Bukefalos 28 år!

Exteriör?

N

Nattish

Hur ska en bra galopphästs exteriör se ut och VARFÖR ska den se ut så? :P
 
Sv: Exteriör?

Finns bättre experter här än mig men det finns olika typer hästar för olika typer tävlingar.

Långdistanshästar är ofta smala, finlemmade och höga (låånga ben). Byggda för att vinna mark och hålla ut länge.

Kortdistanslöparna är mindre och lite grövre. Snabbare på kortare sträckor.

Gissar att hinderlöpare ser ut på ett visst sätt också.
 
Sv: Exteriör?

Okej :P tack men jag tror nog att jag behöver veta lite mer:P Jag går ju hästgymnasie så har vi hemstudie dag och vi har fått en uppgift att välja vilket sto som inom villken hästsport som helst:) Sen ska vi hitta en hingst som vi vill betäcka det stoet med men då måste jag ju veta hur en bra galopphäst ska se ut för att gå bra på banan för att "få" fram ett så bra föl som möjligt osv. :P
 
Sv: Exteriör?

* Så korrekta ben som möjligt, inte för veka kotor då det belaster senor och inte för upprätta kotor eller häster som hänger i knäns då det belastar knä och kotleder.
* Lätt fram.
* Stark bakdel, det är ju där motorn sitter..


Men det allra viktigaste är det som inte syns utanpå utan finns i hjärnan. En galopphäst utan löphuvud spelar ingen roll hur bra den ser ut och det finns hästar som ser ut som de är halta på alla fyra benen som ändå vinner löp.


Ur avelssynpunkt tittar man med fördel på hur de tilltänkta föräldarna har löpt själva och hur eventuella tidigare avkommor presterat.
En häst som har löpt regelbundet i många år och oftast tjänat pengar har ju bevisligen varit hållbar.
En del hästar har varit ruskigt snabba men kanske bara gjort ett fåtal starter, då finns alltid risken att de varit sköra..
 
Sv: Exteriör?

Ett annat tips är att titta i hingstkataloger, om du letar efter Bloodhorse och Toroughbred Times så brukar dom ha digitala kataloger. Leta efter de hingstar som löpt bra själva. Hare så himla kul!;)
 
Sv: Exteriör?

Okej :P tack men jag tror nog att jag behöver veta lite mer:P Jag går ju hästgymnasie så har vi hemstudie dag och vi har fått en uppgift att välja vilket sto som inom villken hästsport som helst:) Sen ska vi hitta en hingst som vi vill betäcka det stoet med men då måste jag ju veta hur en bra galopphäst ska se ut för att gå bra på banan för att "få" fram ett så bra föl som möjligt osv. :P

det funkar inte på det viset innom fullblodsaveln!!! fullblod är ingen rentrasig häst men en blandning av snabba hästar från hela världen. Detta konstaterade italienaren Fredrico Tessio, som skapade bland annat Northern Dancer blodlinien, så att säga.

FT försökte skapa genetisk stabilität i genotypen och phenotypen plus bekräfta sina slutsatser på galloppbanan. Genetisk stabilität skapas med att avla innom en visst blodlinie, med andra ord genom att begränsa faktorer som kan påverka resultatet. detta kallas för linieavel - linebreeding

motsattsen till detta princip är outcross, man avlar efter känslan och struntar i papersarbetet.

den bästa alternativen ligger nåstans i mellan...

för att jag bedriver en liten verksamhet försöker jag satsa på linieavel med lite outcrossing, kanske en av 5 sto - hingst kombinationer är en outcross
 
Sv: Exteriör?

Fast för mycket linjeavel blir till slut inavel med ganska stora risker för allvarliga genetiska defekter.
 
Sv: Exteriör?

Det är inte lätt att bli gammal och tappa minnet. Jag hade för mig, att Federico Tesio var italienare och bedrev sin verksamhet där, och fick fram bl.a. den store Ribot.
Northern Dancer blev född på Windfield Farms i Canada. Det må vara händ Tesio hade en aktie i farmen eller brevväxlade. Vad vet jag. Faktum är, att han var så liten, att Tesio nog inte ville ha kännds vid honom.

Outcrossing är inte en blunda och peka lek. Finns det för många kryss över exempelvis Northern Dancer, vilket höll på att hända, får man outcrossa med linjer fria från hans blod. Det kräver möjligen ännu mera pappersarbete att hitta nicks som funkar.

Tag evt. kontakt med Svenska FullblodsAvelsFöreningen www.sfaf.se i dessa frågor.

Exteriört ser man gärna hästar av medelstorlek med rakställda ben, som inte är knibta under knät. Starka, bra vinklade kotor. Bra slutande bok och ett slutande kors med långa höftben. God bredd och djup, samt stora luftvägar.
 
Sv: Exteriör?

Tesio födde upp Nearco som var far Northern Dancers far Nearctic. Han födde även upp Sunes mormormorsmormormormorsmor. Eller vad det nu blir, Donatella hette hon i alla fall. Hon stammade från Pretty Polly! Så det gör Sune också!:D

Och han är lika glad för det - bara han får mat.:d
 
Sv: Exteriör?

Tesio födde upp Nearco som var far Northern Dancers far Nearctic. Han födde även upp Sunes mormormorsmormormormorsmor. Eller vad det nu blir, Donatella hette hon i alla fall. Hon stammade från Pretty Polly! Så det gör Sune också!:D

Och han är lika glad för det - bara han får mat.:d

My fail. Ursäkta. Jag läste det som att Tesio var med vid planerigen av ND himself. ... och "så att säga" gled inte in alls.

Näh. Sune Sanslös har väl aldrig varit bland de magerlagda. :D
 
Sv: Exteriör?

Han födde väl faktiskt upp både Nearco och Ribot men Nearco gick det total inflation i, han finns ju i varenda häst och inte blir det bättre med alla ND-hästar heller. :cool:

Jag har för mej att man ska undvika för mycket ND pga det har gett bla svaga kotor, samt ngt mer, vad det nu var, eller minns jag fel:confused: Man förstärker ju inte bara de bra egenskaperna med linjeavel utan även svagheterna:angel:

För dem som inte vet vem han var (man måste veta det om man håller på med fullblod...)

Federico Tesio

Finns massor av info på andra sidor också.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exteriör?

Det är svårt att undvika ND men kan ju välja att ha honom lite längre bak. Tror ärligt talat att han är såpass långt bak nu att det som är intressant är att titta på vilka hästar som kommer efter honom i stammen.

Ribot är lättare att undvika - han lämnade många idioter... Min lilla Donna har honom genom Midyan men det är tillräckligt långt bak för att det inte ska spela någon roll.
 
Sv: Exteriör?

Jag tcker att trenden börjar ätminstone i USA vända lite bakåt ingen, nästan alla #stora# hingstar som är i aveln idag i USA har mycket klassisk blod och mycket Northern dancer. min ägen hingst #Obvious Reason# är as classic as they come plus at han har en smart trick på stammtavlan, blir spännande at ser om nån hittar den.

måste erkänna at jag har blivit rät så såld på Danzig linien, alla hästar med det blod verkat rät så lika och presterar rät så bra.

to get really old school we bred Obvious r. last year to Shapely Wit the result is Polish Dancer, 4 moths old and quick
 
Sv: Exteriör?

även Ribot har skeppats till USA först bara till en eller två avelsäsonger, kom alldrigt tillbaka til europa. Jag fick höra att dett var enkelt onmögligt att får honom på ett flygplan plus hålla honom lungt över Atlanten. För övrigt avset från en eller 2 bra hästar lämnade han igenting av betydelse.

ängående linieaveln; många köpare köper vad dom känner till, typ Volvo,krokodiltröja, känd och beprovat blodlinie.
 
Sv: Exteriör?

Det är svårt att undvika ND men kan ju välja att ha honom lite längre bak. Tror ärligt talat att han är såpass långt bak nu att det som är intressant är att titta på vilka hästar som kommer efter honom i stammen.

Ribot är lättare att undvika - han lämnade många idioter... Min lilla Donna har honom genom Midyan men det är tillräckligt långt bak för att det inte ska spela någon roll.

personligen tycker jag och träffade inom ären många andra med samma opfatning, att man ska kolla hela stammtavlan inte bara 3 generationer, man vet ju ej vilka gener hos vem är dominanta och vilka är resesiva. En framgångrik häst kan ju har varit en lyckd kombination av en recesiv gen fån far plus en recesiv gen från mor. Om man nu avlar dena superhästen med en häst dor bär påsamma gen som är dominat får man kanske en trevligt hopphäst till en tonåring, men igen derby vinnare.
 
Sv: Exteriör?

Ribot är lättare att undvika - han lämnade många idioter... Min lilla Donna har honom genom Midyan men det är tillräckligt långt bak för att det inte ska spela någon roll.


Pållen har Ribot (genom Sharp Matt). Inte idiot direkt, möjligtvis lite fåraktig. "Blondie" säger (hoppande) tonårsdottern.
 
Sv: Exteriör?

Men Sharp Matt är en sådan supercigarr! Jag har en sådan också, Fröken Skuttelin (aka Petit Minou) och hon är bara världens coolaste!:cool:

"personligen tycker jag och träffade inom ären många andra med samma opfatning, att man ska kolla hela stammtavlan inte bara 3 generationer, man vet ju ej vilka gener hos vem är dominanta och vilka är resesiva."

Håller med dig om det men jag tror inte så mycket på att man återuppliva goda gener sjuttioelva generationer bakåt om hästarna emellan inte har presterat något vilket somliga hoppas att dom kan göra.

Naturligtvis måste man titta fler generationer bakåt och vissa "nicks" är mer framgångsrika än andra men "you cannot make a silk purse out of a sow's ear":angel:
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 696
Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 487
Senast: Lea88
·
  • Artikel
Hästnyheter När Halmstad sportryttarförening bjöd in till en clinic med landslagsryttaren Jens Fredricson var temat unghästens utbildning. I första...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Gunnar
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 306
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp