Individuell eller flockförsäkring?

AraSlei

Trådstartare
Jag funderar lite över försäkring.
Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på flockförsäkring när jag hämtar min valp och jag därmed går från fyra till fem hundar.
Är det någon som har flockförsäkring och vill dela sina erfarenheter?

Ett alternativ är att fortsätta med individuella försäkringar under valpens första år, dvs så länge man kan nyttja valprabatten som brukar vara generös.

Jag har Folksam idag och vill helst inte byta bolag :)
 
Jag funderar lite över försäkring.
Jag har individuella försäkringar på mitt gäng nu, men funderar på om man ska gå över på flockförsäkring när jag hämtar min valp och jag därmed går från fyra till fem hundar.
Är det någon som har flockförsäkring och vill dela sina erfarenheter?

Ett alternativ är att fortsätta med individuella försäkringar under valpens första år, dvs så länge man kan nyttja valprabatten som brukar vara generös.

Jag har Folksam idag och vill helst inte byta bolag :)
Jag har alltid gjort bedömningen att det totala beloppet/år blir för lågt, iom skaderisken på arbetande hundar. Dessutom har självrisken varit väldigt hög på de jag kollat.

Nu har jag 3 hundar försäkrade för 30.000 vardera, och avelstiken för 60.000. 15% + 2000:- i självrisk per 180 dagar. En flockförsäkring här maxade ut på 90.000 om året upp till 10 hundar, och självrisken var 3500:- + 25%. Priserna är väl lite annorlunda i sverige, men som jag använt försäkringen genom åren så är de flesta besök under självriskkostnaden, eller sanslöst dyra. Jag har inte råd med 25% i självrisk på ett 90.000 kr besok, och hade oroat mig för att ha slut på potten efter en allvarlig skada på en hund...
 
Jag har alltid gjort bedömningen att det totala beloppet/år blir för lågt, iom skaderisken på arbetande hundar. Dessutom har självrisken varit väldigt hög på de jag kollat.

Nu har jag 3 hundar försäkrade för 30.000 vardera, och avelstiken för 60.000. 15% + 2000:- i självrisk per 180 dagar. En flockförsäkring här maxade ut på 90.000 om året upp till 10 hundar, och självrisken var 3500:- + 25%. Priserna är väl lite annorlunda i sverige, men som jag använt försäkringen genom åren så är de flesta besök under självriskkostnaden, eller sanslöst dyra. Jag har inte råd med 25% i självrisk på ett 90.000 kr besok, och hade oroat mig för att ha slut på potten efter en allvarlig skada på en hund...

Tack för input!
Jag har redan samma självrisk på de individuella försäkringarna som på en flockförsäkring, 3000kr i fast plus 25% rörlig, så det skulle inte skilja något egentligen.

Ersättningen i Folksams flockförsäkring ligger på 120 000/år, och det är väl egentligen det som oroar mig - som du säger så kommer två rejäla skador på ett år snabbt upp i de summorna… Måste nog undersöka om det finns någon möjlighet att antingen höja beloppet eller köpa till veterinärvård vid behov.

Och så får man så klart ställa det mot vad de olika försäkringarna kommer kosta löpande.

Tillägg:
Idag har jag två försäkrade i 120k vetvård vardera, och två i 60k vardera. Så totalsumman blir ju avsevärt lägre.
 
Tack för input!
Jag har redan samma självrisk på de individuella försäkringarna som på en flockförsäkring, 3000kr i fast plus 25% rörlig, så det skulle inte skilja något egentligen.

Ersättningen i Folksams flockförsäkring ligger på 120 000/år, och det är väl egentligen det som oroar mig - som du säger så kommer två rejäla skador på ett år snabbt upp i de summorna… Måste nog undersöka om det finns någon möjlighet att antingen höja beloppet eller köpa till veterinärvård vid behov.

Och så får man så klart ställa det mot vad de olika försäkringarna kommer kosta löpande.

Tillägg:
Idag har jag två försäkrade i 120k vetvård vardera, och två i 60k vardera. Så totalsumman blir ju avsevärt lägre.
Jag hade inte vågat ha Flockförsäkring på 5 hundar om den bara täcker 120K.
 
Tack för input!
Jag har redan samma självrisk på de individuella försäkringarna som på en flockförsäkring, 3000kr i fast plus 25% rörlig, så det skulle inte skilja något egentligen.

Ersättningen i Folksams flockförsäkring ligger på 120 000/år, och det är väl egentligen det som oroar mig - som du säger så kommer två rejäla skador på ett år snabbt upp i de summorna… Måste nog undersöka om det finns någon möjlighet att antingen höja beloppet eller köpa till veterinärvård vid behov.

Och så får man så klart ställa det mot vad de olika försäkringarna kommer kosta löpande.

Tillägg:
Idag har jag två försäkrade i 120k vetvård vardera, och två i 60k vardera. Så totalsumman blir ju avsevärt lägre.
Hur mycket sparar du på flockförsäkringen?
120k är ingenting, men har men ekonomin att skjuta till extra om behovet skulle uppstå, så kanske.
Alternativt att om man har några äldre där man vet att man inte kommer göra större ingrepp.
 
Tack för input!
Jag har redan samma självrisk på de individuella försäkringarna som på en flockförsäkring, 3000kr i fast plus 25% rörlig, så det skulle inte skilja något egentligen.

Ersättningen i Folksams flockförsäkring ligger på 120 000/år, och det är väl egentligen det som oroar mig - som du säger så kommer två rejäla skador på ett år snabbt upp i de summorna… Måste nog undersöka om det finns någon möjlighet att antingen höja beloppet eller köpa till veterinärvård vid behov.

Och så får man så klart ställa det mot vad de olika försäkringarna kommer kosta löpande.

Tillägg:
Idag har jag två försäkrade i 120k vetvård vardera, och två i 60k vardera. Så totalsumman blir ju avsevärt lägre.
Jag hade som sagt inte vågat ha så pass låg maxersättning när det är en flock aktiva hundar. Det krävs så himla lite för att hamna på 40-50 tusen kr, och jag skulle ägna resten av den försäkringsperioden åt att ha ångest över att nästa olycka skulle slå i taket...

På mina individförsäkringar kan jag skriva upp värdet på veterinärvärden om vi slår i taket. Annars hade jag inte vågat ha så lågt som 30 på unghundarna. När de ska ut på fjället och jobba i sommar och när nästa hund går in i lagårdsjobb så höjer jag deras försäkringar. (Här är dock maxbelopp på vetvårdsförsäkringen ofta 50.000, men så har vi också mest privata veterinärer i närheten och långt till stora djursjukhus...)
 
Jag har fem hundar o hade samma fundering men landade till slut i individuell försäkring just för oron att maxersättningen e låg o med min otur så skadar väl sej alla samtidigt :meh: Jag har 4 av fem maxade på deras vetvård o nr fem ligger lite mindre då hon har rädslor som skulle kunna ställa till de vid en eventuell skada med mycket vetbesök o rehab så om de inträffar så får jag avgöra då om jag ska slänga upp resterande eller avliva. Jag satt och jämförde för o nackdelar med försäkringarna, funderade över min ekonomiska förutsättning och vilket som kanske va lämpligast utifrån min ekonomi både i bra o så gott de går uppskatta vilket alternativ som skulle va lämpligast i dåliga tider med.
 
Min mor har 7-8 hundar och har flockförsäkring. Hon är jättenöjd, men hon kommer ju upp i taket så gott som varje år. Men hon tjänar kanske ändå på det i längden eftersom GD är en rätt dyr ras att ha försäkrad annars.
 
Svarar alla i ett inlägg:
Jag pratade med mitt ombud nu, och nej, jag kommer nog inte våga lägga dem i en flockförsäkring så länge ersättningsbeloppet är så lågt som 120k. Hem tror att de ev kommer se över det och kanske t om göra flera ersättningsnivåer på även på flockförsäkringen i framtiden, men som det är nu är det inte möjligt att höja beloppet.

Så de får vara kvar i sina vanliga försäkringar helt enkelt :)
 
Jag hade som sagt inte vågat ha så pass låg maxersättning när det är en flock aktiva hundar. Det krävs så himla lite för att hamna på 40-50 tusen kr, och jag skulle ägna resten av den försäkringsperioden åt att ha ångest över att nästa olycka skulle slå i taket...

På mina individförsäkringar kan jag skriva upp värdet på veterinärvärden om vi slår i taket. Annars hade jag inte vågat ha så lågt som 30 på unghundarna. När de ska ut på fjället och jobba i sommar och när nästa hund går in i lagårdsjobb så höjer jag deras försäkringar. (Här är dock maxbelopp på vetvårdsförsäkringen ofta 50.000, men så har vi också mest privata veterinärer i närheten och långt till stora djursjukhus...)
Men det går väl inte att höja för ett pågående försäkringsärende? Dvs maximala beloppet för en skada är då 30 000 kr? Jag slog ju i taket på 60 000 med min och har nu höjt till 120, men har restriktioner på allt som upptäcktes på den första skadan. Den omfattas bara av det första beloppet.
 
Men det går väl inte att höja för ett pågående försäkringsärende? Dvs maximala beloppet för en skada är då 30 000 kr? Jag slog ju i taket på 60 000 med min och har nu höjt till 120, men har restriktioner på allt som upptäcktes på den första skadan. Den omfattas bara av det första beloppet.
Nej inte för samma skada, men för andra. Här är det dessutom lite andra nivåer på försäkringarna, maxersättning jag hittat är 50.000:-...
 
120.000kr för flera aktivt jagande hundar är lite.
Exempel från närtid: hund skadad av vildsvin (hade väst) där beten trots allt sprättade in k bröstkorgen = slutsumma 100.000kr exklusive återbesök.
Fågelhund som sprungit i skogen och skadat sig på troligtvis en pinne som gått in i bröstkorgen = 150.000kr för första dygnet med operation och IVA.
Kan tilläggas att båda hundar bedömdes ha bra prognos och kunna tillfriskna.
 
Svarar alla i ett inlägg:
Jag pratade med mitt ombud nu, och nej, jag kommer nog inte våga lägga dem i en flockförsäkring så länge ersättningsbeloppet är så lågt som 120k. Hem tror att de ev kommer se över det och kanske t om göra flera ersättningsnivåer på även på flockförsäkringen i framtiden, men som det är nu är det inte möjligt att höja beloppet.

Så de får vara kvar i sina vanliga försäkringar helt enkelt :)
Du har väl jakthundar? Jag har våra hundar i Svealand och jag sparar ca 2000 per år/hund sedan jag bytte från rasförsäkring till jakthund försäkring. Hur mycket man sparar beror ju på vilken hundras man har. Jag har wachtel men för en gråhund lönar det sig troligen inte.
 
120.000kr för flera aktivt jagande hundar är lite.
Exempel från närtid: hund skadad av vildsvin (hade väst) där beten trots allt sprättade in k bröstkorgen = slutsumma 100.000kr exklusive återbesök.
Fågelhund som sprungit i skogen och skadat sig på troligtvis en pinne som gått in i bröstkorgen = 150.000kr för första dygnet med operation och IVA.
Kan tilläggas att båda hundar bedömdes ha bra prognos och kunna tillfriskna.

Just vildsvinsskadorna är nog de jag är minst orolig för ändå, eftersom Folksam inte har någon självrisk på dem. Även om de slår i taket på försäkringen så har de ju inte kostat mig något så där finns ett annat utrymme att betala utöver försäkringen så att säga.

Men efter att ha pratat med ombudet igår och det inte fanns någon möjlighet att höja ersättningsbeloppet så har jag bestämt mig för att låta dem vara kvar :)
 
Du har väl jakthundar? Jag har våra hundar i Svealand och jag sparar ca 2000 per år/hund sedan jag bytte från rasförsäkring till jakthund försäkring. Hur mycket man sparar beror ju på vilken hundras man har. Jag har wachtel men för en gråhund lönar det sig troligen inte.

Vad betalar du för din wachtel i Sveland?
Jag är nöjd med Folksam i övrigt och vill helst inte byta, men skulle det göra en stor skillnad så absolut.
Just nu betalar jag knappt 3900 för min wachtelhane, vetvård 120k och liv 15k. Har dock den höga självrisken på alla, 3000kr +25%.
Totalt för alla fyra betalar jag drygt 14k/år, så det är ändå helt ok.
 
Vad betalar du för din wachtel i Sveland?
Jag är nöjd med Folksam i övrigt och vill helst inte byta, men skulle det göra en stor skillnad så absolut.
Just nu betalar jag knappt 3900 för min wachtelhane, vetvård 120k och liv 15k. Har dock den höga självrisken på alla, 3000kr +25%.
Totalt för alla fyra betalar jag drygt 14k/år, så det är ändå helt ok.
Jag betalar mer för två st försäkrade med Agria. Ska byta till Folksam på den som går att byta på.
 
Jag betalar mer för två st försäkrade med Agria. Ska byta till Folksam på den som går att byta på.

Det är sjukt 😅
Jag har mängdrabatt pga många och har min hemförsäkring hos Folksam som gav ytterligare 10% rabatt. Hemförsäkringen gav mig mer rabatt på hundarnas försäkring än vad den kostar per år, så det var verkligen värt att byta!
 
Det är sjukt 😅
Jag har mängdrabatt pga många och har min hemförsäkring hos Folksam som gav ytterligare 10% rabatt. Hemförsäkringen gav mig mer rabatt på hundarnas försäkring än vad den kostar per år, så det var verkligen värt att byta!
Verkligen, har också rabatt pga hemförsäkring! Lite surt att jag inte kommer våga byta på Floki nu när han blivit sjuk, men Tonto har inte varit sjuk sedan han var ca 2 år gammal så honom kommer jag byta på.
 
Men det går väl inte att höja för ett pågående försäkringsärende? Dvs maximala beloppet för en skada är då 30 000 kr? Jag slog ju i taket på 60 000 med min och har nu höjt till 120, men har restriktioner på allt som upptäcktes på den första skadan. Den omfattas bara av det första beloppet.
Sveland har något som kallas boost där man kan köpa till 20.000 extra om man maxat ersättningen. Däremot tror jag att det är som du säger att det inte gäller pågående ärende utan det är nya skador.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 152
Senast: iNTOHiMO
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
958
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 109
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp