Bukefalos 28 år!

Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Just detta fall som du nämner, skulle med ett förbud mot sexuella övergrepp mot djur utan svårighet kunna inrymmas i en text liknande den som redan finns att läsa i brottsbalken 6 kap 3 §:
"Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande..."

Du menar alltså att man byter ut ordet "person" till djur?

Det finns en liten hake i detta.
Och det är att djur inte alls är i beroendeställning till människor.
De lever liksom sitt eget liv.
Och de har ingen som helst beroendeställning till en främmande gärningsman som går in i en häst- eller ko-hage.

Dessutom så är det ju många här påforumet som hävdar att djuren är människan like.
Så det skulle liksom inte fungera.

Jag kan redan höra "- Men det är ju jag som är beroende av min hund, så det där gäller inte oss."
En lag måste vara lättbegriplig och liksom "gå in" i medvetandet.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Min gissning är att ingen lag tar upp alla eventuella händelseförlopp och en straffskala individuellt för dem alla. Just detta fall som du nämner, skulle med ett förbud mot sexuella övergrepp mot djur utan svårighet kunna inrymmas i en text liknande den som redan finns att läsa i brottsbalken 6 kap 3 §:
"Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen, döms för sexuellt utnyttjande..."


Men då återvänder vi dit igen, allt har konsekvenser så även detta. Att likställa djur och människa innebär att straffrätten även är tillämplig på djur.
Hur dömer man den kvinna eller man som tar en ridtur på sin häst i syfte att onanera? Ja det finns människor som har häst för det syftet också? Även det bör ju bli ett sexuellt utnyttjande, eller?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Hur dömer man den kvinna eller man som tar en ridtur på sin häst i syfte att onanera?


:eek:, ja hur dömer man, och dessutom, hur hittar man dem?

Det måste man ju göra, dess psykiskt sjuka människor som under ridtur kan fixa sig en orgasm genom gnidning, stackars, stackars hästar, detta gnidande.;)
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Ställen där förövare begått brott och blivit dömda, ställen där hästar bevisligen fått mkt svåra skador av samme men inga spår finns, eller lista på alla de anmälningar där det ev. har begåtts övergrepp men där det är osäkert och faktiskt kan vara självskada?

Ska man vänta på dom så kan man ju tyvärr få vänta i nåt år. Som sagt, rättegången mot mannen som skar sönder Silver har inte ens inletts trots att det skedde i november förra året...

Jag ser inget fel i att platser där det skett upprepade incidenter med misstänkta skador skrivs ut. Man förlorar inget på att hålla ett extra öga på djuren, då ser man ju även om hästar tex skrubbar sig mot träden själva eller ej och därmed kan man döda några spekulationer om så är fallet, och det är ju bara bra - eller hur?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Att hitta dem är ju inte lätt, att de finns vittnar ju en del trådar om här på bukefalos om.:crazy:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Ska man vänta på dom så kan man ju tyvärr få vänta i nåt år.


Jag ser inget fel i att platser där det skett upprepade incidenter med misstänkta skador skrivs ut.



Då får man vänta.

Nej, och du ser inget fel...läs på buke om vissa platser, rätt som det är så är en man utpekad, får skulden för det mesta och du ser inte problemet det kan medföra?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Annars så står det ju i diverse tidningar om både när och var det händer.
Så informationen finns ju redan.

Vad är problemet där?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det finns en liten hake i detta.
Och det är att djur inte alls är i beroendeställning till människor.
De lever liksom sitt eget liv.
Och de har ingen som helst beroendeställning till en främmande gärningsman som går in i en häst- eller ko-hage.

Du menar att människor som är i beroendeställning till någon annan, inte lever sitt eget liv? Vems liv lever de då? Alla lever väl sitt eget liv?

Djur är visst i beroendeställning till människor. Det ser man ju tex när en hel ladugård svälter ihjäl av brist på mat - djuren kan inte skaffa sig maten själva och är därmed beroende av människans välvilja för att klara sig.
Speciellt tamdjur är i beroendeställning, och vilda djur tror jag inte är så lätta att fånga för att ha sex med... Djur som art är underordnade människan rent intellektuellt oavsett domesticering eller ej, det är ingen skillnad om det är husse eller en okänd som gör ett besök i sifte att ha sex med djuret.

Jag tror säkert att den hundägare du citerar blir matad av sin hund varje dag, blir förd till doktorn vid sjukdom och assisterad vid toalettbesök... det är säkert hunden som ser till att detta blir gjort för att matte/husse för att må bra varje dag? Det beroende hundägaren menar är knappast det man menar då man säger att djur är i beroendeställning till människan, och det tror jag att du egentligen förstår...
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Men då återvänder vi dit igen, allt har konsekvenser så även detta. Att likställa djur och människa innebär att straffrätten även är tillämplig på djur.

Det finns ju en lag mot djurplågeri. Hur många djur blir dömda för att ha sparkat matte? Här finns ju förnuftet, varför ska det upphöra för att man tar sig en titt på huruvuda djur ska användas som sexslavar eller ej?
Vill man vara omöjlig kan man se omöjligheter i allt. Vill man däremot göra något bra kan man börja titta på möjligheterna till det. Jag tror och hoppas att landets lagstiftare är tillräckligt förnuftiga för att se vart gränsen mellan djur och människa går även om man ställer dem värdemässigt högre än de är idag.
 
Senast ändrad:
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det ser man ju tex när en hel ladugård svälter ihjäl av brist på mat - djuren kan inte skaffa sig maten själva och är därmed beroende av människans välvilja för att klara sig.
Men det beror ju endast på att man har låst in korna som fångar i ett fängelse.
Alla fångar är beroende av sina fångvaktare.
Och kan därför inte leva sina egna liv.

På de geografiska platser där betande djur kan gå ute och beta året om, så är de inte beroende av människor alls.

Det beroende hundägaren menar är knappast det man menar då man säger att djur är i beroendeställning till människan, och det tror jag att du egentligen förstår...

Hundar håller man bundna i snören för att ta deras frihet ifrån dem.
Och då så är de ju slavar.
Men om de själva och alldeles lösa utan snaror söker människans vänskap på lika villkor, är de beroende då?


Mina katter som går lösa och därför kan komma och gå som de vill - är de beroende av mig?
Eller är de bara mutade med mat?
Eller är det kanske så att de har valt mitt sällskap?

(Jag tror att de är mutade med mat och en varm och skön sovplats jag. Köpta vänner liksom.)
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Annars så står det ju i diverse tidningar om både när och var det händer.
Så informationen finns ju redan.

Vad är problemet där?



Att det inte alls behöver vara en förövare bakom den skadade hästen som det skrivs om i en tidningsartikel.

Förtydligar, självklart finns en del solklara fall med svåra skador, men även artiklar där man hittat ett skärsår på kotan,något hack i bakre regioner osv.

Det är inte alltid möjligt att, för veterinär, se skillnad på kniv och sparkskada, kniv och pinnskada, därför är det så svårt.

Och ston kan spricka en bit in i vaginan av sparkar.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Människor har fött upp djur i den omfattning vi har djur idag. När man föder upp djur för eget bruk, har man ett ansvar för dem även om de går i en hage. Blir de sjuka ska de ha veterinärvård tex. En vild älg i skogen får ingen veterinärvård om den blir sjuk, men den har heller inte framställts av människostyrd avel. Den är inte beroende av människan för att leva ett liv som den har. Däremot är varken kor, hästar eller vår typ av katter naturligt förekommande i vilt tillstånd vid våra breddgrader. Därmed är de djur vi skaffat oss för vårt intresses skull, beroende av oss för sin anpassning till att leva här oavsett hur mkt vi hanterat dem för att göra dem tillitsfulla. Tex många lösgående slaktdjur är rädda för människor, men de är ändå beroende av människan för att få tag på föda för sin överlevnad. Att vara beroende av social samvaro med människan är inte samma sak som att vara beroende av mänsklig tillsyn. Dessa djur lider nog inte av att husse inte ryktar dem 1 tim per dag, men de lider av att husse inte fodrar dem.

Jag tror att få vilda älgar låter sig fångas in för könsumgänge med människa. Att tamboskap gör det är helt till följd av domesticeringen. Då vi tämjer djur, har vi ett ansvar för att deras vänlighet inte missbrukas av oss.

Varken vilda kattdjur eller hunddjur är beroende av oss för sin överlevnad, men hundar utan koppel och katter som är lösgående är inte sådana, de är präglade på att söka kontakt med människor. Dina katter har förmodligen präglats på dig sedan de var små, så även om de är lösgående nu så söker de kontakt med dig. Prova att släppa lös ett vilt lodjur på din gård och se hur många kontaktförsök den gör mot dig...
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Annars så står det ju i diverse tidningar om både när och var det händer.
Så informationen finns ju redan.

Vad är problemet där?

Om den infon redan finns, vad är då problemet om den finns på annat håll också? Så vitt jag vet är det få som påtalar risker med att våra stora kvällstidningar rapporterar om samma nyheter, så varför skulle det vara farligt att kunna läsa samma saker på fler ställen än i respektive lokaltidning?

Om jag bor i Västernorrland ser jag inte vad som står i en lokaltidning i Kronobergs län. Det är ett betydligt större arbete att läsa alla lokaltidningar än att logga in på en www där det står samlat. Alla kanske inte är intresserade av vad som händer annat än lokalt, men de är heller inte tvingade till att söka info. På samma sätt som jag inte är tvingad att läsa alla våra kvällstidningars liknande nyhetsrapporteringar heller.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det beror just på att djur anses som en egendom och inte en individ, i samma stund du likställer djur med människa så faller även djur under straffrätten dvs även de ska dömas om de sparkar eller biter någon. Förstår du vad jag menar med konsekvenser, och att skriva en lag som blir funktionell utan att ha kryphål kommer att ta tid. Eller så väljer man den enkla vägen som politiker, att tidelag är förbjudet därför att opinionen kräver det och straffet för detta är böter.

Så vilket väljer man som opinion, att det får ta tid, eller kräver man en ändring NU.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Blir de sjuka ska de ha veterinärvård tex..

Man kan skjuta dem också.

Lokatten här tog kontakt med hästarna - det blev inte helt bra.

Förövaren kan dock hävda att djuren minsann inte är i beroende ställning till henne/honom då denne ju bara var en besökare i hagen som fick en invit av hästen/kossan.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Så vilket väljer man som opinion, att det får ta tid, eller kräver man en ändring NU.

Nog kan det få ta tid, hellre en lag om några år än ingen alls, bara det blir bra. Men att bara blunda och säga att "det är för svårt att lagstifta om" och sedan låta saken bero, det tycker jag är feghet deluxe.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Varför skulle det vara farligt om någon annan än Gunnar förmedlade information om sådana händelser?
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Om den infon redan finns, vad är då problemet om den finns på annat håll också?



Problemet med att bara gå efter en tidningsrubrik är att det behöver faktiskt inte vara sant. Men undantag, återupprepar, för grova, självklara våldsbrott.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Problemet med att bara gå efter en tidningsrubrik är att det behöver faktiskt inte vara sant. Men undantag, återupprepar, för grova, självklara våldsbrott.

Vem har sagt att man bara ska gå efter en tidningsrubrik? Vad är felet om sammanställningen kommer från ett sammarbete veterinär/polis? De andra skadorna som inte anmäls, sprids via hörsägen och det kan nog stoppas lika lite som annat skvaller. Ska man prata om risker för tomma rykten, så är det betydligt större risk för sådant om det enda som finns att tillgå är mun-mot-mun-metoden utan inblandning från polis/veterinär, och tidningsrubriker som du säger - kan vara precis lika osäkra.

Nej, och du ser inget fel...läs på buke om vissa platser, rätt som det är så är en man utpekad, får skulden för det mesta och du ser inte problemet det kan medföra?

Kanske är det därför det behövs ett ställe där det bara står tex "Sveg 1998, häst skuren i underliv". Vem hängs ut då? Kanske är det så att lokalbefolkningen vet vem det är, men det kan man inte heller göra nåt åt - de vet inte om det mindre för att det inte får skrivas en lista med karta på nätet.
Det finns spekulationer på buke, för buke är ett diskussionsforum. All info på nätet behöver inte vara öppet för diskussionsinlägg och därmed risk för spekulationer på det sättet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp