Enskilt avlopp

Sv: Enskilt avlopp

Vi fick betala 7500:- till kommunen tillsammans med vår granne för att dom skulle ge TILLSTÅND till den infiltration som DE SJÄLVA krävde att vi skulle bygga.

Vi delar avloppssystem med vår ena granne- därför skulle vi alltså betala dubbelt. Dvs lika mycket som om vi hade haft vars ett system.

Det hade ju varit logiskt om vi hade betalat för en anläggning då det faktiskt är EN anläggning!

Men jag antar att kommunalpolitikernas/tjänstemännens FETA löner ska komma nånstans ifrån!:devil: Dom skor sig där dom kan minsann!
 
Sv: Enskilt avlopp

Fast tillståndet gäller väl per hushåll? Inte per lösning?

För i så fall så hade det ju varit helt uppåt väggarna vad gäller anslutning till kommunalt VA.
 
Sv: Enskilt avlopp

Mitt tips är att komma med motbudet att kommunen drar ut ett avloppssystem till dig och alla grannar i området ni kan koppla in er på, om de är intresserade av att inte få ut så mycket skit i marken, det är ju den enda permanenta lösningen.
 
Sv: Enskilt avlopp

Mitt tips är att komma med motbudet att kommunen drar ut ett avloppssystem till dig och alla grannar i området ni kan koppla in er på, om de är intresserade av att inte få ut så mycket skit i marken, det är ju den enda permanenta lösningen.

Jag har svårt att tro att det är ekonomiskt genomförbart... Mig veterligen bor vi kanske närmare en mil från närmsta kommunala VA, och området här är väldigt glesbefolkat. Det kanske är 20-30 fastigheter med permanentboende, utspridda över ett ganska stort fysiskt område. Det känns som om det skulle bli en gigantisk kostnad per fastighet...

Det jag däremot har funderat över är hästgårdarna i området, som visserligen har fina betongplattor eller containrar för gödslet precis vid stallet, men sedan kör ut sitt gödsel och lägger i högar i skogsbrynet eller i kanten av en åker. Marken runt omkring dessa "avstjälpningsplatser" är alldeles svampig av brunt skitvatten... Får man verkligen göra så? :confused:
 
Sv: Enskilt avlopp

Där jag har min sommarstuga är det 16 eller 18 permanentboende och ungefär 70 fritidsboende om jag minns rätt. Där tänker kommunen på miljön och drar in ledningar. D tror också att det är ett tillväxtområde, att andelen permanentboende kommer öka.
Till området lite längre bort har de dragit ledningar över sjön (längs botten förstås) i stället för runt den.

Jag kan aldrig tänka mig att det är tillåtet att stjälpa ut gödslet i naturen. Jag skulle fråga/anmäla till kommunen....
 
Sv: Enskilt avlopp

Jovisst vill kommunerna dra ladningar, men vem får betala?

Det börgar med att de låter länstyrelssen kartlägga om det kan tänkas finnas behov av kommunalt vatten och då ska avloppet snikas med för det är ett sätt att få ner halterna industriavfall i avloppet, att spä ut det. Misstänker att vi här ute rätt vad det är blir tvungna att betala en anslutningsavgift på handratusentals kronor. Och då blir ändå bara följden att man pumpar iväg problemet till någon annanstans!

Ptr
 
Sv: Enskilt avlopp

Har en infiltrationsbädd här på fastigheten vi hyr, kan man använda ovansidan till något eller ska den vara tom?

Tänkte mig annars lite mindre buskar eller blommor.
 
Sv: Enskilt avlopp

På vår befintliga infiltrationsbädd finns det hallonbuskar och ett pallkrageland. Som jag har förstått det så ska det vara OK att ha växter med väldigt grunda rötter.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov. Jag har inte gjort...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 564
Senast: kryddelydd
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
11 001
Senast: MissFideli
·
Hemmet Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det? Jag skulle helst ansluta till...
2
Svar
36
· Visningar
2 417
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp