Enhästars? För/nackdelar?

Jag har ett Fautras JMS.
Är så himla nöjd. Hade ett Henra 1,5 hästars till min förra häst och var nöjd med det också men Fautras är verkligen snäppet bättre.

Går jättestadigt på vägen, bra ventilation och så skönt att slippa ramphelvetet :p
Jag får bara dra 1480 med bilen på B-kort och vikten på denna är 1450, tjänstevikt 670 så får lasta 780.
Hästen är löjligt lättlastad i detta släp, var krångligare med ramp.
Åker ofta själv och då är det skönt med dörrar istället för ramp tycker jag.
Man kan ju köpa sadelskåp som fästs på insidan av framdörren om man nu vill ha det. Jag packar i bilen men så har jag inte gett mig ut på meeting än :p
Ja fautras släp verkar vara bäst, den smala rampen som blir på alla andra känns inte helt rätt om man har en svårlastad häst.
Så en kombiramp med frontutlastning vore toppen :), (väldigt synd att ifor inte har det..)

Har andra släp att hämta hö/halm i så behöver inget extra brett.

Har just nu bara b kort men planen är fortfarande att ta be, (har dock gått in i väggen med allt vad studier gäller och är för osäker för att boka tid för prov...)
Så just vikterna är inget större problem bara lastvikten blir på 700+kg. (Så man kan ha en fet häst eller proppa in småbalar utan att bry sig om vikterna :).
 
Har ett Fautras JMS som jag är supernöjd med! Hästen åker inget annat än Fautras (har nog provat de flesta märkena vid det här laget...) så jag hade inte så mycket att välja på inför köpet ;) Min väger 1300kg och får lasta 650kg vilket är helt lagom för oss. Har varianten där man kan stänga bakbommen framifrån, sååå smidigt! Jag lastar alltid av genom "skötardörren", den är så stor så det går utan några som helst problem:up:

Tycker att det är fantastiskt skönt att slippa tunga lämmar, det spar en del energi för mig i alla fall. Inga konstiga låsfunktioner utan allt är genomtänkt på den fronten. Det jag saknar är en utlösbar frambom om olyckan skulle vara framme...
Storleksmässigt så upplever jag att den har gott om plats, både "inne" hos hästen och framför bommen. Den åsikten verkar delas av alla de som lånat min transport i alla fall. :)

I form av köregenskaper så är det bland de mest stabila släp jag kört, trots blåst och isgata så har jag aldrig upplevt att det blivit "fladdrigt". Hästen står som ett ljus från den sekund hon kommer på till den sekund hon går av. Det tog en liten stund första åkturen innan hon hittade rätt teknik men nu åker hon med rumpan i ena hörnet och bogen på motsatt vägg helt avslappnat (har stenkoll via kameran:D).
 
Har ett Fautras JMS som jag är supernöjd med! Hästen åker inget annat än Fautras (har nog provat de flesta märkena vid det här laget...) så jag hade inte så mycket att välja på inför köpet ;) Min väger 1300kg och får lasta 650kg vilket är helt lagom för oss. Har varianten där man kan stänga bakbommen framifrån, sååå smidigt! Jag lastar alltid av genom "skötardörren", den är så stor så det går utan några som helst problem:up:

Tycker att det är fantastiskt skönt att slippa tunga lämmar, det spar en del energi för mig i alla fall. Inga konstiga låsfunktioner utan allt är genomtänkt på den fronten. Det jag saknar är en utlösbar frambom om olyckan skulle vara framme...
Storleksmässigt så upplever jag att den har gott om plats, både "inne" hos hästen och framför bommen. Den åsikten verkar delas av alla de som lånat min transport i alla fall. :)

I form av köregenskaper så är det bland de mest stabila släp jag kört, trots blåst och isgata så har jag aldrig upplevt att det blivit "fladdrigt". Hästen står som ett ljus från den sekund hon kommer på till den sekund hon går av. Det tog en liten stund första åkturen innan hon hittade rätt teknik men nu åker hon med rumpan i ena hörnet och bogen på motsatt vägg helt avslappnat (har stenkoll via kameran:D).
Ja fautras verkar helt klart ha den bästa enhästars transporten, hade dock velat ha 2delade dörrar fram.. Så att man kan ha halva dörren öppen när man står still på tävling, och inte behöver ha hela dörren öppen (Mindre "fritt fram"för hästen att gå ut om den får för sig ngt sånt).
Är typ det enda jag använder frontutlastningen till nu :).

Men vad tycker du om det sluttande golvet baktill? Jag är ganska tveksam till det faktiskt, känns lite dumt att hästarna ska stå i en backe med bakbenen.
 
@Buck Jag har nivåskillnad i mitt som @Lovisaleonora skriver. Mitt släp är från 2009.
Jag tycker det är smidigt när man mockar och när de kissar så rinner det bak.

@Louice Frambommen löser ut av sig själv om de hänger på den. Frambommen är delad fast det inte riktigt syns :) haken som är på vänstersida är intryckt i bommen med plast och en skruv som släpper vi tryck. Det var antagligen det som hände mig i april för bommen var i två delar och då frågade jag återförsäljaren och han förklarade det som så iallafall. Svårt att beskriva dock hahaha
 
Har de ändrat? Förut hade de nivåskillnad, inte sluttande golv.
Kollade iofs inte på fautras släp nu under Falsterbo så är ett tag sedan jag såg dom irl, men det är väll ganska kraftigt sluttande golv de sista 2 dm? Resten är ju platt men jag tycker att det är dumt att hästens bakben hamnar på det sluttande.

( hittade en bild på det nu och hade för mig att det var mer än det var, men bakbenen hamnar ändå på nivåskillnaden)
 
Kollade iofs inte på fautras släp nu under Falsterbo så är ett tag sedan jag såg dom irl, men det är väll ganska kraftigt sluttande golv de sista 2 dm? Resten är ju platt men jag tycker att det är dumt att hästens bakben hamnar på det sluttande.

( hittade en bild på det nu och hade för mig att det var mer än det var, men bakbenen hamnar ändå på nivåskillnaden)
Fast det är mer som en mjuk kant och ingen nedförsbacke liksom :p Har inte märkt att hästen tycker det är ett problem. Min häst är en normal ridhäst på 170 typ
 
Kollade iofs inte på fautras släp nu under Falsterbo så är ett tag sedan jag såg dom irl, men det är väll ganska kraftigt sluttande golv de sista 2 dm? Resten är ju platt men jag tycker att det är dumt att hästens bakben hamnar på det sluttande.

( hittade en bild på det nu och hade för mig att det var mer än det var, men bakbenen hamnar ändå på nivåskillnaden)

Det sluttar inte, det är en nivåskillnad. Vilket jag absolut inte har problem med, jag ser gärna att hästen har vikten bak.
 
Ja fautras verkar helt klart ha den bästa enhästars transporten, hade dock velat ha 2delade dörrar fram.. Så att man kan ha halva dörren öppen när man står still på tävling, och inte behöver ha hela dörren öppen (Mindre "fritt fram"för hästen att gå ut om den får för sig ngt sånt).
Är typ det enda jag använder frontutlastningen till nu :).

Men vad tycker du om det sluttande golvet baktill? Jag är ganska tveksam till det faktiskt, känns lite dumt att hästarna ska stå i en backe med bakbenen.

Det är ingen "backe" på något sätt utan som ett trappsteg så dom står plant hela tiden :up: Bakdelen råkar bara vara något lägre än framdelen :D
 
Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar.
Men.. jag saknar bil för att dra den (har inte ens drag på nuvarande :o) och då ena hästen är en bredåkare och jag ändå aldrig åker med 2 hästar så funderar jag på en enhästars istället. Billigare att dra och förhoppningsvis är hästarna mer lättlastade i en sån.
(Hade iofs helst haft ett baklänges släp/lastbil då gamla bredåkaren som i vanliga fall välter i varje sväng åkte som en drottning senast i lastbil utan att trampa om en endaste gång. Men den ekonomin finns inte).

Den främsta nackdelen jag kan tänka mig nu är att man inte har den tomma spiltan att ha sadelskåpet i att kunna ta med hö/strö om man mot förmodan ska övernatta nånstans (inte hänt än iofs).
Men jag tänker att det borde få plats ett sadelskåp framför bommen eller så får man ha ett skåp på skötardörren.

Har lite koll på vad för släp som finns och än så länge verkar fautras och Ifor bäst ( tycker inte om gardin, fast sadelkammare direkt framför bommen eller skötardörr på höger sida ;).)
Fautras är dock lite väl i dyraste klassen.. och Ifor har jag för mig är relativt låga (?).

Men ni som gått från ett stort släp till ett enhästars, hur har ni resonerat och vad tycker ni om de funktioner som finns på erat?

Finns det fler släp än fautras som har kombiramp? Finns det ngt släp som är lite bredare framtill framför bommen?

Och vad har era släp för tot vikt och maxlast?
Thiel har ett enhästars med sadelkammare tror jag. Jag hade deras tvåhästars och var supernöjd. Fick plats med all utrustning i sadelkammaren men då foder och strö i extraspiltan när vi åkte på meeting. Stadigt släp men iafl då var många självklara saker 'extrautrustning' som jag fick betala extra för. Ventilation, fönster, hård baklucka, ponnybomfästen osv...
 
Jag har kört häst mycket i Ifor W hb403 och tycker det är ett utmärkt släp i fråga om hur stadigt den ligger efter bilen , samt luft i trailern .

Tidigare år hade jag en Henra Amazon 1,5 hästars - väggarna kvalitetsmässigt var som frimärken och släpet var så lätt att det nästan slängde efter bilen.

Nackdelen med IW tycker jag är bakkämmen som är brant och klumpig , samt hur transporten är byggd med en kant bak som gör att när du ska lägga på bakbommen måste du lyfta upp bommen högt upp för att sen få in den bakom kanten/listen och fästa bommen. Helt värdelöst och en säkerhetsrisk !

Jag har en stor häst 170 med 155 i täcken som är bredåkare och jag säger som några andra i tråden : med en så stor häst har jag hellre ett tvåhästars släp med Hellbom bak . De åker mycket bra - ställer sig lite diagonalt precis som många hästar vill göra när de kan välja, och det blir verkligen inte ostadigt för dem med så brett alls !
 
Jag har ett cheval gold one helt i aluminium/glasfiber med sadelkammare är toknöjd.
Bra pris och ett väldigt lättdraget släp.
Hästen knallar rakt in och verkar trivas bra i det
1500kg totalvikt och lastvikt 695kg (eller om det var 795)
 
Jag har kört häst mycket i Ifor W hb403 och tycker det är ett utmärkt släp i fråga om hur stadigt den ligger efter bilen , samt luft i trailern .

Tidigare år hade jag en Henra Amazon 1,5 hästars - väggarna kvalitetsmässigt var som frimärken och släpet var så lätt att det nästan slängde efter bilen.

Nackdelen med IW tycker jag är bakkämmen som är brant och klumpig , samt hur transporten är byggd med en kant bak som gör att när du ska lägga på bakbommen måste du lyfta upp bommen högt upp för att sen få in den bakom kanten/listen och fästa bommen. Helt värdelöst och en säkerhetsrisk !

Jag har en stor häst 170 med 155 i täcken som är bredåkare och jag säger som några andra i tråden : med en så stor häst har jag hellre ett tvåhästars släp med Hellbom bak . De åker mycket bra - ställer sig lite diagonalt precis som många hästar vill göra när de kan välja, och det blir verkligen inte ostadigt för dem med så brett alls !
Ja kanten bak är inte så smidig, de vanliga släpen kan man i alla fall ha så att man öppnar bommarna vid mellanväggen.
 
Har också Fautras JMS och är supernöjd. Kört rätt mycket med den och ofta åkt långa sträckor. Har aldrig upplevt att det skulle vara dålig luft i den på grund av mindre luftvolym än i en tvåhästars, och då har jag ändå en rätt rejäl häst. Är det varmt öppnar jag fönstren fram och anpassar öppningarna i luckorna bak så att det blir mer ventilation (de är ställbara i 3 eller 4 olika lägen). Tycker också att den är fantastiskt smidig att dra, och går stabilt. Får alltid beröm på besiktningen trots att den börjar få ett par år på nacken, det är kvalitet rakt igenom. Har sadelskåp på insidan framdörren så det är inga problem att få med sadlar och grejer heller. Älskar de smidiga bakdörrarna istället för otymplig ramp!

Letar nu efter ny transport eftersom jag har behov av att köra båda mina hästar samtidigt men tyvärr verkar det vara stört omöjligt att få tag på en begagnad Fautras som kan ersätta den jag har.:( Hade det inte varit för att jag behöver kunna köra två hästar på en gång hade jag aldrig bytt!
 
Har en Thiele 1,5 hästars och är jättenöjd, glasfiber med aluminiumgolv. Har en bredåkare som inte vill stå utan mellanvägg i en 2 hästars (blir nog för brett) men står bomstilla i min 1,5 hästars. Han har gott om plats, min er dock 20 cm högre och bredare än en Iandra 1,5 hesttrailer. Eftersom jag sällan (läs) aldrig kör med 2 hästar är det här absolut bästa alternativet. Så sjukt nöjda är både hästen och jag. (Han vill helst inte ens gå in i sin "gamla" 2-hästars.) I denna knatar han bara in :)
184064_10150259521479499_8382931_n.jpg
 
Jag har kört häst mycket i Ifor W hb403 och tycker det är ett utmärkt släp i fråga om hur stadigt den ligger efter bilen , samt luft i trailern .

Tidigare år hade jag en Henra Amazon 1,5 hästars - väggarna kvalitetsmässigt var som frimärken och släpet var så lätt att det nästan slängde efter bilen.

Nackdelen med IW tycker jag är bakkämmen som är brant och klumpig , samt hur transporten är byggd med en kant bak som gör att när du ska lägga på bakbommen måste du lyfta upp bommen högt upp för att sen få in den bakom kanten/listen och fästa bommen. Helt värdelöst och en säkerhetsrisk !

Jag har en stor häst 170 med 155 i täcken som är bredåkare och jag säger som några andra i tråden : med en så stor häst har jag hellre ett tvåhästars släp med Hellbom bak . De åker mycket bra - ställer sig lite diagonalt precis som många hästar vill göra när de kan välja, och det blir verkligen inte ostadigt för dem med så brett alls !

Jag har ett sånt IW-släp du pratar om till min jättehäst. Jag är riktigt nöjd med det. Det ligger stadigt på väggen (även när det blåser), smidigt att backa och enkelt att hantera i största allmänhet. Är det dåligt väder får jag plats att göra iordning hästen i spiltan. För mig var det viktigt med fronturlastning (inte för att hästen behöver det, men jag tycker det är obehgligt att backa ut hästar) och därför föll mitt val på IW.

Det jag saknar med mitt släp är sadelkammare. När vi är iväg på fälttävlan blir det trååångt i bagagen! I de nyare IW-släpen går det att sätta in sadelhållare i skötardörren, men jag tycker även det verkar lite klumpigt iom att jag då måste ha dörren på vid gavel så fort jag ska använda fronten.

Jag hade också gärna sett att spiltan var nån cm längre eftersom min häst är lång, men den är inte kortare än spiltor i de andra släp jag testat.

Jag hade även önskat mig panikutlösning på bommen. Den går att skruva av utifrån, men kräver verktyg. Efter att bevittnat en olycka på en tävling för ett tag sedan är jag dock övertygad om att lösningen på mitt släp är pålitligare än många av de panikutlösningar som finns som finns på marknaden.
 
Jag har ett sånt IW-släp du pratar om till min jättehäst. Jag är riktigt nöjd med det. Det ligger stadigt på väggen (även när det blåser), smidigt att backa och enkelt att hantera i största allmänhet. Är det dåligt väder får jag plats att göra iordning hästen i spiltan. För mig var det viktigt med fronturlastning (inte för att hästen behöver det, men jag tycker det är obehgligt att backa ut hästar) och därför föll mitt val på IW.

Det jag saknar med mitt släp är sadelkammare. När vi är iväg på fälttävlan blir det trååångt i bagagen! I de nyare IW-släpen går det att sätta in sadelhållare i skötardörren, men jag tycker även det verkar lite klumpigt iom att jag då måste ha dörren på vid gavel så fort jag ska använda fronten.

Jag hade också gärna sett att spiltan var nån cm längre eftersom min häst är lång, men den är inte kortare än spiltor i de andra släp jag testat.

Jag hade även önskat mig panikutlösning på bommen. Den går att skruva av utifrån, men kräver verktyg. Efter att bevittnat en olycka på en tävling för ett tag sedan är jag dock övertygad om att lösningen på mitt släp är pålitligare än många av de panikutlösningar som finns som finns på marknaden.

Och just det, kanske det allra bästa, även när vi har tvingats stå en heldag i gassande sol har det varit svalt och skönt i släpet :)
 
Jag har beställt ett CL gold one. Enda som jag inte riktigt gillar är sadelkammaren som stjäl utrymme och rullgardin...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en tid funderat på att byta transport och det börjar bli dags. Eftersom jag bara har en häst behöver jag bara så att jag kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
27 041
Senast: MoonAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp