Bukefalos 28 år!

Få ordning på olydig hund

R

Real_Life

Vi har två hundar, som fyller 8 på måndag ( :) ). De är av en ras som mognar ganska sent och blir ganska gamla, om det kan ha något med saken att göra. Vid det här laget borde de ju ändå vara vuxna ;)
Den ena är ganska lydig och lättlärd, och han älskar när jag jobbar med honom, speciellt lydnad, helst läääänge, typ flera timmar (knepig hund?). Den andra däremot, är lite "anti-lydnad". Han är mest mammas hund, men jag funderar på att "ta över" honom lite då hon inte har den tid han kan behöva. Men, i vilket fall som helst, så tycker han inte om att möta andra människor/hundar när han är ute och går. Hur får man bukt på det, vi vill ju kunna gå med honom (som med andra hunden) på långt koppel och inte tänka "attackera inte, attackera inte"? Någon som har något tips?
 
Sv: Få ordning på olydig hund

Har något hänt i samband med möte?

Hur ser han ut när han gör sina utfall?

Ras?

Hur ser den mötande hunden ut?

Har han samma beteende oavsett vad han möter för hund?

På vilket avstånd påbörjar han sitt utfall?

Hur upplever du honom som rädd, arg?

Gör han samma sak oavsett vem som går ut med honom?
 
Sv: Få ordning på olydig hund

Har något hänt i samband med möte?
Inte vad vi vet iallafall, vi har haft honom sen han var 8 veckor.
Hur ser han ut när han gör sina utfall?
Lite svårt att se när man ska hålla ordning på honom samtidigt...
Ras?
Ungersk vizsla
Hur ser den mötande hunden ut?
Han gör så ofta oavsett hur andra ser ut, ibland gör han det även utan hund, exvis mot cyklar (men han går aldrig fram, bara mot)
Har han samma beteende oavsett vad han möter för hund?
Ja
På vilket avstånd påbörjar han sitt utfall?
Brukar väl vara med ca 10 meter mellan.
Hur upplever du honom som rädd, arg?
Varken direkt arg eller rädd, mer som att han bara "ska", ungefär för att försvara oss människor som går med honom.
Gör han samma sak oavsett vem som går ut med honom?
Tyvärr, ja...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 497
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 850
Senast: Korekatten
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 819
Senast: mmbot
·
Hundhälsa Historien är rätt så lång, så var lite uthålliga! Min tik är 4,5 år gammal. I vintras så blev hon parad och mådde fruktansvärt dåligt...
Svar
16
· Visningar
3 756
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp