Bukefalos 28 år!

Exsem-HJÄLP!

Sv: Exsem-HJÄLP!

Vi har 4 hektar året-runt-hage. Under perioden det är snöfritt mockar vi ungefär en gång i veckan. Under sommaren oftare. Vi gjorde individuella träckprov på våra tre hästar som visade 0 på alla tre på samtliga masksorter.

Tycker det är en form av terapi att mocka och så ger det ju lite lätt fysisk träning för ens egen kropp.


Jag slarvar med mockning. Jag har så stor vinterhage ca 1 ha så jag ser det som omöjligt att gå där och mocka. Sommarhagen är tre ggr så stor. Det är bara två isisar och en shettis, så det blir inga mängder. Jag kan i mellanåt kratta ut högarna där det blir mycket. Jag gör hellre träckprov. Det är nog latmasken i mig som är värst. ;)
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

min exemhäst hade tidigare sår under magen. Bl.a. där sadelgjorden skall sitta. Har täcke, såklart.. men till i år sydde jag dit extra tyg då ja inte tyckte maglappen täckte speciellt bra (skulle kunna lägga in en bild någon dag på hur det ser ut ?:idea:). Så nu har det blivit bycket bättre. Visserligen är det en kal fläck där... pälsen är borta, men det flagar inte och blöder inte :). Utöver det varvar jag med helosan och skillingarydsalvan fyra ess. Härom dagen testade jag t.o.m. att lägga på prob-oljan, och det verkar som det hjälper! :idea: dock svår att lägga på eftersom den är rinnig som vatten:crazy:

tvätta också området några gånger i veckan. Så det inte blir geggigt när man smörjer hästen och smuts lätt fastnar. :)
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Jag tror inte du behöver vara så rädd för att det kommer in lite smuts här och var, hästarna tål mycket. Om du inte har stora djupa sår. Min pålle har lätt eksem men jag håller inte på och tvättar stup i kvarten som andra gör här, och det blir inte värre. Tvärtom.
Nu säger jag inte att du INTE ska tvätta , men det är ingen fara om du låter hudens eget fett bildas. Det är ju meningen att geggan ska skydda huden.
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Först och främst måste du ordna så hon kan komma ifrån insekterna! Se till så hon kan gå in i en mörk sval ligghall och lägg gärna in hö där så hon slipper känna att hon måste gå ut för att äta. Vad jag har förstått så har du en del insekter där du bor och själv hade jag inte valt en import då det kan bli mkt problem.....
 
Sv: Exsem-HJÄLP!

Hon har gått inne ganska länge nu,tråden är ju några veckor.

Lätt att vara efterklok,tänkte inte på det då jag köpte henne och nu är jag kär:love:
Skulle hon utveckla exem så får jag se om jag säljer henne så hon får det bättre men inte som det ser ut nu...
 

Liknande trådar

Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 825
Senast: cewe
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 687
Senast: Dopy
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 536
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
21 296
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp