Bukefalos 28 år!

Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycket du verkar ha lite svårt att generalisera. Vad jag vill säga är att majoriteten i en demokrati ständigt bestämmer vad som är ok! Det är fullt möjligt att lagstifta mot att bära burka på allmän plats om majoriteten i riksdagen vill det. Det har man gjort i Frankrike. Man skulle även kunna lagstifta om ett tvång f alla kvinnor att bära burka på allmän plats om majoriteten tyckte att det vore en bra ide'
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycket du verkar ha lite svårt att generalisera. Vad jag vill säga är att majoriteten i en demokrati ständigt bestämmer vad som är ok! Det är fullt möjligt att lagstifta mot att bära burka på allmän plats om majoriteten i riksdagen vill det. Det har man gjort i Frankrike. Man skulle även kunna lagstifta om ett tvång f alla kvinnor att bära burka på allmän plats om majoriteten tyckte att det vore en bra ide'

Men varför skulle vi lagstifta om det i ett fritt land? Det skadar ingen att någon bär burka. Ju mer vi inskränker på våra medmänniskors möjligheter att leva sina liv som de önskar (utan att skada någon) ju mindre fria blir vi.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag gillar inte de smygantydningar om rasism som jag tycker mig märka här. Det är en synnerligen låg nivå att argumentera på. Bara för att man har synpunkter på vissa kulturella yttringar av islam är man faktiskt inte avogt inställd till muslimer. Jag menar att det är precis lika oacceptabelt att t ex låta Jehovas vittnen vägra sina barn att ta emot blod eller att Plymuothbröderna i Småland kräver att deras barn ska slippa äts m de andra barnen i matsalen . Det är uttrycken av religion jag är kritisk till inte människorna som individer.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag menar - i motsats till dig - att det visst skadar flickor att bära burka eftersom jag ser burkan som ett uttryck f kvinnoförtryck - och ja, det finns fler sådana exempel som du själv har pekat på men vi har förbud mot t ex sexistisk reklam t ex.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag menar - i motsats till dig - att det visst skadar flickor att bära burka eftersom jag ser burkan som ett uttryck f kvinnoförtryck - och ja, det finns fler sådana exempel som du själv har pekat på men vi har förbud mot t ex sexistisk reklam t ex.

Och igen, varför ska då just burka förbjudas och inte all klädsel och smink som småtjejer använder för att objektifiera sig själva? För mig handlar det om två olika uttryck av samma problem.

Ska vi instifta "barnuniformer" som gäller för alla tills de blivit myndiga och anses vara kapabla att ta egna beslut?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Och igen, varför ska då just burka förbjudas och inte all klädsel och smink som småtjejer använder för att objektifiera sig själva? För mig handlar det om två olika uttryck av samma problem.

Ska vi instifta "barnuniformer" som gäller för alla tills de blivit myndiga och anses vara kapabla att ta egna beslut?

Jag tycker att flickor i Sverige klär sig och sminkar sig på massor med sätt för att utrycka sig på olika sätt. Det tycker inte jag är samma sak som att familjen bestämmer hur de skall klä sig.

Det är en intressant artikelserie i Sydsvenskan nu. De flickor som förtrycks är nog inte lika roade över friheten deras fäder har att bestämma klädsel mm. Eller ta friheten för familjen att bestämma närmflickorna skall sluta spela fotboll. Om de ens får börja förstås.

Feminism verkar vara viktig bara vi inte råkar trampa på någon om kulturell tå.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Återigen - burka är ett av flera exempel på hur religion används f att kontrollera människor och kvinnor i synnerhet. Jag menar att alla sådana uttryck bör motarbetas. Smink mm är inte kopplade till religion. Vi har dessutom förbud mot t ex sexistisk reklam och mot sexuella bilder av barn.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Tänk att folk är så rädda för att komma med minsta kritik mot islam. Vi kämpar mot förtryck och dom som inte törs stå upp för vad frihet och demokrati är kommer gärna med larviga inlägg om att det är rasism det handlar om vilket det inte är. Kvinnor väljer inte att förtryckas, det tvingas till det. Burka är ett sätt att avidentifiera, marginalisera och ignorera kvinnors rätt till lika värde. Dock gläder det mig att vissa av inläggen delar denna självklara åsikt att man måste våga stå upp för vad som är rätt och inte försöka rättfärdiga religiösa dogmer och tyranniska ideér.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Tänk att folk är så rädda för att komma med minsta kritik mot islam. Vi kämpar mot förtryck och dom som inte törs stå upp för vad frihet och demokrati är kommer gärna med larviga inlägg om att det är rasism det handlar om vilket det inte är. Kvinnor väljer inte att förtryckas, det tvingas till det. Burka är ett sätt att avidentifiera, marginalisera och ignorera kvinnors rätt till lika värde. Dock gläder det mig att vissa av inläggen delar denna självklara åsikt att man måste våga stå upp för vad som är rätt och inte försöka rättfärdiga religiösa dogmer och tyranniska ideér.

Och tänk hur vissa bara ser förtryck när det tar sig uttryck i en främmande kultur. Hemmablind kan det kallas.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Återigen - burka är ett av flera exempel på hur religion används f att kontrollera människor och kvinnor i synnerhet. Jag menar att alla sådana uttryck bör motarbetas. Smink mm är inte kopplade till religion. Vi har dessutom förbud mot t ex sexistisk reklam och mot sexuella bilder av barn.

Det spelar ingen roll om förtryck är kopplat till religion eller inte, det är lika illa. Vill du instifta klädförbud för att minska muslimskt förtryck får du göra dito gällande tex. utmanande klädsel på andra flickor/barn. Min åsikt är att alla vuxna kvinnor måste få välja själva hur de klär sig och alla föräldrar har samma rätt att klä sina barn (en rätt som tex. förskolepersonal kan kringå om kläderna hämmar barnets utveckling).
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag ser förtryck i alla former överallt. Om jag kritiserar något så betyder inte det att allt annat är bra. Detta handlar om att kvinnor förvägras handskakning, dvs vad tråden handlar om. Jag är inte hemmablind för att jag står upp för förtryck och tyranni!! Om du läser mina trådar så kan du se att ingen religion går fri för min kritik. Det är ett så korkat argument att säga "jamen det finns ju andra saker som är fel" dah!
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så du menar att vi ska förbjuda de kvinnor som bär burka att vistas på offentliga platser? Att vi ytterligare ska beskära deras frihet istället för att försöka nå en förändring för deras livsvillkor? Du tycker det är bättre att flickor drunknar istället för att de får lära sig simma? Du vill bidra till att beskära deras liv istället för att ge dem möjligheter att växa och våga ta steget från kontroll till frihet?

Skåne verkar vara ett konstigt ställe. Jag förundras och förargas över hur kvinnor behandlas av samhället, sina familjer, skolor och allmänhet. Jag är väldigt glad att jag inte bor där. Tidigare gjorde sig Sjöbo rikskänt, nu är hela skåne känt för både rasism och kvinnohat.

Var kommer allt detta hat mot kvinnor ifrån?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men varför skulle vi lagstifta om det i ett fritt land? Det skadar ingen att någon bär burka. Ju mer vi inskränker på våra medmänniskors möjligheter att leva sina liv som de önskar (utan att skada någon) ju mindre fria blir vi.

Tja det blir väl ett synnerligen begränsat liv om man ska bära burka. Lära sig att cykla, sparka boll , rida, köra bil, identifiera sig etc.Dessutom är det knappast tonårsflickan själv som bestämt att hon ska bära plagget utan hennes släktingar. En tonårstjej som sminkar sig och bär utmanande kläder gör väl snarare detta för att föräldrarna INTE vill. Men jag kan samtidigt hålla med om att det är tveksamt när staten lägger sig i hur man klär sig.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Så du menar att vi ska förbjuda de kvinnor som bär burka att vistas på offentliga platser? Att vi ytterligare ska beskära deras frihet istället för att försöka nå en förändring för deras livsvillkor? Du tycker det är bättre att flickor drunknar istället för att de får lära sig simma? Du vill bidra till att beskära deras liv istället för att ge dem möjligheter att växa och våga ta steget från kontroll till frihet?

Skåne verkar vara ett konstigt ställe. Jag förundras och förargas över hur kvinnor behandlas av samhället, sina familjer, skolor och allmänhet. Jag är väldigt glad att jag inte bor där. Tidigare gjorde sig Sjöbo rikskänt, nu är hela skåne känt för både rasism och kvinnohat.

Var kommer allt detta hat mot kvinnor ifrån?

Ja det är ju en enkel förklaring. Kvinnohatet finns främst i Skåne.

Jag tror ingen här vill att flickor skall drunkna, tror du det? Är det bra med en skola som ännu mer delar upp elever efter religion? Vill vi ha pojk och flickklasser? Om föräldrar kräver att de skall ha rätt att undanta elever från viss undervisning, skall vi då låta föräldrarna bestämma? Jag är inte säker på att det samhället kommer att ge färre drunkade barn, snarare tvärtom.

Men det är ju väldigt skönt måste jag säga om de här problemen med kvinnoförakt och kontrollerande familjer bara finns i Skåne. Då har ju rimligen ni i resten av Sverige facit för hur vi bygger ett samhälle utan kvinnoförtryck. Hur har ni gjort?
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det finns inget lagförslag mot att bära burka. Det som gäller är att man inte ska kunna hävda rätt att bära burka pga religion när man söker jobb.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycker att flickor i Sverige klär sig och sminkar sig på massor med sätt för att utrycka sig på olika sätt. Det tycker inte jag är samma sak som att familjen bestämmer hur de skall klä sig.

Det är en intressant artikelserie i Sydsvenskan nu. De flickor som förtrycks är nog inte lika roade över friheten deras fäder har att bestämma klädsel mm. Eller ta friheten för familjen att bestämma närmflickorna skall sluta spela fotboll. Om de ens får börja förstås.

Feminism verkar vara viktig bara vi inte råkar trampa på någon om kulturell tå.

Muslimska föräldrar har samma rätt att bestämma över sina barns kläder och aktivitet som andra föräldrar.

Du tar för givet att en kvinna som bär burka inte har valt detta, medan du antagligen inte ens reflekterar över om en blond och blåögd kvinna har valt sin klädsel, bröst- eller läppförstoring själv.

Jag säger det igen. Kvinnoförtryck är ingenting vi kommer åt genom att förbjuda specifik klädsel. Det är en genomgående attitydsförändring som behövs hos människor.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Muslimska föräldrar har samma rätt att bestämma över sina barns kläder och aktivitet som andra föräldrar.

Du tar för givet att en kvinna som bär burka inte har valt detta, medan du antagligen inte ens reflekterar över om en blond och blåögd kvinna har valt sin klädsel, bröst- eller läppförstoring själv.

Jag säger det igen. Kvinnoförtryck är ingenting vi kommer åt genom att förbjuda specifik klädsel. Det är en genomgående attitydsförändring som behövs hos människor.

Jag tror inte heller på några klädförbud och inte heller på att vi skall tvinga barn att hålla på med vissa fritidsaktiviteter.'

Jag blir dock lite ledsen när många inte ens vill tillstå att det är ett problem när flickor som vill spela fotboll inte får göra det trots att deras bröder får. Kanske ett banalt problem?

Och visst går det säkert att hitta motsvarande problem för svenska barn osv osv osv.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Har du erfarenhet av att vara kvinna på en teknisk högskola? I annat fall kanske du inte ska yttra dig om den saken heller.

Jag ber också om ursäkt om jag på något sätt antytt att jag har erfarenhet av att gå på teknisk högskola. Jag har ingen som helst erfarenhet av teknisk utbildning över huvudtaget och jag kan inte minnas att jag någonsin har skrivit om det heller. Men allt som skrivs kan missförstås och om jag på något sätt har kränkt dig genom att antyda att jag har gått på teknisk högskola så ber jag jag om ursäkt för det också.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag blir dock lite ledsen när många inte ens vill tillstå att det är ett problem när flickor som vill spela fotboll inte får göra det trots att deras bröder får. Kanske ett banalt problem?

Jag tycker detta är ett jätteproblem och jag tycker det svenska samhället sviker de här flickorna något enormt.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tror inte heller på några klädförbud och inte heller på att vi skall tvinga barn att hålla på med vissa fritidsaktiviteter.'

Jag blir dock lite ledsen när många inte ens vill tillstå att det är ett problem när flickor som vill spela fotboll inte får göra det trots att deras bröder får. Kanske ett banalt problem?

Och visst går det säkert att hitta motsvarande problem för svenska barn osv osv osv.

Det är väl ingen som påstår att det inte är ett problem? Skiljelinjen verkar ligga i hur vi vill hantera det. Jag tror inte att flickor/kvinnor blir friare av att deras möjligheter att röra sig ute i samhället minskas. Jag tror inte att en familj som lever efter strikt patriarkala mönster, som kräver burka på flickor/kvinnor kommer ändra levnadsmönster om vi förbjuder burka på offentliga platser imorgon. Det jag tror händer då är att dessa kvinnor hålls inom hemmets dörrar i än större utsträckning. Någonting jag tror är direkt kontraproduktivt och vi vill arbeta för att just dessa flickor/kvinnor ska få mer frihet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp