Bukefalos 28 år!

Få hästen i korekt form

AmandaLarsson

Trådstartare
Hej! Jag rider på en ridskola i Linköping. På ridskolan rider man ju så klart olika hästar ;) men jag har ett problem när jag ska rida hästen i form. Jag vet att man ska ta halvhalter och samtidigt knacka på med skänkeln men det är inte så lät haha. För det händer inget. Jag rider just nu en höst som inte lyfter sina bakben så bra och är allmänt lång. Jag tar halvhalter och han bli kortare o läraren säger att jag jobbar honom bra men han ger inte eftergift i nacken utan tar upp det när jag tar halvhalter. Och sp undrar jag om man kan ha stöd i ytter tygel samtidigt som man kramar/ leker med inner tygeln. Men också samtidigt använder skänkeln :/ Kan man det eller kommer hästen bara ge eftergift i nacken och inte resten?? Jag vet även att hästen ska jobbas "bakifrån och fram" och det försöker jag med. Glad för svar
 
Din fråga är svår att svara på så här på nätet. Det beror dels på din utbildningsnivå men även på ridskolehästarnas utbildningsnivå.

Jag tycker att utbildningsskalan är bra att återvända till som checklista. Tycker den beskrivs bra här.

Viktigast är takten. Bjuder hästen ordentligt frammåt?

Hästen behöver också vara lösgjord, både fysiskt och mentalt. En spänd häst behöver slappna av för att bli lösgjord. Men det är även fysiskt, hästen behöver värma upp och bli mjuk i kroppen. En stel häst har svårare att bli uppvärmd och uppmjukad.

Sedan är det stödet. Erbjuder din hand ett bekvämt stöd för hästens mun? Är tygeln i rätt längd? Följer din hand med i hästens rörelser? Är den isolerad från din kropps rörelser på hästryggen? Är hästen korrekt utbildad och rids den regelbundet av duktiga ryttare som upprätthåller hästens förtroende för ryttarens hand?

Om hästen tar upp huvudet vid halvhalterna gissar jag att handen inte erbjuder tillräckligt bekvämt stöd eller att bjudningen inte är tillräcklig. Eller att du tar hela halvhalten med handen och inte med sitsen. Träna på att minska och öka hästens tempo med hjälp av bara sitsen.

Framförallt - prata med din ridlärare om utbildningsskalan och hur det långsiktiga upplägget för era ridlektioner ser ut utifrån den. Fråga också vilka delar du är bättre och sämre på i din ridning, så du vet vad du behöver träna på för att få en bättre helhet.

Det finns helt enkelt inga genvägar.
 
Hej! Jag rider på en ridskola i Linköping. På ridskolan rider man ju så klart olika hästar ;) men jag har ett problem när jag ska rida hästen i form. Jag vet att man ska ta halvhalter och samtidigt knacka på med skänkeln men det är inte så lät haha. För det händer inget. Jag rider just nu en höst som inte lyfter sina bakben så bra och är allmänt lång. Jag tar halvhalter och han bli kortare o läraren säger att jag jobbar honom bra men han ger inte eftergift i nacken utan tar upp det när jag tar halvhalter. Och sp undrar jag om man kan ha stöd i ytter tygel samtidigt som man kramar/ leker med inner tygeln. Men också samtidigt använder skänkeln :/ Kan man det eller kommer hästen bara ge eftergift i nacken och inte resten?? Jag vet även att hästen ska jobbas "bakifrån och fram" och det försöker jag med. Glad för svar

Det finns inga genvägar eller trix som någon kan lära dig på internet för att få en häst att arbeta korrekt. När man lärt sig att rida tillräckligt bra kommer formen av sig själv - det är inget du ska sitta och fokusera på och försöka få till med lite halvhalter och knackningar med skänkeln, för det kommer inte att hjälpa ett dugg. Lär dig bra grundridning, så kommer det med tiden.
 
Hej! Jag rider på en ridskola i Linköping. På ridskolan rider man ju så klart olika hästar ;) men jag har ett problem när jag ska rida hästen i form. Jag vet att man ska ta halvhalter och samtidigt knacka på med skänkeln men det är inte så lät haha. För det händer inget. Jag rider just nu en höst som inte lyfter sina bakben så bra och är allmänt lång. Jag tar halvhalter och han bli kortare o läraren säger att jag jobbar honom bra men han ger inte eftergift i nacken utan tar upp det när jag tar halvhalter. Och sp undrar jag om man kan ha stöd i ytter tygel samtidigt som man kramar/ leker med inner tygeln. Men också samtidigt använder skänkeln :/ Kan man det eller kommer hästen bara ge eftergift i nacken och inte resten?? Jag vet även att hästen ska jobbas "bakifrån och fram" och det försöker jag med. Glad för svar

Kan du ta privatlektioner på ridskolan? Eller alternativt dela privatlektion tillsammans med en till ryttare (så blir det lite billigare).
Du kommer att komma lite mer framåt om du kan ta kontinuerliga privatlektioner och på det rida kvar i din vanliga ridgrupp. För det är massor av lektionsridning som gäller för att komma fram till svaret på dina frågor.

Det handlar delvis om känsla, som behöver tränas in, och delvis om att få bra instruktioner efter din ridnivå och vid rätt tillfälle.

Det jag gissar(!) utan att ha sett dig rida, är att du inte har hästen framme för hjälperna. Först ska gas, broms och sväng fungera, sen kan du fundera på form.
Du har troligen inte tillräckligt med energi i hästen för att ha något att fånga upp med halvhalter. Du har kanske inte heller koll på tempot (och takten). Kan du reglera skritten på hästen och skritta så hästen nästan står stilla (en fotflytt i taget ska det kännas) eller går raskt och avslappnat framåt?
När du driver ska du inte nöta ut hästen i varje steg. Det är bättre att du är tydlig från början av passet och när det behövs. Driv så att du får ett ordentligt gensvar från hästen, sen nästa gång behöver du troligen inte vara lika tydlig utan kan förfina dina hjälper.
Även en pigg häst behöver drivning. (De piggaste hästarna kan vara de "lataste".)

Strunta i hästens huvud. När hästen går "i form" så kommer du tydligt känna hur du lyfts upp ett par cm på hästryggen och hur hästen börjar trampa under sig.

Om du fortfarande vill ha koll på var hästen har sitt huvud, så kan du kolla om hästen spänner sina halsmuskler (då är ni på rätt väg) och så ha koll att på att hästen inte lägger huvudet på sned när du ställer den i hörnen (då har ni lite mer att jobba med).
 
För mig fanns inget annat sätt än att rida en välriden häst som har lätt för att gå i rätt form och en tränare som förklarade samtidigt som jag gjorde. Då fick jag känslan för hur det ska kännas. Det var så svårt för mig att veta hur jag skulle göra innan jag hade känt hur det skulle kännas. Det krävdes en häst som var väldigt lätt att få i rätt form. För mig. Alla är olika.
 
Det jag fått lära mig är att man alltid ska ha ett stöd på yttertygeln och det är med innertygeln man ger eftergift, halvhalter på.
Haha aa jag funderar på det. Många har sagt att man ska ha yttertygeln osv men är det att ta en riktig halvhalt eftersom jag vill ha hästen i form osv? :D
 
Din fråga är svår att svara på så här på nätet. Det beror dels på din utbildningsnivå men även på ridskolehästarnas utbildningsnivå.

Jag tycker att utbildningsskalan är bra att återvända till som checklista. Tycker den beskrivs bra här.

Viktigast är takten. Bjuder hästen ordentligt frammåt?

Hästen behöver också vara lösgjord, både fysiskt och mentalt. En spänd häst behöver slappna av för att bli lösgjord. Men det är även fysiskt, hästen behöver värma upp och bli mjuk i kroppen. En stel häst har svårare att bli uppvärmd och uppmjukad.

Sedan är det stödet. Erbjuder din hand ett bekvämt stöd för hästens mun? Är tygeln i rätt längd? Följer din hand med i hästens rörelser? Är den isolerad från din kropps rörelser på hästryggen? Är hästen korrekt utbildad och rids den regelbundet av duktiga ryttare som upprätthåller hästens förtroende för ryttarens hand?

Om hästen tar upp huvudet vid halvhalterna gissar jag att handen inte erbjuder tillräckligt bekvämt stöd eller att bjudningen inte är tillräcklig. Eller att du tar hela halvhalten med handen och inte med sitsen. Träna på att minska och öka hästens tempo med hjälp av bara sitsen.

Framförallt - prata med din ridlärare om utbildningsskalan och hur det långsiktiga upplägget för era ridlektioner ser ut utifrån den. Fråga också vilka delar du är bättre och sämre på i din ridning, så du vet vad du behöver träna på för att få en bättre helhet.

Det finns helt enkelt inga genvägar.
Tack för svar :D Jag rider en välbroderat häst en dag i veckan då jag rider inriktning. Han är väldigt spänd och han börjar slappna av när man galopperat. I början av passet får vi värma upp själva och då brukar jag gör t.e.x Skänkelvikningar, framdelsvändningar osv.. Och då brukar han bli mer avslappnad. Men jag vet heller inte hur lång tygeln ska vara osv För om jag inte har super kort tygel, då när han ger eftergift blir tygeln väldigt lång och det då hamnar händerna på mina ben typ eller liksom på sadeln :/
 
Din fråga är svår att svara på så här på nätet. Det beror dels på din utbildningsnivå men även på ridskolehästarnas utbildningsnivå.

Jag tycker att utbildningsskalan är bra att återvända till som checklista. Tycker den beskrivs bra här.

Viktigast är takten. Bjuder hästen ordentligt frammåt?

Hästen behöver också vara lösgjord, både fysiskt och mentalt. En spänd häst behöver slappna av för att bli lösgjord. Men det är även fysiskt, hästen behöver värma upp och bli mjuk i kroppen. En stel häst har svårare att bli uppvärmd och uppmjukad.

Sedan är det stödet. Erbjuder din hand ett bekvämt stöd för hästens mun? Är tygeln i rätt längd? Följer din hand med i hästens rörelser? Är den isolerad från din kropps rörelser på hästryggen? Är hästen korrekt utbildad och rids den regelbundet av duktiga ryttare som upprätthåller hästens förtroende för ryttarens hand?

Om hästen tar upp huvudet vid halvhalterna gissar jag att handen inte erbjuder tillräckligt bekvämt stöd eller att bjudningen inte är tillräcklig. Eller att du tar hela halvhalten med handen och inte med sitsen. Träna på att minska och öka hästens tempo med hjälp av bara sitsen.

Framförallt - prata med din ridlärare om utbildningsskalan och hur det långsiktiga upplägget för era ridlektioner ser ut utifrån den. Fråga också vilka delar du är bättre och sämre på i din ridning, så du vet vad du behöver träna på för att få en bättre helhet.

Det finns helt enkelt inga genvägar.
Oj jag menade "välriden"
 
Det finns inga genvägar eller trix som någon kan lära dig på internet för att få en häst att arbeta korrekt. När man lärt sig att rida tillräckligt bra kommer formen av sig själv - det är inget du ska sitta och fokusera på och försöka få till
Din fråga är svår att svara på så här på nätet. Det beror dels på din utbildningsnivå men även på ridskolehästarnas utbildningsnivå.

Jag tycker att utbildningsskalan är bra att återvända till som checklista. Tycker den beskrivs bra här.

Viktigast är takten. Bjuder hästen ordentligt frammåt?

Hästen behöver också vara lösgjord, både fysiskt och mentalt. En spänd häst behöver slappna av för att bli lösgjord. Men det är även fysiskt, hästen behöver värma upp och bli mjuk i kroppen. En stel häst har svårare att bli uppvärmd och uppmjukad.

Sedan är det stödet. Erbjuder din hand ett bekvämt stöd för hästens mun? Är tygeln i rätt längd? Följer din hand med i hästens rörelser? Är den isolerad från din kropps rörelser på hästryggen? Är hästen korrekt utbildad och rids den regelbundet av duktiga ryttare som upprätthåller hästens förtroende för ryttarens hand?

Om hästen tar upp huvudet vid halvhalterna gissar jag att handen inte erbjuder tillräckligt bekvämt stöd eller att bjudningen inte är tillräcklig. Eller att du tar hela halvhalten med handen och inte med sitsen. Träna på att minska och öka hästens tempo med hjälp av bara sitsen.

Framförallt - prata med din ridlärare om utbildningsskalan och hur det långsiktiga upplägget för era ridlektioner ser ut utifrån den. Fråga också vilka delar du är bättre och sämre på i din ridning, så du vet vad du behöver träna på för att få en bättre helhet.

Det finns helt enkelt inga genvägar.
Din fråga är svår att svara på så här på nätet. Det beror dels på din utbildningsnivå men även på ridskolehästarnas utbildningsnivå.

Jag tycker att utbildningsskalan är bra att återvända till som checklista. Tycker den beskrivs bra här.

Viktigast är takten. Bjuder hästen ordentligt frammåt?

Hästen behöver också vara lösgjord, både fysiskt och mentalt. En spänd häst behöver slappna av för att bli lösgjord. Men det är även fysiskt, hästen behöver värma upp och bli mjuk i kroppen. En stel häst har svårare att bli uppvärmd och uppmjukad.

Sedan är det stödet. Erbjuder din hand ett bekvämt stöd för hästens mun? Är tygeln i rätt längd? Följer din hand med i hästens rörelser? Är den isolerad från din kropps rörelser på hästryggen? Är hästen korrekt utbildad och rids den regelbundet av duktiga ryttare som upprätthåller hästens förtroende för ryttarens hand?

Om hästen tar upp huvudet vid halvhalterna gissar jag att handen inte erbjuder tillräckligt bekvämt stöd eller att bjudningen inte är tillräcklig. Eller att du tar hela halvhalten med handen och inte med sitsen. Träna på att minska och öka hästens tempo med hjälp av bara sitsen.

Framförallt - prata med din ridlärare om utbildningsskalan och hur det långsiktiga upplägget för era ridlektioner ser ut utifrån den. Fråga också vilka delar du är bättre och sämre på i din ridning, så du vet vad du behöver träna på för att få en bättre helhet.

Det finns helt enkelt inga genvägar.
Hur kan man rida/ jobba hästen i form utan att man gör typ skänkelvikningar, framdelsvändningar osv?? För det är ju ibland vi bara jobbar hästen på volter, hur kan man jobba hästen när man rider på en vanlig volt? När man inte gör hästen lösgjord med sånna övningar som jag skrev innan
 
Fråga ridläraren, hen lär känna dig och hästen mycket bätrre än vad vi gör, och kan ge dig direkta svar inte luddiga ''såhär gör jag'' ''så här borde man göra'' för det kan vara helt fel för er.
 
Hur kan man rida/ jobba hästen i form utan att man gör typ skänkelvikningar, framdelsvändningar osv?? För det är ju ibland vi bara jobbar hästen på volter, hur kan man jobba hästen när man rider på en vanlig volt? När man inte gör hästen lösgjord med sånna övningar som jag skrev innan

Att du behöver arbeta mycket lösgörande i form av skänkelvikningar o s v beror förmodligen på att hästen är lite stelare och kräver mer arbete för att bli loss i kroppen. Med en välgymnastiserad häst har du inte samma långa startsträcka.
 
Prata med din ridlärare! Berätta om dina funderingar och be om hjälp, det är mycket bättre än att fråga här.

Det bästa du kan göra dock är att släppa tanken på att du måste få eftergift i nacken, det är något som liksom kommer på köpet när du rider korrekt och inget som du egentligen ska fokusera så mkt på.
Det tar tid att lära sig rida riktigt bra och det finns inga genvägar. Fortsätt rida som ridläraren säger så kommer du förhoppningsvis framåt!
 
Bra skrivet! Tänk istället att du ska få hästen att höja ryggen så den orkar bära upp dig på musklerna och inte direkt på ryggraden. Prova själv att "dra in svansen mellan benen" och känn vad som händer med din egen rygg. Det är den känslan du vill ha i hästen. Det uppnår du genom att få hästen att "dra svensen mellan benen" - det är DÄRFÖR du behöver åf en balans mellan pådrivande och förhållande hjälper. Det är det som kallas att hästen är "mellan hjälperna". För att komma dit behöver flera pusselbitar vara på plats. Bland annat ska hästen ta förhållande hjälper och frammåtdrivande hjälper. Men hästen måste också vara rakriktad så energin från bakbenen går rakt fram genom hästens kropp. Och för att hästen ska kunna vara rakriktad så behöver du som ryttare vara väl balanserad på hästens rygg. Samma sak för korrekt hjälpgivning. Du behöver balans och timeing. Så det bästa att träna på för att få en häst att gå i korrekt form är sin egen sitts och hjälpgivning.

Lycka till!
 
Prata med din ridlärare! Berätta om dina funderingar och be om hjälp, det är mycket bättre än att fråga här.

Det bästa du kan göra dock är att släppa tanken på att du måste få eftergift i nacken, det är något som liksom kommer på köpet när du rider korrekt och inget som du egentligen ska fokusera så mkt på.
Det tar tid att lära sig rida riktigt bra och det finns inga genvägar. Fortsätt rida som ridläraren säger så kommer du förhoppningsvis framåt!
Aa tack så mycke
 
Bra skrivet! Tänk istället att du ska få hästen att höja ryggen så den orkar bära upp dig på musklerna och inte direkt på ryggraden. Prova själv att "dra in svansen mellan benen" och känn vad som händer med din egen rygg. Det är den känslan du vill ha i hästen. Det uppnår du genom att få hästen att "dra svensen mellan benen" - det är DÄRFÖR du behöver åf en balans mellan pådrivande och förhållande hjälper. Det är det som kallas att hästen är "mellan hjälperna". För att komma dit behöver flera pusselbitar vara på plats. Bland annat ska hästen ta förhållande hjälper och frammåtdrivande hjälper. Men hästen måste också vara rakriktad så energin från bakbenen går rakt fram genom hästens kropp. Och för att hästen ska kunna vara rakriktad så behöver du som ryttare vara väl balanserad på hästens rygg. Samma sak för korrekt hjälpgivning. Du behöver balans och timeing. Så det bästa att träna på för att få en häst att gå i korrekt form är sin egen sitts och hjälpgivning.

Lycka till!
Tack för tipsen
 
Hur kan man rida/ jobba hästen i form utan att man gör typ skänkelvikningar, framdelsvändningar osv?? För det är ju ibland vi bara jobbar hästen på volter, hur kan man jobba hästen när man rider på en vanlig volt? När man inte gör hästen lösgjord med sånna övningar som jag skrev innan

Det är möjligt att få en häst att samla sig när människan står på backen och bara håller en kapsonlina och spö, det är möjligt barbacka i halsring, det är möjligt i hagen.

Jag upplever dina svar som att det kan vara läge att läsa teori :).
 
Allmän reflektion /svar så ridskolors lärande ang vikten av halvhalter tycker jag ofta blir jättefel ...

Som grön ryttare som öht inte är säker i sin ryttarkunskap /ridutbildning blir halvhalter som de lärs ut ofta väldigt överkurs.

En grön ryttare som inte ens kommit så långt att den har en grundkänsla/grundkunskap ang form kan omöjligt få till halvhalter - ffa inte om det lärs ut som att det handlar om handen .

De gröna ryttarna borde istället få instruktioner att med sitsen lära sig reglera tempo och takt och "sitta till" lite när de på Ridskolenivå avser en halvhalt . Som grund.
 
Allmän reflektion /svar så ridskolors lärande ang vikten av halvhalter tycker jag ofta blir jättefel ...

Som grön ryttare som öht inte är säker i sin ryttarkunskap /ridutbildning blir halvhalter som de lärs ut ofta väldigt överkurs.

En grön ryttare som inte ens kommit så långt att den har en grundkänsla/grundkunskap ang form kan omöjligt få till halvhalter - ffa inte om det lärs ut som att det handlar om handen .

De gröna ryttarna borde istället få instruktioner att med sitsen lära sig reglera tempo och takt och "sitta till" lite när de på Ridskolenivå avser en halvhalt . Som grund.

Precis så gör man på seriösa ridskolor. Prata "halvhalter" gör man inte på den nivån.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 337
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 611
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp