Bukefalos 28 år!

Uppstallning

cactuspower

Trådstartare
Har lite frågor kring uppstallning. Undrar vad ni betalar för en månad, vilka tillgångar ni har och vad som ingår, vad ni behöver göra för någonting utöver att betala stallhyran när det kommer till stalltjänst. Undrar även vart ni bor någonstanns och om det är helinackordering el. nästan i af så att foder ingår så undrar jag hur pass stor häst ni har, hur hårt tränar ni och vilket foder som ingår och om ni behöver köpa ytterliggare foder utöver det som inkluderas i hyran.



I höst ska jag ha häst med en annan tjej om vi hittar någon att ha ihop dvs. som båda trivs med, alt. om jag nu skulle få köpa egen el. ha på foder själv i ett stall där de tar:

525:- i månaden för själva boxen, hagen
100:- i månaden för att utnyttja ridbanan, ridhuset och hindermaterialet
sälja 3 bingolotter i veckan för att få torv gratis alt. köpa eget spån, halm eller vad man nu vill ha.


Det finns ett ridhus, tror det är 20 x 40 m, två ridbanor och en "ridplan", Fint hindermaterial, bra ridvägar att utnyttja. Hagarna är gräshagar och de är väl helt ok, även om de kan vara kletiga på hösten/våren emellanåt. De är rätt så få som har hästarna uppstallade där och man turas om med kvällsfodringarna. Man skriver upp sig själv när man vill ha fodring men man är väl "skyldig" att ta i alla fall
2 kvällar i veckan, det fungerar bra. Morgonfodring och utsläpp sker samtidigt och det ingår i boxhyran, den som släpper ut brukar även kunna ta på/av ngt täcke om det är så, även lunchfodringar ingår. Insläpp får man själv ansvara för eftersom att folk väljer att ta in sin häst vid väldigt olika tidpunkter. Men det är ofta 3 st som går ihop och turas om och ta in varandras hästar. Finns även uppvärmd sadelkammare, toalett, en kross för havre och korn, spolspilta och så finns det vattenkoppar i boxarna.
Även tvättmaskin för täcken finns och de har även köpt en skrittmaskin men den har aldrig kommit upp, för det har aldrig gjutits ngn platta hittills.

Däremot är man väl lite "skyldig" att ställa upp på tävlingar och sådär och verkligen försöker se till så att man kan hjälpa till då, eftersom att pengarna som kommer in gynnar klubben. Man brukar väl även turas om och mocka om det är så och om de som fodrar hästarna ska bort el. så, så brukar man ställa upp och hjälpa till ändå.

Tycker det är helt ok och att man får MKT för pengarna!


Hur är det hos er då??
 
Hos mig betalar hyresgästerna 1500:- i månaden.
Då ingår ut/insläpp, mockning och strö i form av havrehalm och alla fodringar och fri tillgång till transport.
Vill de he ytterligare service kostar det extra, tex täckesservice.
 
Har ett hblsto på 19 år, som jag rider 6 dgr/v, normalhårt. Tränar o tävlar lite.

Stallet ligger på landet, 8 km utanför samhälle (1 mil från Tingsryd). Det är gammalt, men charmigt o helt funktionsdugligt. 9 boxar o vattenspilta (dock bara kallvatten), stor sadelkammare o loge, foderutrymmen. Jättestora o bra hagar, även sommarbete. Liten belyst paddock m några hinder. Mkt ridvägar. 1 mil till ridanläggning, tillgång till transport, bil o klippare mot hyra.
Det ingår havre, hösilage, mineraler, torv, in/utsläpp och 3 fodringar (den 4:e lägger man in själv när man mockar). Dock hjälps vi åt en del med sånt, ex fodrar man om man är i stallet vid fodertid. Annars "ska" det ju egentligen ingå i hyran. När stallägaren åker bort, får man vara beredd på att ta hela stallet själv o sånt. Likaså brukar vi hjälpas åt att måla staket osv.
Det kostar 1200 för stor häst/mån o 1000 för ponny/mån. Det låter inte så mycke kanske många tycker, men jag tkr det är rätt lagom, med tanke på att stallet ligger på landet (finns rätt många stall häromkring), inga bussförbindelser, hösilage o havre köps in direkt från bonde (1 kr/kg för båda), torv kommer direkt från torv-"fabriken". Skulle inte vilja betala mer faktiskt i hyra.

Kan ta några andra ex från stall häromkring:
Privatstall på ridskolan i Tingsryd: Ganska nytt privatstall m 7 boxar, vattenspilta, sadelkammare, foderutrymmen, helt ok hagar, mkt fin anläggning m 2 paddockar, 2 ridhus, terrängbana, stor hinderpark, omklädningsrum, duschar, cafeteria, tvättmaskin m.m. Ok ridvägar. Tror det kostar 1300 för ponny o 1500 för häst, då ingår hösilage, havre, betfor, strö, in/utsläpp o 3 fodringar. Ungefär en helg i månaden har man stalltjänst tillsammans med en annan person. Då fodrar, mockar o sköter man alla privat- och lektionshästar, ca 30 st.

Privatstall ligger mitt emot ridskolan i Tingsryd. Ganska nytt stall m 10 boxar, 2 uteboxar, bara rasthagar, ok ridvägar, skrittmaskin, tvättmaskin, vattenspilta, sadelkammare, foderutrymmen. In/utsläpp o 4 fodringar sker kollektivt (ju fler hästar du har, desto mer får du "jobba"). Kostar 1600 för ponny o 1800 för häst.
 
I mitt stall betalar vi 1300 i grundhyra, då ingår halm och hö. Vi sköter alla sysslor tillsammans, det blir tre pass i veckan. Intaget är kl 19.30 på kvällen. Vill man att hästen ska gå in tidigare får man lägga till 150:- och sköta dom intagen själv. Jag och en annan tjej tar in våra tidagre på vintern och hjälps åt med dom intagen. Det är stora hagar och det finns en ridbana med belysning samt en rund coral.
 
Vi tar 1000:-/häst på vintern då d står inne, och 800:- när de är på sommarbete.

Ingår ridhus,spån och halm,utebox lr box i stall, vi har instruktör på gården, samt fixar dressyr/hoppgrupper med instruktörer utifrån,väldigt fina ridvägar finns. Besäller hem morötter som de får köpa, samt betfor, hö lr hösilage får de köpa direkt från oss. Samt att vi tar in/ut hästarna om dagarna på vinterhalvåret, samt lunchar och ger frukost.
 
Tycker det låter kanon...

I det tidigare stallet jga var betalade vi 500:- i kallhyra, bara box och hage ingick.

Man hade då rullande schema på morgonfodring, var 8:e dag.
Kvällfodring tog den som var sist i stallet, var man sist vid 15 var det bara att åka ner igen vid 19-tiden. Lunch gav en person som jobbade jämte stallet. Övrig fodring fick man lägga in när man var i stallet.

Ingen tillgång till ridhus/ridbana men nära till flera olika större ställen men då krävdes transport. Många fina ridvägar trots att det låg "mitt i stan".

Stängsel betalades av arrendatorn men alla hjälptes åt att stängsla, måla och fixa å dona i allmänhet!

Allt foder och strö fick man själv ordna med även om vi var ett par stycken som gick ihop och fixade det.
 
Betalar 1200/mån, havre/korn 1 kg/dag, saltsten, hösilage ingår.
Finns ridbana, hindermaterial och uppvärmd sadelkammare.
Underbara ridvägar. :)
Utsläpp vardagar och 3 fodringar/dag ingår också.
Ströet får jag betala extra för, samma sak med extrafoder som betfor och mineraler.
Är väl rätt nöjd.
Kunde väl hitta bättre stall men vi trivs så bra där jag och pållan.
 
jag betalar 1100kr i månaden box+ hagar havre betfor halm ut/in släp (gör ägarna själv) täckbyte paddockhinder matrial och när han går på bete betalar jag bara 500kr sommarbetet ligger vid stallet så de kan komma in om de regnar. min häst är ca 150-155 i mankhöjd
 
Jag tycker att dessa priser som angetts här uppe är väldigt billiga. Själv så hittade man ett stall hä i jämtland, Östersund. och detta skulle kostan mig runt 2300 kr månaden och då turades man om att ta in/utsläpp och fodringar. detta va ett stall mned 8 boxar, och ridplan 3 km bort och ridhus 4 km bort.
detta var dyrt tyckte jag... och detta ligge rändå här uppe i norr, och va ajg vet så brukar det vara billigare här uppe, iaf på alla de andra ställerna som jag vet..
Vet även att i stallet där jag rider skulle de ge mig ett pris på 500 kr per mån med tidningspapper och spån (då vissa va dammallergiker), mockning, in/utsläpp och 3 fodringar, sne även ensilage... havre och heste kraft kunde man köpa av dom för en billig summa av 2 kr/kg.

ja... slutade med att jag aldrig tog varmblodet på foder :)
 
450kr/månaden och då ingår hage/bete,användning av ridbana och hindermaterial.Men spån,mat och hö måste man stå för själv.
 
Hos mig betalar de 500 kr i kallhyra för boxen. Då ingår fodringar, ut och insläpp. Täckesbyten, tvätt av täcken och vojlockar. Vi köper kraftfoder själva till våra hästar och köper hö och spån tillsammans. De som hyr box hjälper till med att lunhfodra någon dag i veckan.
De har tillgång till ridbana utanför stallet.
 
jag betalar 1200 kr i månaden, då ingår in och ut släpp, täckes byten, fyra fodringar om dagen samt halmen.
sen betalar vi 1.50 kr per kg för höet.
vi har en ridbana med hinder, nära till både skogen och ett ridhus :)
 
Betalar 3000 kr/månad. Mockning, utsläpp och intag ingår, även strö, hösilage samt havre.
Ingen ridbana eller ridhus. Inga täckesbyten.

Detta i Sthlm.
 
Jag har 3 hästar(shettis, eng. fullblod, shire) uppstallade i en ombyggd loge hos en släkting. betalar 500 kr/månad, gratis halm, ensilage 30 öre/kg + all lös inredning (t.ex. krubbor) och foder mineraller mm. Jag fixar allt själv, nästan som ett eget stall.
 
Står i kollektivstall, har därmed ca 3 pass per vecka inget betungande övht. Mindre stall med tio hästar, jättefina utrymmen med bra ventilation, stora boxar. Uppvärmd foderkammare, uppvärmd låsbar sadelkammare, fikarum med micro, rinnande vatten och kylskåp. Spolspilta med varmt och kallt vatten, bra utrymmen att sköta hästen på. Höskulle med belysning, stor loge att ha saker på, plus torkplats att hänga upp blöta och smutsiga täcken på.
Bästa tänkbara läget, ca 5 minuter till ridskola där de som vill kan anlita instruktörer. Mot avgift så använder jag det stora ridhuset, har egen nyckel. Finns stor läktare, cafeteria, toalett etc. Enorm uteridbana! Mycket hindermaterial, perfekt helt enkelt. Åt andra hållet finns annan gård med uteridbana som är mkt välskött och ofta ledig, kan användas mot avgift.
Finns belyst :bow: :love: anlagd ridslinga (tack kommunen) åt ena hållet, perfekt i vinterrusket. Åt andra hållet finns massor av anlagda, utmärkta ridvägar (med anlagda menas typ iordninggjorda med "ridunderlag" som sand etc). Superlyxigt.
Vid stallet finns utedass, ganska små vinterhagar men med fina trästaket. Har enorma sommarhagar, skulle räcka till fyrtioelva hästar till! ;)
Betalar extra för gödselhantering, köper mat och strö själv.
Finns ganska nära busshållsplats, (ligger dock inte alls långt ifrån mig, tar max några minuter med bil). Stallet ligger bara några mil ifrån mycket stor stad, dvs perfekt pendlingsläge.
Betalar 1200:-, är supernöjd! :love:

Mvh Huntress
 
Jag betalar 750 kr i kallhyra, i ett litet skruttigt men mysigt stall. Vi fick rinnande kallvatten i stallet i vintras!! :banana:

Hyresfritt i juli. I hyran ingår box, rasthage, hagmaterial, el, vatten och större ev. reparationer. Smågrejer köper och lagar man själv. Vi har kollektiv skötsel och tar ca 5 fodringar var i veckan. Vi har delat upp ansvar om att beställa hö, spån etc. Stallet är i utkanten av Uppsala, granne med ridskolan - tillgång till två ridhus och flera ridbanor. För att få använda dem betalar vi 2900 kr/året.
 
Där jag har hästen kostar det 700/mån. Då ingår det utsläpp o kvällsfodring alla dagar och insläpp nästan alla dagar. Man hjälps åt att mocka o fixa mat till de andra hästarna (bara 3 boxar i stallet) ett par dagar i veckan, och då tar man även in hästarna. Kan man inte ta in dem så tar stallägaren in dem om allt annat är fixat. Morötter och halm ingår i hyran och ridbana o hinder.
Vi köper till hö och kraftfoder.
Min häst äter ca 10 kg hö per dag vintertid (1,50-2,50kr/kg) och så äter hon havre, betfor, vetekli, hippo breed, korn, mineraler, vitaminer, glucosamin och vitlök.
Jag tycker vi står i ett väldigt bra o billigt stall.
Man får bytt täcken och sånt också. Hästarna får hö inne på morgonen och lunch i hagen senare, 2 ggr per dag under vintern.
 
För mina 2220 kronor/månad (inklusive moms) ingår:

Stor box (12 kvadratmeter) i kallstall)
Uppvärmd sadelkammare med tvättmaskin
Allt foder, förstklassigt. Mineraler och vitaminer, salt.
Utfodring
Utsläpp/ intag
Ridhus, 20x48 m, nybyggt hösten 2003 och med perfekt underlag
Ridbana, 50x50 m, med belysning och mycket bra underlag

Min häst är en stor kallblodstravare, som inte är direkt lättfödd. Hon får idag ca 12 kg hösilage och 3 kg havre och går i gräshage 7-8 timmar per dag. Hon rids akademiskt, 6 dagar i veckan och omkring 30 minuter per gång.

Immer
 
Jag tar 500 i kall hyra, då ingår utsläpp och morgon fodring (hagar oxå). Vi hjälps åt att skaffa foder och strö. 80 öre kg hösilage, 40 öre kg halm, 1,2 öre kg för havre/korn, vi får en leverans i månaden fritt hem.

Jag står för allt material till boxar och hagar, men vi hjälps åt att fixa och laga, framförallt staketet.

Skogar att rida i, 1 km till ridhusanläggning med 2 ridhus, 3 paddockar 1 terrängbana som är under uppbyggnad. det kostar 950 kr om året för att få rida där (ingen ridskole verksamhet där alls)

Tycker det är ganska rimliga priser faktiskt
 
Vi betalar 1600 kr i månaden.
Det som ingår är.
- 10 kg hö eller hösilage
- 3 kg havre
- Halm och Torv
- Utsläpp vardagar

Övrigt: Täckning kostar 200:- i månanden. Morgon kvällsfodring & utsläpp har man var sjunde helg ihop med en annan i stallet.
Det finns många stora, fina hagar. Stor paddock men mkt hindermaterial. Underbara ridvägar.
Det finns fikarum men en kiosk som säljer godbitar, dricka, glass, och pizzor m.m.

Intag får man sköta själv eller göra upp med dom andra hästägarna som hör till sin hage. Kvällsfodring vardagar får den som är sist fixa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
707
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 871
Senast: Blyger
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: Hoarfrost
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 948
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp