Finns det vettiga enhästars-transporter?

lady_vip

Trådstartare
Jag har en tid funderat på att byta transport och det börjar bli dags.

Eftersom jag bara har en häst behöver jag bara så att jag kan lasta en häst och har kollat en del på enhästars (eller 1,5 hästars som försäljarna säger). Men jag kanske är bortskämd, för mycket känns "smäckigt" och ostabilt.

Som jag kan se finns det en hel del märken som erbjuder enhästar: Fautras, Ifor, Cheval, Böckman, Humbaur, Henra, säkert nåt till.

Min häst är lättlastad och enkel på alla vis, men viktigt är ju luft/vent, vägghållning och chansen att få tag på delar ganska smärtfritt. Men jag vill också ha vettiga säkerhets/panikbommar fram, vilket inget märke kan erbjuda vad jag kan se. Jag vill också kunna ha någon form av sadelkammare/sadelupphängare då jag är så trött på att lägga den i bilen. Och jag vill ha falsk boggie, så tex. Ifor går bort.

Otroligt synd att inte Thule gör enhästars... Just nu känns Fautras bäst, men de känns också mörka:confused:

Delge mig era erfarenheter!!
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Vi har kört jag-vet-inte-hur-många mil med en Fautras JMS. Underbart släp, går stadigt efter bilen, alla hästar har gillat det och åkt jättebra.
Jag gillar särskilt att det är stor dörr fram, så hästarna kan stå och titta ut ordentligt när man är på tex tävlingsplats.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det känns faktiskt som det enda vettiga alternativet. Hur pass svårt är det att få tag på delar? Ingen som råkar ha bild med sadelskåp i?
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Vad menar du med "falsk boggie"?
Är själv inne på att köpa 1,5hästars när det är dags att köpa släp och har kärat ner mig i just Ifor Williams...
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jo, jag har idag en Kylinge, en boggie. Om jag kör punka på ett däck så kan jag bara fortsätta köra på det däcket som är kvar, tills jag kan köra av på ett vettigt ställe.
Om jag kör punka på en Ifor så är det som är få punka på bilen, jag måste stanna och fixa direkt eftersom det är individuell fjädring på hjulen. Väldigt bra om man kör mycket på guppiga vägar, mindre bra om man kör punka på motorvägen, vilket hände ett par vänner till mig förra veckan...
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Men en enhästars transport så är det väldigt besvärligt att få med sig hö, speciellt om man ska vara borta över natten. Folk i bekanskapskretsen har ångrat köp av smal transport pga att allt man får med sig är hästen och inget annat.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Alla släp som är boggie har två axlar med ett särskilt maxavstånd. Finns inget falsk eller riktig boggie. Har inget med hjulupphängningen att göra :)
Samverkande (tror jag det heter, nåt sånt i alla fall)-eller tandemboggie heter det, varav den senare är den man kan köra en bit även med punka på ett hjul.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Varför vill du ha 1 hästars transport?? För att bilen inte klarar en större transport?

Jag har nog aldrig kört mer än en häst i min transport men jag skulle ändå inte köpa 1 hästars. Förstår inte alls poängen med det. Tycker att det är bättre ju bredare och större transporten är! Mer plats för hästen och en bred transport går stabilare på vägen.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Varför vill du ha 1 hästars transport?? För att bilen inte klarar en större transport?

Jag har nog aldrig kört mer än en häst i min transport men jag skulle ändå inte köpa 1 hästars. Förstår inte alls poängen med det. Tycker att det är bättre ju bredare och större transporten är! Mer plats för hästen och en bred transport går stabilare på vägen.

Jag håller med dig, fattar inte heller poängen. Och sen när man ev ska sälja släpet, så har man ju ett bättre andrahandsvärde och större "kundkrets" om man har ett 2-hästars.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Nej, det är faktiskt fel.

Det gjordes tester för några år sedan, och då var 1,5 hästars betydligt stadigare efter bilen och absolut att rekommendera körmässigt om man inte behövde bredden i tvåhästars.

1,5 hästars är dessutom betydligt mer lättsålt än ett vanligt tvåhästars.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det är ännu lättare att sälja en-hästars.
Jag skullle vilja ha ett men det är ju nästan omöjligt att hitta begagnat. Hästen åker bra iom att den står i mitten o inte på sidan, det är stor skillnad faktiskt.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Vi letade oss blåa efter ett beganat enhästars släp när vi skulle köpa släp. Hittade inte något inom rimligt avstånd, det fanns jättelite.

Jag tycker också det känns självklart att ett enhästars med hästen i mitten blir stadigare än en tvåhästars med hästens vikt mest på ena hjulbasen.

När vi ska köpa ny SKA vi ha en enhästars. Punkt slut :D
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

För att jag har inte eget stall längre, så jag behöver inte kunna lasta in storbalar längre. Jag kör bara en häst, har bara en häst, så varför köpa ett stort släp där jag antingen får krångla med be-kort eller ha minimal lastvikt i smäckigt släp.

Jag har, under mina 12 år med transport, åkt iväg med hö och sånt 2 gånger, det är inte värre än att om det skulle uppstå får det antingen åka i bilen eller framför hästen.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag vill nog mena att många står med sina osålda släp idag, trots att prisnivån inte är orealistisk. 1,5 hästars har betydligt bättre andrahandvärde (sett till inköpspris, värdeminskning) än tvåhästars.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

För att jag har inte eget stall längre, så jag behöver inte kunna lasta in storbalar längre. Jag kör bara en häst, har bara en häst, så varför köpa ett stort släp där jag antingen får krångla med be-kort eller ha minimal lastvikt i smäckigt släp.

Jag har, under mina 12 år med transport, åkt iväg med hö och sånt 2 gånger, det är inte värre än att om det skulle uppstå får det antingen åka i bilen eller framför hästen.

Dessutom finns stora förvaringspåsar med dragkedja att köpa på IKEA. Man får med en rejäl ranson hö i bilen utan att spilla ett enda strå.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Se där, perfekt ju!

Ni som haft mycket med enhästars att göra, finns det några vettiga alternativ förutom Fautras? Kanske jag borde kolla på Iforn ändå, Fautras har väl samma hjulupphängning vilket fall som...

Hade kunnat tänka mig att lägga 60', vilket ju innebär beg. Fautras iaf, Iforn är väl på håret, men man kanske kan hitta något demoex där.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har en Henra Amazone enhästsläp. Jag är verkligen jättenöjd! Har haft det i snart sex år och kört flertalet olika hästar i den, både lite längre turer om runt 1,5 timme och kortare turer flera ggr i veckan till ridhus. Den ligger stadigt på vägen, är busenkel att backa med i och med att den inte är bredare än bilen så man kan backa på bilens speglar =). Vitmålad invändändigt, högt i tak, Upplevs ljus och luftig. Panikbom fram. Öppningsbara fönster fram, taklucka och gardin bak (vilket är en jättefördel för mig som är kort) som varken prasslar eller fladdrar, tycker snarare att den är tystare än en hård överlucka.
Tycker inte att den är så smal heller, är väl en fot (strl 37) smalare än ett tvåhästars släp så en häst står rymligt och bra. Min bredåkare älskar släpet. Inte det minsta sladdrigt elkler vingligt att köra ens om hästen röjer lite i släpet.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Se där, perfekt ju!

Ni som haft mycket med enhästars att göra, finns det några vettiga alternativ förutom Fautras? Kanske jag borde kolla på Iforn ändå, Fautras har väl samma hjulupphängning vilket fall som...

Hade kunnat tänka mig att lägga 60', vilket ju innebär beg. Fautras iaf, Iforn är väl på håret, men man kanske kan hitta något demoex där.

För 60 000 kr får du ju lätt en beggad Ifor. Sätt ut en köpesannons.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 568
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla...
Svar
16
· Visningar
4 179
Senast: KSF
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Bluefish
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 073
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp