Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Äntligen.. nu återstår det att se vad straffet för tidelag blir..
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Äntligen, hoppas verkligen att något händer nu. Vet att frågan varit uppe många gånger och jag skulle vilja veta vilka politiker som röstat ner den då..
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Ja att politiker äntligen vaknat är mycket positivt. Jag är bara rädd för att straffen blir skrattretande och att det ska "bevisas" att djuren har lidit etc. Men man kan ju alltid hoppas att de vågar göra en ordentlig markering i straffskalan. Jag är ju inte naiv och tror att människor kommer att sluta med vidrigheterna p g a höga straff men samhället är skyldigt att tala om vad som inte är acceptabelt i ett modernt samhäller.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

ÄNTLIGEN!!! det här var verkligen på tiden!:laugh:
nu får vi la bara hoppas att det blir ordentliga straff med!!!:devil:
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Ja att politiker äntligen vaknat är mycket positivt. Jag är bara rädd för att straffen blir skrattretande och att det ska "bevisas" att djuren har lidit etc. Men man kan ju alltid hoppas att de vågar göra en ordentlig markering i straffskalan. Jag är ju inte naiv och tror att människor kommer att sluta med vidrigheterna p g a höga straff men samhället är skyldigt att tala om vad som inte är acceptabelt i ett modernt samhäller.

Visst är det positivt! Trots det så vill jag nog se hur de tänker formulera lagen innan jag ropar "hej". Dagens lag mot djurplågeri täcker redan om ett djur plågas av sexuella övergrepp, men tanken är att den nya lagen ska förbjuda just tidelag (könsumgänge med djur) och DET är en efterlängtad nyhet.

Tyvärr så händer det ingenting över en natt och när väl riksdagen har sagt sitt så måste vi dessutom få in prejudicerande fall för att se var ribban hamnar när det gäller straffskala. Om de tar i från knäna så kanske straffskalan hamnar upp emot 4-5 års fängelse och det ser ju fint ut på papper, men kommer en åklagare någonsin att döma så hårt?

Sedan så tycker jag att lagen om tidelag även ska innefatta djurpronografi, för jag anser att det går hand i hand.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

*håller tummarna att straffet blir hårt*
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Hur skulle det rimligtvis kunna bli hårdare än straffet för djurplågeri?
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Straffet för djurplågeri är idag från böter till max 2 års fängelse. Det är väldigt futtigt, tycker inte du det? Tyvärr så finns det ingen "lindrig" och "grov" skala (som för misshandel), vilket jag personligen anser är synd, men man kan ju hoppas på en skärpning även där.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Nej jag tycker att det är ganska ok om domstolarna verkligen utnyttjade det. Men såvitt jag vet finns det fortvarande ingen dom över ett år (det tidigare maxstraffet)
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

I ditt fall är det ju ändå inte fråga om tidelag utan om djurplågeri o skadegörelse(vilket förhoppningsvis spär på straffet).
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

*Delvis knapplån*

Uppvakta era lokala politiker och era representanter i riksdagen!
Det krävs en opinion för att förändra, och det kan vi alla hjälpas åt med!
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Om de tar i från knäna så kanske straffskalan hamnar upp emot 4-5 års fängelse och det ser ju fint ut på papper, men kommer en åklagare någonsin att döma så hårt?

Låt oss hoppas på de åklagare som har egna djur, eller som på något sätt är engagerade i djurrättsfrågor!
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Talar vi om personer med allvarlig psykisk störning så håll de inspärrade så länge som läkarna anser att det behövs, oftast längre än straffskalan men kanske inte alltid tillräckligt länge.
PL
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Visst är det positivt! Trots det så vill jag nog se hur de tänker formulera lagen innan jag ropar "hej". Dagens lag mot djurplågeri täcker redan om ett djur plågas av sexuella övergrepp, men tanken är att den nya lagen ska förbjuda just tidelag (könsumgänge med djur) och DET är en efterlängtad nyhet.

Tyvärr så händer det ingenting över en natt och när väl riksdagen har sagt sitt så måste vi dessutom få in prejudicerande fall för att se var ribban hamnar när det gäller straffskala. Om de tar i från knäna så kanske straffskalan hamnar upp emot 4-5 års fängelse och det ser ju fint ut på papper, men kommer en åklagare någonsin att döma så hårt?

Sedan så tycker jag att lagen om tidelag även ska innefatta djurpronografi, för jag anser att det går hand i hand.

Hoppas verkligen att det sista ska ingå också. Att både inneha och sprida film/ bilder på sexuella övergrepp på djur.
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Talar vi om personer med allvarlig psykisk störning så håll de inspärrade så länge som läkarna anser att det behövs, oftast längre än straffskalan men kanske inte alltid tillräckligt länge.
PL

En fundering: OM man låser in någon på psyk (t.ex. gärningmannen som stack ihjäl Silver), hur kan läkare bedöma om och när han är frisk? Han erkänner ju inte ens brottet så hur kan man bota honom och "veta" att han är botad? Iof så tror jag att denna typ av störning inte går ett behandlas, men jag bara undrar...
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Eftersom jag sysslat med en hel del etiska frågor, även kring djuretik, så vill jag flagga för att detta är en svårare fråga än det ser ut att vara, rent lagstiftningsmässigt. Frågor om gränser kontra sätt att kontrollera, frågor om vad myndigheter sätter in för insatser kring just denna sak kontra hur mycket de lägger på övervakning av djurplågeri i dagens lagstiftning - inklusive det faktum att det finns uppenbara problem för myndigheterna att hinna med att följa upp djurplågeri som är långt allvarligare än många former av tidelag.

Sedan kvarstår ju alltid den fråga som riktigt provokativa personer kan ställa, och vi etiker brukar kunna vara ganska provokativa :devil: (kolla Singer, Tännsjö, m.fl):
Varför ska det vara förbjudet att ha sex med djur för den egna njutningens skull, men inte förbjudet att döda och äta dem för den egna njutningens skull?

Den kan vara riktigt obekväm den frågan, och det kan vara värt att fundera på bra svar (jo, det finns bra svar som är grundade på andra saker än rena känslor också).

Vegetarianer, däremot, har ju en konsekvent hållning som gör att de kommer undan den provokationen automatiskt :)
 
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

Det kan jag säga varför det ska vara förbjudit. När vi döda våra djur för att äta dem kan de inte lida mer. Jag har inte hört döda skrika!
Där tillhör så klart också att djuren ska dö på ett humant och snabbt sätt. Tyvärr är det ju inte överallt så! Men dessa djur det är frågan om kan få skador och psykiska problem. Var 20 djur som hamnar hos veterinären har utsatts för sexuella övergrep, det stod också i expressen, detta ger mig slutsatsen att det kan inte vara nå hälsosamt för djuren och det tillför de lidande efteråt! Det är djur plågeri.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Eskil Erlandsson backar: Framgång för djuren

De gör väl så gott de kan enligt den kunskap som finns. Vad är alternativet? Inlåsning på livstid av alla psykiskt störda (tex rödebypappan) eller alivning för att det skall bli billigare.
PL
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp