommunen har ofta högre betyg än de som gått på stor skola.
Min sons högstadium ligger alltid högt när tidningen listar skolor med högst antal elever med godkända betyg och högst betyg osv. När tidningen viktade listorna med socioekonomisk bakgrund blev resultatet medelbra för min son skola. Sonens skola är inte speciellt bra eller dålig men det spelar mindre roll om eleverna kommer ifrån en urstark socioekonomisk bakgrund.

Vad jag menar är att man inte kan bara titta på betyg när man bedömer om en skola är bra eller dålig. Man måste även titta på barnens bakgrund.
 
Jag hade for mig att det ar lararbrist i storre delen av Sverige? Kanske det inte ar det langre och det finns ett overflod av larare. Men jag vet att det omrade en kompis till mig bor i fortfarande har brist pa utbildad personal, dessutom inte betalar tillrackligt for att dra at sig utbildade larare fran andra omraden.

Med andra ord har de en stor grupp outbildade larare. Manga av dem utbildar sig pa vagen, sa att saga och blir sa smaningom utbildade medan de ocksa far erfarenhet och vet att de gillar yrket. Den skolan jag kanner till i omradet fungerar mycket bra efter vad jag forstar.
Det är brist på behöriga lärare, men inte generell brist utan brist i behörigheter eller geografiska områden.

Nu är det tydligt att det i många kommuner är varsel och övertalighet för lärare. Färre lärare ska jobba mer nu när nedskärningarna kommer. En konkret konsekvens blir större elevgrupper och mindre stödpersonal som resurser.
Den långsiktiga effekten kommer att bli att lärare säger upp sig! Att lärare blir sjukskrivna! Att vikarierar blir ”permanenta”
lösningar. Nej lärarbristen finns bara i teorin, i praktiken vill kommunerna inte ha fler behöriga lärare av ekonomiska skäl.


Jag tycker man ska anställa så många lärare att barnen får lärare som är utbildade i ämnet de undervisar i. Om det inte är möjligt att anställa/ta in från en annan skola så många lärare för att skolan är för liten då får man undersöka om barnen blir missgynnade studiemässigt av att gå i en liten skola. Småskaligheten kan ha fördelar som uppväger nackdelarna, men går småskaligheten ut över studieresultatet då har skolan misslyckats.


Det är lätt att säga att man tycker det ska anställas fler lärare men verkligheten är just nu den totala motsatsen. Behöriga lärare varslas och tomrummet kommer att fyllas av vikarier när de behöriga lärare som är kvar inte orkar jobba mer.

Så en småskalig verksamhet ska värnas så länge den finns kvar. En lärare är ändå en lärare, även om behörigheten inte är 100% för tjänsten. Hellre det än en utbränd lärare med 100% rätt behörighet i en mer storskalig verksamhet.
 
Det är brist på behöriga lärare, men inte generell brist utan brist i behörigheter eller geografiska områden.

Nu är det tydligt att det i många kommuner är varsel och övertalighet för lärare. Färre lärare ska jobba mer nu när nedskärningarna kommer. En konkret konsekvens blir större elevgrupper och mindre stödpersonal som resurser.
Den långsiktiga effekten kommer att bli att lärare säger upp sig! Att lärare blir sjukskrivna! Att vikarierar blir ”permanenta”
lösningar. Nej lärarbristen finns bara i teorin, i praktiken vill kommunerna inte ha fler behöriga lärare av ekonomiska skäl.





Det är lätt att säga att man tycker det ska anställas fler lärare men verkligheten är just nu den totala motsatsen. Behöriga lärare varslas och tomrummet kommer att fyllas av vikarier när de behöriga lärare som är kvar inte orkar jobba mer.

Så en småskalig verksamhet ska värnas så länge den finns kvar. En lärare är ändå en lärare, även om behörigheten inte är 100% för tjänsten. Hellre det än en utbränd lärare med 100% rätt behörighet i en mer storskalig verksamhet.

Framförallt flyr de 'duktiga' och 'eftertraktade' lärarna inte bara enskilda skolor utan även yrket. För de är önskvärda och anställningsbara på resten av arbetsmarknaden också.
 
Framförallt flyr de 'duktiga' och 'eftertraktade' lärarna inte bara enskilda skolor utan även yrket. För de är önskvärda och anställningsbara på resten av arbetsmarknaden också.
Ja precis vad jag avsåg med att lärare säger upp sig. Bra med förtydligande.
Duktiga lärare är ofta mycket kompetenta och drivna, det finns andra jobb!
 
Det är brist på behöriga lärare, men inte generell brist utan brist i behörigheter eller geografiska områden.

Nu är det tydligt att det i många kommuner är varsel och övertalighet för lärare. Färre lärare ska jobba mer nu när nedskärningarna kommer. En konkret konsekvens blir större elevgrupper och mindre stödpersonal som resurser.
Den långsiktiga effekten kommer att bli att lärare säger upp sig! Att lärare blir sjukskrivna! Att vikarierar blir ”permanenta”
lösningar. Nej lärarbristen finns bara i teorin, i praktiken vill kommunerna inte ha fler behöriga lärare av ekonomiska skäl.





Det är lätt att säga att man tycker det ska anställas fler lärare men verkligheten är just nu den totala motsatsen. Behöriga lärare varslas och tomrummet kommer att fyllas av vikarier när de behöriga lärare som är kvar inte orkar jobba mer.

Så en småskalig verksamhet ska värnas så länge den finns kvar. En lärare är ändå en lärare, även om behörigheten inte är 100% för tjänsten. Hellre det än en utbränd lärare med 100% rätt behörighet i en mer storskalig verksamhet.

Det ar ungefar det jag hade for mig. Och sa sorgligt.:( Men som du sager ar smaskalig verksamhet oftast fantastiskt for barnen. De kanner alla pa skolan och med fler vuxna per barn syns allt som kan leda till mobbning ocksa sa barnen kan kanna sig trygga i skolmiljon.

Har har vi betydligt tatare med vuxna pa skolan. Larare och "hjalpare". Har i Oregon ar det vanligt att skolorna innom distriktet delar upp sig sa varje skola har olika inriktningar pa special klasserna.
Den lag/mellan stadie skola jag kor pa nu har hogt fungerande special klasser och i en utbyggnad en grupp med mer "aggressiva" elever.

En annan skola har "life skills" elever, de elever som har lag cognitive formaga och ar "non verbal" och vi har en skola som bara tar riktigt svara fall, manga dar ar ordentligt aggressiva och dit kommer elever fran over en timmes resa morgon och kvall (Jag gissar att ett par bussar med en eller tva elever har nastan tva timmars korning at varje hall).

Nar jag kor in pa "min" lag/mellan skola star det upp till 10 "teachers aids" och vantar pa elever. Det ar samma manniskor pa samma elev varje dag, men de jobbar sedan i storre grupper for det mesta aven om nagon elev da och da kan behova stunder for sig sjalva med sin hjalpare.

Vid sjukdom kommer det vikarier bade for larare och hjalpare (ofta fran stadens universitet som har en lararutbildning) och man forsoker halla samma vikarier for samma manniskor sa gott man kan. Barnen ALSKAR nar ungdommarna kommer :))

Det jag ser av skolan har gillar jag skarpt. Den lag/mellanstadie skola jag kor pa har en helt fantastisk rektor och ar den skola som fungerar bast nar det galler att alla lyssnar pa alla och verkligen kommunicerar gallande varje elev.
 
Så en småskalig verksamhet ska värnas så länge den finns kvar. En lärare är ändå en lärare, även om behörigheten inte är 100% för tjänsten. Hellre det än en utbränd lärare med 100% rätt behörighet i en mer storskalig verksamhet.
En småskalig kommunal skola har bara ett existensberättigande om den levererar. Om barnen från den småskaliga skolan får sämre betyg i högstadiet/gymnasiet än barn med liknande socioekonomisk bakgrund, då är den småskalig verksamhet sämre. Småskalig är inte per definition bättre.
 
Vissa lärare är inte lämpliga oavsett hur mycket utbildning de får eller har, andra med betydligt mindre utbildning kan ibland vara betydligt bättre på att lära elever det de behöver kunna.

Men självklart är det bäst med lärare som är både utbildade och passande för yrket.

När det gäller oregelbundna verb är det väl som sagt tidigare bara att nöta och plugga in dem.

Jag tillhör skaran som för det mesta ser/hör om det är rätt både på engelska och svenska, men inte kan eller kan förklara grammatik.

Yngsta barnet brukar hävda att hon lärde sig engelska genom att jag tvingade henne titta på Star Trek utan text när hon var liten.
 
En småskalig kommunal skola har bara ett existensberättigande om den levererar. Om barnen från den småskaliga skolan får sämre betyg i högstadiet/gymnasiet än barn med liknande socioekonomisk bakgrund, då är den småskalig verksamhet sämre. Småskalig är inte per definition bättre.

Är det bara kommunala småskaliga skolor som ska ha ett villkorat existensberättigande utifrån betyg?

Då får vi väl reformera hela skiten till friskolor så vi får höga betyg trots låga kunskaper, perfekt. :up:
 
Tror gör man i kyrkan. Gör inte skolan/kommunen några kvalitetsupppföljningar? T.ex. kan man titta på betygen efter höstterminen i sjuan och jämföra barn ifrån olika skolor.
Höstterminen i sjuan? Då har ju en del barn precis lärt sig sitt schema och koden till sitt skåp, en del trillar fortfarande från stolen och del klurar fortfarande på hur datorn fungerar. Kvalitetsuppföljning i alla ära, men höstterminen i sjuan är…. bara konstigt att välja som referensmått. De har inte ens hunnit få betyg utifrån högstadiets kursplan i alla ämnen. :)
 
På en större skola, med fler elever, får eleverna mindre hjälp i regel, för att det inte finns tillräckligt med personal/elevgrupperna är stora. Medan på min skola har vi lärare tid att hjälpa eleverna mycket mer. En period hade jag tex matte med fyra elever. De hade lika många timmar matte som alla andra, men förstå vad jag kunde drilla de eleverna som bara var fyra, istället för 24!
Det här tror jag är viktigt. Mina barn går på en sån där liten pluttskola. Lite större än den du jobbar på. Jag tror att det är 4 klasser där i dagens läge. Det är en stor skillnad på den lilla skolan och den stora i vad eleverna får för stöd. Åtminstone när man tittar häromkring. Eleverna arbetar ofta i kursböcker för de som är ett år äldre osv. Den kommunala har en enorm personalomsättning, väldigt stökig och resultaten är inget vidare heller. Vår skola har lärare som håller hårt i tjänsterna, trevlig miljö och bra resultat. Sen blir det ju ett trassel vid sjukdom hos lärarna, snökaos och sånt.
 
Är det bara kommunala småskaliga skolor som ska ha ett villkorat existensberättigande utifrån betyg?

Då får vi väl reformera hela skiten till friskolor så vi får höga betyg trots låga kunskaper, perfekt. :up:
Vi har i princip fri etableringrätt för privata skolor. De kommunala skolorna kan samhället styra och då tycker jag samhället ska stya bort ifrån skolor där barnen inte få de kunskaper som förväntas av dem.
 
Höstterminen i sjuan? Då har ju en del barn precis lärt sig sitt schema och koden till sitt skåp, en del trillar fortfarande från stolen och del klurar fortfarande på hur datorn fungerar. Kvalitetsuppföljning i alla ära, men höstterminen i sjuan är…. bara konstigt att välja som referensmått. De har inte ens hunnit få betyg utifrån högstadiets kursplan i alla ämnen. :)
Om man vil utvärdera vad de har lärt sig i mellanstadiet så är höstterminen i sjuan lämpligt. I sjuan får man betyg i svenska, engelska och matematik och kunskaperna i dessa ämnen är viktigast att utvärdera.

När/hur tycker du man ska göra kvalitetsuppföljningar i skolan?
 
Om man vil utvärdera vad de har lärt sig i mellanstadiet så är höstterminen i sjuan lämpligt. I sjuan får man betyg i svenska, engelska och matematik och kunskaperna i dessa ämnen är viktigast att utvärdera.

När/hur tycker du man ska göra kvalitetsuppföljningar i skolan?

Fast de betygen baseras inte på kursplanerna i mellanstadiet och innehåller andra moment och krav än det man lär sig i tidigare ålder.

Vad är det för fel att titta på betygen eller nationella proven i åk 6 om man ändå ska utvärdera mellanstadiet?
 
Fast de betygen baseras inte på kursplanerna i mellanstadiet och innehåller andra moment och krav än det man lär sig i tidigare ålder.

Vad är det för fel att titta på betygen eller nationella proven i åk 6 om man ändå ska utvärdera mellanstadiet?
Betygen i sexan sätts av mellanstadieläraren i skolan som ska utvärderas. Dessutom är jag övertygad om att det finns lokala skillnader mellan olika skolor så det blir inte en rättvis jämförelse.

Om jag har förstått rätt så rättas de nationella proven i sexan inte än centralt eller?
 
Nej det gör de inte, men rättas efter given mall
Fast tydligen är det inte tillräckligt för att få en rättvis bedömning eftersom skolverket jobbar för att inför central rättning av de nationella proven. (Kanske är det inte aktuellt men central rättning i åk 6, men det räcker inte med en mall i högstadiet och gymnasiet.)
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 172
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 687
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 653
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp