Få katten att sluta bita på kartong, papper och allt möjligt

Mirre

Trådstartare
Vår ena knaskatt biter alltid på kartonger om hon kommer åt. Eller papper, tapet, vad tusan som helst 🫤 Hur kan man få henne att sluta med det? Och vad kan det bero på att hon gör sådär?
 
Vår ena knaskatt biter alltid på kartonger om hon kommer åt. Eller papper, tapet, vad tusan som helst 🫤 Hur kan man få henne att sluta med det? Och vad kan det bero på att hon gör sådär?
Jag hade nog styrt det mot något snarare än försökt få beteendet att sluta helt (vilket verkar svårt). Vi har haft katter som älskar att mala ned kartong i små bitar, så de har helt enkelt fått kartonger att sitta och bita på. Jag ser ingen anledning till att ta bort beteenden som inte är destruktiva för katten. Så mitt tips är att se till att styra katten mot sådant där den inte gör skada tex avlagda kartonger.
 
Jag kan verkligen inget om katter men om det är väldigt intensivt/extremt kanske det kan vara något annat som ligger bak? Kanske göra nått blodprov hos vet för att kolla om hon har några brister/kolla tänderna?
 
Hur gammal är katten? På vilket sätt biter den? (Gnager eller hugger? Uppvarvad i lek? Verkar det tvångsmässigt?)

Många katter gillar helt enkelt att bita i papper och kartong, men det kan också vara ett uttryck för att den är understimulerad, stressad eller har problem i munnen (som ofta är svårt att se utan röntgen). Tuggar den sin mat jämt på båda sidor av munnen (om den får torrfoder)?
 
Hon äter bra, busar och leker och är blank och fin i päls och bra i hull. De får både torrfoder och mjukfoder och hon äter bra av båda. I skrivande stund kör hon fullt ös här hemma med deras leksak och ger mattan dyngstryk 😂😂 Men kan det vara farligt för henne att tugga på kartong sådär? Om hon skulle råka få i sig något av det
 
Hon äter bra, busar och leker och är blank och fin i päls och bra i hull. De får både torrfoder och mjukfoder och hon äter bra av båda. I skrivande stund kör hon fullt ös här hemma med deras leksak och ger mattan dyngstryk 😂😂 Men kan det vara farligt för henne att tugga på kartong sådär? Om hon skulle råka få i sig något av det
Vanlig brun kartong är ofarlig, har svårt att tänka mig att det skulle vara någon större fara i övrigt heller men det som möjligen skulle kunna innehålla något är ju tejp, klister och tryck. Men nej kartong är inte farligt att äta.
 
Var glad att det är kartonger och inte som en väns katt brev. Hon åt inte upp dem utan strimlade bara, vilket gjorde att vännen missade en hel del viktig information innan hon gjorde så mycket som möjligt digitalt. Vissa katter älskar att strimla toapapper vilket kan vara ett problem på morgonen om man inte har gömt toapapper i ett skåp och kommer ihåg att ta med sig det innan man sitter på toa.

Megara tuggar på möbler, kablar, sladdar, väskor och allt annat hon kan komma på, inklusive mig :meh: Jag hade hoppats att om det var FORL så skulle hon sluta tugga. Men det var det inte och hon tuggar fortfarande.
 
Megara

20220422_233300.jpg
 
1705018981297.png Ironiska är hans syster gillade demolera pappersrullar, och vet fler katter som gjort så, det är bara ställa dom som inte når helt enkelt :rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
2 899
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
572
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
481
Senast: cili
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
849
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp