Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Men jag har koll på varje krona han är skyldig och det ska han betala tillbaka. Det har han lovat att göra och jag tror honom faktiskt (men då måste huset säljas först).

MEDAN DU FORTFARANDE FÖRSÖRJER HONOM- se till att han skriver på en skuldsedel som DU förvarar säkert där han inte kommer åt den.

Det kan bli jävligt dyrt annars :(

Gör det bara! Svart på vitt, förvaras i bankfack eller hos någon vän du litar på.

Så behöver du inte ägna resten åt ditt liv åt att ångra dig och försöka få något tillbaka från honom...

Vad får dig att tro att han tänker sälja huset? Det gör han väl inte förrän fogden tar det och då står du sist i kön ÄVEN om du har en skriftlig fordran. Utan är du chanslös. Hur mycket han är bedyrat att han bara "lånat" och hur mycket han LOVAT att du skulle få tillbaka.

Tro mig, jag har sveriges dyraste t-shirt :(
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Med tanke på hur han beter sig trodde jag att vi pratade om en kille i tjugoårsåldern. Typ sjukpensionerad.

Men över 60? Inte en chans att han plötsligt blir smart.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Tro mig, jag har sveriges dyraste t-shirt :(

Hahaha! Är du riktigt säker? Min var också rätt dyr ;)
Det går ett rykte om att kvinnor är duktiga på att nyttja/utnyttja/suga ur mäns ekonomiska tillgångar men jag vill inflika med att män kan de också :D
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Någon som kan tänka sig att hyra ut uppställningsplats norr om Stockholm med tillgång till dusch, tvätt och någonstans att tömma portapottin?

Kan gå att ordna.
Just nu finns kallvatten, el och möjlighet att tömma portapottin.
Det går att ställa dit en tvättmaskin på något vis men dusch blir svårt.
Duscha i simhallen kanske?
Med gymkort eller simkort så blir inte det så dyrt/månad.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Silverkedjans T-shirt är den dyraste som jag någonsin har skådat.
Jag tror att du har svårt att slå den.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag för min del är glad åt att jag varken har någon sådan T-shirt eller har givit bort någon.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Jag för min del är glad åt att jag varken har någon sådan T-shirt eller har givit bort någon.


Jag förstår det!
Jag skyller givetvis på att jag var ung och naiv.
Levde med något korkat ideal om att man självklart öppnar sin plånbok för den man älskar och lever med.
Det var en skitrelation på många plan men det finns ändå bara en enda sak jag ångrar och retar mig på och det var kostnaden.
Alla dessa härliga pengar som jag hade kunnat lägga på mig själv :banghead:

Sedan träffade han karma och det fungerar förvisso som lite plåster på såren.

Efter detta lärde jag mig att aldrig investera mer i en relation, eller på en partner, än vad jag tycker är ok att förlora. Ingen mer ånger här inte :D
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Du kan inte få din sambo att förstå ekonomi och bli ekonomisk. Det är inte heller ditt ansvar. Detta måste han lösa själv, söka hjälp för men så länge du täcker upp för honom behöver han inte ta tag i sin situation.

Min brorsa har varit exakt sådan som din sambo, levt över dina tillgångar (och då har han haft en bra lön) och struntat i att ta ansvar. Skillnaden är att min brorsa lånade pengar av morsan istället för av sin sambo. Efter år av skuldsättning och krav från Kronofogden tog det stopp. Han var tvungen att ta ansvar. Morsan slutade låna ut pengar, sambon flyttade och han var tvungen att bli inneboende och med de betalningsanmärkningar han har hade han snortur som lyckades med detta i Stockholm. Han vände sig till företagshälsovården och fick omedelbart hjälp till en psykolog, han omplacerades till lättare uppgifter och han vände sig till mamma och storebror för att få riktig hjälp. Inte pengar utan stöd och råd om hur han ska ta sig ur detta.

Det här var två år sedan. Han vänt rodret och är snart helt skuldfri. Han har flyttat ihop med tjejen igen och vad jag vet får han fortfarande psykologsamtal via jobbet. Han mår så himla mycket bättre nu, det gör vi alla. Men det hade aldrig hänt om morsan hade fortsatt mata honom med pengar.

Så länge din sambo inte ser problemet och söker hjälp ska du inte hoppas på någon förändring.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Han vill sälja och har pratat om det i åratal. Vi bor nära Stockholm och bara tomten är värd en miljon. Han köpte -97 och då var huset här skitbilligt så lånet ligger betydligt lägre än värdet på fastigheten och när den är löst kan han köpa ett annat hus i en annan del av landet. Prisskillnaden mellan Stockholm och andra delar av Sverige är brutal. Då blir han av med skulden och får ett nytt boende. Han vill inte bo i Stockholm och försöker hela tiden fixa med huset så det ska bli klart till försäljning. Dessvärre har han ju inte råd att köpa plank, målarfärg och sånt...:meh:

Varför kan han inte belåna huset mer och betala tillbaka sin skuld till dig om det är värt mer än vad han har lån på det för? Efter det så nollställs er ekonomi och du bestämmer att du inte lånar ut mer pengar eller kort till honom, utan ni delar på alla kostnader som uppkommer som ni båda ska betala. Har man delad ekonomi så tycker inte jag att man betalar varandras intressen, typ hans rökning. Nu vet jag inte hur mycket du betalar på amorteringen av hans lån på huset, men ni borde väl komma överens om att du betalar en rimlig hyra till honom eftersom du bor i hans hus, sedan kan han använda de pengarna till vad han vill , om det sedan blir hans amortering på huset är upp till honom.

Ekonomi är svårt, speciellt när man har väldigt olika inkomster. Är du kär i mannen och vill leva med honom så tycker jag att förslaget för framtiden om särbos annars låter bra, var och en betalar då sitt eget. Är du inte intresserad av mannen, så bo heller inte kvar hos honom, utan flytta så snart du kan och bryt er förbindelse så slipper du ekonomiska problem från honom. Att han ska sälja huset verkar inte så troligt.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

När ska egentligen kvinnor sluta tro att de kan förändra karln?

Ingen ändrar sig utan att de själva vill.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Men var går din tidsgräns? Hur lång tid tar det för dig att lägga undan det du behöver? Var står du om mannen säljer sitt hus innan du är redo? Var står du om mannen inte kommer någonstans med sin plan och vid närmare eftertanke inte alls vill sälja och flytta? Hur påverkar det scenariot din plan?

Jag har i princip pengarna till en kontantinsats redan idag och kan köpa ett billigt hus idag eller ett lite dyrare om ett par månader. Men då måste jag flytta till annan ort och därmed också hitta jobb där. (Vet tyvärr inte om jag skulle få lån som nyanställd.) Han i sin tur klarar sig inte en månad ekonomiskt utan mig om jag flyttar (vilket jag tänkt). Jag tror han inser det när väl "tåget kört över honom" och då paniksäljer han. Tror inte det tar mer än ca 1-2 månader så är huset ute på annons.

Med tanke på hur han beter sig trodde jag att vi pratade om en kille i tjugoårsåldern. Typ sjukpensionerad.

Men över 60? Inte en chans att han plötsligt blir smart.

Nej, tyvärr blir han inte det. Jag tror att det dels kan bero på en viss intelligensbrist från början men kanske också skador p.g.a. ålderskrämpor eller hög alkoholkonsumtion. (Nu är han dock spiknykter sedan ett flertal år.) Han är alltså väldigt trögfattad, men av erfarenhet vet jag att en och annan pollett faktiskt kan trilla ner ibland. Det gäller bara att komma på de rätta orden och den rätta vinklingen.

Varför kan han inte belåna huset mer och betala tillbaka sin skuld till dig om det är värt mer än vad han har lån på det för?

Han försökte i förrgår. Det var nära att gå igenom men när banken såg hans inkomst sa de nej. Det står tidigare i tråden.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

När ska egentligen kvinnor sluta tro att de kan förändra karln?

Ingen ändrar sig utan att de själva vill.

Det är inte bara kvinnor. Även män. Jag har en killkompis som burit relationen ur alla aspekter. Han trodde de gick åt samma håll. Icke.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Han i sin tur klarar sig inte en månad ekonomiskt utan mig om jag flyttar (vilket jag tänkt). Jag tror han inser det när väl "tåget kört över honom" och då paniksäljer han. Tror inte det tar mer än ca 1-2 månader så är huset ute på annons.

Var ska han bo då, om han måste paniksälja? Och hur säkrar du att du får dina pengar, om inte priset blir vad ni hoppas på?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Med tanke på hur han beter sig trodde jag att vi pratade om en kille i tjugoårsåldern. Typ sjukpensionerad.

Men över 60? Inte en chans att han plötsligt blir smart.

Jag var tvungen att kolla att jag inte var inne på Äu:(
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

En fråga till - har han rätt inkomst? Dvs har han sökt de tillägg och bidrag som han kan få, t ex bostadstillägg för pensionärer?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Var ska han bo då, om han måste paniksälja? Och hur säkrar du att du får dina pengar, om inte priset blir vad ni hoppas på?

Svar på båda frågorna: Vet ej.

Men med tanke på vad tomter och hus kostar här så finns det en undre gräns på vad man kan förvänta sig vid en försäljning. Området är väldigt attraktivt.

En fråga till - har han rätt inkomst? Dvs har han sökt de tillägg och bidrag som han kan få, t ex bostadstillägg för pensionärer?

Han kan inte få bostadstillägg för pensionärer. Man måste vara minst 65 år eller ha sjukersättning (förtidspension) för att få det. Han kvalificerar inte i dagsläget. Jag kan inte komma på något annat heller som han skulle kunna ha rätt till.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Han kan inte få bostadstillägg för pensionärer. Man måste vara minst 65 år eller ha sjukersättning (förtidspension) för att få det. Han kvalificerar inte i dagsläget. Jag kan inte komma på något annat heller som han skulle kunna ha rätt till.

OK. Det var alltså inte en sjukpension vid 61 utan en "frivillig" tidig pensionering. Han gick i pension utan att räkna på om han klarar det ekonomiskt. Det är ju inte så bra, men som jag har förstått saken kan man begära ett uppehåll i den allmänna pensionen och jobba igen, om man så önskar. Så en sak han kan göra för att höja sin levnadsstandard är att söka jobb av något slag. I och med uppehållet kommer hans allmänna pension att bli högre sen när han tar ut den igen. Han får ju också jobba lite vid sidan av pensionen utan att den sänks.

När han blir 65 och får rätt till bostadstillägg blir ju också ekonomin bättre igen. Vet inte om du ser framför dig att du kan bo där tills dess?

Inkomsten måste ju vara rätt ordentligt låg om han inte fick lån trots att huset är en fullgod säkerhet och att du betalar din del av boendekostnaden. Finns det betalningsanmärkningar? Det kan ha betydelse för din plan eftersom den bygger på att han ska kunna sälja huset för att betala skulden till dig. Även om huset är lättsålt är det inte så lätt för honom att flytta om han inte får ny bostad. Hyra ny bostad blir svårt om han har betalningsanmärkning, köpa ny bostad blir också svårt om han inte betraktas som en kreditvärdig kund ens nu.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Lite hypotetiskt, men hur skulle det kännas för dig ifall han skulle bli kär i nån ny som i nyförälskelsen "ger honom mer pengar"?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 310
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp