Engelska fullblodsttråden 9

Oj, det var länge sedan det poppade upp notiser om den här tråden :D

Uppdaterar med en ridbild från förra helgen.. Eller det får bli en jämförelsebild. 8 månader emellan.
version-6290734c97f00e079d191bad51f03572
 
Jag har lånat hem ett fullblod, hon har varit här snart 4 veckor. Det är väl till sällskap i första hand men hon är ridbar och jag tänkte faktiskt sätta igång henne för att se vad det är för prick. Hon fäller så in i bomben nu och blir lite irriterad över att man håller på i pälsen så jag väntar nog lite till. Hon är efter Songline-Exceller, bodde på Angarn, så vet säkert några vem det är.
Hon verkar ha ett otroligt bra huvud iallafall.
 
Nog för att jag ställer korkade och smått upppenbara frågor här på Buke ibland, men det här kan ta pris i idioti, vad vet jag men...

Behöver fullblod och fullblodskorsningar vara nerv-vrak? Eller finns det fullblod/korsningar som är relativt "lugna" också?
Kom att tänka på det då jag misstänker att en häst ev. kan vara 62,5% xx / 37,5% hannoveraner. Och visst, den är väldigt tittig och ganska feg, men inget fullkomligt nerv-vrak på det sättet...
 
Nog för att jag ställer korkade och smått upppenbara frågor här på Buke ibland, men det här kan ta pris i idioti, vad vet jag men...

Behöver fullblod och fullblodskorsningar vara nerv-vrak? Eller finns det fullblod/korsningar som är relativt "lugna" också?
Kom att tänka på det då jag misstänker att en häst ev. kan vara 62,5% xx / 37,5% hannoveraner. Och visst, den är väldigt tittig och ganska feg, men inget fullkomligt nerv-vrak på det sättet...

Nej på den frågan! Vi har ett fullblod som gått löp och tävlat fälttävlan och hon är en ren traktor att rida. Hon går överallt och är totalt hygglig. Visst kan hon leka att en mossig sten är hotfull, men det händer mest om hon stått ett par dagar! Lugn, sällskaplig och nybörjare kan rida henne. Fartglada nybörjare, helst.
 
Nog för att jag ställer korkade och smått upppenbara frågor här på Buke ibland, men det här kan ta pris i idioti, vad vet jag men...

Behöver fullblod och fullblodskorsningar vara nerv-vrak? Eller finns det fullblod/korsningar som är relativt "lugna" också?
Kom att tänka på det då jag misstänker att en häst ev. kan vara 62,5% xx / 37,5% hannoveraner. Och visst, den är väldigt tittig och ganska feg, men inget fullkomligt nerv-vrak på det sättet...

Självklart inte :) Fullblod är ju individer precis som "halvblod" eller andra raser för den delen. Sen är ju fullblod i grund och botten avlade för att vara galoppörer i första hand och då premierar man ju bland annat att hästen är reaktionssnabb. Jag skulle säga att fullbloden överlag nog inte är mer "nervvrak" än halvblod, bara att de säkert i många fall reagerar snabbare och därför upplevs som lite nervigare.
 
Nog för att jag ställer korkade och smått upppenbara frågor här på Buke ibland, men det här kan ta pris i idioti, vad vet jag men...

Behöver fullblod och fullblodskorsningar vara nerv-vrak? Eller finns det fullblod/korsningar som är relativt "lugna" också?
Kom att tänka på det då jag misstänker att en häst ev. kan vara 62,5% xx / 37,5% hannoveraner. Och visst, den är väldigt tittig och ganska feg, men inget fullkomligt nerv-vrak på det sättet...


Är den tittig och feg är det honnoveranern som slår igenom :D
 
Tack för svaren @Tempen @supercassie och @toughcookie :)
Såpass alltså! :up:
Trodde det var xx:et som slog igenom när hästen höll på att "implodera" fullkomligen (av feghet) för ett trasigt staket med sneda stolpar m.m. ... :p

Fullblod är modiga, kloka, och väldigt väldigt kvicka på att plocka upp stämningen hos omgivningen.

Många skaffar fullblod utan att förstå att det är ferraris de leker med och när de trycker för hårt på pedalen och kraschar så är det givetvis materialfel och inte beroendet på handhavandet.

Kolla lite klipp på intervjuer med de stora dressyryttarna, ursäkterna till att hästen flippade är många, fel färg på blommorna, en kameraman eller en insekt....
Har du någonsin hört en galopptränare säga - han vann inte för han blev störd av att det körde en bil på andra sidan vägen?

Och så säger de att fullblod är nippriga....
 
Tack för svaren @Tempen @supercassie och @toughcookie :)
Såpass alltså! :up:
Trodde det var xx:et som slog igenom när hästen höll på att "implodera" fullkomligen (av feghet) för ett trasigt staket med sneda stolpar m.m. ... :p

Nejdå, Flera av våra aktiva galoppörer rör inte ett öra när de i canter passerar en körande traktor med harv eller blir omkörda av lastbil när vi skrittar av.
Självklart så finns det mer eller mindre "tittiga" individer, men så upplever jag att det är med alla hästar överlag.
 
@Alexandra_W Heart of Oak har lämnat fina hästar av ridhästmodell och brukar allmänt talas om som att ha nedärvt väldigt bra temperament och trevliga gångarter.

Diaghlyphard på mammans sida har också lämnat många ridhästar, men har haft ett rykte att i viss mån kunna ge lite skarpa och känsliga avkommor.
 
@Alexandra_W Heart of Oak har lämnat fina hästar av ridhästmodell och brukar allmänt talas om som att ha nedärvt väldigt bra temperament och trevliga gångarter.

Diaghlyphard på mammans sida har också lämnat många ridhästar, men har haft ett rykte att i viss mån kunna ge lite skarpa och känsliga avkommor.

Tack =)

Har provridit nämnda häst, och det var länge sen jag stötte på något så rart och bussigt, oavsett ras.
 
Den här tråden borde vara rätt forum.

Vad säger ni som kan om den här stammen?
https://www.svenskgalopp.se/hast/visa/609524/harstamning

Håller med mackan i princip. Heart of Oak har lämnat många fina ridhästar, ofta lika sin far ( "lite grövre" fuxar , många med mörkare fläckar här och var). De jag träffat har varit rätt coola i psyket.
Morfar Diaghlyphard har ju som sagt lite ett rykte om sig att lämna "vasst", men ser man på hur många avkommor han fick under så pass lång tid så kan man ju se det som att det vassa han lämnade inte var så pass illa att man valde bort honom ur aveln ;).
 
Håller med mackan i princip. Heart of Oak har lämnat många fina ridhästar, ofta lika sin far ( "lite grövre" fuxar , många med mörkare fläckar här och var). De jag träffat har varit rätt coola i psyket.
Morfar Diaghlyphard har ju som sagt lite ett rykte om sig att lämna "vasst", men ser man på hur många avkommor han fick under så pass lång tid så kan man ju se det som att det vassa han lämnade inte var så pass illa att man valde bort honom ur aveln ;).

Den här var supercool och sjukt bussig som sagt. Fantastiskt temperament och otroligt trevlig att rida. Jag som inte hoppat på många år behövde bara styra så rullade den lugnt på och skuttade över. Lätt och lyhörd och som sagt väldigt stabil. Tyvärr gick den inte igenom besiktning ;(
 
Den här var supercool och sjukt bussig som sagt. Fantastiskt temperament och otroligt trevlig att rida. Jag som inte hoppat på många år behövde bara styra så rullade den lugnt på och skuttade över. Lätt och lyhörd och som sagt väldigt stabil. Tyvärr gick den inte igenom besiktning ;(
Letar du efter ny pålle?
 
Ett år har gått med fullblodet och jag har alltid drömt om en Songline-häst, nu har jag en, och vi är inte alls överrens :laugh: Jag har ridit många fullblod innan men de har verkligen varit lugna i jämförelse med denna. Otroligt lugna. Detta är ingen ferrari, det är någon supermodell av någon kombination av ferrari och lamborghini....O_o
 
Ett år har gått med fullblodet och jag har alltid drömt om en Songline-häst, nu har jag en, och vi är inte alls överrens :laugh: Jag har ridit många fullblod innan men de har verkligen varit lugna i jämförelse med denna. Otroligt lugna. Detta är ingen ferrari, det är någon supermodell av någon kombination av ferrari och lamborghini....O_o

Vilken är det du har? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·
I
Avel Japp, nu är det bestämt att Iza ska betäckas i år igen efter mkt funderande. Hon betäcktes fyra gånger förra året(Okeanos) utan...
Svar
4
· Visningar
1 278
Senast: izadora
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 171
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp