Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Magiana

Trådstartare
Min sambo tycks sakna all vett och logik vad gäller ekonomi. Han har bara en liten ynklig inkomst från sin pension men slösar med den. Förr gick det ihop åtminstone teoretiskt. Nu går det inte ihop alls och det är jag som får ta smällen men har åtminstone slutat att rädda honom när han inte har pengar till sina räkningar. Är maten slut hemma så köper jag naturligtvis. Den här månaden blir jag förmodligen tvungen att köpa cigaretter till honom också då han är fullständigt luspank. När han åkte för att handla mat nyligen (med mitt kort) så passade han på att tanka sin bil på mitt kort också för att han inte hade bensin eller pengar.

Förut delade vi bil för han orkade inte renovera klart sin andra bil. Jag hade sponsrat med reservdelar för att slippa kompromissa med den andra bilen. Det fick jag göra ändå. Dessutom tankade han den inte som han borde utan det var jag som fick stå för mycket av hans körande också och när han glömde bort att han lovat mig bilen en lördag så köpte jag egen. Nu kör han upp lika mycket pengar i bensin som jag gör trots att han inte ens behöver åka till och från jobb. Han snåltankar för "det är ju så lite så det inte märks..."

Jag blir så j...a trött på det. Han röker och tycker att lite lån kan han ju ta för att han måste ju få unna sig något (dyr hobby). Så nu är det ett fett - i budgeten varje månad för hans del. Jag har försökt vara superpedagogisk och gjort en budget för honom så han ser vad som ska betalas, hur mycket det kostar och hur mycket som blir över (eller om det fattas pengar.) Det orkade jag inte hålla på med så många månader för den vanliga budgeten (som är för båda) och hushållsbokföringen ta ändå så lång tid. Jag har försökt förklara att det är billigare att spara pengar för inköp av grejer än att låna. Han bara viftar bort det men grinar samtidigt över att han inte har pengar.

I en enkät som han nyligen fyllde i skrev han att vår matkostnad per månad var under 1000 kr och våra totala utgifter ca 8000 kr :banghead: Snacka om skev verklighetsuppfattning. Visserligen lever vi billigt men inte billigt.

Jag tycker verkligen att jag försökt få honom att förstå hur verkligheten ser ut men det går inte in. Hur får man honom att fatta? Jag har försökt förklara att om han inte hade utgifter för x, x och x så skulle han ha pengar över.

Som jag ser det så är den här enda grejen ett tillräckligt stort skäl till att separera, men inte till vilket pris som helst. (Jag måste ffa hitta en vettig bostad till ett vettigt pris och det tycks inte finnas här.) Så tills vidare måste jag försöka få åtminstone någon lösning på det ekonomiska.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag blir illamående då jag ser folk i sådana förhållanden, antagligen för att jag levt i ett sådant själv.

Som jag ser på saken idag hade jag bara dumpat, för förstår man inte så enkla saker är man bara dum.

Och att utnyttja dig som han gör är väldigt fult.

Vad säger han om du tar upp ärendet så som du ser det. Att du känner dig (är) utnyttjad av en latmask? Om du gör upp en budget för honom/er och säger att det här måste funka, annars får ni gå skilda vägar?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Han grinar illa och vill inte prata. När jag frågade honom om hur han tyckte vi skulle lösa det med de återkommande utgifterna och bristen på pengar så svarade han bara "sälja huset". Han vet ju innerst inne att läget är illa och lovar mig gång på gång att jag ska få tillbaka mina pengar. Och det kommer inte att hända förrän huset är sålt. (Det är han som äger 100% av det)

Jag kan inte bara dumpa för jag måste bo någonstans. Det Finns Inte Bostäder Här. Jag vägrar att bli inneboende eller betala ockerhyror. Nu kollar jag efter jobb på annan ort där jag har råd att köpa mig en bostad.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Gör en budgettavla, som på lyxfällan. Med "riktiga låtsaspengar"
Förstår han inte då.... ja hitta ett eget boende, och låt honom svälta!
Att vara vuxen är att i alla fall vilja förstå pengars värde. En del kan aldrig förstå det fullt ut, men då får dom be om hjälp att hålla i slantarna.
Lycka till!

* Jenny *
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag hade aldrig klarat och leva så. Han utnyttjar dig. Jag har också levt med en som inte hade koll på pengar och jag propsade på att vi skulle ha skilda ekonomier. Jag räknade ut vad bostad, mat, försäkringar och övrigt som var gemensamt kostade, delade det på hälften och den 25:e förde man över sin del till ett räkningskonto. Där var även en liten buffert och gemensamt sparande, så man har om typ tvättmaskinen går sönder. Matpengarna hade vi på ett kort som var kopplat till en matbutik och som man bara kan handla med i just matbutiken. (då slipper du ju det med att du lånar ut ditt kort och han köper andra saker än bara i matbutiken)

Resten av ens lön var ens egna pengar. Som man får göra vad man vill med och när de är slut, ja då är de slut. Sen var jag iofs dumsnäll och lånade ut pengar när hans var slut, som jag i varierande grad fick tillbaka. Men i din sits så får det nog vara så enkelt att är hans pengar slut - då är de slut. Det blir inget utlånande...

Sen är det väl viktigt att ni skiljer på era respektive saker om han drar på sig massa skulder och krediter och eventuella anmärkningar, så inte du blir av med saker om det skulle gå så långt.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag kan inte bara dumpa för jag måste bo någonstans. Det Finns Inte Bostäder Här. Jag vägrar att bli inneboende eller betala ockerhyror. Nu kollar jag efter jobb på annan ort där jag har råd att köpa mig en bostad.


Du kan ju inte stanna i en relation av ekonomiska skäl - då kommer du snart vara i fullständig förruttnelse :yuck:

Snart kommer det väl komma in användare som anser att pengar bara är pengar och ekonomin skall delas som allting annat i en relation.
För min del är förmågan att hantera ekonomi något som har med intelligens, självbevarelsedrift och vuxenlivet att göra så att inte kunna hantera ekonomi är extremt oattraktivt.

Lös din situation så får han tvingas lära sig ta ansvar för sig själv - och fram till dess slutar du omedelbart köpa cigaretter, sprit eller annan skit till honom som inte är nödvändigt för överlevnad.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag har aldrig sett lyxfällan så jag vet inte hur de gör där. Har ingen TV.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag är en sån som tycker att pengar bara är pengar, men det gäller i en frisk relation där man vill det bästa för sin kära. Om det plötsligt finns ett behov till millimeterrättvisa och strikt linje för "egna pengar" så är nåt annat fel. Då är det liksom inte pengarna som är problemet, utan nåt i förhållandet har gått snett.

Vi har ingen koll vem som betalar mest, oftast eller minst, vem som har mest eller minst pengar eller vem som köper vad. Det funkar utmärkt eftersom vi båda vill varandras bästa, och inte är några egoister. Om jag tvingades sära åt våra pengar hade jag nog tänkt att vi plötsligt hade tappat något av vår kärlek till varandra.

För min del är förmågan att hantera ekonomi något som har med intelligens, självbevarelsedrift och vuxenlivet att göra så att inte kunna hantera ekonomi är extremt oattraktivt.
Det håller jag med om till 100%. Just därför tänker jag som jag skrev ovan.

Ts, stanna inte p.g.a. hus eller ekonomi
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Efter att ha sett hur en bekants liv långsamt brutits ner av sin ekonomiskt inkompetenta make, så har jag bara ett råd:
Spring!

Du har gett honom chanser att skärpa sig, och han gör inte det. Han kommer att dra dig ner med dig. Du kommer att sitta där med betalningsänmärkningar och skulder, något som kraftigt begränsar dina möjligheter att ta dig ur sörjan då.
Det är långt bättre att du tar dig ut ur det medan du har en rimlig chans att komma ur det med din egen ekonomi intakt.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

kl.

Jag har inte köpt några cigaretter till honom på åtskilliga månader och det har varit ett jäkla liv. Nu vill jag ha en lugn semester.

Jag har inga planer på att stanna men kan inte bo på gatan. Jag kan tänka mig att bo i min husvagn men det är dyrt att bo på camping. För de pengarna förväntar jag mig ett bekvämare boende. Någon som kan tänka sig att hyra ut uppställningsplats norr om Stockholm med tillgång till dusch, tvätt och någonstans att tömma portapottin?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Han har hittills klarat sig från betalningsanmärkningar. Igår var han till banken för att be om ett lån som skulle lösa hans kredit i samma bank plus de två andra smålånen han har. Det var nära att gå igenom men när banktjänstemannen såg hans inkomst blev det ett nej. Det lånet skulle ha sänkt hans månadsutgifter.

Jag betalar allt som jag står för och kan väl knappast få betalningsanmärkningar för hans skulder. Vi är inte gifta.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Ni har inte gemensam ekonomi, och han äger bostaden till 100%.
Hur mycket betalar du för boendet?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Ok, kommer huset generera vinst om det säljs?
Om inte, så är det ju ingen lösning att sälja om du på nåt vis hade tänkt få tillbaka det du lånat ut.

Vad gäller ditt direkta problem så kan jag bara råda dig att inte låna ut kort, utan att handla själv - samt se till att han inte får någon möjlighet att tanka bilen själv.
Efter att fått en kraftigt beskuren egen ekonomi, är han förhoppningsvis mer motiverad att finna konstruktiva lösningar på ert problem.

Och som ickerökare vet jag vad *mitt* krav nummer ett hade varit. Utan möjlighet till vidare diskussion.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Finns det fler butiker med kort att bara handla mat för än ICA-kortet då jag inte så gärna vill gå in i centrum och tycker småbutikerna är för dyra? (Vet inte om priserna i den större butiken är bättre.)
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag betalar allt som jag står för och kan väl knappast få betalningsanmärkningar för hans skulder. Vi är inte gifta.

Well, inte på det viset, men om han t.ex använder dina kort för att köpa saker som inte var planerade i din ekonomi, hur tror du det håller i längden?
Han har inte bara noll koll på sin egen ekonomi, han har ingen respekt för din.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Ja, en försäljning av huset kommer att ge vinst.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag har varit i princip samma sits. Kände mig till slut som en jävla mamma som fick sitta ner och förklara varför vi inte kunde äta pizza x3 just den månaden. Eller lägga ut pengar för att han inte hade pengar till cigg själv. Jag var helt enkelt för snäll och det ångrar jag något fruktansvärt. Aldrig igen! Att han skulle betala halva hyran kunde han inte ens tänka sig. Usch, skäms för att jag var så blind och kär. :yuck:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 310
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp