Bukefalos 28 år!

Engelska fullblodsttråden 9

Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Intressant diskussion. Jag kände att jag även vill inflika att jag tror att en annan sak som sliter mycket på hästarna är ett ständigt nötande på samma underlag. Min tro ligger i att hästar behöver tränas på olika underlag för att hålla. (Tillsammans med en korrekt arbetsform, mångsidigt arbete osv.. :) )

Fast just byte av underlag är en av de stora bovarna när det gäller tex senskador. Tror att rider man på ett bra underlag så håller hästen. Sedan behöver de även stärka sig genom att gå på lite hårdare underlag ibland och där missar många som tror att det är skadligt
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Penicillinchock är läskigt.
Märta fick det en gång. Som tur var kämpade hon emot riktigt och försökte verkligen fokusera. Jag stod utanför boxen och pratade med henne och gav henne glada tillrop ;)

Hon har fått penicillin efter det och det hände aldrig igen.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

fast byte av underlag är väl inte som jag läste det iallafall som du kommenterar, utan just att hästen kontinuerligt rids på olika (självklart vettiga) underlag och därmed är van vid det, och att leder och senor därmed är vana vid det. det är ju då de stärks istället för att brytas ner..... Om hästen däremot rids på ett och samma underlag dagligen dax året runt utan variation så blir det självklart en stor omställning att helt plötsligt byta underlag. Jag trodde det var tydligt men kanske inte? Jag vet nog ingen som tror att ett hårdare underlag är skadligt? Det alla däremot vet är att för djupa underlag är den största riskfaktorn oavsett egentligen vare sig situation, underlag i sig, eller variation av underlag.
Men som sagt - lägg på klantig ridning ovanpå det oavsett förhållande och underlag så självklart får man slitage oavsett....
 
Senast ändrad:
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Hej!

Hade pålle ett stooort bandage på sig i söndags? I så fall såg jag honom när jag åkte förbi :-)

/Lavinia
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Jajemensan :) Pålle har fått bandage *matte har satt på plåster*.
Idag har han fått gå ut i den större sjukhagen istället, den där fuxen brukar gå.
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Intressant diskussion. Jag kände att jag även vill inflika att jag tror att en annan sak som sliter mycket på hästarna är ett ständigt nötande på samma underlag. Min tro ligger i att hästar behöver tränas på olika underlag för att hålla. (Tillsammans med en korrekt arbetsform, mångsidigt arbete osv.. :) )

I agree. Har sagt å kommer alltid att säga att jag tror min hästs räddning var att vi bara hade skog å vägar, ingen bana eller ridhus... hon blev bra uppbyggd från grunden i kropp å ben...

Nu har hon varit skadad, å står återigen i sitt första stall, å gissa vems ben som bliv friska igen... ett halvår i skog å mark...

Sen kräks jag på att inte kunna rida igenom ordentligt osv, isgata så vi kommer inte från gården för dagen B-)
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

KL
Ni som vet allt här inne, har kollat på ett fulbllod vars morfar heter Snurge. Finns det bara en Snurge? Jag hittar en efter Ela-Mana-Mou xx. Vad är Snurge för hingst? Ngt och ha i ridhästar?
Tack!
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

KL
Ni som vet allt här inne, har kollat på ett fulbllod vars morfar heter Snurge. Finns det bara en Snurge? Jag hittar en efter Ela-Mana-Mou xx. Vad är Snurge för hingst? Ngt och ha i ridhästar?
Tack!

Ela Mana Mou - sååååå jäkla fin... ursäkta OT ;)
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Ela Mana Mou, vem var det? :D

Finaste morfar
Horse_Ela-Mana-Mou-big.jpg
 
Sv: Engelska fullblodsttråden 9

Kl
Idag har jag gjort det. Startat min första dressyrtävling med fröken Madame! Visserligen bara en klubbis, men någonstans ska man ju börja.

Vi bjöd på den vanliga rodeon på framridningen och på banan övade vi hoppning över staketet :o.

Men överlag är jag nöjd och slutade på 55,18%

Och så bjuder jag på en film från idag: http://youtu.be/5Uay5JMrv88
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
835
Senast: cassiopeja
·
I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 290
Senast: izadora
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 200
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp