Få bort limrester från PVC-golvplattor?

Frokennordberg

Trådstartare
Just nu är svordomarna många över de tidigare hyresgästerna som bodde i min lägenhet, eftersom de valde att lägga över ett svart PVC-golv i plattformat över det plastgolv som bostadsbolaget hade lagt i köket.

När jag flyttade in i denna lägenheten (för måååånga år sedan) trodde jag att det var så det skulle se ut.

Jag har sedan insett att så inte var fallet med mattan, och under mattan ligger då golvet som ska matcha övrigt golv i lägenheten. Tänkte att det inte borde vara så svårt att ta bort mattan som ligger över, och låta det återgå till ursprungliga mattan, så nu under semestern har jag börjat dra loss. Men, tji fick jag. Att ta bort mattstyckena i sig är väl ingen konst, men LIMMET!??? Jag har använt stora mängder med limtvätt och skrapat och tvättat om vart annat, men jag blir verkligen inte av med klibbet och jag vet inte längre vad jag ska göra.

När jag flyttade in tog jag dessutom över lägenheten lite tidigare och minns jag inte helt fel så vet jag inte om det bolaget besiktade den korrekt iom det. Tveksamt därför om bostadsbolaget kan hjälpa till då jag inte sa något vid inflytt, men de kanske de kan?

Vad har jag annars för alternativ? Finns det något mirakelmedel mot lim? (@MacGyver - du har ju alltid massa fiffiga tips!? :idea:)

Lägga nytt golv ovanpå igen? Riva ALLT och lägga helt nytt från grunden? Låtsas som att jag har en nytänkande design som dessutom binder katthår så det inte flyger runt i köket utan sitter fast i golvnivå?

img_2998_55b8a02e2a6b2260ea2755b0.jpg


img_3002_55b8a039ddf2b34427349cf7.jpg

Strategiskt utplacerade plattor för att någorlunda kunna ta sig genom utan att sockorna stannar kvar i köket....
 
Senast ändrad:
Lacknafta?
När jag flyttstädade sist använde jag det hyfsat lyckat på klister från kardborrband jag satt i fönstret för att fästa insynsskydd.

Bäst är nog att fråga i fackhandeln
 
Metanol? Tänk på att det alltid finns en risk att golvmattan förstörs av starka ämnen så att den ändå måste bytas.
 

Liknande trådar

Hemmet Nu behöver jag alla bukes hemmafixares kunskaper eftersom jag inte blir klokare av google :D Jag har tagit bort en plastmatta från en...
Svar
3
· Visningar
2 022
Senast: Pegasus63
·
Hemmet Jag och min sambo letar efter nytt boende, och har nu trillat över en lägenhet med perfekt planlösning, på första våningen med inglasad...
Svar
16
· Visningar
12 170
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag och sambon renoverar ett rum i vår inredda källare. I rummet låg ett relativt nylagt (5-10 år gissningsvis) laminatgolv som vi först...
Svar
5
· Visningar
2 993
Hemmet Jag och min kompis ska snart flytta ut ur lägenheten, jag har tyvärr råkat ta sönder en del av tapeten i mitt sovrum då jag skulle ta...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: fryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp