Bukefalos 28 år!

Exteriör på islandshäst, version ?

Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

dsc00330c.jpg


Mitt sto.. Mest kul att höra vad ni säger vet att hon har en otrolig gräsmage men det hade ju varit semester :p
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

blandat022.jpg

Valacken

Och en till på stoet

blandat008.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jag sitter på ganska seg uppkoppling och du har oooootroligt stora bilder, så jag kommer verkligen aldrig få upp sidan. Har du dem inte i mindre format?
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Verkligen fina hästar ni har:).

Slänger in några av de hästarna jag jobbar med nu.

Palli

79955_1251901697.jpg


Hugin

26069_1249324345.jpg


Hjalti

42939_1243234609.jpg
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

*kl*

Vad tycker ni om Filipus nu?

Ser han bra ut i hull? :angel:

 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jo han är läcker:). Han är halvbror med Hugin och de har Gyrdir frá Arbakka som pappa.Jag ska påbörja tillvänjning sen markarbete inför inridningen nu. Vi har kommit så långt iaf han och jag att han går med att ha grimma på sig:cool:, ett stort steg för honom. 5 år, näst intill ohanterad och har gått på flockbete hela våren/sommaren så ja jag har en utmaning där men den ser jag fram emot:).
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Verkligen kul att se! Han ser ju jättefin ut! Vilken förändring! :laugh:

:D Tack! Det är ett himla jobb att hålla denna herre i form, men jag är väldigt nöjd med hans hull nu! :D Dock ska 15-20 kg bort också, sen är jag jättenöjd! :D
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Vad tycker ni om denna herren då? (är omusklad det vet jag, skulle behöva ltie protein men har inte blivit riden på nåt år och nu har vi precis fått in bra hö igen iallafall.)
Han är tio år, hingst, som sagt helt oriden nu på länge.
5-gångare med flott tölt, när man väl får fram den (är vad jag har hört haha, har inte ridit honom, då han inte är min)

Står visserligen o hänger lite men men var dom enda bilderna jag hade!



Nu måste jag fråga en grej som slog mig förut! Han står väldigt mycket under sig med bakbenen på alla bilder du lagt ut. Gör han alltid det? Det gör att han ser väldigt spänd ut i länden och ger en antydan till karprygg. Hur har han det med balansen? Svårt för att samla ihop sig korrekt? Är han genomkollad ordentligt? Eller är det bara en ren slump att han står på bilderna kanske?
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Nej du har rätt, han gör det.
Han har ju sina hovar under rehab i nuläget, dom är inte i en helt bra vinkel än, sånt tar ju tid.
På dom här bilderna ovan är han som värst, det är ocså dom 'tidigaste' innan hovarna var rörda.

Jag misstänker att han fått spänningar eftersom vinkeln blir så fel, men trots detta så tar han ut steget jättebra i skritt, avslappnat och långt etc. nu så tror det blivit mycekt bättre.

I morgon ska han besiktigas, och om han går igenom (har jättepetig vet.) så komemr ha få rejäl genomkoll och eventuell behandling av diverse folk, massörer etc. som jag brukar anlita.

Såhär var hovarna på bilden du citerade, i somras.


Så vi får väl se vad vet, säger i morgon (lite nervös!) men om han var jättespänd nu så tycker jag det borde märkas speciellt i skritten, den borde ju vara spänd då tänker jag?!

Han har det lilla jag jobbat med honom tvärt om, väldigt lätt för att samla sig, men i brist på muskler så kan man ju inte kräva mycket.

Men visst, han är lite övervinklad i haserna tror jag, kanske...vi får väl se när hovarna etc. är fixade men jag misstänker det.
Fast det behöver ju itne vara ett problem eftersom han verkar fungera bra när han jobbar ändå.

Han har dock blivit mer och mer bättre i benställningen baktill, om man jämför med citat bilden ovan, och den här

så ser man att han slappnat av lite (visserligen står han i lera, men den dåliga lite senda bilden nedan visar också en liten förbättring)

Men spänningar lär han ju ha, definitivt.

Kul att du kommentrade :) Det är just det jag varit lite orolig för också...men han är ju inte tänkt osm nån tävlingshäst eller så, bara mys och dressyr om han håller.
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Okej då förstår jag! Intressant det där. Hur mycket en sådan till synes liten, sak kan påverka.

Hoppas att du får ordning på spänningarna, för det syns tydligt att han är otroligt spänd över länden nu. Så det blir ju lätt en ond cirkel; hovarna "tvingar" honom att stå mer under sig, vilket leder till påfrestningar i leder och spänningar i ryggen efter att försöka balansera upp den felaktiga benställningen. Och med den typen av rygg blir ofta balansen kass eftersom hästen naturligt faller ned extra kraftigt på framdelen.

Och med balansen kommer ju då också samlingen då hästen inte har flexibiliteten i sin styva rygg att flexa musklerna och bära bak vikten.

Hoppas du förstår hur jag menar :) Vet en häst just nu som är naturligt byggd precis likadant (dock ännu lite till), och då får så mycket onödiga spänningar naturligt i kroppen, inte "bara" beroendes av felaktiga hovar exempelvis eller hur jag nu skall säga. Och han är helt värdelös i ridningen, har ok grundsteg (lyft/aktion osv) men en ständig genomsyrande pass, har extremt dålig balans och har väldigt svårt för korrekt samling, utan slänger sig bara på framdelen istället för att bära upp sig och ryttare bra.

Skall bli spännande att följa er utveckling, han verkar fin annars!
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Jo du vet vad man säger "utan hovar ingen häst" ;)
Nu är han ju visserligen en häst ändå haha, och har faktiskt BRA hovar i grunden (annars hade jag inte tagit chansningen på honom), dom bara har fått växa för lång tid och få så fel vinkel och trakter.

Men visst, han är verkligen en chansning, och det är enbart pga. hans underbara temperamet och att jag blviit kär som jag tänker ha honom. Jag får honom väldigt billig ändå så då är det ok att ta ltie risk, sålänge han går igenom besiktning då.

Jag har ju sett honom trava i hagen, och konstigt nog som sagt har han hyfsat bra gångarter, inte stel eller kort, varken skritt elelr trav, men det kanske är för att han ändå i grunden blivit väldigt bra riden från början, även om det var ett tag sen.
Denna har verkligen inte passtakt självmant, men i ridningen har jag ju tyvärr inte kunna kolla så mcyekt än, men om inte annat så är det ju kul att ha ltie projekt häst ;) och han är ju så snäll att man kan mysa i skogen elelr låta min dotter rida och fixa. Nallebjörn, som ryktas ha riktigt bra pass så blir intressant när han är stark nog.

sorry här babblar jag på haha....
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?


Jag tänkte visa lite nyare bilder på de båda bröderna som jag skrev om tidigare och på så vis väcka lite liv i tråden igen. Kul att se hur exteriören förändras och hur de rör sig.

Eros
9-apr-20102_84836098.jpg

9-apr-20103_84836845.jpg


Josef
25058_10150121020355721_731325720_11219730_3099525_n.jpg


Josef ska precis ridas in och Eros blir bara finare och finare. Riktigt lovande!
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Dom är fina båda två men jag är lite kär i Josef. Han är jättefin! Vad är det för stam?
 
Sv: Exteriör på islandshäst, version ?

Han är undan Perla frá Bakka som i sin tur är efter Baldur frá Bakka.
Pappa är Isar.
:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 217
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 866
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 235
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp