Ett års premiering

H

Hästbiten

Jag har skaffat föllunge och han visades på fölvisningen och dt gick bra. Har nu bestämt mig för att även visa honom på ett års premieringen nästa år.(Nervös redan nu :confused:) Vi bor i Göteborg.
-När ungefär brukar det vara?
-Hur och när ska man anmäla sig?
-Finns det några regler nån stans att läsa? Typ på asvh?
-Grimma eller träns?
-Vad ingår för moment? (skritt, trav, uppställning?)

Alla erfarenheter från ett års premieringar mottages tacksamt!

"Naturen skapar föllungen - tränaren gör hästen" :banana:
 
1 årsvisningar brukar sluta med besvikelse..det är sällan de ser så pass bra ut vid den åldern. ;)
 
Så sant så! Men däremot är det himla bra miljö o socialträning! Så om man vill lägga pengar på att visa sin (ofta?) ojämna ettåring så kan man ju ta det som ren träning inför treårs tex.
 
Premieringen är i samband med fölbesiktningen (samma helg), som brukar vara i augusti.

Det bästa är att du anmäler dig som medlem i Bohuslän-Dahls Varmblodsklubb. Då får du automatiskt hem papper och information om alla premieringar osv.. www.bdv.st är hemsidan där du kan läsa mer.

Det ser lite mer proffsigt ut om du visar i träns, men det är absolut inget måste, går lika bra med grimma. Du får oftast anvisningar om hur du skall visa hästen när du kommer till visningen. Ibland skall man gå, springa ett speciellt program.

Det man gör är följande:
Du ställer upp hästen med öppna sidan mot domaren. Domaren säger sedan till dig när de är klara och du följer deras anvisningar, i skritt och trav.

Om dom sedan tycker om hästen och den får bra poäng så får du skritta i ring med de bästa ettåringarna som dom rangordnar.
 
Du har rätt! Dom ser oftast skräp ut då.... suck!!

Men! Förra året visade jag min uppfödning som 1-åring och hon fick 9:a på typen :love: underbara lilla häst! Fast det får man väl aldrig uppleva igen.. 9:or e ju sällsynta iallafall på 1 och 2-åringar...
 
Hej
Undrar vem hästen är av ?? mamma pappa??
Jag tänkte visa min hingst på 1 års
han var så ojämn när han visades som 3 månaders föl.
Han är nu6 mån och ser mycket bättre ut . Har nu vuxit i kapp med frammdelen.
Får se hur han ser ut när det är dax.
 
Stoet jag visade förra året som 1-åring är e. Irco Mena-Cardento. Hon har växt väldigt jämt hela tiden, aldrig varit direkt överbyggd som vissa kan bli. Ska bli jätte kul att följa henne, (jag sålde henne förra året)..

Vad är det för stam på din hingst?
 
Tack så mycket!
Vill bara påpeka att jag endast visar honom för min och hans egen träning. Eftersom han inte ska säljas så gör jag det bara för en social grej!
Är det alltså vanligt att folk visar ettåringar i träns??
Hur gör ni??
 
Det är väl inte så många som gör det. Men jag har aldrig varit ensam om att visa i träns. Dessutom fick jag beröm av domaren en gång för det, han tyckte att det såg väldigt trevligt ut och att det var föredömligt...
 
Så du tycker att man ska visa i träns. Jag ska kanske visa min i träns oxå! Han ska ju ändå vänja sig vid det en dag. :)
Hade du nosgrimma och så oxå? Eller bara ett huvudlag?
Visar man alltså i skritt och trav för hand? Ingen lösgaloppering?
Tack!!
 
Jag har ingen nosgrimma på 1-åringarna, men man får skaffa sig ett litet bett som passar annars blir det väldigt obehagligt för dom.
Man visar ingen lösgalopp utan bara skritt och trav vid hand.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett problem som jag skulle vilja höra era synpunkter på. Jag har nämligen just nu mitt egentliga drömjobb, men är ändå inte...
2
Svar
27
· Visningar
4 265
Senast: fio
·
H
Avel Vet inte om den här tråden ligger rätt men jag testar.... Har en föllunge hemma som jag har tänkt visa som ettåring. Nu undrar jag...
Svar
5
· Visningar
1 402
Senast: Hästbiten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp