Individuell eller flockförsäkring?

Sveland har något som kallas boost där man kan köpa till 20.000 extra om man maxat ersättningen. Däremot tror jag att det är som du säger att det inte gäller pågående ärende utan det är nya skador.
Då är jag rätt nöjd med Folksams boost på 60 000 :). Annars hade jag ju sagt upp försäkringen så jag antar att de tänker att de tjänar på det i långa loppet.
 
120.000kr för flera aktivt jagande hundar är lite.
Exempel från närtid: hund skadad av vildsvin (hade väst) där beten trots allt sprättade in k bröstkorgen = slutsumma 100.000kr exklusive återbesök.
Fågelhund som sprungit i skogen och skadat sig på troligtvis en pinne som gått in i bröstkorgen = 150.000kr för första dygnet med operation och IVA.
Kan tilläggas att båda hundar bedömdes ha bra prognos och kunna tillfriskna.
150 papp för ett dygn? Hur kom de upp i den summan?
 
150 papp för ett dygn? Hur kom de upp i den summan?
Den var i svår chock när den kom, blödde så behövde både plasma- och blodtransfusion, blodprover, ultraljud, röntgen och sedan en flera timmar lång operation med thoraxöppning och efterföljande IVA-vård. Eftersom den kom akut blev det akutpåslag på diagnostik och operation.
Min väns hund blev påkörd med en ful fraktur förra året. Inskriven 10 dagar, slutkostnad ca 320.000 kr exklusive återbesök.
 
Just vildsvinsskadorna är nog de jag är minst orolig för ändå, eftersom Folksam inte har någon självrisk på dem. Även om de slår i taket på försäkringen så har de ju inte kostat mig något så där finns ett annat utrymme att betala utöver försäkringen så att säga.

Men efter att ha pratat med ombudet igår och det inte fanns någon möjlighet att höja ersättningsbeloppet så har jag bestämt mig för att låta dem vara kvar :)
Oj vad bra av Folksam!
 
150 papp för ett dygn? Hur kom de upp i den summan?

När jag hade hundar inlagda senast (2017) så kostade en veckas intensivvård inkl 2 buköppningar, komplicerad tarmborttagning och eftervård 10.000:- mer än 23 timmar på Strömsholm för okomplicerad misstänkt livmoderinflammation med buköppning. Vad hans tarmproblem kostat hos strömsholm vågar jag inte ens tänka på O_o

Anicura skulle ha 15000 för att lägga in hund med sårskada jag kom in med akut en fredagkväll. De garanterade inte ens att han skulle bli tittad på inom ett dygn, all behandling skulle tillkomma. Min privata klinik tog emot samma kväll, tvättade, sydde och tog 4000:-
 
Då är jag rätt nöjd med Folksams boost på 60 000 :). Annars hade jag ju sagt upp försäkringen så jag antar att de tänker att de tjänar på det i långa loppet.
Var hittar du den? Kan inte se något sånt på hemsidan. En boost är inte samma sak som att höja försäkringsbeloppet, antar att det var det du gjorde.
 
Ja, väldigt bra! Likadant med rovdjursskador.

Min karls laika blev sprättad illa i buken för ett par år sedan. Omfattande operation och inläggning ett par dygn. Kostade typ 1200 kr :p
Lyxigt! Önskar att försäkringsbolagen kunde ta vallhundarnas arbete på samma allvar...
 
Vad betalar du för din wachtel i Sveland?
Jag är nöjd med Folksam i övrigt och vill helst inte byta, men skulle det göra en stor skillnad så absolut.
Just nu betalar jag knappt 3900 för min wachtelhane, vetvård 120k och liv 15k. Har dock den höga självrisken på alla, 3000kr +25%.
Totalt för alla fyra betalar jag drygt 14k/år, så det är ändå helt ok.
Det var billigt. Jag betalar idag ca 3500 kr, innan låg den på 5500 kr. Och då har jag inte lika hög vetvård som dig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
957
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 104
Senast: Migo
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 697
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp