Ett galet hästköp - hjälp?

Låter som om dina föräldrar skulle behöva styra upp din syster, för jag gissar att hon inte betalar hästen själv?

Det du kan göra är att sköta din kant, du får ha häst mot att du tar hand om de andra. Då gör du det, och jobbar mot målet att så småningom flytta.

Man kan inte påverka vad andra gör med sina djur, eller vilka risker de utsätter sig för. Om det inte blir djurskyddsmässigt, då får du väl anmäla till länstyrelsen i så fall.
 
Tack så mycket för era svar! Det kändes bra att läsa vad andra tänker när man själv blir så låst :)
Just nu kan jag inte flytta pga olika anledningar. Jag hoppas dock att det inte ska behöva gå till att jag flyttar min häst - det är så tråkigt att vara osams.
Och jag vet att jag bryr mig för mycket och kanske egentligen inte har så mycket med det här att göra. Men det är ganska frustrerande att vara i ett stall varje dag och jämt behöva städa, fixa och påminna andra. Ser det inte som ett problem att gr hästarna vatten jämt, men när någon har lovat att göra det, eller någon är där men inte bryr sig om att vattna dom. Så känns det ganska tråkigt ibland. Man ska hjälpas åt tycker jag :)

Och jag är orolig för både syster och häst, det känns inte bra att bara låta dom göra misstag själva och lära sig av dom. Hästar är stora djur och det har hänt en del med den här hästen nu, som tur var slutade inget allvarligt. Men en mer outbildad häst som är större och svårare - det gör mig faktiskt orolig. Vill ha den lite mer kunnig, haha ;)
Jag hoppas att ni förstår lite av oron som växte fram, behövde fler åsikter och vinklar.

Jag förstår hur du resonerar, hästens välbefinnande går först. Men ju mer du täcker upp för systerns brister, ju mer du städar och donar, ju mindre kommer hon att inse att nåt behöver göras.

För att poletten skall trilla ner hos en människa behövs det att HON SJÄLV inser sina brister (tyvärr är inte påpekanden från andra alltid tillräckligt för att verkligen "fatta"). För det har ju varit så att när hon har fallerat, så har ju du ständigt fyllt i luckorna och fixat. No harm done?

Jag hade sagt till henne att jag inte orkar plocka upp hennes skit och att jag förväntar mig att hon ska ta sitt ansvar, kan hon inte det får hon be någon annan, annars blir hästarna utan. Det kallas för en konsekvens. Och en ytterligare konsekvens är att det är dina föräldrar, som har det yttersta ansvaret, som helt enkelt får se till att lösa det med din syster.
Konsekvensen av det kan bli att hon blir utan häst. Men det är inte din fight att föra.
 
Problemet som jag ser det är att @trittla blir känslomässigt utnyttjad.. Hur skall en djurvän kunna se en häst stå utan vatten och mat? jag förstår det och kanske måste du göra dessa sysslor även om du känner dig utnyttjad - utan att förutsätta hjälp.

Resten borde du kunna ignorera helt (även om det riskerar att gå ut över hästarna) i någon/några dagar för att få ordning på situationen. Vard ock tydlig med att du gör det, så att du lämnar resten av din familj med ett val - dvs att det inte faller tillbaka på dig.
 
Fast om jag förstod det rätt så har TS hästarna på lösdrift och det handlar om att hon inte får hjälp att fylla på hö och vatten.

Systerns häst/hästar kan inte svälta utan att även TS häst gör det. Men jag förstår att det känns drygt för henom att alltid behöva ansvara själv för det, men den situationen kan uppstå även som inhyrd där andra hyresgäster skiter i sina jourer (egen erfarenhet). Det är bara att bita ihop och dra allas strån till stacken tills man kan flytta.
 
Fast om jag förstod det rätt så har TS hästarna på lösdrift och det handlar om att hon inte får hjälp att fylla på hö och vatten.

Systerns häst/hästar kan inte svälta utan att även TS häst gör det. Men jag förstår att det känns drygt för henom att alltid behöva ansvara själv för det, men den situationen kan uppstå även som inhyrd där andra hyresgäster skiter i sina jourer (egen erfarenhet). Det är bara att bita ihop och dra allas strån till stacken tills man kan flytta.

Ja, jag håller med.

Det känns dock som att TS föräldrar också håller på med hästar och inte har en diagnos... dom borde kunna hjälpa till?
 
En liten tanke i det hela är att man inte kan skylla på diagnos (det är inte helt ointressant att veta vad för diagnos det handlar om...?).

Är man inkapabel till att ta hand om och sköta djur pga sin diagnos så ska man inte ha några. Då får man rida på ridskola eller liknande, utan egen häst och eget ansvar.
I andra fall kan det vara bra att få egna ansvarsområden, med det stöd man behöver från tex föräldrarna, för att hantera sin diagnos och fungera bättre.
Ytterligare andra fall och diagnoser har man ansolut inga problem att ta hand om djuren, bara man är intresserad. Är man inte det så kan man inte skylla på diagnosen.
 
@Tritla
Du har rätt, det är troligen ett tokigt hästköp. När du sedan ger dig ut i hästvärlden så kommer du stöta på samma sak om och om och om igen. Ridningen av Friesern är din systers huvudvärk och egentligen inget du kan göra något åt. Det är surt att se sånt men många gånger får man nästan bita av sig tungan tills folk ber om hjälp.

Gällande stallsysslorna så kanske någon form av schema kan vara en god idé. Vet ju inte vad det är för diagnos som systern har men många med olika former av ex autism får livet mer greppbart av fasta rutiner.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 395
Senast: animalasia
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 712
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp