Bukefalos 28 år!

ensam häst.

Sv: ensam häst.

Som jag förståd det så funderade hon på att skaffa ett annat djur istället för en häst. Och det är inte rätt anser jag. Men visst, handlar det om en nödlösning för en kortare period så är det väl ok.
Men att permanent ha en häst ensam är inte rätt.

MVH Russin8

jag citerar lite från inlägget jag skrev när jag startade tråden

"så till min fråga, vad kan jag ha som sällskap till min häst? han är van med alla djur, jag har funderat på ett får, detta är bara en nödlösning, och jag hoppas jag får napp på min anonns, annars vetj ag inte vad jag gör."

tolkar du det påannat vis så är det ditt fel.
 
Sv: ensam häst.

Gratis box & inget svar???? I denna del av landet letar många med ljus och lykta efter lediga boxplatser!!!
Du har inte möjlighet att ha TVÅ boxplatser till? Jag känner till två par "mor&dotter med häst&ponny" som söker plats på samma ställe. Det kanske är likadant hos er? Kunde tipsa - men lite långt till Gävle....! Även med körkort!

det är det jag inte förstår heller, närsta inackoderingstall här som jag känner till är en ridskola och där ksotar det tre tusen krnor per månad... men jag har inget ridhus att erbjuda många kanske kollar efter det.. nja det är främst en box som är ledig.
 
Sv: ensam häst.

Hej! Ingen trevlig situation alls, att ha en ensam häst :crazy::(... Har aldrig haft det och tänker aldrig ha det heller!! Jag har tre hästar, så det ska väldigt mycket till för att en ska bli ensam kvar... Men min ena ponny gick ensam hos förra ägaren, ensam häst iaf för ägarna hade kor. Men gissa vad ponnyn blev glad när han fick gå med hästar efter fyra år bland kor och kalvar!

Du skriver att du funderar på att ha ett får till sällskap... Men får är också flockdjur!! Har fem stycken här hemma på gården och de är så beroende av varandra så! De anser att hästarna är en del av flocken men ingen av dom skulle välja häst före får. Och getter - som jag också har - ska helst också ha artfränder. De kan också vara nog så knepiga att hålla innanför stängslet, precis som får för den delen. Sedan är det okastrerade bockar som luktar. Getter (hondjur) och kastrater luktar inte alls om man sköter om dom ordentligt d.v.s. håller rent och snyggt.
 
Sv: ensam häst.

Läste det, men när man läser vidare i tråden får man nästan uppfattningen att det skall bli mer permanent. Men om du nu går och köper en get eller vad man nu tar, vad ska du då gör med det andra djuret, när det kommer en häst till, som även dom är flock djur. Har lite svårt att se att två hästar tar in en get eller ett får i sin flock.
Men du kanske har någon får bonde i närheten som kan låna ut ett får eller varför inte en kalv. Tror inte att det skulle vara några problem. Då behöver du ju inte köpa.

Hur som helst hoppas jag att det löser sig för dig och att din häst inte behöver gå själv allt för länge.

MVH Russin8
 
Sv: ensam häst.

Var annonserar du? Kan rekommendera "lokala gratisblaskan" - den brukar alla läsa! Alla behöver inte ridhus! Har du OK bete att erbjuda? I så fall får du säkert napp snart!
 
Sv: ensam häst.

Hej! Ingen trevlig situation alls, att ha en ensam häst :crazy::(... Har aldrig haft det och tänker aldrig ha det heller!! Jag har tre hästar, så det ska väldigt mycket till för att en ska bli ensam kvar... Men min ena ponny gick ensam hos förra ägaren, ensam häst iaf för ägarna hade kor. Men gissa vad ponnyn blev glad när han fick gå med hästar efter fyra år bland kor och kalvar!

Du skriver att du funderar på att ha ett får till sällskap... Men får är också flockdjur!! Har fem stycken här hemma på gården och de är så beroende av varandra så! De anser att hästarna är en del av flocken men ingen av dom skulle välja häst före får. Och getter - som jag också har - ska helst också ha artfränder. De kan också vara nog så knepiga att hålla innanför stängslet, precis som får för den delen. Sedan är det okastrerade bockar som luktar. Getter (hondjur) och kastrater luktar inte alls om man sköter om dom ordentligt d.v.s. håller rent och snyggt.


när jag får in en till häst, så får det eventuella fåret gå kvar om det vill, annars har jag en bekant med får så då kan hon ta det.
 
Sv: ensam häst.

Var annonserar du? Kan rekommendera "lokala gratisblaskan" - den brukar alla läsa! Alla behöver inte ridhus! Har du OK bete att erbjuda? I så fall får du säkert napp snart!

japp en anonns i tidningen ska infinna sig nästa vecka, jadå betet är på flera hektar i ena sommarhagen, och den andra är ännu större, dock har de bara gått i ena hagen under betet då det betet räckt gott och väl, så bete finns det gott om
 
Sv: ensam häst.

Läste det, men när man läser vidare i tråden får man nästan uppfattningen att det skall bli mer permanent. Men om du nu går och köper en get eller vad man nu tar, vad ska du då gör med det andra djuret, när det kommer en häst till, som även dom är flock djur. Har lite svårt att se att två hästar tar in en get eller ett får i sin flock.
Men du kanske har någon får bonde i närheten som kan låna ut ett får eller varför inte en kalv. Tror inte att det skulle vara några problem. Då behöver du ju inte köpa.

Hur som helst hoppas jag att det löser sig för dig och att din häst inte behöver gå själv allt för länge.

MVH Russin8

jag tror inte det skulle bli några som helst bekymmer och ha kvar fåret när det kommer en till häst, för antagligen har min häst och fåret då blivit vänner, så då är nog de "flocken" när den nya hästen kommer. men som jag svarade en annan, när nya hästen kommer så får fåret gå kvar om det funkar annars får en bekant med egna får ta det.
 
Sv: ensam häst.

Men fåret behöver ju sina art fränder på samma sätt som en häst!
Nä, nu låter det som jag hela tiden försöker hitta fel i det du säger, men så är det inte. Det jag vill ha fram är att det är ju inte bra för fåret att gå kvar med hästarna utan bättre att det får komma tillbaka till sina fårkompisar. Känner att jag skriver lite snurrigt men du kanske förstår vad jag menar....

MVH Russin8
 
Senast ändrad:
Sv: ensam häst.

Men fåret behöver ju sina art fränder på samma sätt som en häst!
Nä, nu låter det som jag hela tiden försöker hitta fel i det du säger, men så är det inte. Det jag vill ha fram är att det är ju inte bra för fåret att gå kvar med hästarna utan bättre att det får komma tillbaka till sina fårkompisar. Känner att jag skriver lite snurrigt men du kanske förstår vad jag menar....

MVH Russin8

ja absoluit förstår jag vad du menar, men det är som sagt bara en nödlösning, för anars måste jag sälja min häst och det vill jag absolut inte göra, men det är väl kanske den enda utvägen, men jag ska försöka in till det sista. tycker någon borde nappa på anonnsen.. men på den sidan gävle jag bor verkar det inte finnas så mycket hästfolk utan de är på andra sidan gävle och söker stallplats där så då tycker de nog att det blir lite långt att åka.
 
Sv: ensam häst.

Har du inte möjlighet att ta emot en konvalecent (stavning??)? Kanske en häst som ska vila en längre period men som kan gå i hagen? Eller kolla med ett stuteri om dom har någon häst som dom kan låna ut, tex någon unghäst eller sto som inte tog sig.
Vet ju inte riktigt hur din situation ser ut, om du har möjlighet att ta hand om en häst till.

Avundas verkligen inte din situation. Hoppas att det löser sig. Kanske när annonsen kommer ut att det är någon som nappar.

MVH Russin8
 
Sv: ensam häst.

Har du inte möjlighet att ta emot en konvalecent (stavning??)? Kanske en häst som ska vila en längre period men som kan gå i hagen? Eller kolla med ett stuteri om dom har någon häst som dom kan låna ut, tex någon unghäst eller sto som inte tog sig.
Vet ju inte riktigt hur din situation ser ut, om du har möjlighet att ta hand om en häst till.

Avundas verkligen inte din situation. Hoppas att det löser sig. Kanske när annonsen kommer ut att det är någon som nappar.

MVH Russin8


ja det kan jag absolut tänka mig, bara det att jag vill inte ha en till häst som är min, alltså jag vill inte köpa en till eller ha någon på foder, då det är lite mycket just nu.. För till de som hört av sig har jag sagt, att känner ni att ni inte orkar/kan komma t.ex den dan eller dem dagarna så mockar jag gärna, eftersom ajg ändå måste mocka åt mig, och in o utsläpp och fodringar och allt sådant tänker jag ändå göra åt dem (om de vill det förstås).. men han har ju sällskap än sålänge, och de som köpt lillponnyn har sagt att de kan hämta han senare också,men jag känner såhär, tänk om ingen nappar på kanske två tre veckor, det känns lite själviskt att ha honom kvar, för jag förstår nog att de längtar efter att få hem ponnyn, det vet man ju hur det är själv när man köpt någon häst, då vill man ha den så fort som möjligt, elelri allafall jag.
 
Sv: ensam häst.

Jag förstår dig. Jo dom vill nog ha hem honom. Du får verligen hoppas att någon svarar på annonsen. Ska hålla tummarna för dig.

MVH Russin8
 
Sv: ensam häst.

jag vet hur du har det, jag har sju boxar och två hästar... vill gärna ha in nån mer häst med tillhörande människa med trevligt sätt, eftersom det blir lite ensamt, men jag bor ju mitt i ingenstans.... det är synd att alla ska ha fem minuter till stallet och eget ridhur med hinderpark och helst en aldeles egen tränare som bor i ridhuset med!!!
var är alla människor som rider för nöjets skull och njuter av en lufs i skogen utan varesig form eller korrekt hasböjning????
förlåt... behövde nog bara skriva av mig lite..
 
Sv: ensam häst.

jag vet hur du har det, jag har sju boxar och två hästar... vill gärna ha in nån mer häst med tillhörande människa med trevligt sätt, eftersom det blir lite ensamt, men jag bor ju mitt i ingenstans.... det är synd att alla ska ha fem minuter till stallet och eget ridhur med hinderpark och helst en aldeles egen tränare som bor i ridhuset med!!!
var är alla människor som rider för nöjets skull och njuter av en lufs i skogen utan varesig form eller korrekt hasböjning????
förlåt... behövde nog bara skriva av mig lite..

samma här! jag har ungefär två mil till ridhus ,men det är väl aldeles för jobbigt och lasta och ta sig tid och åka dit.? Jag vill ockås ha ut någon som vill lufsa iskogen, och ridbana finns om man är intresserad av det. men men någon gång kanske man hittar någon som är intresserad av skogsmys.
 
Sv: ensam häst.

ett får är ännu mer flockbenäget än en häst!

Ingen bekant eller granne i närheten som har häst du kan låna in eller ställa din hos?
 
Sv: ensam häst.

ett får är ännu mer flockbenäget än en häst!

Ingen bekant eller granne i närheten som har häst du kan låna in eller ställa din hos?

jag vet flera stycken som har får tillsammans med hästar och det verkar inte gå någon nöd hos dem.. Nej det finns ingen här i närheten som jag kan ställa in mig hos tyvärr.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 017
Senast: tanten
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 767
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag vet, att det enligt lag inte är tillåtet att ha sin häst ensam. Men vad gör jag, när min hästs kompis blivit såld? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 950
Senast: Sporthorse
·
Hästmänniskan Hur länge får en häst stå ensam utan hästkompisar? Säg att man har en trygg och cool häst som kan stå själv i stall och hage. Man vill...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 180
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp