Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Rugge

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av Santa Cruz sadlarna?

Har bokat tid med utprovare av dessa sadlar på måndag, men vill gärna veta hur ni upplever dem

Kvalitet?
Hållbarhet?
Komfort?
Prisvärdhet?

Kom gärna med synpunkter :)
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Har haft en Santa Cruz Celine i 6 år. Skön att rida i, hållbar och bra pris :laugh:
men det bästa av allt var att den passade vår häst bäst av alla 17 st som vi provade då. Har aldrig behövt stoppa om den, kollas varje år av sadelmakaren :) känner mig jättenöjd. Bra kvallite till bra pris, kan varmt rekomendera den om den passar din häst.

Lycka till :bow:
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Kul att höra :)

Jag tror de har ullstoppning i sadlarna
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

har en santa cruz celine, den är inte den bekvämaste sadeln jag ridit i men den ligger bra på hästen, den ger absolut inte lika bra stöd som min gamla sadel (passier) och sömmarna i sittsen är precis under sittbenen på mig = ont :/
men man lär sig rida i alla nya sadlar ^_^. lädret är i bra kvalité, dock så har min natur färgade sadel fått mörka fläckar. men alla ljusa sadlar får ju det med åren.

är nöjd med min santa cruz men längtar fortfarande till den dagen jag kan använda min gamla fina passier sadel igen :love:
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Får hem min leopold imorgon, provade ut den förra veckan och jag älskade utformningen på framvalvet, ska tydligen vara utformat för en kvinnas bäcken, Hejdå allt skav och fula sår!

Min häst gillade den också, aldrig sett honom skumma så mkt! Och han som mer eller mindre hatat sadel då han hade sadeltrång när han var bebis. Ja, jag hoppas mkt på den här sadeln, men som jag kände då tkr jag absolut att den är prisvärd. kvalitet och hållbarhet kan jag dock inte uttala mig om än :)
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Tillägger att min har permanentstoppning, men går även att få i ullstoppning.
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Köpte en Santa Cruz Celine hoppsadel till vår ponny, fjordhäst, för 4 år sedan, efter att provat massor. Den är underskön att rida i, hyfsad läderkvalitet för en hygglig summa pengar, ligger kanon !! Ett riktigt bra köp, tycker jag.

Hade turen att få tag på en Leopold, sprillans ny på Tradera för ett tag sedan, samma bomvidd och samma storlek...Lycka!!!!:)
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

För övrigt nästan granne med dig, Buck...Östrabybo...
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Jag har dressyrsadeln Arthur deLuxe och hoppsadeln Celine och har haft dem i 6 år och är helnöjd. Känns som att man får mycket för pengarna. Precis som någon annan skrev så var det faktiskt den enda av typ MASSOR med sadlar som låg bra på min häst, man såg tydligt hur han fick ett helt annat steg (Dressyrsadeln). Blev så nöjd med dressyrsadeln så jag köpte en hoppsadel med.

Min (kräsna) tränare tyckte till och med att min sadel var jätteskön när hon red en gång i dressyrsadeln.

Jag stoppar om ca 1 gång om året oavsett om det behövs jättemycket eller ej, så det är nog upp till var och en.

Så, rekommenderas!
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Tack för era svar. Nu ser jag ännu mer fram emot utprovningen. Jag är främst ute efter en allround/hopp.
Måste ha stora och lite längre kåpor eftersom jag är 180 lång men lååånga ben :)
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Sådärja! Då är provningen avklarad och vi fastnade för en http://santacruzofscandinavia.se/visa_produkt.asp?t=Merina&id=92&lang=sv

Det som avgjorde saken var att hästen började jobba med ryggen direkt! Vilket han inte gjorde med de andra. + att jag tyckte den var bekväm trots flatback och att jag fick mycket bra stöd.
Det blir en med permanentstoppning, färg chokladbrun :love:
Får den redan imorgon!! Woho!

Celinen hade tyvärr för små kåpor för mina ben, så den fick gå bort.
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Någon som vet hur dressyrsadlarna ser ut i bommen? Är på jakt efter en dressyrsadel med rak bom, mankfrihet och smal midja... County Connection låg perfekt på hästen, men jag kundei nte sitta i den, den var för bred för mig och jag hamnade i stolsits :( Typiskt när man hittar en sadel som passar hästen... :(
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Om du kontaktar Peter på Santa cruz så kommer han ut och provar ut en sadel. detta gör han kostnadsfritt ifall man väljer att sedan köpa en sadel från santa cruz.
Väldigt bra service måste jag säga.

Han utgår från Veberöd
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Sådärja! Då är provningen avklarad och vi fastnade för en http://santacruzofscandinavia.se/visa_produkt.asp?t=Merina&id=92&lang=sv

Det som avgjorde saken var att hästen började jobba med ryggen direkt! Vilket han inte gjorde med de andra. + att jag tyckte den var bekväm trots flatback och att jag fick mycket bra stöd.
Det blir en med permanentstoppning, färg chokladbrun :love:
Får den redan imorgon!! Woho!

Celinen hade tyvärr för små kåpor för mina ben, så den fick gå bort.

Ja visst är den sadeln skön :) har en sån sen nån månad tillbaka jag med :)
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Kicki_83
Menar du Merina?
Kul att höra att du är nöjd. Jag bara längtar till imorgon!
Fast jag kommer få hitta min balans på nytt i ny sadel, men det blir nog bra :)
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Idag provade vi sadel "på riktigt"
Hästen verkar fullkomligt älska den! Han rör sig betydligt bättre och håller en stadigare form! Jag behöver dock en inkörningsperiod till flatbacken :)
Men den är absolut bekväm och ger bra grepp i sitsen
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

Några här verkar riktigt nöjda med sina sadlar. Det jag blir förvånad över att det finns precis hur många som helst santa cruz sadlar till salu. Många är bara 1 år gamla och i fint skick.

Vad beror detta på?
 
Sv: Erfarenheter av Santa Cruz sadlar?

sadlarna är väldigt raka i bommen så tappar hästen lite muskler så ligger den dåligt. (det är i alla fall min erfarenhet).
 

Liknande trådar

Utrustning Har just nu en santa cruz Merlin på min häst ( den gamla modellen som är minst 15 år) och både jag och hon trivs i den. Problemet är att...
Svar
0
· Visningar
428
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 355
Senast: Thera
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: corzette
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 582
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp