extra Foder till tunn fång-häst?

Nea86

Trådstartare
Min islandshäst fick fång för (vad vi vet) första gången i början av Maj förra året. Hon tillfrisknade otroligt snabbt och har sedan dess bara mått bra! *Peppar-peppar* :) Ingen tendens till fång över huvud taget men så har vi stenkoll på henne också. Då hon blev dålig förra året flyttade vi henne efter några veckor till ett annat stall där hon fick gå med 2 shettisar i en sandhage och äta hö (med lågt socker och stärkelse) fram till sensommaren/hösten då hon fick komma hem och vänjas vid lite magert gammalt bete igen + hö.
Under denna tid gick hon ner en del i vikt och hon var INTE tjock innan heller! Så under vintern fick hon endast hö och mineraler och hon haer klarat sig jättebra på detta. Dock väger hon lite lite och skulle behöva gå upp ca 10 kg eller nåt, det räcker. Men nu är hon alldeles för smal... Vi vänjer så sakta in henne på ett litet bete med gammalt, uppvuxet gräs nu och det går bra, så hon kanske har lite möjlighet att åta upp sig iaf lite, men
min fråga är egentligen vad man skulle kunna ge henne sedan under vintern när hon bara ska äta hö igen? (Har inte fått analyser än men det ska iaf bli hö med lågt socker och stärkelse).
Någon som har något tips??
 
Sv: extra Foder till tunn fång-häst?

lucern, soja, potatisprotein, rapsolja, linfröolja (i begränsad mängd), linfrökaka, betfor (urvattnad)

Det är ingen lätt situation att hamna i. Men ovanstående är protein- och energi fodermedel med låg stärkelse/socker halt.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 423
Senast: Shixle
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 714
Senast: Egonson_
·
Hästvård Vill ventilera om det är flera som tänker som mig gällande fång. Våra hästar hade förgiftningsfång för 2 år sedan. 25 grader på dagen o...
Svar
1
· Visningar
750
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 854
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp