Enskilt avlopp

cassiopeja

Trådstartare
Jag är relativt nybliven ägare till ett hus med enskilt avlopp. Miljö och hälsa i vår kommun har gjort en inventering av enskilda avlopp, och har kommit fram till att vårt avlopp inte är godkänt utan måste byggas om. Vi har trekammarbrunn med infiltrationsbädd, och den anmärkning vi fick var att luftningsrör till infiltrationen saknas. Jag tänkte bara höra om det är någon här som är kunnig i området och som har några tips och tankar att dela med sig av?

Vi måste alltså göra om avloppet, och tyvärr har jag aldrig haft enskilt avlopp förut så mina kunskaper inom området är närapå obefintliga.
Är det något speciellt man bör tänka på när man ska välja konsult/entreprenör? Eftersom vi inte kan någonting måste vi anlita någon som tar hand om hela processen med projektering, ansökningar, grävning, mm. Är det en bransch med många skojare och bör man vara extra vaksam? Är det något speciellt man bör se upp med eller tänka på? Är det bättre att göra om hela anläggningen – finns det tex modernare lösningar idag än trekammarbrunn med infiltration – eller kan det räcka med att bara göra om infiltrationsbädden? Eftersom detta kom lite oväntat så har vi inte så jättemycket pengar att lägga ner på detta så det bör helst kosta så lite som möjligt förstås... Finns det några misstag man kan göra eller fällor man kan ramla i när det gäller att göra om avloppet?...

Alla tips eller erfarenheter mottages tacksamt!
 
Sv: Enskilt avlopp

Kan du inte kolla på gulasidorna efter rörmokare? Det finns ju betyg så man kanske kan undvika de riktigt dåliga. Jag har en jättebra röris, han är guld värd!
 
Sv: Enskilt avlopp

Luftningsrör är väl bara ett vertikalt rör i änden på röret som sprider ut avloppsvattnet? Om du har en ritning och vet var rören finns i marken och de inte ligger så djupt borde det nästan gå att gräva för hand, eller låta en minigrävare göra grävarbetet och sedan bara koppla på luftningsrör tycker man. Om kommunen godkänner en sådan lösning och om infiltrationen fungerar i övrigt hade jag gjort så.
 
Sv: Enskilt avlopp

Men hon har en infiltrationsbädd. Detta innebär att inget vatten sprids ut - det infiltreras ned till grundvattnet. En bädd där vattnet stoppas i botten för att sedan spridas ut på mark heter markbädd :)

"Luftningsröret" tror jag innebär att det är för tätt i bädden. För att mikroorganismer ska kunna rena vattnet innan det når grundvattnet måste det finnas tillgång till syre. Har det blivit sättningar eller syrefria partier i bädden är det tyvärr bara att gräva upp och göra om. Men en duktig konsultfirma ska kunna anlägga infiltrationer utan stopp i, så att kontakta de som gjorde bädden som redan finns kan vara en idé. De kanske tar det som en reklamation.
 
Sv: Enskilt avlopp

Visste ni inte om detta när ni köpte huset? Kompisen grävde om sitt nu, dom fick med anmärkning. Dom fick betala ca 25.000 för att få det godkänt.
 
Sv: Enskilt avlopp

Kommunen själva får inte komma med förslag på förbättringar, men däremot kan de hänvisa till auktoriserade konsulter som håller på avlopp. Kanske det räcker med att byta ut luftningsröret? Jag vet verkligen inte. Spekulerar hejvilt. Kan höra med personerna på min avdelning imorgon som arbetar med att analysera infiltrationsbäddar om de har några tips.
 
Sv: Enskilt avlopp

Visste ni inte om detta när ni köpte huset? Kompisen grävde om sitt nu, dom fick med anmärkning. Dom fick betala ca 25.000 för att få det godkänt.

Nej, det visste vi inte, inte gamla ägaren heller. Den nuvarande avloppsanläggningen byggdes för ca 15 år sedan och var byggd enligt de regler som gällde då, men reglerna har visst ändrats sedan dess. Sen läste jag att livslängden på en infiltrationsbädd inte är längre än ca 15 år, så den måste förmodligen ändå göras om nu.

Jag skulle vara väldigt glad om det landar på nånstans kring den summan - folk har skrämt upp oss med belopp på närmare en nolla till... :crazy:
 
Sv: Enskilt avlopp

Kan höra med personerna på min avdelning imorgon som arbetar med att analysera infiltrationsbäddar om de har några tips.

Det får du jättegärna göra om du har lust! :laugh:

Det jag tycker är lite konstigt är att kommunen inte kan säga rakt ut exakt vad som måste göras - det är ju ändå dom som godkänner vad jag får göra eller ej... Känns lite konstigt att anlita någon firma och lägga ner pengar på att låta dom ta fram ett förslag på lösning, om kommunen ändå inte godkänner förslaget i slutändan...
 
Sv: Enskilt avlopp

Jo, det kan bli rejält dyrt om ni ska göra om hela. Men en sak i taget. En duktig konsult - och oftast även säljare av relaterade lösningar vet vad som krävs, och har inte sällan koll på olika kommuner också. Det finns många som sysslar med detta, och eftersom bädden förmodligen snart passerat sitt bäst före datum hade jag nog funderat på en bättre lösning.

Här finns t ex en sammanställning över en del lösningar http://www.baga.se/dokument/Länstyrelsen Göteborg 2009.pdf
 
Sv: Enskilt avlopp

En duktig konsult - och oftast även säljare av relaterade lösningar vet vad som krävs, och har inte sällan koll på olika kommuner också.
Bara en brasklapp - för min del skulle jag vilja skilja på de rollerna. Förslag och information från en konsult utan säljintresse, och utförandet av en entreprenör.
Dessutom skulle jag försöka så långt som möjligt att undvika att anlita en entreprenör utan personliga referenser från någon bekant, granne etc.
Måla fan på väggen? Jodå, men better safe than sorry... :grin:
 
Sv: Enskilt avlopp

Kommunen själva får inte komma med förslag på förbättringar, men däremot kan de hänvisa till auktoriserade konsulter som håller på avlopp


Fast kommunen har även ett stort ansvar vad gäller information. Detta innebär att kommunen (dvs miljökontoret eller motsvarande) ska kunna specificera vad det är för fel på det enskilda avloppet idag, och även ge information om vilka alternativ som finns i form av olika lösningar på avloppsproblemet. Dock ska detta ske objektivt, och kommunen får inte säga exakt vilken lösning som är bäst för hushållet, det är en konsults jobb (eller hushållet själv givetvis). Men är kommunen ovillig att fullfölja sin informationsskyldighet kan det vara bra att påminna dem!
 
Sv: Enskilt avlopp

Hitta en konsult utan säljintresse kan bli svårt, alla har sina favoriter och det ska man vara medveten om. Men självklart ska man lyssna på olika röster, och jag tror faktiskt inte det är någon nackdel att prata med säljare för att veta vad som finns på marknaden.
 
Sv: Enskilt avlopp

Nej, det visste vi inte, inte gamla ägaren heller. Den nuvarande avloppsanläggningen byggdes för ca 15 år sedan och var byggd enligt de regler som gällde då, men reglerna har visst ändrats sedan dess. Sen läste jag att livslängden på en infiltrationsbädd inte är längre än ca 15 år, så den måste förmodligen ändå göras om nu.

Jag skulle vara väldigt glad om det landar på nånstans kring den summan - folk har skrämt upp oss med belopp på närmare en nolla till... :crazy:

Så mycket kostar det inte. Jag grävde helt nytt avlopp 1995. Då gick det loss på 39.000 ink ALLT. Grannen grävde i sommras, det slutade på 55.000 inkl ALLT. Sedan beror det säkert lite på vart i landet man bor med.
 
Sv: Enskilt avlopp

Hejda dig lite!!

Det är tyvärr inte ovanligt att kommunens tjänstemän med diverse bihang tolkar lagar och regler som den blinde fan läser bibeln!

Även om det finns gott om seriösa och pålästa undantag så är det läge att själv läsa på!

Det som anses godkänt är ibland en efterkonstruktion för att rädda kommuner från ersättningskyldigheter när de tvingat fram anläggningar som inte har förutsättningar att vara godkända. Och det visste man på 60-talet som är den tid när en hel del av det som används idag beslutades.

Men nog om det, det finns dock en del man kan göra för att få lite mer tid på sig att fundera och besluta sig om ett lämpligt system!

En enkel sak, med dagens fantastiska utbud, är att ta bort vattentoalätterna. Då minskar kraven.

Sen finns det diverse biologiska filter där man som mellansteg mellan trekammarbrunn och markbädd/infiltration samlar så mycket som möjligt av näring mm för vidare behandling i kompost och senare spridning i växande gröda, där det hör hemma.

För det finns en enkel sanning om avlopp, och det är den enda jag hittat som står sig som jag ser det: -Det kommer inget annat ur avloppet än det man häller i det!

Att bara dansa efter myndigheternas pipa kan mycket väl innebära att ni står med en kostnad vart 15 år, sådär lagom så att myndigheten inte kan råka ut för att ta sitt ekonomiska ansvar för sitt stolleri.

Ptr
 
Sv: Enskilt avlopp

Jag har levererat ett antal av dessa till nöjda kunder:
http://www.baga.se/infiltration_markbaddar.html
Även in.drän system,men det verkar som deras system sätter igen lättare.

Åh, det där skulle vi vilja ha! Helst hela klabbet med slamavskiljare, minireningsverk och biobädd. Men det var ju inte gratis direkt... ;)

På ett sätt tycker jag att det är jobbigt med kommunens inventering, deras pekpinneåläggande och väldigt snäva tidsram för åtgärd. Men å andra sidan tycker jag också att det är bra. Jag har läst att det är 10% av hushållen i Sverige som har enskilt avlopp, men att dom 10 procenten står för lika mycket utsläpp av miljöskadliga ämnen som resterande 90% tillsammans. Vi bor dessutom Östersjönära, och jag vill definitivt inte bidra till att förstöra vår fina Östersjö!

Men jag tycker det kunde ha gjort så himla mycket bättre! Dom utskick vi har fått har varit av just pekpinnekaraktär och sagt att "då och då kommer vi och inspekterar" och "om vi kommer fram till att du måste göra om ditt avlopp så är det bäst att du gör det, annars blir det straff si och så".... Dom har inte skickat med någon information (eller möjligtvis väldigt lite och stelt) om VARFÖR det ska göras, om vilken nytta vi skulle kunna göra om vi uppgraderade vårt avlopp, om vilken påverkan de enskilda avloppen har på naturen och att vi TILLSAMMANS skulle kunna hjälpa Östersjön att må bättre!

Jag har sett så mycket bra och pedagogisk information i samband med kampanjen "Små avlopp - ingen skitsak", och är helt paff av förvåning över att ambitionsnivån hos kommunen inte är högre. Det hela hade kunnat göras så himla mycket bättre och med en positiv klang: "Nu gör vi det här tillsammans för att hjälpa vår miljö att må bättre!" istället för pekpinnar och hot om ålägganden mm..... :(
 
Sv: Enskilt avlopp

När dessutom kommunerna godkänner anläggningar som inte har en förutsättning att uppfylla lagkraven, då blir man riktigt ledsen. Många av de godkända anläggningarna fungerar sämre än att man släpper ut vattnet i tillräckligt långa öppna diken. Rena motorvägen ner till grundvattnet! Men det är klart, man kan inte mäta skiten i diket.

Dessa 90% som det talas om, jo jag har läst sådana rapporter jag också, är i mångt och mycket sånt som inte går att rena bort med dessa godkända anläggningar. Det enda sättet att få bort dem ur avloppsvattnet med rimliga investeringar för ett enskilt avlopp är att helt enkelt inte hälla dit dem i avloppet!

Ska man nu bygga stolleanläggningar så kan man bygga dem så lite stolliga som möjligt. Att inte spola ner bajs och pink i rent vatten är en bra start. Ett enkelt sätt att minska smittspridningsrisken som är en stor del i regelverket runt avlopp. Nu har en del kommuner fått för sig att det kan åka med lite skit i duschvattnet men i bakomliggande regelverk så talas det om att smittspridning den vägen är ringa från en och tvåhushållsfastigheter. Och det är i mångt och mycket sådana undantag som dessa inspektörer helt enkelt har gett fan i att läsa! Det är ju jobbigt, de är samlade för sig.

Läs själva, och när ni inte begriper så får myndigheten förklara, de har upplysningsskyldighet, om allt som påverkar deras inspektion och tillståndsgivande. Det är att fråga på tills de får skavsår i öronen, Och vill de inte svara så får deras chef svara på frågan varför deras underlydande behagar begå lagbrott. Det är inte roligt att vara en jobbig fan, men det får vara motta på hur jagad den lille får vara.

Fast jag återigen påpeka att på vissa håll i landet fungerar det riktigt bra.

Ptr
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har nyligen fått reda på att mitt numera godkända avlopp (med trekammarbrunn och infiltration) inte har bygglov. Jag har inte gjort...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 563
Senast: kryddelydd
·
Hemmet Jag hoppas kunna köpa hus nästa år. Men som Stockholmsbo och ensamstående med en medellön, har jag inte mycket pengar att spela med. Så...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
10 997
Senast: MissFideli
·
Hemmet Finns det någon här som nyligen bytt ut sitt enskilda avlopp eller som är på gång med att göra det? Jag skulle helst ansluta till...
2
Svar
36
· Visningar
2 417
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp