Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

maria_b

Trådstartare
Hej!

Jag upptäckte i fredags morse att min ena innekatt hade kissat ner massor av mina möbler och mattor, och urinet var blodfärgat. Vi fick en akuttid på djursjukhuset och de tippade på antingen urinvägsinfektion, urinsten eller i tredje hand stress. Alla dessa prognoser har tydligen samma symtom. Jag fick antibiotika mot urinvägsinfektion och ska behandla i tio dagar. Veterinären sa att vi bör se resultat inom ett par dagar och om besvären kommer tillbaka måste vi gå vidare med om det kan vara stenar istället.:( Nu har jag behandlat i 2,5dygn o det är ingen förbättring. Jag har lagt ut en vit handduk så jag kan se färgen på urinet (han vill ju bara kissa på tyg nu när han är sjuk) och han går o skvätter regelbundet med kanske 10 min mellanrum nu ikväll, dock bara småskvättar men det har samma röda färg som i fredags. Han äter, busar o är lika pigg som vanligt. Nu är frågan, borde antibiotikan ha hjälpt vid det här laget ifall det är urinvägsinfektion?? Hur bör jag gå vidare, bara avvakta denna 10dagars kur ut om han inte verkar må dåligt eller bör jag åka till veterinären imorn igen?? Jag fasar för om han måste opereras, han är helt oförsäkrad:cry: Vet någon vad en operation kan gå på eller kan man bli av med stenar på annat sätt om det inte är så mkt? Någon som varit med om att stress utlöst detta blodiga kisseri? Tycker det med att det skulle vara stress låter konstigt, men det var tydligen inte helt ovanligt. Dock har det ju kommit helt plötsligt o han kissar på alla textiler han kommer åt, innan har han ju gått på lådan.

Kom gärna med råd och tankar. Mvh Maria
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Jag tycker du ska kontakta veterinären om du är orolig. Det kan ta några dagar för antibiotikan att verka, men din veterinär har säkert koll på hur lång tid det brukar ta för antibiotikan att verka.

Det är inte säkert att katten kommer behöva opereras om den har urinsten. Är det struvitsten löser man upp kristallerna med ett surgörande foder och i bästa fall hjälper det (i de flesta fall gör det susen). Är det däremot kalciumoxalatsten kan operation vara nödvändig, men är det "bara" mild kristallbildning kan det räcka med att ge katten antiinflammatorisk medicin samt en korrigering i foderstaten för att den ska bli frisk. Ta alla dina funderingar med veterinären.

Se även till att katten får i sig vätska. Mycket vätska. Lättast är att ge burkmat men du kan även blanda lite grädde med vatten och se om katten gillar det.

Lycka till!
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Tack för ditt svar!!! Ja jag har bytt foderstat på veterinärens inrådan, ger nu både mjukmat och torrfoder av märket MJAU. Hoppas han blir bättre, märker jag ingen skillnad till imorn är det nog dax o ringa o fråga iallafall!! Han verkar må lilka bra som vanligt än sålänge som tur är!
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Jag fick operera min gamla kisse för urinsten, det var inte särskilt dyrt, hade inte kommit upp i självrisken ens.

Min katt blev inte bra igen:(

Förmodligen hade han skador invärtes sen innan han kom till mig som hittekatt, jag trodde att han blivit påkörd av en bil men enligt vet. var det spark skador:mad::( från en människa eftersom det fanns flera gamla läkta skador....

Att din katt äter och leker är ju ändå positivt:)

Håller tummarna för att kissen blir bra!
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Vad går du till för vet? Det var en ovanlig (dock vettig) kostrekommendation, de flesta veterinärer är stenhårt inne på bara "antistentorrfoder"...

Hoppas kisse blir bra, urinvägsproblem kan vara ett elände...
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Enlighten mig med vad som är vettigt med att ge en urinstenskatt med akuta problem Mjau?
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Nu är det ju inte konstaterat sten, utan än så länge "allmänna urinvägsproblem". Burkmat (eller ännu hellre barf) är ett klart mycket vettigare val till en katt med urinvägsproblem än bara torrfoder, ju mer blött desto bättre... Ofta behandlar ju vet i första hand efter antagandet: struvitsten och är det inte just struviter kan man förvärra tillståndet istället.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Jag fattar fortfarande inte vitsen med att ge Mjaus torrfoder, veterinären rekommenderade inte just blötfodret.

"Antistenfoder" finns som blötmat också btw. Men visst, har man inte kollat vilken sten det är, eller öht, är det struntsamma.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Angående UVI - urinvägsinfektion på katt är ovanligt. Jag tog med urinprov från min som dom gjorde odling på och det konstaterades att hon hade en äkta uvi med E.coli-bakterier i urinen.

*

Min urinstenskatt (inte den med UVI) har lätt kostat över 10 000:- i vet-räkningar...
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Angående UVI - urinvägsinfektion på katt är ovanligt. Jag tog med urinprov från min som dom gjorde odling på och det konstaterades att hon hade en äkta uvi med E.coli-bakterier i urinen.

*

Min urinstenskatt (inte den med UVI) har lätt kostat över 10 000:- i vet-räkningar...

Ja, riktigt UVI är ovanlig. Enligt det jag läst så beror bara ca 1% av UVI-fallen på bakterier. Borde väl snarare kallas urinvägsinflammation... inte infektion.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Jag fattar fortfarande inte vitsen med att ge Mjaus torrfoder, veterinären rekommenderade inte just blötfodret.

"Antistenfoder" finns som blötmat också btw. Men visst, har man inte kollat vilken sten det är, eller öht, är det struntsamma.

Fast att rekommendera ett specialfoder mot just en viss typ av sten/kristaller är ju rätt dumt om man inte tagit reda på vilken typ det handlar om. Man kan ju förvärra läget då.

Antar att veterinären vill prova den enklaste och billigaste lösningen först. Mer vätska och antibiotika. Har man tur räcker ju det.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Ja det var väl ungefär så jag sammanfattade det i sista meningen.

Anyways - hade han rekommenderat Mjaus blötmat hade jag förstått tanken bakom men nu gjorde han ju inte det. Kanske gav han det som ett generellt råd, inte som lösning på kattens problem, för Mjau ska ju vara ett helt ok foder.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Alltså, det var inte enbart torrfoder jag skulle ge! Utan mjukmat på burk, men sen så kan jag kompensera med torrfoder också, men MJAU var det absolut bästa märket på marknaden om man inte köper specialfoder, just för att det inte är gjort på spannmål. Det var veterinärassistenten som berättade om maten och hon verkade väldigt påläst. Hon sa att andra märken som texWiskas, Friskis mfl är som att ge katten McDonalds varje dag, för att jämföra. Det är i princip bara gjort på spannmål o socker! Hon rekomenderade även att blöta torrfodret om jag märker att han inte dricker så mkt, det är tydligen väldigt viktigt med mkt vätska för "urinproblemskatter", därav mjukmaten. Min andra katt dricker väääldigt mkt direkt ur vattenkran, och jag berättade det för henne o hon sa att det var bra då dom får i sig mkt o fräscht vatten. Nu försöker jag lära min sjuke kisse att dricka ur kran med o han är väldigt nyfiken o testar lite grann!
Jag kan tänka mig att skulle det senare visa sig vara urinsten så rekomenderar de mig nog specialfoder för det, finns ju tydligen något som motverkar urinsten. Men så länge det inte är konstaterat så tycker de väl att det är vettigt att hålla sig till ett bra men inte svindyrt kvalitetsfoder istället.

Igårkväll kissade han hela tiden pyttesmå pölar i väldigt röd färg med bara 3-5min mellanrum. Idag verkar han mkt bättre, nu har jag varit hemma i nästan två timmar o han har bara kissat en gång, en ganska normalstor pöl som var orangefärgad. Han har för övrigt inte varit påverkad alls någon gång, äter, dricker, leker o kelar precis som vanligt. Eftersom det verkar på bättringsvägen idag så har jag bestämt mig att avvakta att ringa dem igen. Har läst på nätet att det kan ta någon vecka innan de blir bättre av kuren så sålänge det går åt rätt håll så avvaktar jag, gör jag rätt i det tro??

Jag lämnade in ett litet urinprov när vi åkte dit, och minns jag rätt så sa veterinären att PH:t var lågt vilket inte tydde på den vanligaste urinstenen. Men så sa en jag känner idag att katter med urinvägsinfektion brukar ha högt PH?? jag är lite förvirrad men kan ha blandat ihop det veterinären sa.

Jag hoppas verkligen inte att det blir någon dyr operation, eftersom han är oförsäkrad. Någon som vet ifall jag kan försäkra honom som vanligt om han nu blir bra eller blir det reservationer precis som för hästar??

Mvh Maria
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Norsholms djursjukhus(smådjursklinik?)... Skulle det senare visa sig vara urinsten kommer de nog rekomendera mig antistenfoder istället...
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Nej, för lågt pH tyder snarare på den lite ovanligare formen (kalciumoxalat). Den typen som inte går att lösa upp. I värsta fall måste stenarna opereras bort. I bästa fall är det så små stenar att katten kan kissa ut dem mha. smärtlindrande.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Ojdå då hade det alltså förmodligen varit bättre med ett högt PH??:crazy: Men något smärtstillande har jag inte fått!! Kanske beror på att vi skull behandla mot infektion först. :confused:
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Ojdå då hade det alltså förmodligen varit bättre med ett högt PH??:crazy: Men något smärtstillande har jag inte fått!! Kanske beror på att vi skull behandla mot infektion först. :confused:

Bättre och bättre... det är ju en definitionsfråga.

En del antibiotika är antiinflammatoriskt också och därmed smärtlindrande så det kan hjälpa även mot smärtan.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Okej!! Preparatet heter Vetrimoxin, 150mg. Han ska ha 1/4 tablett två ggr/dag..
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Ah, Vetrimoxin har vad jag vet ingen smärtlindrande effekt men fråga veterinären.
 
Sv: Erfarenheter ang urinsten o urionvägsinfektion??

Alltså, det var inte enbart torrfoder jag skulle ge! Utan mjukmat på burk, men sen så kan jag kompensera med torrfoder också, men MJAU var det absolut bästa märket på marknaden om man inte köper specialfoder, just för att det inte är gjort på spannmål. Det var veterinärassistenten som berättade om maten och hon verkade väldigt påläst. Hon sa att andra märken som texWiskas, Friskis mfl är som att ge katten McDonalds varje dag, för att jämföra. Det är i princip bara gjort på spannmål o socker! Hon rekomenderade även att blöta torrfodret om jag märker att han inte dricker så mkt, det är tydligen väldigt viktigt med mkt vätska för "urinproblemskatter", därav mjukmaten. Min andra katt dricker väääldigt mkt direkt ur vattenkran, och jag berättade det för henne o hon sa att det var bra då dom får i sig mkt o fräscht vatten. Nu försöker jag lära min sjuke kisse att dricka ur kran med o han är väldigt nyfiken o testar lite grann!
Jag kan tänka mig att skulle det senare visa sig vara urinsten så rekomenderar de mig nog specialfoder för det, finns ju tydligen något som motverkar urinsten. Men så länge det inte är konstaterat så tycker de väl att det är vettigt att hålla sig till ett bra men inte svindyrt kvalitetsfoder istället.

Ja det där var väl i princip en upprepning av det jag sa. Att Mjau är ett bra foder men mot urinsten har det inte mer effekt än vilket blötfoder som helst eftersom det är vattnet man vill åt så det var ett generellt kostråd eftersom de inte vet om katten har stenar öht.

Om du vill få katten att dricka mer vatten så placera ut vatten på fler ställen, inte i direkt anslutning till fodret och gärna i genomskinliga skålar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 217
Senast: Nominous
·
Katthälsa Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar. Min vildkatthona jag...
Svar
9
· Visningar
2 220
Senast: Mynta2
·
Hundhälsa Veterinärtid är bokad, igen, men nu frågar jag även er.. kanske att nån kan ha nån aning om något. Det gäller min mors hund. Hunden...
Svar
1
· Visningar
822
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 824
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp