Bukefalos 28 år!

Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Men om jag har tex bacillskräck? Är det då ok att välja att inte skaka hand med vissa för att man tex tycker de ser förkylda ut? Eller för att jag tycker nåns händer ser lortiga ut?

Visst detta är vanor som inte inriktar sig på ett visst kön... MEN de är ju lika vanemässiga hos utövarna och görs automatiskt som en från muslimsk kulturs handskakningsvanor.

[/url]

En förkylning varar förhoppningsvis inte hela livet däremot föds du med ditt kön. I detta fallet agerar inte mannen vanemässigt utan att tänka på det. Det satt en lapp utanför dörren där det står att om du är kvinna ska du vara uppmärksam på att censorn inte skakar hand med kvinnor så det är en god ide att inte räcka fram handen. Han kunde som påpekats flera gånger om valt att inte skaka hand med någon och det hade inte blivit någon grej av det. Det handlar om att behandla människor lika oavsett kön.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag tycker att flickor i Sverige klär sig och sminkar sig på massor med sätt för att utrycka sig på olika sätt. Det tycker inte jag är samma sak som att familjen bestämmer hur de skall klä sig.

Det är en intressant artikelserie i Sydsvenskan nu. De flickor som förtrycks är nog inte lika roade över friheten deras fäder har att bestämma klädsel mm. Eller ta friheten för familjen att bestämma närmflickorna skall sluta spela fotboll. Om de ens får börja förstås.

Feminism verkar vara viktig bara vi inte råkar trampa på någon om kulturell tå.

Nej tänk om feminismen alltid hade valt att inte trampa på någon kulturell tå. Då hade det inte blivit mycket till förändring. Inga kvinnor på universitet, ingen kvinlig rösträtt, kvinnor skulle inte få ta ut skilsmässa utan att bli socialt utfrysta inte få barn som ogifta osv osv.
Är det inte just en kultur vi slåss mot när vi försöket få till att beslut fattas i styrelserummet och inte på golfbanan och i herrbastun eller män bara vill rekrytera män till styrelseposter.

Ska vi svika vår medsystrar för att de inte tillhör samma kultur som oss och tassa på tå? Det har alltid varit kultur det handlat om.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

En förkylning varar förhoppningsvis inte hela livet däremot föds du med ditt kön. I detta fallet agerar inte mannen vanemässigt utan att tänka på det. Det satt en lapp utanför dörren där det står att om du är kvinna ska du vara uppmärksam på att censorn inte skakar hand med kvinnor så det är en god ide att inte räcka fram handen. Han kunde som påpekats flera gånger om valt att inte skaka hand med någon och det hade inte blivit någon grej av det. Det handlar om att behandla människor lika oavsett kön.

Och tänk om ingen lapp hade suttit där, då hade kvinnor blivit förolämpade när de sträcker fram handen och han inte tar dem i hand. Det hade också blivit fel. Det största problemet här tycker jag var arbetsgivarens okunskap om sina anställda. Hade arbetsgivaren haft en policy om hur sådana här situationer ska hanteras utan att någon ska känna sig förolämpad eller obekväm hade problemet lätt undvikits. Nu gjorde nog inblandade parter vad de kunde för att faktiskt undvika att människor skulle slippa skämmas inför andra. Klumpigt? Ja. Diskriminerande? Inte nödvändigtvis.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skollledningen säger att lappen var helt onödig eftersom flera av examinatorerna inte skakar hand med några elever alls och det har inte varit ett problem. Problemet uppstår när du bara skakar pojkarnas händer men inte flickornas och dessutom skriftligen ber flickorna ta hänsyn till detta.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skollledningen säger att lappen var helt onödig eftersom flera av examinatorerna inte skakar hand med några elever alls och det har inte varit ett problem. Problemet uppstår när du bara skakar pojkarnas händer men inte flickornas och dessutom skriftligen ber flickorna ta hänsyn till detta.

Och tydligen har det inte en väl utarbetad policy för hur examinationer ska gå till, iaf har inte de ansvariga för den här examinationen informerats om det.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag rekomenderar varmt den här boken
Författaren tar upp just det vi så heligt kallar kultur och vilka konsekvenser det får för kvinnor runt om i världen. Hur västvärlden sviker unga kvinnor genom att acceptera kultur som ursäkt för att inskränka på kvinnors rättigheter.

Författaren är mycket väl insatt i kulturen att män inte skakar hand med kvinnor men räcker alltid själv fram handen mot en man som hon vet av religiösa skäl inte skakar hand med kvinnor. Hon förklarar utförligt varför hon gör så.


http://www.bokus.com/bok/9789172322226/nomad-en-personlig-resa-genom-civilisationerna/
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Och tydligen har det inte en väl utarbetad policy för hur examinationer ska gå till, iaf har inte de ansvariga för den här examinationen informerats om det.

Deras andra examionatorer har inte haft problem med att de av religiösa skäl måste särbehandla kvinnor.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Tänk att folk är så rädda för att komma med minsta kritik mot islam. Vi kämpar mot förtryck och dom som inte törs stå upp för vad frihet och demokrati är kommer gärna med larviga inlägg om att det är rasism det handlar om vilket det inte är. Kvinnor väljer inte att förtryckas, det tvingas till det. Burka är ett sätt att avidentifiera, marginalisera och ignorera kvinnors rätt till lika värde. Dock gläder det mig att vissa av inläggen delar denna självklara åsikt att man måste våga stå upp för vad som är rätt och inte försöka rättfärdiga religiösa dogmer och tyranniska ideér.

Ja och de enda som tjänar på detta är SD.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Deras andra examionatorer har inte haft problem med att de av religiösa skäl måste särbehandla kvinnor.

Det är väl ingen ursäkt för att inte kunna vara förberedd för det? I ett mångkulturellt land kommer man som arbetsgivare stöta på många utmaningar och att en muslim kan ha seden att inte ta någon av motsatt kön i hand borde inte komma som en nyhet.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jag ber också om ursäkt om jag på något sätt antytt att jag har erfarenhet av att gå på teknisk högskola. Jag har ingen som helst erfarenhet av teknisk utbildning över huvudtaget och jag kan inte minnas att jag någonsin har skrivit om det heller. Men allt som skrivs kan missförstås och om jag på något sätt har kränkt dig genom att antyda att jag har gått på teknisk högskola så ber jag jag om ursäkt för det också.

Jag tar inte illa upp personligen men om du läser länken jag bifogade om Emmy Noether http://en.wikipedia.org/wiki/Emmy_Nother så kan du se att det var inte så länge sedan som kvinnor/flickor inte alls fick läsa på universitet.

När jag var doktorand hade jag kollega som var från Algeriet. Kollegans handledare blev inlåst i fem år för att hennes pappa inte ville att hon skulle studera på universitetet. Hennes syskon smugglade in böcker till henne och hon tillbringade dessa fem år med att studera. Sedan dog pappan och hon släpptes ut. Då blev hon professor :D
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Det är väl ingen ursäkt för att inte kunna vara förberedd för det? I ett mångkulturellt land kommer man som arbetsgivare stöta på många utmaningar och att en muslim kan ha seden att inte ta någon av motsatt kön i hand borde inte komma som en nyhet.

Skolledningen fick inte reda på att mannen vägrade ta kvinnor i hand förrän eleverna kontakatade dem. Examinatorn talade alltså inte om detta för skolledningen själv. Skolledningen hade då inte tid att få fram en annan examinator. Skolan är religiöst obunden och skolledningen anser att man inte sa blanda in religion i en examination vilket examinatorn gjorde.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Examinatorn lever i ett mångkulturellt samhälle och arbetar innom ett religiöst obundet skolväsende. Jag anser därför att examinatorn borde anpassa sig. Det finns inget i situationen att skaka hand med en elev som kan tolkas som en sexuell invit på något sätt.
Eleven tolkar det inte så och inte heller elevernas föräldrar. Är detta helt otänkbart för examinatorn så kan han välja att inte skaka hand med manliga elever heller och på så vis vara diskret smidig och undvika att någon tar illa vid sig. Jag anser att det är upp till examinatorn att ta hänsyn till det mångkulturella samhälle han lever i.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Skolledningen fick inte reda på att mannen vägrade ta kvinnor i hand förrän eleverna kontakatade dem. Examinatorn talade alltså inte om detta för skolledningen själv. Skolledningen hade då inte tid att få fram en annan examinator. Skolan är religiöst obunden och skolledningen anser att man inte sa blanda in religion i en examination vilket examinatorn gjorde.

Du kanske har annan information. Men i artikeln som det hänvisas till så finns det ingen information om att studenterna har examinerats olika eller att kvinnor och män har fått olika bedömningar. Det står endast att examinatorn inte har tagit kvinnor i hand. Det står inte heller att han inte skulle ha hälsat på dem alls. Vi kan med andra ord anta att alla studenter har blivit lika behandlade men att han hälsat på olika vis på manliga och kvinnliga studenter.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Examinatorn lever i ett mångkulturellt samhälle och arbetar innom ett religiöst obundet skolväsende. Jag anser därför att examinatorn borde anpassa sig. Det finns inget i situationen att skaka hand med en elev som kan tolkas som en sexuell invit på något sätt.
Eleven tolkar det inte så och inte heller elevernas föräldrar. Är detta helt otänkbart för examinatorn så kan han välja att inte skaka hand med manliga elever heller och på så vis vara diskret smidig och undvika att någon tar illa vid sig. Jag anser att det är upp till examinatorn att ta hänsyn till det mångkulturella samhälle han lever i.

Hur en enskild individ tolkar fysisk kontakt väljer jag till var och en av själv bedöma. Som du så väl har förstått vid det här laget är detta något som är i allra högsta grad kulturellt betingat. Så även hos danskar och svenskar. Vilken kontakt som anses vara sexuell varierar mellan kulturer och tidsepoker. Själv tycker jag att det är bäst om var och en får sätta sina egna gränser.

Jag personligen anser att arbetsgivaren har ett större ansvar än en enskild anställd. Arbetsgivaren ska ha kompetens för att kunna överblicka eventuella konsekvenser av tex. sådana här situationer. Att varje enskild anställd ska ha det är i min mening orimligt att begära.

Sedan undrar jag hur ledningen kunnat vara ovetandes om denna mans sedvänja. Fanns ingen kvinna med vid anställningen? Har han inga kollegor som är kvinnor? Träffar han inga kvinnor på arbetsplatsen (och är det då inte ett jämställdshetsproblem som arbetsgivaren borde ta tag i)?
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Jesses amalia, detta är inte kulturellt, det är religiöst!!! Man kan väl för f-n vara från ett mellanösternland utan att vara fundamentalistisk muslim. Var vänlig och håll isär begreppen.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Absolut, så länge det är ett ringa problem.
En chefs uppgift skall till väldigt liten del handla om att uppfostra och agera fredsmäklare pga att alltför många i en personalgrupp tagit med sig ytterst privata angelägenheter (religiösa uppfattningar, udda ideal/värderingar etc) på arbetsplatsen.

Har man tur får man tillsätta sin egen personal och göra en rejäl gallring under rekryteringsprocessen och provanställningen. I den bästa av världar.


Men hur som, det är ett problem och inte önskvärt att ha en anställd som ex inte ser sig jämbördig med kvinnor eftersom det högst troligt kommer leda till tråkiga yttringar som inte lätt kan lösas med uppsägning.

Appropå att mäns problem med jämställda kvinnor kan få tråkiga yttringar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16971769.ab

Fortsättning följer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16977648.ab
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

"Hendes henvendelse var dog forgæves. Med henvisning til det korte varsel afviste administrationen på Herning HF og VUC at finde en anden censor. Ifølge uddannelseschef Marianne Dose Hvid blev skolens ledelse først klar over, at censoren ikke vil give hånd til kvinder, da Michala Mosegaard henvendte sig mandag morgen."

"»Jeg tænker, at det er sørme godt nok en speget sag. Der er jo så mange censorer, der aldrig giver hånd til nogen af deres elever, og det kunne han jo også bare have valgt. At han ikke vil give hånd, er hans private mening, men at han melder det ud inden, er ærgerligt. Man skal ikke blande sin religion ind i en eksamen,« siger Marianne Dose Hvid, der derfor søgte rådgivning hos Ministeriet for Børn og Undervisning."



http://www.information.dk/463697
 
Senast ändrad:
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Var vänlig läs vad jag skriver och påstå inte att jag skriver saker jag inte skriver är du snäll.

Det var ju det jag gjorde. Läste alltså. Du skrev:

"Skolan är religiöst obunden och skolledningen anser att man inte sa blanda in religion i en examination vilket examinatorn gjorde."

Men det framgår inte av den information som vi andra har att någon religion varit inblandad i examinationen. Med examinationen menar jag naturligtvis själva bedömningen av arbetet och betygssättningen av detsamma. Inte den ceremoni då examen delas ut.
 
Sv: Examinator vägrar ta kvinnor i hand

Med examinationen menar jag naturligtvis själva bedömningen av arbetet och betygssättningen av detsamma. Inte den ceremoni då examen delas ut.

Men tycker du att det är OK att diskriminera elever pga kön med hänvisning till religion?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp