Bukefalos 28 år!

Få hästen i korekt form

Hej! Jag rider på en ridskola i Linköping. På ridskolan rider man ju så klart olika hästar ;) men jag har ett problem när jag ska rida hästen i form. Jag vet att man ska ta halvhalter och samtidigt knacka på med skänkeln men det är inte så lät haha. För det händer inget. Jag rider just nu en höst som inte lyfter sina bakben så bra och är allmänt lång. Jag tar halvhalter och han bli kortare o läraren säger att jag jobbar honom bra men han ger inte eftergift i nacken utan tar upp det när jag tar halvhalter. Och sp undrar jag om man kan ha stöd i ytter tygel samtidigt som man kramar/ leker med inner tygeln. Men också samtidigt använder skänkeln :/ Kan man det eller kommer hästen bara ge eftergift i nacken och inte resten?? Jag vet även att hästen ska jobbas "bakifrån och fram" och det försöker jag med. Glad för svar

Tänker lite som @mackan skrivit ovan

Försök att inte fokusera så himla mycket hästen. Det låter paradoxalt när du sitter i sadeln kanske, men fokusera på din hjälpgivning, på din sits och balans, på att vara följsam. Öva på att ge små osynliga hjälper.

Det blir lite dumt att tänka halvhalter och samling, när man faktiskt behöver fokusera på ryttarens kroppskontroll, och för hästen takt och lösgjordhet. Att du ska kunna påverka takten, ha hästen framme för skänkeln. Mjukt och fint.

Fråga såklart din ridlärare, det är det smartaste, men också försök att släppa "på tygeln"-fokuset. När Du sitter välbalanserat och är stabil i dina hjälper så kommer det blir så himla mycket lättare för hästen också. Så börja med dig själv, inte så mycket att trixa med framåtdrivande/mothållande hjälper.
 
Tänker lite som @mackan skrivit ovan

Försök att inte fokusera så himla mycket hästen. Det låter paradoxalt när du sitter i sadeln kanske, men fokusera på din hjälpgivning, på din sits och balans, på att vara följsam. Öva på att ge små osynliga hjälper.

Det blir lite dumt att tänka halvhalter och samling, när man faktiskt behöver fokusera på ryttarens kroppskontroll, och för hästen takt och lösgjordhet. Att du ska kunna påverka takten, ha hästen framme för skänkeln. Mjukt och fint.

Fråga såklart din ridlärare, det är det smartaste, men också försök att släppa "på tygeln"-fokuset. När Du sitter välbalanserat och är stabil i dina hjälper så kommer det blir så himla mycket lättare för hästen också. Så börja med dig själv, inte så mycket att trixa med framåtdrivande/mothållande hjälper.

Ja, men precis. Det är helt galet att ens prata om form på den nivån.
 
Nu är det ju inte ens säkert att det är ridläraren som pratar form eller halvhalter.
Jag minns när jag själv var ung och red på ridskola, man fick till sig "smarta ideer" från andra håll..
 
Tänker lite som @mackan skrivit ovan

Försök att inte fokusera så himla mycket hästen. Det låter paradoxalt när du sitter i sadeln kanske, men fokusera på din hjälpgivning, på din sits och balans, på att vara följsam. Öva på att ge små osynliga hjälper.

Det blir lite dumt att tänka halvhalter och samling, när man faktiskt behöver fokusera på ryttarens kroppskontroll, och för hästen takt och lösgjordhet. Att du ska kunna påverka takten, ha hästen framme för skänkeln. Mjukt och fint.

Fråga såklart din ridlärare, det är det smartaste, men också försök att släppa "på tygeln"-fokuset. När Du sitter välbalanserat och är stabil i dina hjälper så kommer det blir så himla mycket lättare för hästen också. Så börja med dig själv, inte så mycket att trixa med framåtdrivande/mothållande hjälper.
Men kan du ge ett smart och bra tips bara när jag rider hästar som är ganska långa i kroppen då man behöver få ihopp dom liksom.
 
Men kan du ge ett smart och bra tips bara när jag rider hästar som är ganska långa i kroppen då man behöver få ihopp dom liksom.

Stadig och tung i sadeln, sitt på rumpknölarna. Stöd på ytter tygel som är stabil och trygg, håll om med båda skänklar utan att trycka. Det viktiga är att hästen har något att gå fram till som inte glappar/trixar/fipplar. :) Gunga till med skänkeln om hästen lägger sig i handen.

Har du testat centrerad ridning någon gång? Det kan vara ett jättebra sätt att träna kroppsmedvetenhet. Om det inte finns ngn CR-tränare i din närhet så testa en privatlektion på ridskolan och säg vad du vill träna på. Det blir mycket bättre att få konkret stöd på plats med någon som ser dig och hästen tillsammans. :)
 
Stadig och tung i sadeln, sitt på rumpknölarna. Stöd på ytter tygel som är stabil och trygg, håll om med båda skänklar utan att trycka. Det viktiga är att hästen har något att gå fram till som inte glappar/trixar/fipplar. :) Gunga till med skänkeln om hästen lägger sig i handen.

Har du testat centrerad ridning någon gång? Det kan vara ett jättebra sätt att träna kroppsmedvetenhet. Om det inte finns ngn CR-tränare i din närhet så testa en privatlektion på ridskolan och säg vad du vill träna på. Det blir mycket bättre att få konkret stöd på plats med någon som ser dig och hästen tillsammans. :)
Aa tack så mycket :)
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 337
Senast: Bri
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 596
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp