Ett tyskt ordspråk? (Långt)

MadicDomino

Trådstartare
Igår fick jag nog av en sk. arbetskollega. Eller ja kanske nt kollega helt, men han är en anställd från ett annat företag som jag och några andra kollegor "bjöd med" i våran lilla arbetsgrupp förra året på fd jobbet.
Han verkade ensam och utstött ifrån sina egna kollegor, så han fick hänga med oss. Han är kanske 50år, frånbörjan ifrån Tyskland, så Ibland kan han vara lite svårförståd.

Vår grupp bestod av brudar mellan 20-25år. Några killar ca 20-40år. Mot oss har han varit skittrevlig emot, men killarna har han en helt annan ton. Precis som att han skulle sätta dom på plats.

Iallafall jag la till han på fejan i vintras, för att liksom vara trevlig!
Sen la jag upp någon status om att jag skulle ta c-körkort och då hörde han av sig.
Han erbjöd sig att övningsköra lite med mig och erbjuda ev. Ett jobb på det företaget han jobbar för. Skoj skoj tänkte jag! Så övningskörde med han ett par gånger å vi hade riktigt trevligt! ( på ett vänskapligt sätt för stt punktera, dock tyckte jag att han gav mig obehagliga blickar ibland)

Sen gick det några månader.
Tyst som musen.

Sen har hörde han av sig då och då på Facebook. Grattat mig på nya jobbet (blev nt på hans arbetsplats) och körkortet etc.
Väldigt ofta med en PUSSSMILES SOM AVSLUT PÅ MEDDELANDEN (?!?!!?) .

Jag har tackat och hållt det lite på avstånd, då han tycker vi ska träffas å luncha på weirda ställen (ute i ödemarken typ). Tackade ja till en lunch i stan en gång, men då skulle hans tyska kompis följa med (personen kan nt ens engelska), så jag fick kalla kårar och kom på en "vit lögn" för att undvika träffen.

Igår hörde han av sig igen och frågade när jag börjar på mitt nya jobb. Sa måndag och får svaret: "ok det låter fantastisk!!!!! grattis och om du inte jobba ordentligt.... kommer jag och du få nåt på gumpan hahaha , skoj ;) "

Detta är nt första gången han skrivit detta. Förra gången skrev han "att jag skulle hamna över hans knä". Dessa gånger har jag bara ignorerat hans meddelande och nt svarat.

Igår lackade jag och skrev
"Tack. Men vad menar du? Jag uppskattar inte när du skriver så till mig. Inte okej!".

Han förklarar sig att det är ett ordspråk ifrån tyskan. Sorry sorry. Och att han önskade mig lycka till.. Han skulle bättra sig.

Men jag tycker att detta börjar bli mer och mer obehagligt! Och tyvärr kan jag nt undvika han.
Då JAG måste beställa tjänster ifrån hans arbetsgivare på nya jobbet. Alltså måste jag snacka med han och delegera arbetsuppgifter till han. (Deras företag har en typ av maskin vi behöver då å då och självklart är han den enda operatören).
Dessutom måste min fd arbetsgrupp ifrån förra jobbet fortsätta jobba med han.

Allt kan ju vara ett missförstånd. Men har svårt att tro det.

HJÄLP FÖR FAN. :nailbiting: Hur ska jag tackla det här?!
 
Jag kan tyska men vet inte riktigt vad han syftar på för ordspråk. Är dock inte en hejare på ordspråk överlag så kanske någon annan vet bättre.

Tycker att du ska säga åt honom igen att du vill hålla er relation på en jobbmässig nivå och att du inte är intresserad av mer än så om han skriver/säger något opassande igen.

OT, men är "nt" någon vedertagen förkortning på "inte"?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 042
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 849
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 301
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp