Erfarenhet av SVEA-Sverigetäcket?

Freeride

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av Sverigetäcket, tänker på utetäcken, hållbarhet, passform, stå emot regn? Har HW idag men hade ett Sverigetäcke på min första häst för typ 20 år sedan och minns bara att jag gillade det väldigt mycket. Är ju prisvärda om de är hyfsat bra med.
Edit: jag har läst den gamla tråden från 2006, men vill gärna ha svar från er som har täcket nu!
 
Det var till min förra häst som jag köpte täcket. Hon var en ganska kompakt häst, ganska grov av den "äldre" halvblodstypen, som var mitt i mellan 135 och 145. Köpte ett 145 och det satt bra, kanske något långt. Fick tyvärr ta bort henne, lägligt när jag hade bestämt mig för detta blev hennes dotter till salu! En stor ståtlig häst på 3,5 år. En liten spelevink :P På henne sitter täcket helt ok, skulle kanske önska att det var lite mindre över rumpan, men hon kommer ju bredda sig och fylla ut. :D Hon är en normal 145 och längdmässigt sitter det bra på henne :)
 
Vad roligt att höra! Vad har ni för hästar? Är de tunna/grova, stora bogrörelser eller annat?

Grov och lång är den jag har som har det, kom på att han har ett till av äldre modell också. Sedan såg jag att en annan häst i stallet faktiskt hade ett utetäcke med halvhals eller krage, går iaf upp lite på halsen. Det verkar helt okej, på den hästen något stort kanske (kortare kropp än min).
 
Jag har ett, mellanfodrat. Var mitt favorittäcke, köpt runt 2010. passade jättebra på min grova ponny, ligger fint runt manke och bog. Använde det 2-3 vintrar, sen har pålle gått utan så ligger bara undanstoppat.
 
Jag har bara erfarenhet av de som tillverkades under slutet av 1900-talet (jag ÄR gammal!) och de höll och håller för vad som helst. Har dock gett bort det sista eftersom det hade en sådan insida som allt fastnade i. Är de nya i övrigt lika bra som de gamla? Och finns de nya med glatt insida?
 
Jag hänger på en fråga här! Vi har två valacker som går rätt hårt åt varandras täcken, så vi köper bara täcken med minst 1000 den. Jag har också bra erfarenheter från Svea på 90-talet, och såg nu att deras regntäcke hade rejält kraftigt yttertyg. Våra hästar är av den nättare sorten, särskilt den mindre (160 cm hög, 135 i täckesstorlek, smal över bogen). Det gör att vi ofta har problem med för stora halshål. Någon som vet hur sveatäcket är där?
 
Jag har haft problem med att de är för stora i runt bogen och glider bakåt. Så var det för några år sedan, kanske har de ändrat på det nu? Annars hållbara och bra!
 
Tack för alla svar, eftersom ena hästens HW-täcken precis gått sönder beställde jag ett par nya från Sverigetäcket, ett utetäcke med halvhals, den mer hållbara sorten, och ett innetäcke, får vi se vad jag tycker om dem :).
 
har precis fått hem mina nya sveatäcken, och än så länge är jag nöjd, rejäl kvalitet och blankt foder. Kanske äe halvhalstäcket ngt trångt , men då är det en nordsvensk hingst vi pratar om :)
 
@Mearas och @Freeride Hur har era sverigetäcken funkat?
Jag köpte ett ofodrat regn ekonomic, passar super och själva täcket håller tätt på lösdrifts häst. MEN just högst upp på bogvecken i sömmarna/kanttyget läcker det igenom:mad:
Har jag fått ett måndags-ex eller gör era det med(vilken modell?)
 
Någon annan med mer erfarenhet av dessa täcken under senare år? Tänkte främst på utegångstäckena.
Funderar på att beställa ett Utegång 1200d 200g.
Min häst är dock svår att hitta rätt storlek till. Appaloosa, ganska nätt i typen.
När jag fick hem hästen och provade alla ponnyns gamla täcken i 135cm var alla för små (olika märken t ex hööks, Kimberly). Då beställde jag ett 145cm i Bucas som var alldeles för stort. Bytte till 140cm och det är egentligen aningen för stort, men jag valde att behålla det. Har även köpt två täcken från Horseware i 140cm som ligger perfekt. Tyvärr har ju inte Sverigetäcket halvstorlekar så nu är jag lite fundersam över 135cm eller 145cm...

@Freeride Är du fortfarande nöjd med ditt? Vilken storlek hade din häst i Horseware resp Sverigetäcke? :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 897
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 536
Senast: fejko
·
Relationer Som ni säkert har läst i mina tidigare trådar så har jag en tendens att träffa fel killar, att bli för på osv när jag dejtar. Jag skulle...
Svar
19
· Visningar
2 599
Senast: Josseliten
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 537
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp