Bukefalos 28 år!

Engelsk grammatik

Fille

Trådstartare
Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade att anmärka på var grammatiken. Jag tycker den engelska grammatiken är lite klurig. Har ni något tips på någon lättförstådd hemsida som tar upp engelsk grammatik? Eller är någon av er sugna på att ha lite grammatiklektion med mig? 😅 Jag vill lära mig, minns inte mycket från skolans grammatiklektioner tyvärr!
 
Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade att anmärka på var grammatiken. Jag tycker den engelska grammatiken är lite klurig. Har ni något tips på någon lättförstådd hemsida som tar upp engelsk grammatik? Eller är någon av er sugna på att ha lite grammatiklektion med mig? 😅 Jag vill lära mig, minns inte mycket från skolans grammatiklektioner tyvärr!
Det är inget emot vad tysk grammatik är 😅
 
Vill du berätta mer specifikt vad i grammatiken som är svårt, eller är det alltihop? Jag har tyvärr inga konkreta tips annat än att fördjupa dig och använda engelskan i vardagen så mycket det går; både läsa, skriva och tala. Min erfarenhet är att det oftast är mer effektivt än att försöka memorera olika tumregler.
 
Jag har gjort en uppgift i skolan (läser engelska för mellanstadiet) och fick tillbaka uppgiften idag. I princip det enda läraren hade att anmärka på var grammatiken. Jag tycker den engelska grammatiken är lite klurig. Har ni något tips på någon lättförstådd hemsida som tar upp engelsk grammatik? Eller är någon av er sugna på att ha lite grammatiklektion med mig? 😅 Jag vill lära mig, minns inte mycket från skolans grammatiklektioner tyvärr!
Jag kan försöka hjälpa dig om du vill PM:a mig lite frågor (eller rentav skicka över texten du skrivit så kan jag försöka förklara det som blivit tokigt). Är absolut ingen lärare men är ganska van vid att förklara grammatikregler för andra då jag hjälpt en del vänner och familj i liknande situationer.
 
Vill du berätta mer specifikt vad i grammatiken som är svårt, eller är det alltihop? Jag har tyvärr inga konkreta tips annat än att fördjupa dig och använda engelskan i vardagen så mycket det går; både läsa, skriva och tala. Min erfarenhet är att det oftast är mer effektivt än att försöka memorera olika tumregler.
Böjning av verb för att vara specifik 😂
 
Jag kan försöka hjälpa dig om du vill PM:a mig lite frågor (eller rentav skicka över texten du skrivit så kan jag försöka förklara det som blivit tokigt). Är absolut ingen lärare men är ganska van vid att förklara grammatikregler för andra då jag hjälpt en del vänner och familj i liknande situationer.
Tack! Jag skickar gärna ett pm :) Kommer under kvällen!
 
Den är en killer alltså.
Men jag börjar få koll
Ja, inte kul! Jag är inte helt hajj på engelska, är f-3 lärare men kommer troligen ha mellanstadie till hösten, så känner att för elevernas skull måste jag bli bättre! Har väldigt lite engelska i min vardag så får nog nöta lite extra nu 😅
 
Bra råd i allmänhet men sämre när man själv behöver kunna, inte bara göra.

@Fille, jag är utbildad lärare i engelska, och vill du ha hjälp kan du skicka pm

Fast om man laser Engelska for att forkovra sig och sjalv undervisa spraket sa behover man kunna gora innan man kan.
Att lasa och titta pa filmer utan Svensk textremsa hjalper definitivt till att snabba pa sprakutvecklingen.
 
Bra råd i allmänhet men sämre när man själv behöver kunna, inte bara göra.

@Fille, jag är utbildad lärare i engelska, och vill du ha hjälp kan du skicka pm

Det är just genom görandet som kunnandet kommer. Jag är till största delen självlärd i engelska och det har kommit helt genom stor konsumering av texter, filmer och spel på språket. Tack vare det så kunde jag gjort skolengelskan i sömnen.
 
Det är just genom görandet som kunnandet kommer. Jag är till största delen självlärd i engelska och det har kommit helt genom stor konsumering av texter, filmer och spel på språket. Tack vare det så kunde jag gjort skolengelskan i sömnen.

Så klarade jag också skolengelskan.

Men.

Jag hade aldrig kunnat lära ut med bara 'vetandet' om grammatiken ("det här ser rätt ut") jämfört med att faktiskt kunna varför grammatiken.

Och även på mellanstadiet i dagsläget kommer det finnas några elever med ganska väl utvecklat ordförråd och 'vetandet' om grammatik (igen, de kan hur det bör se ut). Speciellt jämfört med när tex jag var liten. Dessa behöver också få adekvat undervisning och möjligheten att förstå när de begår misstag.
 
Ja, inte kul! Jag är inte helt hajj på engelska, är f-3 lärare men kommer troligen ha mellanstadie till hösten, så känner att för elevernas skull måste jag bli bättre! Har väldigt lite engelska i min vardag så får nog nöta lite extra nu 😅
Varför? Finns det ingen utbildad engelskalärare på mellanstadiet som kan ta din klass i engelska och du tar dennes klass i ett ämne du behärskar bättre?

På mina barns mellanstadium delar alltid två lärare på en klass. Den ena tar matte+No och den andre tar sv+so eller hur man nu delar. Om klassläraren är sjuk har klassen vikarie hälften av lektionerna. Passar elev inte så bra ihop med sin klasslärare så får eleven en annan lärare övrig tid. För mina barn har det varit fördelar med detta upplägg.
 
Så klarade jag också skolengelskan.

Men.

Jag hade aldrig kunnat lära ut med bara 'vetandet' om grammatiken ("det här ser rätt ut") jämfört med att faktiskt kunna varför grammatiken.

Och även på mellanstadiet i dagsläget kommer det finnas några elever med ganska väl utvecklat ordförråd och 'vetandet' om grammatik (igen, de kan hur det bör se ut). Speciellt jämfört med när tex jag var liten. Dessa behöver också få adekvat undervisning och möjligheten att förstå när de begår misstag.

Forvisso, men om en mellanstadie skola inte har nagon special larare i Engelska sa behover den vanliga lararen lara ut den den kan. Om den lararen ar tillrackligt odmjuk och forklarar att den kanske inte ar sa himla duktig utan haller pa att lara sig ... och fragar elever som kan brukar det ordna sig.

Aldsta sonen kom fran USA, med A i Engelska, till Svensk skola pa gymnasiet och rattade lararens gramatik. Lararen som som tankte ge honom lagre betyg for att han talade och skrev Amerikansk Engelska och inte Brittisk.
Nar sonen inte kunde det Brittiska politiska systemet som skulle svaras (kryssa i fragor) pa en slut skrivning skrev han en uppsats pa baksidan om det Amerikanska politiska systemet. Sedan hotade han med mamma ... och fick hogsta betyg :p
 
Varför? Finns det ingen utbildad engelskalärare på mellanstadiet som kan ta din klass i engelska och du tar dennes klass i ett ämne du behärskar bättre?

På mina barns mellanstadium delar alltid två lärare på en klass. Den ena tar matte+No och den andre tar sv+so eller hur man nu delar. Om klassläraren är sjuk har klassen vikarie hälften av lektionerna. Passar elev inte så bra ihop med sin klasslärare så får eleven en annan lärare övrig tid. För mina barn har det varit fördelar med detta upplägg.
Jag jobbar på en skola med sammanlagt 27 elever, en lärare har f-1, en lärare har 2-3 och jag kommer troligen ha 4-6! Till hösten, är föräldraledig nu. Så, det finns ingen annan mellanstadielärare att byta med 😅 därav att jag väljer att utbilda mig lite till :) (inget krav från rektor utan helt på eget bevåg)
 

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 172
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 687
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 653
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 845
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp