Kaos

Trådstartare
Jag har beslutat mig för att försöka bryta kontakten med min enda nära vän. Jag hindrar honom från att leva det liv han vill leva, och det är inte längre rimligt att fortsätta tro att allt ska lösa sig. Antingen fortsätter vi att sitta fast i det här, eller så bryter vi helt med varandra.

Ett av problemen är att jag både har social fobi och svårt att hitta människor som jag tycker om och står ut med någon längre tid. Jag brukar prata med eller träffa andra vänner någon gång i månaden, men på sista tiden har jag isolerat mig mer än vanligt. Jag pratar med min bästa vän varje dag och vräker ur mig allt på honom hela tiden. Han vågar inte säga ifrån, stackarn, eftersom jag får panik så fort han inte vill prata.

Om jag skulle försöka skaffa mig en ny vän eller ta mer kontakt med de vänner jag har, så är risken att jag börjar behandla dem på exakt samma sätt som jag har behandlat min bästa vän. Det vill jag inte ska hända.

Så nu står jag inför att inte ha någon vän alls. Att alltid vara ensam och aldrig ha någon att prata med. Hur hanterar jag det utan att bli tappa greppet om hela världen?

Edit: Kan förtydliga att vi alltså pratar via sms eller chat. Vi ses max någon gång i månaden eftersom han inte står ut med att träffa mig oftare.
 
Vad tycker din vän då? Är du säker på att han tycker att du hindrar honom i sitt liv? Kanske kan ni prata om det innan du avslutar det "för hans skull"?

Har du försökt få hjälp med din sociala fobi? Kanske kunde en kunnig samtalskontakt kunna hjälpa dig att bryta dina mönster?
 
Vad tycker din vän då? Är du säker på att han tycker att du hindrar honom i sitt liv? Kanske kan ni prata om det innan du avslutar det "för hans skull"?

Har du försökt få hjälp med din sociala fobi? Kanske kunde en kunnig samtalskontakt kunna hjälpa dig att bryta dina mönster?
Han har varit tydlig med att jag kontrollerar honom till den grad att han inte vågar träffa andra tjejer längre, vilket är precis vad mitt mål har varit, då skrämseltaktik är enda sättet jag kan behålla honom på. Vi har enats om att vi rimligen borde sluta ha kontakt, med tonvikt på "borde". Vi har inte pratat mer om det, men det är ju relativt tydligt att jag gör honom en tjänst. Skulle jag släppa på kontrollen skulle han börja leta efter en flickvän och i så fall vill jag inte ha någon kontakt alls mer.

Jag har haft en psykolog som ville hjälpa mig med min sociala fobi, men jag saknade motivation eftersom mitt huvudproblem är allmän ångest med panikattacker och vredesutbrott, vilket vi inte lade något fokus på i behandlingen trots att jag upplevde det som tjugo gånger värre.

Edit: Jag ska få en ny samtalskontakt, men det gäller ju att överleva fram tills dess och varje dag mellan terapisessionerna.
 
Ok, va tråkigt att din nuvarande psykolog inte funkar. Och tråkigt att det inte känns hållbart med vännen. Tycker dock det verkar som att du ser problemet, och då finns det ju alltid något att jobba med :)

Du verkar ju ha ganska lätt för att uttrycka dig i skrift, kanske kan du utnyttja det till att få nya vänner? Finns ju många sätt att hitta vänner på nätet, och vill du hålla det till internetvänner tills du känner dig mer bekväm IRL så är ju det ok det med! Antingen om du börjar skriva mer här, eller på andra forum, eller så kan du kanske registrera dig på nån nätdejtingsida och skriva att du bara söker vänner?
 
Tack för uppmuntran och förslag. Det betyder jättemycket för min motivation att inte bara höra mina egna tankar hela tiden. :heart

Jag är ett stort fan av vissa böcker, filmer och tv-serier och har just kommit på att jag gärna skulle vilja träffa andra fans i Stockholmsområdet. Jag är ganska nördig och fungerar bäst ihop med folk med liknande intressen, och jag tycker att det kan vara skönt att ses i grupp så att jag inte måste prata hela tiden. Frågan är dock hur man hittar dem. Jag hänger nämligen bara på internationella sidor, men det är kanske dags att börja googla efter svenska och se om det finns något ...
 
Såatteh... Vilka böcker, filmer och serier? :D Jag är rätt nördig av mig och är i desperat behov av folk att umgås med som inte tycker att man måste prata konstant ;) Varför kan man inte bara glo på film och äta glass, typ? ^^
 
Såatteh... Vilka böcker, filmer och serier? :D Jag är rätt nördig av mig och är i desperat behov av folk att umgås med som inte tycker att man måste prata konstant ;) Varför kan man inte bara glo på film och äta glass, typ? ^^
Just nu är det jättemycket Star Trek, men annars gillar jag Tolkien (böcker samt filmer), BBCs Sherlock, X-men-filmerna ... Och helt säkert en massa mer som jag inte kommer på just nu.
 
Det verkar som att du har häst om man kollar på din profilbild så varför inte kolla runt efter uteritter eller vad som helst? Kanske en tjej/kille i stallet vill rida ut? Då kan du åtminstone "kallprata" om hästintresset och det lättar ju upp stämningen. :)
 
Just nu är det jättemycket Star Trek, men annars gillar jag Tolkien (böcker samt filmer), BBCs Sherlock, X-men-filmerna ... Och helt säkert en massa mer som jag inte kommer på just nu.
Åhå ^^ Har faktiskt inte läst Tolkiens böcker (men bör verkligen ta mig tiden att göra det.. och se The Hobbit). Jag är en sucker för Harry Potter, som många andra.. Tycker om fantasy mer än sci-fi :)
 
Det verkar som att du har häst om man kollar på din profilbild så varför inte kolla runt efter uteritter eller vad som helst? Kanske en tjej/kille i stallet vill rida ut? Då kan du åtminstone "kallprata" om hästintresset och det lättar ju upp stämningen. :)
Jag är medryttare på en ridskolehäst på en ridskola som kanske ska läggas ner till hösten, så jag vet inte riktigt hur det ser ut med hästeriet nu framöver. :/ Jag har blivit bättre på att prata med folk i stallet, men det är krångligt att matcha varandras tider, och jag är, vad jag vet, en av få "riktiga" medryttare som rider regelbundet och inte bara motionerar någon häst då och då. Dessutom är pållen mycket lugnare och mer fokuserad när han rids utan sällskap ...

Åhå ^^ Har faktiskt inte läst Tolkiens böcker (men bör verkligen ta mig tiden att göra det.. och se The Hobbit). Jag är en sucker för Harry Potter, som många andra.. Tycker om fantasy mer än sci-fi :)
Klart att du ska se The Hobbit. :) Jag borde väl ta mig tiden att läsa alla HP-böckerna, antar jag ... Mitt Tolkienintresse tog över innan alla hann komma ut. ;)
 
Jag har hört att den är ruggigt bra! Måste pinsamt nog erkänna att jag inte såg Sagan om Ringen förrän jag gick i gymnasiet *host*
 
Haha, äh, folk brukar stirra upprört på mig när jag listar alla filmer som jag fortfarande inte har sett, så jag har lärt mig att inte reagera alltför chockat när någon annan inte har sett något. ^^
 
Jag är medryttare på en ridskolehäst på en ridskola som kanske ska läggas ner till hösten, så jag vet inte riktigt hur det ser ut med hästeriet nu framöver. :/ Jag har blivit bättre på att prata med folk i stallet, men det är krångligt att matcha varandras tider, och jag är, vad jag vet, en av få "riktiga" medryttare som rider regelbundet och inte bara motionerar någon häst då och då. Dessutom är pållen mycket lugnare och mer fokuserad när han rids utan sällskap ...


Klart att du ska se The Hobbit. :) Jag borde väl ta mig tiden att läsa alla HP-böckerna, antar jag ... Mitt Tolkienintresse tog över innan alla hann komma ut. ;)

Var i Sthlmsområdet håller du till?
 
Om du är med i Facebook så skulle jag rekommendera att söka till gruppen Geek Woman Unite! (Sweden). Den är full av härliga, nördiga kvinnor med massa specialintressen :love: . Kanske hittar du någon ny bekantskap där med samma intressen :)?

(Star Trek är ett grymt bra nörderi BTW ;). Live long and prosper! )
 
Tyvärr har jag ju inte Facebook, men annars hade det nog inte varit fel. Jag får ta många djupa andetag bara för att sitta på det här forumet, och varje gång jag har postat en bild får jag panik av tanken på att någon kan identifiera mig och hitta mig och börja hata mig. Så att finnas på Facebook där nästan alla finns och kan hitta mig hur lätt som helst känns inte riktigt hanterbart. (Samtidigt som jag tycker att det känns skönt att vara på en svensk sida igen, efter att ha tillbringat över ett år som anonym på internationell sida.) Jag vill nog prata med folk egentligen, men så fort jag har fått kontakt med någon får jag bara en massa dåliga känslor kring alltihop och besöker kanske aldrig ens sidan jag pratade med dem på igen.

LLAP. :)
 
På Facebook kan man faktiskt vara väldigt anonym om man vill :) Har en bekant som, på allvar, heter "Hund Mun" och har en bild på en man med hundansikte som profilbild. Så när du känner att du är redo att försöka; kom ihåg att det GÅR att vara anonym :)
Väldigt trist att du får sådan panik och tror att någon kommer hitta och dessutom hata dig! :( Du är jättestark som har tagit dig ända hit till Buke och skrivit såpass mycket som du har! :)
 
Jag har också socialfobi men har idag kontroll på den :)
Även om det låter skrämmande i situationen du befinner dig i nu så är nästan det värsta du kan göra mot dig själv att isolera dig helt. Det blir lite tuffare att ta steget.

Killen du berättar om, du säger att du inte klarar av att han ses med andra eller skaffar flickvän. Är det oron för att du har känslor för honom eller för att du är oroad att flickvän skulle minimera er kontakt?

Tycker också som de andra svarat att du ska försöka vara aktiv på nätet, man kan finna otroligt stöd och vänskap :)
Skulle du vilja är jag gärna en av dem! Om du vill prata socialfobi, ångest, filmer,böcker. Vad som helst :) Starkt gjort att kika in här på Bukefalos och berätta om din problematik. Dessutom är du också medveten om hur du fungerar och agerar :up:
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 363
Senast: Shaggy
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 690
L
  • Artikel
Dagbok Jag känner och tänker allt som man inte får känna eller tänka. Eller inte ska iallafall. Tillexempel så vill jag så jävla gärna kunna ha...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 164
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 804
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp