Bukefalos 28 år!

Era bästa säkerhetstips!

S

Sivler

Som rubriken lyder! Vad har ni för små knep för att förhindra olyckor av alla dess slag i er hantering med hästar? :)
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Jag kollar alltid att jag inte har grimskaft/töm/lina/tygeln lindad runt handen - om djuret drar till.
Kollar alltid så att täcken är helt uppknäppta innan jag drar av dem, glömde bensnören en enda gång = inte alls skoj :crazy:
Har alltid hjälm när jag rider och handskar när jag håller i en häst, aj aj att bränna händerna.

Fast det viktigaste tycker jag är att ha "ögon i nacken", att kunna läsa hästen och hela tiden vara i en position där man inte kan bli påhoppad, sparkad eller nersprungen.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Det viktigaste tycker jag är att lära känna sin häst så man vet vart man har den! Man ska ju inte behöva bli överraskad för att hästen reagerar på små självklarheter som kan ställa till det ordentligt om man står på fel tillfälle osv.

Sedan att man är konsekvent, skapar rutiner och är uppmärksam på omgivningen :)
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Ett litet tips..

Att lära hästen att stå still när man hoppar upp från första början, så slipper man det problemet varje dag. :)
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

För det första : uppfostra hästen! Den ska kunna gå vid sidan utan problem, stanna när jag stannar, gå när jag går, aldrig springa över människor, flytta sig för människan osv. Sen måste man lära känna sin häst, så man vet vad den kan bli rädd .. Alltid använda hjälm när jag rider, även i hantering utav unghästar & vid verkning (verkar själv) .. Jag ser alltid till att jag inte har tyglar, tömmar, lina, grimskaft osv lindade runt handen. Sen gäller det att vara lite uppmärksam & inte gå & drömma.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Som rubriken lyder! Vad har ni för små knep för att förhindra olyckor av alla dess slag i er hantering med hästar? :)
Jag använder ridhjälm när jag rider och reflexväst även när jag går med hästen. På denna årstid har jag också reflex på hästens ben och ljus.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Kolla alltid grindar och dörrar när du ska igenom så att de inte plötsligt går igen på hästen, en rädd häst hoppar undan även du står i vägen, uppfostrad eller ej.

Bind upp så säkert som möjligt, en farlig situation är när hästen tar ned huvudet och får repet bak nacken, då får de lätt panik och slänger sig bakåt eller åt sidan. Går nästan att undvika om man binder upp lagom högt och långt, undvik att det ligger t.ex. foderrester på marken som hästen vill ner och nå, håll koll i ögonvrån så att du ser om det händer. Går också att vänja hästen såklart vid att inte kämpa emot ett tryck över nacken utan att den istället lär sig att sänka nacken för tryck, då kommer den ofta loss direkt. På samma sätt man kan vänja hästen vid rep eller annat runt benen, att ge efter för tryck och hålla sig lugn.

Uppfostran och konsekventa rutiner. T.ex, en uppbunden häst ska också stå still vid all hantering, tänk dig att grimskaftet bara är en extra försäkring men att du tränar hästen att en dag kunna stå still vid all hantering utan att vara bunden. Rör den sig så flytta bara lugnt tillbaka den till utgångsläget och använd ett kommando som "stå still". De lär sig väldigt fort om man är lugn och hundra procent konsekvent, och det ger ökad respekt och uppmärksamhet även vid övrig hantering.

När jag släpper hästar i hage eller box så är jag noga med att de står still medan jag tar av grimman, och sen väntar tills jag verkligen släppt, även om det finns mat i krubban. Vissa hästar lär sig att knycka till med huvudet för att själva ta av grimman och sen spinga iväg. I så fall är jag noga med att lägga armen runt nosryggen eller grimskaftet runt halsen och med rösten säga åt dem att vänta, släpper sen när de lugnt står stilla.

Träna din häst på att stå still vid t.ex. en pall när du ska sitta upp. Ett bra tips är att ge hästen en godbit som den får ta bak vid stigbygeln när du kommit upp och är redo att börja rida, d.v.s har fixat klart med sadelgjord, stigläder, vantar och allt vad det kan vara. De flesta hästar lär sig att stå still i väntan på godbiten eftersom det blir en rutin, de går inte gärna förrens de fått den, och du undviker att de ger sig iväg innan du är redo :)

Förhöjd beredskap så fort nya hästar ska ridas eller hanteras tillsammans. Många låter nya hästar nosa på varandra, det följer då ofta ett skrik och en spark med framben, eller till och med att de vill vända rumpan mot och slå. Är du beredd på att det kan hända så är det ju en sak, är du inte beredd så är det lätt att råka illa ut. Jag har till exempel sett hästar fastna med frambenet i staket och råka illa ut för att ägaren låtit dem nosa på en annan häst över ett staket.

Det finns många sånna här små saker som för många är självklara, speciellt om man lärt sig av egen erfarenhet :grin: Bra ide med en sån här tråd där mindre erfarna kan lära sig av andras misstag och inte behöver göra alla själv :idea:

Frida
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Tänk efter före! Var lugn och hantera inga hästar när du är arg stressad osv.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

alltid hjälm när jag rider (om jag inte glömmer den^^) säkerhets väst när jag rider barbacka och hoppar.
vid utsläpp i hagen vänder jag hästen och stänger grinden innan jag släpper. går jag under hästens hals när den är uppbunden lägger jag alltid en hand på under läppen om hon skulle hugga. vid sadling håller jag koll på huvudet och bakbenen (pollan bits och sparkas på samma gång då:()
om jag hanterar en ny häst så leder jag den med hästens huvud vid min axel och har grimmakaftet i båda händerna samt håller mig undan för hästens bog. rider jag en ny häst så skrittar jag tills hästen är avslappnad och sen travar. galloperar inte gärna första ridturen då man aldrig vet vad för ofog den kan ha.
har fast rutin när jag tar in hästarna för att minimera stress, 1 stora pollen, 2 gamla ponnyn (går in själv bakom stora pollen), 3 shettisen. om man tar in shetisen först så springer gamla ponnyn förbi stora pollen, och då blir stora pollen blir stressad och skit sur.
går inte in i boxen för att fodra eller ge hö utan slänger in det (öppna boxar).
finns mycket som man gör varje dag utan att tänka på det.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Tänk efter före! Var lugn och hantera inga hästar när du är arg stressad osv.
:bow:

De lär sig väldigt fort om man är lugn och hundra procent konsekvent, och det ger ökad respekt och uppmärksamhet även vid övrig hantering.
/.../
Förhöjd beredskap så fort nya hästar ska ridas eller hanteras tillsammans.
:bow:

Jag kollar alltid att jag inte har grimskaft/töm/lina/tygeln lindad runt handen - om djuret drar till. Har alltid hjälm när jag rider och handskar när jag håller i en häst, aj aj att bränna händerna.
/.../
Fast det viktigaste tycker jag är att ha "ögon i nacken", att kunna läsa hästen och hela tiden vara i en position där man inte kan bli påhoppad, sparkad eller nersprungen.
:bow:
Ovanstående brukar räcka ganska långt.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

*KL*

Jag ser alltid till att jag och hästen syns väl när vi är ute när det är mörk, även om det bara är lite mörkt.

pannlampa på hjälmen, reflex-jacka, reflextäcke, benreflexer, reflexbrösta.

Har flera gånger fårr beröm för att vi syns så bra :)
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Sen jag köpte min unghäst har det här med säkerhet blivit betydligt viktigare än innan :angel: då jag fått ta smällen att blivit sparkad två ggr och båda ggr slutade på sjukhus.

När jag leder henne ser jag alltid till att hålla ordentligt i grimskaftet (inte dra eller fläcka!), ett stadigt tag som inte kan rubbas pga av en stegring eller fnatt.
Dessutom: HJÄLM. Räcker tyvärr inte då när man blir sparkad i mage o rygg som jag blev, utan bra med säkerhetsväst ;)
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Kan lägga till att reflexväst uppskattas av bilförare även på sommaren. Just när det skymmer lite kan det vara svårt att uppfatta ekipagen på håll.
 
Sv: Era bästa säkerhetstips!

Det här med reflexer och neongult är jättebra - även om det inte är mörkt. Man syns på långt håll vilket gör att den som kör bil (jag t ex) i god tid kan sakta ner. Även bra vid ridning i skog och mark att synas på långt håll. Tänk bara på att det neongula INTE är reflekterande. Dvs syns inte alls bra när det blir mörkt. Reflexer slits när de tvättas. Men nu är både västar och ländtäcken med reflexer så billiga att det inte bör avskräcka någon från att köpa nya.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 294
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 075
Senast: mars
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp