Bukefalos 28 år!

Få bort rödklöver?

F

frid

Hej finns det någon som vet hur jag kan få bort rödklövern från hagarna utan att behöva plöja och så om hela vallen? Tacksam för tips....:confused:
 
Sv: Få bort rödklöver?

Varför vill du ha bort rödklövern? :confused:
 
Sv: Få bort rödklöver?

Men som redan sagts, varför vill du bli av med klöver? Fördelen med rödklöver (i rimlig mängd) är att den har förmåga att binda kväve direkt från luften och när rötterna sedan dör så kan gräset använda denna näring. Det är därför man i ekologisk odling gärna använder klöver eller andra kvävefixerande växter. Men vill man slippa så köper man dyr, miljöförstörande kvävegödning.

Alltså, om du absolut vill ha bort rödklöver så kan du ge kraftiga givor av konstgödning, gräset kommer då att tränga undan klövern. Normalt minskar tyvärr rödklövern i vallen annars rätt snart av sig själv, förstaårsvallen har alltid mest klöver.

Problemet med rödklöver kan också vara om man gör hö för man får lätt stort spill av framför allt småbladen där näringen finns. Vill du ha ett hö med litet innehåll av klöver så kör du med vändaren flera varv extra, gärna i för hög fart. Du får stora foderförluster men du slår sönder de spröda klöverbladen. Höet du får består mest av pinnar utan näring men det går nog att få klöverfritt.

Den mest drastiska metoden är förstås totalbekämpning med Round-Up...
 
Sv: Få bort rödklöver?

Hej finns det någon som vet hur jag kan få bort rödklövern från hagarna utan att behöva plöja och så om hela vallen? Tacksam för tips....:confused:

Man kan spruta bort klöver med ett preparat som sparar gräset. Jag har gjort det mot vitklöver och alsikeklöver för några år sedan. Kommer inte ihåg vad preparatet hette. Ring och fråga någon växtodlingskunnig, t ex på hushållningssällskapet. Du måste sedan anlita någon bonde som får spruta.

Round Up kan du inte använda, det tar död på allt....

Det bästa är ju annars plöja upp och så om hagarna.
 
Sv: Få bort rödklöver?

Tack för intressanta svar! Varför jag vill ha bort klövern är för att jag har ganska mycket av det och jag är rädd för fång när hästarna går i de hagarna......
 
Sv: Få bort rödklöver?

Tack för intressanta svar! Varför jag vill ha bort klövern är för att jag har ganska mycket av det och jag är rädd för fång när hästarna går i de hagarna......

Tveksam om rödklövern utgör riskmomentet för fång, snabba foderbyten och sånt är värre
 
Sv: Få bort rödklöver?

Jag har åkrar som till 75% består av rödkläver och jag kommer att plöja upp allt och så om.. det blir lättast så.
 
Sv: Få bort rödklöver?

Kan det vara Gratil du använde?


Till ts, vi har en del rödklöver i våra hagar och våra hästar undviker det. Däremot käkar de med god aptit vitklöver , vilket vi har desto rikligare av. -Även på de gamla vallarna.
 
Sv: Få bort rödklöver?

Jag har åkrar som till 75% består av rödkläver och jag kommer att plöja upp allt och så om.. det blir lättast så.
Hur gammal är vallen? Verkar osannolikt att du kan hålla en så hög procent annat än första året, borde minska kraftigt av sig självt.
 
Sv: Få bort rödklöver?

Jag har ett jättebra förslag! Jag kan hämta alltihop :D skulle inte ha nåt emot de små söta liven...
 
Sv: Få bort rödklöver?

Du har både rätt och fel, kraftig gödning kväver vitklöver. Däremot försvinner rödklövern av sig själv efter 1-2 säsonger.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
989
Senast: ameo
·
Anläggning Behöver lite hjälp med aggregat då det jag har slutat funka. Behöver en matarkabel som är typ 7 meter mellan staketet och jordspättet...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: aglaonema
·
Hästvård Behöver plöja upp (tror jag) ca 1 ha av beteshagen. Det är gammal vall, inte åtgärdad på många år och massa sly på en del. Kan någon ge...
Svar
7
· Visningar
758
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp