Bukefalos 28 år!

Era ”paranormala” upplevelser

När jag var barn brukade jag får ”varsel”.
Mina föräldrar var borta, jag var ensam hemma och satt på övervåningen och såg tv. Hörde hur våran bil (diesel, lät väldigt speciellt, ingen annan i byn lät likadant) körde upp på gårdsplanen, bildörrar smällde, nån gick upp på bron, ytterdörren öppnades och stängdes.
Sen tyst.
Jag gick ner för att kolla var föräldrarna tog vägen. Ingen där och ingen bil på gården.
Detta hände rätt många gånger men jag slutade gå ner och kolla.
Ett tag efter att det varslat kom de hem på riktigt.
 
Jag tror egentligen inte på spöken, och kan oftast hitta logiska förklaringar till saker som händer osv. Det är dock vissa grejer som hänt som jag känner är lite i gråzonen. Typ att jag kan förklara dem men ändå inte. Tänker ändå oftast att det helt enkelt är hjärnan som snurrat ihop något.

Jag och min bästa vän har varit sammanlänkade genom drömmar två gånger. I den första var jag i drömmen i ett vitt hus och skulle fly, gick genom en skog och kom till en gigantisk åker med ett träd i mitten. Jag visste att kommer jag till trädet är jag säker, och började springa. Hör precis då att någon jagar mig, men vänder mig inte utan springer för mitt liv mot trädet. Precis när jag kommer till trädet kommer den som jagar mig ifatt mig. Det är hon och hon har någon form av intrikat dekorerad dolk som hon kör in i min hand. Hon hade drömt exakt samma grej men från sitt eget perspektiv där hon jagade "någon" och till slut fick se att det var jag.
Andra gången var när hon var och pluggade i Kina. I min dröm var jag i ett helt klart främmande land i skymning och såg hennes ryggtavla gå upp för en kulle mot ett hus. Jag följde efter men smög för att jag på något vis fick för mig att hon absolut inte fick se mig. Det är ett övergivet hus och jag ser hur hon går runt, jag smyger efter och gömmer mig, ser hur hon fotar massa osv. Det visade sig sen att hon exakt samma tid som jag drömde faktiskt varit där. Hon hade känt sig iakttagen men inte på ett dåligt sätt utan snarare att det som tittade på henne vaktade henne och såg till att inget skulle hända. Hon var bombsäker på att hon skulle kunna gå in där och fota utan att någon squatter eller knarkare skulle hoppa fram, inga golv skulle ge vika osv. Annars hade hon inte gått in, hon hade tvekat länge innan hon gick in där.

I bland ser jag min döda katt i ögonvrån. Skiter fullständigt i om det bara är skuggor som spelar ett spratt eller vad det nu är. Säger glatt "Hej Mojjen!" varenda gång :p Samma sak när jag får ögonkontakt med en sädesärla och känner något varmt i hjärtat. Farmor har demens sedan många år men har alltid älskat sädesärlor och i mina ögon är/var hon precis som en sädesärla i sättet och kroppsspråk. Det känns som att det är en bit av hennes medvetade som finns där i sädesärlan som plirar upp på mig efter att för tionde gången lite retsamt väntat in mig där jag går på vägen för att sedan flyga några meter fram och vänta igen. Så jag säger "Hej farmor!", trots att det egentligen är lite löjligt. Det känns bra i själen.

Min före detta medryttäst var det något magiskt över. Jag var en lite halvnervös ryttare som blev osäker på hästar som var lite nerviga. Den här hästen var ett nervvrak, kunde sticka, ställa sig, mm. Hade inte haft något enkelt liv. Ägaren frågade om jag inte skulle sitta upp när hon ledde honom från hagen (jag var där som sällskap till en kompis). Av någon anledning gjorde jag det trots att jag hört alla dessa berättelser om hur han var. Så fort rumpan nådde hans rygg sa det klick. Här ska jag vara, här är jag trygg, här hör jag hemma. Vi hamnade i en del situationer när hans nerver ballade ur under de åren jag red honom, men jag kände mig aldrig rädd. Det kändes som att han pratade med mig i energinivåer, jag hade extremt lätt för att känna av hans sinnesstämningar.
Det konstigaste som hände med honom var när vi red en runda vi brukade rida rätt ofta. Plötsligt får jag en inre bild av att han skenar som en tok med mig. Kommer ihåg att jag brast ut i ett "Vad menar du?" och sedan fick tillbaka Varg. Inte med ordet varg utan det var något annat. Då fick han långa tyglar och han vände direkt om, och galopperade iväg, inte direkt till stallet utan en konstig omväg som gick genom en våtmark osv inne i skogen. När vi kom tillbaka till stallet fick jag veta att bonden som var ute och kollade efter vargen som han trodde sig sett några dagar innan, hade sett oss tvärvända och galoppera bort, och samtidigt hade sett vargen trava efter oss en bit.
Det var en magisk häst och jag lär väl aldrig hitta en sån som honom igen.
 
Jag tror inte direkt utan är mer på nivån "finns det så finns det, finns det inte så finns det inte" typ. Min tydligaste upplevelse var när jag som tonåring var ensam hemma en dag och skulle ha något ur bokhyllan som stod i hallen utanför mitt rum. Hallen var kanske 2m bred eller något sånt så det var goda mått till väggen på motsatta sidan. När jag böjde mig ned för att ta det jag skulle ha från en låg hylla i bokhyllan så kände jag hur något liksom "borstade" mig över rumpan/höften, precis på det sättet som en lång jacka eller annat pösigt klädesplagg kan ta emot ifall någon passerar nära en. Jag har hört och sett saker förr men det var första gången jag faktiskt kände något fysiskt på kroppen och jag har inte kunnat komma på någon rimlig förklaring till vad som skulle ha kunnat orsaka det. I samma hus hörde jag även vid ett tillfälle en röst som frågade "iNHALE, ska du gå och lägg dig nu?" När jag var sent uppe en kväll och var på väg att gå upp för trappan till ovanvåningen. Båda mina föräldrar sov på ovanvåningen och "rösten" kom från nedervåningen bakom mig.
 
Jag hade en hund som jag hade en väldigt tät relation till. Länge efter att han togs bort kunde jag vakna och höra honom komma tassande in i sovrummet och med en suck och duns lägga sig bredvid min säng.
Åh, det där hörde jag länge efter att vår förra hund fått somna in! Just tassandet kvälls- och nattetid och den där dunsen. Han låg alltid under huvudändan på min säng.
 

I en lägenhet vi bodde i startade tv och annan elektonik av sig själv då och då. Det började när vi flyttade in och slutade när vi flyttade ut, samma apparater.

I mitt hus som jag bor i nu startar TVn ibland på natten/tidiga morgonen. Har hänt kanske 7-8 gånger sedan jag flyttade in i juni förra året. Det känns dock inte obehagligt, så jag utgår från att vem det än är så är det ingen med ont uppsåt.
 
Har flera gånger efter att han fick somna in förra året sett min hund i soffan, precis i den hörna han brukade ligga, sen hör jag även han tassa omkring i huset. Är helt säker på att han kommer på besök ibland och kollar läget.

Nuvarande hund låg under en period ofta och såg med helt förtrollad blick upp i mitt tak om nätterna, samma sak med katten.

Även haft besök i stallet. Hänt många gånger att lampor tänts av sig själva. Hände vid flera tillfällen att jag och ridkompisen lämnat ridhuset och släckt ljuset bara för att se hur det hade blivit tänt igen under tiden som vi gjort klart hästarna.
 
Att se och höra sina döda djur känns ju dock mer som inpräntade syner och intryck i hjärnan.

Jag kan höra tassarna mot golvet och se mina hundar ibland när dom inte är hemma trots att dom lever.

Likaså kan jag höra telefonen ringa utan att den gör det.
 
Oavsett om ni tror på det inte:
Berätta gärna om era upplevelser som ni inte kan förklara!

Typ den där blomman som från ingenstans ramlade ner från bordet, eller det där glaset som flyttades några meter

Shooooot!

Min mamma är medium och arbetar med det så fått uppleva mycket, hon har även lärt mig en del så jag kan hantera de övernaturliga möten jag stöter på. Vi har även mycket i vårt hus. Men har vissa "svårt att förklara"-situationer och händelser som jag minns extra. Kan berätta om 3. :bump:

1. När jag jobbade i ett stall hade jag en chef som var väldigt mån om sin hingst. Hon åkte iväg och jag blev ensam på gården. Då hör jag henne efter en stund vråla "Twihard, sätt på Kalle sitt täcke!" när regnet kom. Och hon ropade och ropade. Jag vrålade tillbaka genom stormen "Ja, jag fixar täcket!" och sprang ut till hingsten med täcket. Sen insåg jag ju hur hon inte var hemma. I samma sekund ringde hon mig och sa "fixar du täcket på Kalle?". Jag frågade då om hon var hemma och ropade på mig, men hon svarade att hon var iväg, men däremot hur hon tyckte sig höra mig ropa "Jag fixar täcket!" Tydligen hade vi någon form av connection.:idea:

2. Jag tror på guider, hur man har livsguider osv. En natt för några år sedan när jag köpt min ponny vaknar jag och känner mig iakttagen. I dörröppningen står en pojke i kanske... 9-11årsåldern. Jag minns hans utseende precis. Veteblont hår med luggen över ögonen, smutsig vit kortärmad tröja och linnebyxor i blåare nyans; men slitna. Han bara står där... och tittar på mig.O_o Jag är ju van vid andliga besök i hemmet och ber honom gå, men han står kvar. Då tänker jag att jag ska tända lampan för då brukar de ge med sig. Men han står kvar. Sedan går han mot mig och bara... glor ner på mig.:nailbiting: Då blir jag arg och ryter "Jag sover, ge dig iväg!" Och han bara försvinner. Då väcker jag mamma och tvingar henne kolla vad han ville och då visade det sig hur han kommit med ponnyn och är hennes typ "skyddsängel/övervakare" och nu även min. Jag sa att han fick stanna om han slutar glo på mig när jag sover.:cautious:

3. När min farmor varit död i en månad och jag bearbetade sorgen av henne och några andra som togs ifrån mig samma vecka som henne hemsökte hon mig i mitt hus. Jag fick ett... tja tantrum över hur mina lila julkulor från henne var borta. Jag rev i princip HELA huset. Så plötsligt slängs min elvisp ner från där den stod på kylskåpet. Nästa sekund faller en tavla på övervåningen. Elvispen gav farmor mig julen innan och tavlan hade hon målat. Jag gick upp till tavlan vars bild lossnat ur ramen och glidit över golvet mot dörren upp till vinden som jag aldrig använde då den var så liten. Men något fick mig att ändå gå upp dit och där stod minsann en påse med julpynt som jag hade glömt bort att jag ställt där. Farmor hjälpte mig hitta julkulorna men hade troligen försökt söka kontakt med mig utan framgång tills hon illa tvunget fick ta till lite hårdare medel.:D:love:
 
Inte självupplevt, men mina kompisar var med om detta när vi var tonåringar och hade moppe. Det finns ett djupt stenbrott ute i skogen här i vår by. Om man passerar det kommer man så småningom till ett ställe där ungdomar i alla tider haft utomhusfester. Det sägs att förr i tiden dränktes oäkta barn i det där brottet. Mina kompisar hävdar envist, än idag som 30+, att lysena på mopederna la av just när de skulle passera där. Hästarna har också alltid reagerat när man rider förbi (men visst, vi triggade ju varandra och var asrädda för att rida förbi där, jag vågade rida där själv först som vuxen) så just med hästarna var det säkert vi som stirrade upp hästarna. Men det är en obehaglig stämning över det där brottet som inte alls motiveras av omgivningen, för någon som inte har bakgrundshistorien ser det säkert hemskt mysigt och idylliskt ut.
 
Apropå att man är känsligare som barn....
Bägge mina föräldrar kunde leta vatten med slagruta. Det kunde jag också ända tills jag kom i puberteten.

Jag har varit med om att den färska videklyka jag höll i har vridits så hårt att barken vidits loss. Jag höll emot men klykan ville nedåt.
Jag kunde leta senare också om min mot gick bakom mig och löst höll om mina handleder.
 
Kom att tänka på ett jobb jag hade. Där hade jag sovande nätter med uppgift att gå upp om brukaren behövde hjälp. Vaknade flera gånger av att jag såg hur någon gick, i korridoren mot toaletten. Trodde alltid att jag missat brukaren och sprang mot toaletten... och då fortsatte människan rakt fram genom väggen. Hände kanske 4-5 gånger.

Samma gestalt gick också förbi dörröppningen mitt på dagen.

Och när jag stod och pratade med en annan i personalen började jag skratta och vände mig om när jag kände hur någon stod alldeles bakom mig och andades mig i nacken, trodde att det var en annan personal som skojade. Men det var alltså ingen där.

I huset där vi bor nu dog förra ägaren oväntat och hastigt. Här har jag inte känt någonting överhuvudtaget, men min dotter satte sig upp och vinkade i sängen en natt förra veckan. Då kände jag mig lite olustig till mods faktiskt.
 
Apropå att man är känsligare som barn....
Bägge mina föräldrar kunde leta vatten med slagruta. Det kunde jag också ända tills jag kom i puberteten.

Jag har varit med om att den färska videklyka jag höll i har vridits så hårt att barken vidits loss. Jag höll emot men klykan ville nedåt.
Jag kunde leta senare också om min mot gick bakom mig och löst höll om mina handleder.
Min pappa kunde använda slagruta. Minns en gång när jag försökte hålla emot men den fortsatte brytas så barken vreds loss.
För mig har det dock aldrig fungerat.
 
, Som barn hade jag ett dockhus med öppningsbara dörrar till en balkong. En kväll satt jag och lekte på golvet framför huset och såg till min fasa hur dörrarna öppnades och stängdes sakta. Alltså inte blåste till, utan öppnades och stängdes som om någon gjorde det.
Jag skrek rakt ut:D, varav mina föräldrar kom sättandes i full fart. De hade ingen bra förklaring vad som hänt, de trodde att jag kanske somnat och drömt. Men jag hade varit klarvaken.

Sedan så har jag bott på ett ställe där mycket hände. Men inget elakt. Kan skriva en novell och kan berätta lite nån annan dag. Jag hälsade däremot alltid när jag kom hem och sa hejdå när jag åkte hemifrån. Enda stället jag gjort så.
 
Jag har upplevt mycket och även drömt en del sanndrömmar. Det går i perioder och beror på om på min sinnesstämning. Jag snappar rätt lätt upp andras sinnesstämningar och stress och inte alltid jag kan stänga ute sånt.

Men jag har hört fotsteg när det varit omöjligt att någon är där, känt mej iakttagen och liknande.

I mitt första hus kände jag mej oftast iakttagen på framsidan. Märkligt nog avtog det när vi renoverade sovrummet och hittade att det hade brunnit. Sovrummet blev ljusare och lugnare. Även farstun där det kändes som att nått stod blev det lugnare efter renoveringen när vi hittade gamla fönster som jag gjorde om till fejkfönster och spegel.

När jag var på visning utav nuvarande hus så var jag först tveksam till att åka och titta på det men väl där så kände jag bara att det var hemma. Och det var bara jag som bjöd 😁

När ponnyn fick kolik och kördes upp till skara så var jag rätt blockerad. Jag satt bara och väntade på samtal. Det första kom där de sa att hon blivit sämre igen och beslut togs om operation, sen väntan på om hon skulle gå att rädda. Väl hemma kommer jag ihåg hur jag kände med hela kroppen att hon var borta, dvs jag ”kände” inte henne (vi hade hållt ihop i 19år och jag hade känt henne sen hon föddes) sen ringer de från sjukhuset och säger att hon inte kommer gå att rädda.

Min andra ponny skulle skos om och hovslagaren hittar en blödning fram. Han ber mej kolla upp det eftersom det kan va gång och hovbensrotation och hon får en tid 1-2 dagar efter för röntgen. Jag inbillar mej det värsta att hon får avlivas och jag gråter floder trots att hästen är 25. På natten drömmer jag att allt kommer ordna sig så jag sover hyfsat gott ändå. På morgonen i stallet så har en hovböld vandrat upp mot kronranden och hästen är ohalt. Hos veterinären visar det visserligen en rotation men blodet berodde på hovböld.

Annars är det föraningar om att ex det kommer en bil vid den kurvan, en magkänsla om att man borde göra på ett visst sätt eller att det är nått som kommer hända. En gång fick jag känslan av att nått kommer hända - jag tittar på hastighetsmätaren - och sen tänkte jag inte mer på det. Några dagar senare åkte jag fast för fortkörning och då hade jag haft körkortet i drygt 12år och kört drygt 5-6000mil om året och alltid fort.
 
, Som barn hade jag ett dockhus med öppningsbara dörrar till en balkong. En kväll satt jag och lekte på golvet framför huset och såg till min fasa hur dörrarna öppnades och stängdes sakta. Alltså inte blåste till, utan öppnades och stängdes som om någon gjorde det.
Jag skrek rakt ut:D, varav mina föräldrar kom sättandes i full fart. De hade ingen bra förklaring vad som hänt, de trodde att jag kanske somnat och drömt. Men jag hade varit klarvaken.

Sedan så har jag bott på ett ställe där mycket hände. Men inget elakt. Kan skriva en novell och kan berätta lite nån annan dag. Jag hälsade däremot alltid när jag kom hem och sa hejdå när jag åkte hemifrån. Enda stället jag gjort så.
Så gjorde jag också på ett ställe! Jag hade hästgrejerna i ett gammalt hus och där kände jag mej alltid iakttagen på baksidan av huset. Gick man ut på kvällen utan att säga god natt så plingade det till i skomakarlampan dagen efter - det slog ALDRIG fel
 
När ponnyn fick kolik och kördes upp till skara så var jag rätt blockerad. Jag satt bara och väntade på samtal. Det första kom där de sa att hon blivit sämre igen och beslut togs om operation, sen väntan på om hon skulle gå att rädda. Väl hemma kommer jag ihåg hur jag kände med hela kroppen att hon var borta, dvs jag ”kände” inte henne (vi hade hållt ihop i 19år och jag hade känt henne sen hon föddes) sen ringer de från sjukhuset och säger att hon inte kommer gå att rädda.
Upplevde liknande när våra hästar blev sekundärt sjuka efter ett virus. Min gamla häst blev riktigt dålig men jag ville inte köra in henne för jag tyckte att att hon var så pass gammal att hon skulle slippa det och dessutom var det stor risk att hon i och med åldern inte skulle bli sig själv igen. I alla fall, jag var ute och red med min andra häst och skulle galoppera och får helt från ingenstans en så fruktansvärd känsla av att det går åt helvete. Så jag stannar hästen i ren panik och säger till henne att det kommer gå åt helvete. Sen började jag storgråta. Jag visste nu att det kommer inte bli bra. Det blev inte bra heller. Vi gjorde vad vi kunde och hon piggnade till ett par dar för att sedan bli sämre. En morgon så ringde den andra tjejen i stallet och då visste jag att det var dags. Jag visste sen flera dar att det skulle bli så här. Min första häst som jag hade i 22 år.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 182
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 414
Senast: Pengy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp