Erfarenheter av Hoof Armor?

Design05

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av Hoof Armor?
Har en unghäst som får lamellrandsröta och jag vill förhindra att det kommer in mer eller mindre grus och annat skit i sprickorna. Ett alternativ är att sko henne men vill helst vänta med det så länge det går, plus att hon är hård mot de andra hästarna i hagen så bakskor är inte mitt första alternativ :)
 
Har du testat att låta verka hästen oftare? Att de får upp grus osv händer lättare om lamellranden är sträckt, vilket händer om man inte verkar ofta nog. I början kan det behövas verkas/raspas lite varannan vecka, sen kanske bara var 4:e.
Ta ut hovis och be att h*n visar dig hur du kan underhålla själv mellan besöken.
 
Har du testat att låta verka hästen oftare? Att de får upp grus osv händer lättare om lamellranden är sträckt, vilket händer om man inte verkar ofta nog. I början kan det behövas verkas/raspas lite varannan vecka, sen kanske bara var 4:e.
Ta ut hovis och be att h*n visar dig hur du kan underhålla själv mellan besöken.

Tack för ditt svar. Hovarna hålls efter det som finns att verka, det spelar ingen roll om jag så raspar henne varje vecka och har ut hovslagare var 4-5, det kommer nya sprickor även under det som är fräscht.

Min fråga gällde i första hand olika erfarenheter av hoof armor, som ett alternativ till skor, och kanske i andra hand något annat mirakelmedel som får hovarna att växa i raketfart utan att bli porösa :)
 
Tack för ditt svar. Hovarna hålls efter det som finns att verka, det spelar ingen roll om jag så raspar henne varje vecka och har ut hovslagare var 4-5, det kommer nya sprickor även under det som är fräscht.

Min fråga gällde i första hand olika erfarenheter av hoof armor, som ett alternativ till skor, och kanske i andra hand något annat mirakelmedel som får hovarna att växa i raketfart utan att bli porösa :)
Jag förstår. Jag har ingen erfarenhet av tillskott som gör underverk. Däremot många år med barfotahästar, och om det blir små microsprickor hela tiden så är hoven inte verkad i balans. Jag har haft det problemet med vissa hovisar, medan andra är bättre på just barfotahovar. Du kanske skulle testa någon barfotaverkare som är duktig?
Sorry att jag inte svarar som du vill, men det här är min erf av barfotahovar iaf.
 
Ingen erfarenhet av hoof armour men jag använder red horse sole cleanse och det har gjort underverk för min häst, framförallt mot strålröta men även mot röta i resten av hoven, bärrand och sömhål.
 
Ingen erfarenhet av hoof armour men jag använder red horse sole cleanse och det har gjort underverk för min häst, framförallt mot strålröta men även mot röta i resten av hoven, bärrand och sömhål.

Det är ju dock ett helt annat användningsområde än Hoof Armor :)

Testade första gången idag. Funkar det så är hanteringen helt ok tycker jag. Ska bli kul att se hur det ser ut i morgon!
 
Hur har det gått för dig? Funkar det bra?

Nej det tycker jag inte. Borde jag väl kunnat räkna ut själv dock :o Kanske om man verkar sulan helt ren o sen har på men samtidigt så tycker jag det går rätt fort (1-2 veckor?) innan jag kan skrapa bort död sula. Det gick att göra nu också med detta på redan dagen efter. Men då brukar sulan inte verkas på min för han har rätt tunn och håller efter det bra själv. Alltså är det ju alltid lite smuligt ytterst och det räckte åtm inte att stålborsta bort det värsta som jag gjorde denna gången.

Hyfsat lätt att applicera osv annars ifall man är sugen på att testa :)
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
386
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Jag funderar lite över försäkring. Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på...
2
Svar
32
· Visningar
1 841
Senast: AraSlei
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
953
Senast: Miingla
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp