Bukefalos 28 år!

ett marsvin med fettknöl?

C

CarolinaH

Hej:)
Jag har en marsvinshane på 2,5 år. enda sedan han varit 1,5 eller lite äldre har han haft en knöl på ryggen. I början var den ganska liten och när vi prata med hans uppfödare trodde hon att det var en ofarlig fettknöl eftersom han inte direkt är smal:P och han verkade inte ha ont av den.

Men nu så har knölen på senare tid blivit betydligt större. Den är liksom ganska mjuk. Han verkar fortfarande inte lida av den men eftersom den har blivit så stor så funderar jag på att gå till vetrinären. Men det känns ju ganska onödigt att göra det om det bara är en ofarlig fettknöl.

Någon som har nån ide vad det kan vara om det inte är en fettknöl?
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Det kan vara allt möjligt, tex fettknöl, varböld (då borde det iof spruckigt vid det här laget kan jag tycka), godartad tumör eller cancer. Omöjligt att säga över internet. Självklart ska du gå till veterinären!
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Skadar ju inte att gå till veterinären, då får du ju ett svar på vad det är för något. Om det är farligt eller ofarligt.
Kan ju vara dumt att strunta i det i tron om att det är ofarligt när det visar sig vara farligt x)
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Även om det bara är en fettknöl så kand et vara bra att gå till veterinären och få en bedömning.
Fettknölar kan växa till sig och kan vara bra att ta bort, särskilt som du märker att den växer.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Skadar ju inte att gå till veterinären, då får du ju ett svar på vad det är för något. Om det är farligt eller ofarligt.
Kan ju vara dumt att strunta i det i tron om att det är ofarligt när det visar sig vara farligt x)


Kommer man till veterinärnen med ett marsvin som har en knöl så kan veterinären omöligt säga om den är farlig eller ofarlig. Man måste isåfall ta ett prov och skicka iväg = jättedyrt.

Till TS
Jag har ett 4 år gamalt marsvin som också har en knöl (bak på rumpan). Han hade en knöl på ungefär samma ställe för ett år sedan som jag valde att operera bort. Det kostade ungefär 1000:-. Veterinären sa då att det är ganska vanligt att marsvin har sådana knölar och att man aldrig med blotta ögat kan se om de är farliga eller ej. Ett prov skulle kosta ungefär lika mycket som operationen så jag valde att inte göra något. Han har även, för två år sedan, opererats för en knöl i örat.
Knölen som mitt marsvin har på rumpan har vuxit, men jag avvaktar tills jag ser att marsvinet far illa av att ha den. Sen får jag överväga om han ska utsättas för ännu en operation eller om han får sluta sina dagar.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Men jättedyrt? Är man inte beredd att lägga ut pengar på sina djur? Så dyrt är det väl inte med cellprovtagning. Värre är det om man opererar bort och sen skickar, men vid en operation brukar veterinären lätt se om det är ett lipom (fettknöl).

Jag skulle i alla fall kontakta veterinär om det är så att knölen växer. Marsvin är ju såna djur att de heller inte i första taget visar om de mår dåligt.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Men jättedyrt? Är man inte beredd att lägga ut pengar på sina djur? Så dyrt är det väl inte med cellprovtagning. Värre är det om man opererar bort och sen skickar, men vid en operation brukar veterinären lätt se om det är ett lipom (fettknöl).

Jag skulle i alla fall kontakta veterinär om det är så att knölen växer. Marsvin är ju såna djur att de heller inte i första taget visar om de mår dåligt.

Enligt veterinären som opererade mitt marsvin så kostade det lika mycket att skicka iväg ett prov som att operera.
Jag kände att det var mycket pengar för operationen; 1000:-. och att jag inte ville lägga dubbelt så mycket för att få reda på vad det var för knöl. Knölen var tvungen att tas bort i vilket fall som helst.

Veterinären sa till och med rakt ut att hon tyckte att det var onödigt. Det spelar ingen roll för mitt marsvin om jag vet att knölen var godartad eller elakartad. Det är inget att göra ändå, knölarna kommer tillbaka i vilket fall som helst.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Det beror väl helt på vad det är för knölar, om de kommer tillbaka eller ej.
Mitt ena marsvin har opererat bort två knölar, visade sig vara fettknölar och ingen av knölarna har kommit tillbaka. Detta var över ett år sedan.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Hej:)
Jag har en marsvinshane på 2,5 år. enda sedan han varit 1,5 eller lite äldre har han haft en knöl på ryggen. I början var den ganska liten och när vi prata med hans uppfödare trodde hon att det var en ofarlig fettknöl eftersom han inte direkt är smal:P och han verkade inte ha ont av den.

Men nu så har knölen på senare tid blivit betydligt större. Den är liksom ganska mjuk. Han verkar fortfarande inte lida av den men eftersom den har blivit så stor så funderar jag på att gå till vetrinären. Men det känns ju ganska onödigt att göra det om det bara är en ofarlig fettknöl.

Någon som har nån ide vad det kan vara om det inte är en fettknöl?

Har han haft knölen så pass länge så skulle jag tro att det inte är något allvarligt. I så fall hade han dött för längesen.
Jag föder upp marsvin och har haft flera som fått varbölder och fettknölar som de inte har lidit av.
Jag skulle kunna tänka mig att det är antingen en fettknöl eller en varböld.
En varböld brukar kännas mjuk till en början för att sedan bli hård. Den brukar spricka och tömma sig själv när den har mognat tillräckligt. Men ibland så får man hjälpa den på traven,så att säga,och tömma den själv.
Veterinären kan suga ut innehållet i knölen och se om det är var eller fett.
Så för att vara helt säker så ska du nog ta marsvinet till en veterinär och få den där knölen undersökt.
Det vanligate är ju att marsvinet sticker sig på ett höstrå och så bildas det var under sticksåret som sedan blir en varböld.
Men jag rekommenderar dig att ta marsvinet till en sm¨djurskunnig veterinär som får undersöka det.

Lycka till och berätta gärna hur det går!
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

men som någon sa så borde väll en varböld ha spruckit redan eftersom han har haft den så länge. Jag ska till en veterinär nu eftersom den är så stor, men vi har inte bokat tid ännu. Marsvinet är egentligen min brosas och det är han som kommer betala. Men blir det jättedyrt kan jag ju betala lite:P visst är det värt att lägga pengar på sitt djur...
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Jag har varit med om att två av mina marsvin fått knölar långt bak på ryggen/rumpan. Den ena växte sig riktigt stor och jag kontaktade veterinären som sade att den förmodligen kommer att spricka. Mycket riktigt gjorde den det, efter 1 år det vill säga.. Då tog jag en vända in till kliniken som tömde den samt gjorde rent. Nu var detta snart ett år sedan den sprack och jag får fortfarande göra rent med jämna mellanrum. Det är inte längre en knöl utan mer som ett litet hål. Det har blivit betydligt mycket bättre och hon verkar inte nämnvärt besvärad av den! Jag hade opererat bort den om det inte vore för att hon har rosslig andning och veterinären ansåg att det då vore extra riskfyllt.

Som sagt brukar varbölder vara långsamma åkommor som man tålmodigt får se till att hålla rent en lång tid efteråt. Mitt andra marsvin (som tyvärr lämnade jordelivet för två veckor sedan) fick en likadan knöl som jag fick göra rent på samma sätt. 1 år senare hade det hela läkt fint och var bara ett litet ärr! :laugh: Så bara för att det är en varböld betyder det inte att den behöver spricka direkt utan det kan ta tid. Mitt marsvin hade ju sin knöl i nästan ett år innan den sprack.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

men som någon sa så borde väll en varböld ha spruckit redan eftersom han har haft den så länge. Jag ska till en veterinär nu eftersom den är så stor, men vi har inte bokat tid ännu. Marsvinet är egentligen min brosas och det är han som kommer betala. Men blir det jättedyrt kan jag ju betala lite:P visst är det värt att lägga pengar på sitt djur...

Jag har haft ett marsvin som hade en fettknöl som tog väldigt lång tid på sig att spricka. Så det kan ta lång tid. De brukar kunna växa snabbt,men det är inte säkert att de tömmer sig lika snabbt.

Lycka till!
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

okej...
Vi får se vad veterinären säger.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Idag var vi hos veterinären. För det första så har mamma lite bättre koll på tid än vad jag har och hon kom ihåg att han inte hade knölen när vårat andra marsvin dog, för 6 månader sen. så Han har inte haft den i ett år som jag har sagt...max 5 månader...

Iaf veterinären försökte sticka hål på den men det gick inte eller det kom inte ut något. Så hon kollade i microskåp och trodde att det var nått med talgkörteln. Hon sa att man kunde opererar bort den Berti är lite överviktig så om han ska opereras så måste han banta lite först. Hon sa att det skulle kosta 1500 + att vi betalade 600 nu så vi vet inte riktigt om vi ska göra det eftersom det är ganska mycket pengar. Och hon sa att han inte störs av den så vi behöver inte operera om den inte växer ännu mer.
 
Sv: ett marsvin med fettknöl?

Idag var vi hos veterinären. För det första så har mamma lite bättre koll på tid än vad jag har och hon kom ihåg att han inte hade knölen när vårat andra marsvin dog, för 6 månader sen. så Han har inte haft den i ett år som jag har sagt...max 5 månader...

Iaf veterinären försökte sticka hål på den men det gick inte eller det kom inte ut något. Så hon kollade i microskåp och trodde att det var nått med talgkörteln. Hon sa att man kunde opererar bort den Berti är lite överviktig så om han ska opereras så måste han banta lite först. Hon sa att det skulle kosta 1500 + att vi betalade 600 nu så vi vet inte riktigt om vi ska göra det eftersom det är ganska mycket pengar. Och hon sa att han inte störs av den så vi behöver inte operera om den inte växer ännu mer.

Ok. Ja,då var det i alla fall inget allvarligt då.
Hoppas att det går bra med honom. Jag ska hålla tummarna! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 181
Senast: Mabuse
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 827
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 864
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp