Bukefalos 28 år!

Ensam hemma

turbofling

Trådstartare
Min vovve (JR, 6mån) tycker att det är hemskt tråkigt att vara ensam hemma (han är ensam max 2h) och skäller och har sig. Ingen granne har klagat än men jag är rädd att de kommer att göra det (bor i hus med tunna väggar). Han är väldgt "mammig" av sig och vill helst vara nära mig jämt, så jag förstår att han blir ledsen när jag går.

Har ni ngr tips på hur jag ska göra för att han ska vara lugnare hemma? Jag brukar ge honom en toarulle med godis i när jag går men den äts upp ganska fort.
 
Sv: Ensam hemma

2 timmar är lite i längsta laget för en så ung valp (om de två timmarna är på raken alltså) och i och med att han skäller så visar han att du gått för fort fram. backa lite i träningen och ge honom möjlighet att få ta det lugnt när han är hemma. alltså inga toarullar, det manar till aktivitet och du vill väl att han ska ta det lugnt när han är själv? hade det varit en äldre hund hade jag sagt att du skulle få honom mer självständig, men en 6 mån valp ska vara ganska mammig.
 
Sv: Ensam hemma

6 månader är ju ingenting, då är de ju bebisar fortfarande. Mycket aktivering innan och nåt att göra när ni går hemmifrån är väl att rekommendera. Vår Dobbistik blev jätteduktig efter att vi börjat använda aktivitetsboll, då blev det ju nåt lite kul precis när vi lämnade henne sas.
Aktivitetsbollen är typ en stor hård plastboll, man stoppar godis i som de puffar runt med nosen tills allt godiset ramlat ut, tar ett tag faktiskt. Möjligt att det inte funkar på en alltfår liten valp då de ju bara saknar kärlek o värme, skillnad med en större som blir "uttråkad".
 
Sv: Ensam hemma

Någon skrev en gång här på hund att det ju egentligen inte ska vara skillnad för hunden att hussse och matte går ut genom ytterdörren och att de går på toa. Så sant, så sant! Kanske ska du träna på att gå ut genom dörren och sedan när han inte bryr sig om att du går ut så förlänger du tiden du är borta succesivt och försiktigt. Hur gör du när du går på toa? Hunden följer med och du har dörren öppen? Börja med att stängga dörren om dig och ta inte med hunden. Beröm inte för att han klarar det utan låtsas som om det är det naturligaste i världen. Genom att berömma bekräftar du för honom att han klarade något jättejobbigt eftersom han känner att det är jobbigt att vara ensam. Hämta posten utan hunden. Träna på kommandot stanna. Han ska sitta ner och stanna kvar när du rör dig i hemmet och beröm när han lyckas här.

Sedan tycker jag tvärt emot Cillamuffins att hunden ska ha många saker som bara tas fram när han ska vara ensam. Jag ser inte det negativa i det utan bara positivt. Kanske kan Cillamuffins förklara mer vad hon menar med att det inte är bra?
 
Sv: Ensam hemma

Jag har också tänkt så att han ska ha saker att aktivera sig med när han är ensam. Tex om han får han ngt att göra när jag går så tänker han inte på att jag lämnar honom.
Har märkt en sak som jag funderar på, han verkar vara mkt lugnare när jag lämnar honom em/kväll än på fm. Ngt som har en teori om det?
Det som gör mig mest förvirrad är att han ibalnd verkar ta det jättelugnt och inte bry sig om att vara ensam men ibland blir han mkt oroligare. Jag brukar stanna en stund i trapphuset och sen utanför huset för att lyssna om jag hör ngt. Sen vet jag ju inte hur han beter sig efter det. Men så länge inte grannarna säger ngt borde han ju inte låta allt för mkt (har lämnat mitt mobilnr till grannarna så de kan ringa mig om han stör). Jag skulle iaf ha sagt till om ngn störde mig.
 
Sv: Ensam hemma

Mina föreldrar har en sån boll, ska fråga om jag kan låna den och testa. Fast jag skulle vilja höra mer om cillamuffins teroi om aktiveringen först.
 
Sv: Ensam hemma

jag vill att mina hundar ska ligga och sova när jag går, inte hitta på egna grejer. jag gjorde helt fel med min labbe i början och han har tuggat sönder för tusentals kronor. jag provade med tuggben och sånt men när tuggbenen var slut gick han över till annat tuggvänligt. det var bara till att backa och se till så att han var lugn och sov när jag var borta.

dessutom ska man inte lämna hunden med tuggben/toarullar/leksaker som kan gå sönder av andra skäl. minns inte om det var detta eller ett annat forum där någon berättade om sin hund som fått en del av ett tuggben i halsen och kvävts till döds. aktivitetskulan är väl bättre i så fall, men då ska man vara säker på att man vill ha en hund som aktiverar sig själv hemma.
 
Sv: Ensam hemma

Min dobbis har en tärning som jag prtionerar ut då och då. Hon tömmer verkligen den och rajcar runder med den så det står härliga till!! Akta bara dörrar av glas och liknaqnde!!
 
Sv: Ensam hemma

Det är ju helt klart en poäng. Men det behöver ju inte vara så att det är negativt att man her en hund som aktiverar sig hemma? Min hund har faktiskt aldrig bitit sönder något ( förutom barnens nallar som hon gärna vill låna, men inget annat) och med henne både ger vi tuggben och leksaker och inte gör det. Det där med att tuggben kan fastna i halsen skrämde mig lite, har ju inte tänkt så, så det är nog slut med det. Att tuggben är negativt ur sunvinkeln att de kan sätta i halsen är jag helt med på, men att det kan vara negatuivt för att hunden går på annat, ja, det vet jag inte riktigt om jag tycker.
 
Sv: Ensam hemma

Vadå puffar runt med nosen????
Min hund sparkar runt den med tassarna!! Kunde inte låta bli att fylla den med hennes hundmat och ge henne den. Hon blev jätteglad och kör under med den nu.
 
Sv: Ensam hemma

cillamuffins skrev:
jag vill att mina hundar ska ligga och sova när jag går, inte hitta på egna grejer. jag gjorde helt fel med min labbe i början och han har tuggat sönder för tusentals kronor. jag provade med tuggben och sånt men när tuggbenen var slut gick han över till annat tuggvänligt. det var bara till att backa och se till så att han var lugn och sov när jag var borta.

dessutom ska man inte lämna hunden med tuggben/toarullar/leksaker som kan gå sönder av andra skäl. minns inte om det var detta eller ett annat forum där någon berättade om sin hund som fått en del av ett tuggben i halsen och kvävts till döds. aktivitetskulan är väl bättre i så fall, men då ska man vara säker på att man vill ha en hund som aktiverar sig själv hemma.
`

Att ha saker framme funkade på vår Dobbis (R.I.P), hon lekte o håll på så länge det va kul, sen gick hon o la sig. Men alla vovvar har ju sin personlighet så som med människor finns nog tyvärr inga standardlösningar att ta till.

Vår puffade med nosen, var ju närmre till gottan då när den trillade ur ;)
 
Sv: Ensam hemma

loke la sig i soffan med den i munnen och så skakade han lite och då rann alla gottisarna direkt ner i magen på honom... jag fick trycka in en massa tidningspapper för att få den att funka. då är tärningen lite bättre på att inte släppa ut allt på en gång.
 
Sv: Ensam hemma

Hahaha, kan se det framför mig. Vi knäckte levergodisar på mitten, så där e man tvungen o jobba lite för att de ska komma ut, annars fastnar de i hållet bara.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 663
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 402
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 339
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp