Bukefalos 28 år!

peace

Trådstartare
Någon som vet hur länge man bör vänta med att bada/schamponera hunden efter att man satt på Exspot?
 
Sv: Exspot

Min erfarenhet är att om du badar hunden så försvinner effekten. Oavsett hur lång tid som gått sen du satte på.
 
Sv: Exspot

Efter två dygn får hunden simma om den vill, den kan då även ligga i sängen o bli klappad o slickad på av ungar o katter.

Från början sades effekten sitta i i 6-8 v, på mina badgalningar så är det var 4/v som gäller.
 
Sv: Exspot

Har för mig att det står på förpackningen (eller infoblad) att man inte skall bada hundarna på en vecka efter att man satt på Exspot.
 
Sv: Exspot

Shamponeringen tar bort exspoten. Sen efter shamponering ska man eg vänta 1 v innan man har på exspot igen (fast det brukade jag strunta i).

Bada som i simma i vatten är som flera sagt 1 v efter behandling.

Men som sagt bada i rengöringshänseende, med shampo, det tar bort exspoteffekten oavsett när du gör det, så då måste du behandla om igen.
 
Sv: Exspot

Shamponeringen tar bort exspoten. Sen efter shamponering ska man eg vänta 1 v innan man har på exspot igen (fast det brukade jag strunta i).

Det har du nog missförstått, det står så här: Om hunden badats(schamponerats) eller blivit genomblöt efter utförd behandling kan den profylaktiska effekten förkortas. Behandlingen kan upprepas, dock tidigast 7 dagar efter senaste behandling.
Det betyder 7 dager efter senaste expotbehandling och inte 7 dagar efter badet.
 
Sv: Exspot

Har för mig att det står på förpackningen (eller infoblad) att man inte skall bada hundarna på en vecka efter att man satt på Exspot.

På min förpackning står det: Behandlade hundar bör inte tillåtas bada förrän 12 timmar efter behandling
 
Sv: Exspot

Det har du nog missförstått, det står så här: Om hunden badats(schamponerats) eller blivit genomblöt efter utförd behandling kan den profylaktiska effekten förkortas. Behandlingen kan upprepas, dock tidigast 7 dagar efter senaste behandling.
Det betyder 7 dager efter senaste expotbehandling och inte 7 dagar efter badet.

Det var svaret jag fick från tillverkaren, alltså det med att vänta? Jag har ju allergihund som badas ganska ofta, och de menade på att om man tvättade bort själva 'fettfilmen' i pälsen, så var man tvungen att vänta tills den återkommit, innan behandling. I och med att det sprida med fettfilmen, exspotmedlet alltså?

Men, kanske bara gäller om man badar mer kontinuerligt då, och om man bara badar enstaka ggr så är det ingen fara? =)


Har för mig det står likadant ang Scaliborhalsbanden med förresten, ang det där med fettfilmen försvinner, den ska återskapas, sen halsbandet på igen. Jag brukar strunta i det med :angel: och ingen negativ effekt jag kunnat märka iaf.
 
Sv: Exspot

Lustigt att det står en sak på paketet och att de säger något annat. Fast den förklaringen du ger låter logisk. Min hund gillar inte att bada så för mig kvittar det ;)
 
Sv: Exspot

Ja, jätteknepigt. Men borde vara just iom 'tvätt hela tiden' som gav skillnaden? Mitt slarv att anta det gällde 'rakt av' dock (och svara utefter det i tråden).

Min gillar inte heller att bada. Alls. Däremot gillar han att rulla, i bajs.. Jättefin kombination.. *suck*
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag hörde på BBC nyligen att det är problem i brittiska nationalparker pga hundar, med fästing/lopp-medel typ SpotOn, som badar i sjöar...
Svar
15
· Visningar
832
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 083
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har anmält min 2,5 åriga tik till BPH i oktober. Jag undrar om det är någon här som har gjort BPH med en reaktiv hund...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 996
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 134
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp