Finns det vettiga enhästars-transporter?

Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Blev antracitgrå för min del, som på bilden, svart fanns som alternativ men det känns för mörkt. Skulle det inte vara godkänt får väl försäljaren stå för det...

Nej försäljarna står inte för det tyvärr, det är du själv som är skyldig att känna till reglerna och ordna tillstånd, de får fortfarande användas till korta transporter men iom att det inte finns någonting säkert klargjort i vad som gäller tex tävlingsdagar så kan du slå vad om att de rätt vad det får för sig att transporterna måste vara godkända för långa transporter för att du skall få vara iväg en hel tävlingsdag och då kan du inte få den godkänd utan att måla om taket vilket ju inte är så kul på en ny släp.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag hade absolut backat på ett mörkt tak, om inte annat så för andrahandsvärdet.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jaså? Jag tänker tvärtom, att folk tycker det är snyggare med mörkt?

Chevals gråa är ju så himla fesig i färgen, vitt är jag inte intresserad av... Har slitit som ett djur med intorkade flugor i fronten tillräckligt.

Läste tråden (tack!) men jag kör enbart korta sträckor och tävlar inte, så av den anledningen behöver jag inte fundera på det. Men då får jag fundera en snabbis på taket, men har eg. redan beställt det gråa...
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Just eftersom det kommer att få större och större betydelse med färg på taket ./. användning av släpet så tror jag det är ett misstag att välja ett mörkt tak.

Eftersom transporten räknas som hela tiden hästen är lastad, går ju mörkt tak bort för de som vill vara borta över en tävlingsdag.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Men fasiken, de har ju bara antracit/svart som jag gillar... Eftersom jag ska ha aluminiumsidor så kan jag inte heller välja annan färg där... Då är silver egentligen det enda alternativet, vilket är en trist färg... Får googla lite bilder sedan!
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Går det inte att få så att du vänder på det silvrigt tak och mörkare väggar (antar att färgbitarna är som den närmsta transporten på bilden) alltså att fronten också blir silvrig om taket är silvrigt en snygg färg som bryter på sidorna då hade ju varit snyggt och färg på sidorna får man ha vilken man vill.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jo, men då blir det lackad aluminium och det avrådde säljaren ifrån då det lättare flagnar/skador syns. Men visst, det går absolut. Får ta ett snack med honom i morgon!
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jo, men då blir det lackad aluminium och det avrådde säljaren ifrån då det lättare flagnar/skador syns. Men visst, det går absolut. Får ta ett snack med honom i morgon!

Aha det skulle vara aluminium där och inte glasfiber, samtidigt så olackad aluminium blir nog inte så himla snygg den heller efter ett tag, alu är ju hopplöst att hålla snyggt utan att bli fläckigt med missfärgningar blir ju dessutom väldigt matt och trist när den varit i kontakt med luften ett tag, kan ju bara tänka mig hur snygg den blir tex av vägsalt som sputar upp. Jag hade nog helt klart satsat på lackat istället och i en färg som är lätt att bättra utan att det syns för mkt.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag vet att det går att få det lackat, det är inga problem, frågan är väl vad det kostar, men jag får kolla upp det. Annars är det ju inte hela världen med en helsilvrig släp.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det känns faktiskt som det enda vettiga alternativet. Hur pass svårt är det att få tag på delar? Ingen som råkar ha bild med sadelskåp i?

Jag såg att du beställt ett annat släp, men jag kan i alla fall bidra med en bild på min Fautras JMS med sadelskåp:

dsc_0806_153509184.jpg


Jag är jätte, jätte nöjd med mitt släp och hästen likaså. Det ligger lika stadigt bakom bilen tomt som med häst i.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Det är aldrig fel med bilder;)

För min del kan det nog bli en Fautras så småningom, det är fortfarande de som tilltalar mig mest! Men eftersom jag faktiskt inte kör så himla mycket för tillfället fick det bli en lite mer budgetvariant denna gången. Man kan ju alltid byta framöver.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag vet att det går att få det lackat, det är inga problem, frågan är väl vad det kostar, men jag får kolla upp det. Annars är det ju inte hela världen med en helsilvrig släp.

Jag läste igenom direktivet som man hänvisade till i den andra tråden och det stod uttryckligen att det ej ska tillämpas på transportverksamhet som inte är av ekonomisk natur. Kan inte tänka mig att det gäller för en vanlig människa som åker lite varstans med sin polle.

Det finns gott om släp med färgade tak på marknaden, en kompis till mig körde omkring i en helsvart Christ i flera år och det var aldrig några problem.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

*kl*
Är det någon här som har några erfarenheter av Böckmann Uno släpet? Eller kanske Böckmannsläp rent generellt?
Tycker att Unomodellen verkar intressant med bra pris, säkerhetslösningar och hög lastvikt.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har Ifors enhästars kärra sedan ca ett år tillbaka - köpte en helt ny.

+
Den ligger väldigt bra efter bilen
Fronturlastning
Ljus och trevlig inuti

-
Bakbommens fäst konstruktion (man måste "kroka" fast bakbommen)
Inga "riktiga" panikbommar (Man måste skruva bort bommen utifrån vilket jag känner är gammal konstruktion)
Usla fästöglor av bakrampen

Tvingades lösa ut panikbommar i en Fautras och det gick på ett kick! Bävar för den dagen jag måste lösa ut dem på min Ifors.. kommer säkerligen ta flera minuter! :eek:
Hade tyvärr inte pengarna till en Fautras så det blev en Ifors när jag handlade min kärra.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Nä, men som Le_ skriver så vet man aldrig när reglerna skärps om de redan nu är där och rotar. Så jag valde silvertak, har mindre betydelse för mig.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Nackdelen med Uno är dess förhållandevis höga vikt, vill du komma undan med låga vikter så ligger själva släpet redan på 750. Sen är det plyfa och jag kan inte se att det är någon speciell säkerhetslösning? Det är väl bara vanlig "säkerhetsbom" fram som man måste skruva.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har också kikat på Gold One, men bor långt ifrån ÅF och kan inte klämma och känna som du gjort... Vad var det med bakbommen som var konstigt?
Är det kombiramp på alla eller är det tillval?
Jag skulle isf ha ett släp med fronturlastning och då finns ingen plats för sadelskåp va? Men det kan jag leva utan..

Funderat på detta med bredd, är det verkligen alltid bättre för hästen att åka stort? Tänker mig att de annars kan vila mot väggarna och inte behöva parera i svängarna. Men jag vet inte vad de föredrar egentligen..
Gold One har ju gått om plats med sina 140cm och det är en sak som gör att jag föredrar den mot Iforns... Jag kör ofta sto med föl och tycker det känns gränsfall med 130 cm. ?
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Den utvärdering Djurambulansen gjort (och tar med i sina föreläsningar) säger att ingen häst tar stöd mot mellanvägg eller yttervägg. De litar inte på väggar som skakar och rör sig, helt enkelt.

Men de tillägger att det är en väldigt vanlig missuppfattning hos hästägare. Däremot kan hästen ställa hoven mot väggen, för att markera att den vill stå bredare. Vilket en hästägare gärna tolkar som att hästen vill ha väggen där, för att "ta spjärn" mot.
 
Sv: Finns det vettiga enhästars-transporter?

Jag har och har haft en del hästar som absolut inte vill åka brett så det är inte ovanligt att hästar trivs bättre med att åka smalt. Min gamla tex hatar att åka en mm bredare än det är i den gamla transporten som han åkt i många år som tävlingshäst, jag får tom flytta mellanväggen i lastbilen där facken är bredare så att han får samma bredd som i transporten då blir han nöjd och står lugnt och avslappnat och åker. Och vist tar hästarna stöd på väggarna under förutsättning att det är rejäla väggar som tål att luta sig mot.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera...
2
Svar
27
· Visningar
2 568
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, Jag är för första gången på väg att köpa en transport men känner mig vilsen i djungeln. Har försökt googla lite och läsa i gamla...
Svar
16
· Visningar
4 179
Senast: KSF
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 744
Senast: Bluefish
·
Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 073
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp