Bukefalos 28 år!

Exsem-HJÄLP!

fettso

Trådstartare
Hm är ju inte van vid exsem,så nu har jag en fråga ang Kaelas mage.
Hon har kliat rumpan lite,men där är inget skorv eller sår,hon har inga svullnader,skorv eller sår vid mankammen heller.
Men idag hittade jag skorv+sårigt under magen,ungefär precis där sadelgjorden sitter...:confused:
Är detta exsem??Hur ska jag behandla??Har smort på zink salva...
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Min erfarenhet är att många hästar med eksem har denna skorviga sträng på magen, i ert fall kanske det inte är en sträng ännu men kan kanske bli det så småningom.
Smörj med mjukgörande.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Red henne igår och hon var inte sur eller så,men kan man rida när dom har det??:confused:
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Red henne igår och hon var inte sur eller så,men kan man rida när dom har det??:confused:

Det är ett av de vanliga punkterna att ha exem på. Jag tycker du ska sätta på henne exemtäcke med maglapp, så hon slipper bli angripen på magsträngen, och du med gott samvete kan spänna en sadelgjord där sen. ;)
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Hon går med exsemtäcke från Boett,dygnet runt sedan 2 månader tillbaka:crazy:och ja den har maglapp..
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Smörj ett par dagar med en mild kortisonsalva så kanske det hävs.
och ha bra insektsskydd också samt stalla in om det blir för mkt insekter....
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Hon går med exsemtäcke från Boett,dygnet runt sedan 2 månader tillbaka:crazy:och ja den har maglapp..

ok..ibland kan problemet vara att maglappen sitter lite löst (menar inte att den ska sitta väldigt hårt), eller att den inte täcker tillräckligt av magen. Det finns ju en massa reglage på ryggen, och man kanske måste bredda så det täcker mer?
Annars är det nog bara att som någon sa, se till att det läker, och sedan vara noga med insektsmedel där.
Det är nog inte läge att spänna sadelgjord om det är sårigt. Å andra sidan läker det ju ganska fort om man behandlar.
Hoppas det går bra!
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Hon blir tyvärr jättestressad av att stå inne,sparkar sönder inredningen:(
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Ok då skulle jag göra allt det andra,men viktigaste är nu att det läker under magen.Smörj med mild kortison.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Min häst får alltid svullen och skorvig magsträng och framför juvret. Jag smörjer varje dag med Nylander salvan. Såren läks supersnabbt och huden blir mjuk och fin. Dessutom lägger jag ett nosludd av fårskinn som skydd vid sadelgjorden. Jag har köpt ett nosludd med kardborreband som passade perfekt utvikt. Billigare och smidigare än en sadelgjordstunnel till min korta dressyrgjord.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Hon blir tyvärr jättestressad av att stå inne,sparkar sönder inredningen:(

Eksemhästar har ett gigantiskt behov av att ha en lösdrift dygnet runt, där de kan gå in och ut som de vill dygnet runt i en byggnad, och söka skydd. Gärna lite mörkt och svalt, så insekterna inte svärmar in, eller med köldridå framför öppningen.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Har du bara ett vindskydd som hästen kan gå in i så ha henne ute. Jag har mina ute dygnet runt. De tar skydd i vindskyddet varje morgon och kväll och mitt på dan när det är som varmast. Den ena har som sagt eksem och den andra är eksemfri ännu. Håller tummarna att hon klarar sig. Täcke+luva på dygnet runt och insektsspray varje dag så tycker jag det funkar bra.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Har tyvärr inget vindskydd:(
Har lösdrift,men bara vid vinterhagen.
Har sadelgjordstunnlar,ska ha det på när jag rider.:)
Smörjer med zinksalva,är det bra??
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Du har ingen möjlighet att kombinera vinter och sommarhage? Det är guld värt att de kan "kryp in" under tak när knotten är som värst. Jag har sommarhagen i anslutning till vinterhagen där jag har vindskyddet. Har du träd i hagen? I så fall kan du kanske sätta upp en presenning så det blir ett "vindskydd" med tak.

Zinksalva kan säkert vara bra om det är sårigt och vätskar sig. Den är ju uttorkande. Men jag tror inte den hjälper mot klådan. Då finns det bättre alternativ. Kan tyvärr inte råda dig om någon speciell eftersom det funkar olika på olika hästar. Jag hade två eksemhästar tidigare och fick använda olika salvor till båda. Man får prova sig fram. Det jag använder idag till min är Nylander salvan. Den funkar jättebra till min häst. Dämpar klådan och läker ev. sår på ett dygn. Nackdelen är att den KLADDAR! :mad: Jag har provat bl a Prob-olja och andra preparat men återvänd till Nylander.

Va bra att du har tunnlar. Det bästa är nog fårskinn och hålla rent ordentligt. Ibland har jag faktist ridit barbacka när det har varit för sårigt.
Kasst att eksemet sätter sig just där sadelgjorden ska sitta.:cry:
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Den stora sommarhagen som dom går i nu,är faktiskt i direkt anknytning till vinterhagen!!Kan ju bara göra ett hål in där!!
Men hur blir det med parasiter??(Mask)
Den har ju varit utan häst i två månader nu....Men hur gör man till vintern??
Måste man gå och mocka hagen under hela sommaren då??
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Mår din häst bra av att gå ute är det viktigt du fixar så vindskyddet kan användas hela tiden coh skyddar som det ska. Skit i det med parasiter. Mina går i både vinter o sommarhagar nu, mockar i sommarhagen. Men de är inte så stora så det går bra.

Gör "kollamasken" vår och höst och avmaska vid behov.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Jag slarvar med mockning. Jag har så stor vinterhage ca 1 ha så jag ser det som omöjligt att gå där och mocka. Sommarhagen är tre ggr så stor. Det är bara två isisar och en shettis, så det blir inga mängder. Jag kan i mellanåt kratta ut högarna där det blir mycket. Jag gör hellre träckprov. Det är nog latmasken i mig som är värst. ;)
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 632
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 825
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 688
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 537
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp