Finns det vettiga enhästars-transporter?

Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har också kikat på Gold One, men bor långt ifrån ÅF och kan inte klämma och känna som du gjort... Vad var det med bakbommen som var konstigt?
Är det kombiramp på alla eller är det tillval?
Jag skulle isf ha ett släp med fronturlastning och då finns ingen plats för sadelskåp va? Men det kan jag leva utan..

Funderat på detta med bredd, är det verkligen alltid bättre för hästen att åka stort? Tänker mig att de annars kan vila mot väggarna och inte behöva parera i svängarna. Men jag vet inte vad de föredrar egentligen..
Gold One har ju gått om plats med sina 140cm och det är en sak som gör att jag föredrar den mot Iforns... Jag kör ofta sto med föl och tycker det känns gränsfall med 130 cm. ?

Jag har också nyss köpt en CL (fast 2-hästars) och fick med mig 2 st långbommar i present av Åf. Det som jag antar att TS menar är följande: du vet hur med en vanlig bom, så är det en sida där bommen hänger ner mot väggen, och på andra sidan lägger man ner kroken i ett hål? Well, på CL:s långbommar är båda sidorna lika, bommen kan alltså inte lämnas hängandes och sen krokas i, utan måste liksom lyftas upp o läggas i hålen på båda sidorna samtidigt. Känns inte sådär vidare genomtänkt.

Hoppas att det gick att förstå det där :crazy::o

Kombiramp är enl vad jag förstod standard på alla CL.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det är kombiramp som standard.

Det jag menar med bakbommen är precis som ovanstående beskrivit, att om du tar av bommen på ena sidan står bommen rakt ut och kan således skada en häst som har bråttom in i släpen. Min ÅF hade en egen lösning på detta och då fälls bommen istället ner mot golvet som jag föredrar.

Sen är ju då Pullmanfjädringen väldigt bekväm, själv ser jag nackdelen med den typen av fjädring/hjulupphängning vid punktering.

Och om jag förstod det hela rätt så kan du få fronturlastning och sadelskåp som hänger på skötardörren. Själv försöker jag få till så att jag kan få öppningsbar fönsterlucka fram...
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Okej, då förstår jag. Men den går alltså att kroka lös på ena sidan bara, fast den står då rakt ut istället för att hänga ner?
Men hur blir det med frambommen när man ska lasta ut fram då??

Har varit i kontakt med en Åf via mail, men det gick inte att få både frontlast o sadelskåp eftersom de var på samma sida sa han.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Då har din ÅF dålig koll, klart att inte fronturlastningen är på samma sida som skötardörren:) vet inte hur frambommen ser ut däremot på dem eftersom jag inte är intresserad av fronturlastning.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Tänkte bara flika in lite om det här med lackerat alu-släp...

Mitt är ett lackat alusläp från 99, inga lacksläpp, inga flagor, inga bubblor... Ser fortfarande ut som nytt i lacken!
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Är nyfiken på hur det har gått med ditt släp?
Är också intresserad av att köpa ett enhästars gold one. Har kollat olika återförsäljare men tycker det är väldigt olika priser. Skiljer ju upp mot 5000 kr för samma släp. Hur mycket kostade ditt? ( om du vill uppge det:angel:).
Vill gärna ha med fronturlastning och undrar om det finns någon på buke som har det. Skulle vilja veta hur det funkar när man lastar ur fram med bommen .
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag drog mig ur affären, i god tid kan tilläggas, eftersom jag i slutändan tyckte det blev för mycket pengar att punga ut med. Vi behövde byta bil också och la hellre pengarna på bilen.
Men priset jag fick var nog 57000, då med sadelkammare och ALU-väggar.

Jag tror dock fortfarande det hade varit en bra släp, körde min kompis CL häromdagen och den gick otroligt bra efter bilen.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har en enaxlad kylingekärra 1300TH och tycker den är superduper att åka med.

Den ligger stabil bakom bilen med som utan häst, billig att laga och lämna in.

Enaxlade är ju oftast billigare så har man inte så stor plånbok får man iaf enligt mig mkt för pengarna för ett enaxlad.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

jag har fronturlasning och man tar bort bommen och sljuter den åt sidan precis som man gör när man backr ut en häst.
Jag har urlastningen på högersida i färdriktningen så står hästen på vänster sida i färdriktningen går man in där fram. tar ur pluggen på den högra sidan på frambommen och puttar frambommen till vänster längst väggen och så går man bara ut med hästen.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Men är det inte svårt med bommen. Eftersom det verkar som det är en hel bom på enhästars transporterna och transporten blir smalare framåt. Jag förstår inte hur man får plats helt enkelt. Har ju lastat i vanliga 2-hästars men där är det ju 2 korta bommar. Jag är väll trögtänkt helt enkelt.:confused:
Får väll helt enkelt ta mig tid och åka och kika.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har 2 hästars, tror inte 1 hästars finns med fronturlastning.

Jag har 2 korta bommar längst fram och inge problem att öppna och ta ut hästar frammåt iallafall:)
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jo, det finns flera modeller med fronturlastning.

Eftersom tråden handlar om just enHÄSTARS och inte enAXLADE så är det därför frågan kommer upp;)
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har också ett Blomert Smaragd enhästarssläp, från 2004 och både jag och hästen är supernöjda med det :love:. Har haft det tre år och gav 35' för det. Kanon att kunna sadla, brodda och fixa med hästen inne i släpet, gott om plats :).
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

kl

Tycker det låter väldigt intressant med enhästars då jag inte har körkort för att köra mer än en häst (och bara har en häst). MEN som boende i norra Sverige och då ofta på meeting, ibland både tre och fyra dagars, så återstår problemet med att få med sig hö osv.
Om det hade funnits en med en sadelkammare likt den på umesläp så hade jag allvarligt börjat fundera på att byta släp.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Frågan är ju hur mycket hö du behöver, det finns ju stora påsar med dragkedja där man kan trycka in mycket hö.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Om jag har en häst som äter ca 13 kg/dag och ska packa från storbal så blir det många påsar. ;) Om jag åker fredag-söndag brukar det bli 3 stora sopsäckar + nån IKEA kasse. I en vanlig kombi är det svårt att få in.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jo, det är ju lite knivigt:) jag har en häst som står väldigt snällt, så jag har räknat med att kunna få in lite sånt framför bommen om det skulle komma ett sådant tillfälle. Förutsatt att man kan förankra så att det inte åker runt.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Där tänkte jag att stallskåpet nog måste stå. Är ju lite bortskämd med mitt B60. Är ju hur mycket plats som helst.
Satt också och kollade runt på de enhästars som jag hittade. Verkar inte som om jag tjänar så mycket i vikt. Om jag inte minns fel så väger mitt B60 750 kg. Tex Fautras väger ju minst lika mycket.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Idag har jag slösat pengar!
Har beställt en helt ny gold one. Nu är det bara att vänta ca 2 månader innan jag får hem den.
Kommer nog få ångest över vad jag har gjort, men min sambo tyckte att man måste få göra en del "vanvetts affärer". Behöver ju inte inflika att jag har världens bästa sambo:love:.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Väcker liv i den här gamla tråden då jag behöver lite tips på enhästars transporter :D
Lite har väl ändrats sedan tråden startades och jag behöver som sagt lite hjälp. Jag är ute efter ett enhästars släp och har endel krav:
Hård överlucka bak
Fronturlastning
Combiramp (stepup)
aluminiumgolv och gärna väggar.

Vi var nära att köpa en Fautras Gold One men precis när köparen skulle lägga ordern så såg dom att det inte fanns med hård lucka bak, så det gick tyvärr bort. Det enda släp vi hittat som har våra krav är Fautras men det svider lite när jag tittar på priset… Så är det någon som vet vad det finns mer för modeller som har mina krav?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 568
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla...
Svar
16
· Visningar
4 179
Senast: KSF
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Bluefish
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 073
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp