Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Well, inte på det viset, men om han t.ex använder dina kort för att köpa saker som inte var planerade i din ekonomi, hur tror du det håller i längden?
Han har inte bara noll koll på sin egen ekonomi, han har ingen respekt för din.

Tur i oturen är att han hållit sig till att köpa bensin och något cigarettpaket på mitt kort. Vad det ger i längden är att hans skuld till mig ökar hela tiden och jag har mindre pengar att stoppa in på sparkontot som ska bekosta mitt husköp.

Men jag har koll på varje krona han är skyldig och det ska han betala tillbaka. Det har han lovat att göra och jag tror honom faktiskt (men då måste huset säljas först).
 
Senast ändrad:
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Du skriver att du även betalar hälften av amorteringen. Se till att du får tillbaka det också vid ev försäljning!
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

jag hörde en bra grej, man betalar i procent av vad man får in, kanske inte helt rättvist men det är det inte heller om båda betalar 12 000 i månaden och det är allt den ena får in.
Men i procent så får ju båda behålla nåt. Kommer inte ihåg hur man räknade ut det bara :)
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Man lägger ihop alla utgifter och alla inkomster, sen räknar man ut hur stor del av de totala inkomsterna var och en har. Och sen fördelar man utgifterna på samma sätt. T ex: x tjänar 5000 och y 10000, gemensamma utgifter på 3000. X:s andel av inkomsterna är 33%, x ska därför betala 33% av utgifterna. Dvs, x ska betala 1000 kr av utgifterna, och y 2000.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Medan dina pengar går till att försörja honom så får han dessutom hjälp med att få sitt hus betalt. Dvs ökar sin förmögenhet. Jag tror inte en sekund på att du får tillbaka dina pengar. Ni har inga sådana skriftliga avtal om jag fattat det hela rätt.

Hur kan det komma sig att han kan använda dina kontokort? Hur dum är du egentligen? Byt koder, NU!!!! Förlåt men du måste få höra saker i klarspråk, för din egen skull.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Tur i oturen är att han hållit sig till att köpa bensin och något cigarettpaket på mitt kort. Vad det ger i längden är att hans skuld till mig ökar hela tiden och jag har mindre pengar att stoppa in på sparkontot som ska bekosta mitt husköp.

Men jag har koll på varje krona han är skyldig och det ska han betala tillbaka. Det har han lovat att göra och jag tror honom faktiskt (men då måste huset säljas först).

Hör du hur tokigt resonemanget låter? Han äger er gemensamma bostad och du vill flytta därifrån. Var ska han bo då menar du, om du ska få dina pengar? Har han tagit några steg för att sälja sitt hus, tagit ut värderingsman eller mäklare?

Se till att ta papper på skulden han har till dig, och sluta låna ut mer. Chansen är låg att du ska få tillbaka dina pengar, anser jag. Säljs huset måste han ju bo någon annanstans och den nya bostaden måste också betalas på något sätt.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Hör du hur tokigt resonemanget låter? Han äger er gemensamma bostad och du vill flytta därifrån. Var ska han bo då menar du, om du ska få dina pengar? Har han tagit några steg för att sälja sitt hus, tagit ut värderingsman eller mäklare?

Se till att ta papper på skulden han har till dig, och sluta låna ut mer. Chansen är låg att du ska få tillbaka dina pengar, anser jag. Säljs huset måste han ju bo någon annanstans och den nya bostaden måste också betalas på något sätt.

Du satte ord på mina tankar.

Jag trodde att jag kände min make. Men efter skilsmässan blev det väldigt märkliga ekonomiska konsekvenser.
Det enda man vet är tyvärr vad man har i stunden. Imorgon kan situationen vara en helt annan.

TS: Jag instämmer.

Sluta låna ut pengar.
Sluta för guds skull att betala amorteringen!!
Byt koder på dina kort och låna inte ut dem mer.
Se till att skriva ner summan han är skyldig dig (inkl allt du betalat på amorteringen) och få honom att underteckna en skuldsedel.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Vad är tanken med att amortera på ett lån som inte är ditt? Du får ju inte göra några ränteavdrag och heller inte ta del av någon ev vinst vid försäljning om ni inte är gifta eller har någon sorts kontrakt skrivet.
Hoppas det löser sig för dig riktigt snabbt nu. Ibland måste man våga hoppa ut i det okända för att bryta upp den där gamla falska tryggheten.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Var ska han bo då menar du, om du ska få dina pengar? Har han tagit några steg för att sälja sitt hus, tagit ut värderingsman eller mäklare?

Se till att ta papper på skulden han har till dig, och sluta låna ut mer. Chansen är låg att du ska få tillbaka dina pengar, anser jag. Säljs huset måste han ju bo någon annanstans och den nya bostaden måste också betalas på något sätt.

Han vill sälja och har pratat om det i åratal. Vi bor nära Stockholm och bara tomten är värd en miljon. Han köpte -97 och då var huset här skitbilligt så lånet ligger betydligt lägre än värdet på fastigheten och när den är löst kan han köpa ett annat hus i en annan del av landet. Prisskillnaden mellan Stockholm och andra delar av Sverige är brutal. Då blir han av med skulden och får ett nytt boende. Han vill inte bo i Stockholm och försöker hela tiden fixa med huset så det ska bli klart till försäljning. Dessvärre har han ju inte råd att köpa plank, målarfärg och sånt...:meh:

kl.
Jag har lånat ut mitt kort när jag själv inte orkat eller haft lust att åka och handla. Vi har 3,5 mil t.o.r. till närmaste samhälle och slipper jag åka ibland är det också värt något.

Jag vet vad han är skyldig mig, åtminstone sedan jag började bokföra våra utgifter. Det började jag göra för att jag hade på känn att den ekonomiska fördelningen var väldigt skev. Han har gått med på att skriva under en skuldsedel, men jag har dels inte orkat gräva i alla uppgifter som ska ligga som underlag för beloppet och dels har jag känt en viss meningslöshet med det eftersom summan ändras hela tiden och jag inte ens vet om ett handskrivet papper på en privat skuld skulle hålla juridiskt vid exempelvis ett dödsfall.

Som jag ser det har jag tre alternativ i dagsläget. 1. flytta till ett ställe som är dyrt, trångt och ger mig depression och som dessutom kraftigt reducerar min möjlighet att spara till ett eget boende (Vi snackar om bostäder på 15 kvm för 6000 kr och liknande, ju större desto dyrare, femsiffriga belopp är inte ovanliga) 2. köpa hus på annan ort och därmed också vara tvungen att byta jobb 3. bo kvar och kunna spara till ett eget boende.

Jag väljer nummer 2 och utnyttjar under tiden möjligheten att kunna spara rätt rejält (nummer 3). Så rent jäkla krasst har jag ändå en viss vinst med att stå ut med honom och hans ekonomi ända tills jag hittar ett annat jobb på annan ort.

Under tiden kan jag se till att få skuldbrevet skrivet och kräva honom på de pengar som går åt till hälften av våra gemensamma kostnader redan när pengarna kommer in på hans konto och sedan betala det själv. Ett kort för att bara handla mat på funkar nog inte inser jag för det går att köpa cigaretter i matbutiken.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Så vad vill du med din tråd egentligen när du ändå tycker du har ordnat det så fiffigt och du verkar inte riktigt ta till dig vad någon här skriver?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Det är verkligen inte roligt att dela ekonomi med någon som har noll koll, jag blev helt nojjig över att inte kunna veta om pengarna skulle räcka månaden ut eller inte. I mitt fall hade mannen ett eget kreditkort som han övertrasserade varje månad, han gick riktigt på pumpen när vi gick isär.

Hur länge har ni varit tillsammans och hur mycket pengar rör det sig om? Är det rimligt att ge dig halva eller en del av huset för att säkra de pengarna till dig vid försäljning? Om du äger en del av fastigheten kan du också driva försäljningen och själv köpa en planka och en färgburk.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Ett privat skuldebrev undertecknat och gärna bevittnat håller vid ett dödsfall.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

*kl

Det här med att betala halva amorteringen och räntorna ger verkligen olika utslag beroende på vem som frågar, har jag märkt...
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

1. Skilj din ekonomi från hans. Låna inte ut mer än du kan tänka dig bli med. Glöm det det där med att du kan få vinst när huset säljs. Det är som upplagt för strul.

2. Om ni ska fortsätta vara ett par så kan det vara bra om han ser över sin situation. Finns det fler områden som inte fungerar? Det är ju sällan så att ekonomi är det enda problemet i lägen som du beskriver hans . Är han nöjd? Vill han få till en ändring?
Varför har han pension?
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

kl.
Jag har inga planer på att stanna men kan inte bo på gatan. Jag kan tänka mig att bo i min husvagn men det är dyrt att bo på camping.
Fast det kanske jämnar ut sig ändå.
För de pengarna förväntar jag mig ett bekvämare boende.
Men det är ju bara tillfälligt!! Du kommer snabbt ifrån din nuvarande sitvation.
Någon som kan tänka sig att hyra ut uppställningsplats norr om Stockholm med tillgång till dusch, tvätt och någonstans att tömma portapottin?
Villken bra ide.
gulan
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Men vad är det du vill ha ut? Du klemar ju med karln verkar det som! Det finns fler än du som bor i Stockholm och ja det är dyrt men hellre det än att bo med någon som utnyttjar dig och är riktigt nonchalant mot sin egna ekonomiska situation!
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Så vad vill du med din tråd egentligen när du ändå tycker du har ordnat det så fiffigt och du verkar inte riktigt ta till dig vad någon här skriver?

Jag ville ha råd om hur man får sambon att förstå ekonomi (och inte råd om att dra så fort det bara går) eftersom jag inte är bekväm med hur han hanterar ekonomin i dagsläget. Jag har fått en del goda råd och har tagit till mig av vad ni skrivit. Skuldebrevet är en sån sak. Ett matkonto är en annan sådan sak men då får pengarna hamna på mitt konto istället för ett gemensamt i matbutiken.

Hur länge har ni varit tillsammans och hur mycket pengar rör det sig om? Är det rimligt att ge dig halva eller en del av huset för att säkra de pengarna till dig vid försäljning? Om du äger en del av fastigheten kan du också driva försäljningen och själv köpa en planka och en färgburk.

Jag har tänkt i de banorna men vet inte hur jag ska gå tillväga rent praktiskt. Jag ställde en fråga till en juridiskt kunnig på nätet (där man kunde ställa frågor) men fick inget svar på hur jag kunde bära mig åt.

1. Skilj din ekonomi från hans. Låna inte ut mer än du kan tänka dig bli med. Glöm det det där med att du kan få vinst när huset säljs. Det är som upplagt för strul.

2. Om ni ska fortsätta vara ett par så kan det vara bra om han ser över sin situation. Finns det fler områden som inte fungerar? Det är ju sällan så att ekonomi är det enda problemet i lägen som du beskriver hans . Är han nöjd? Vill han få till en ändring?
Varför har han pension?

Jag lånar inte ut pengar längre men köper saker som måste köpas, även när han inte kan betala sin del i det hela. Och sen är de ju de där gångerna då han använt mitt kort för sina saker men de gångerna går att räkna på en hand.

Du har absolut rätt i att ekonomin inte är enda problemet. Vi är i alla fall väldigt överens om att vårt liv tillsammans inte fungerar. Lösningen är att sälja huset och gå isär.

Han gick i pension vid 61 då han var arbetslös och på väg in i fas 3, dessutom med hälsoproblem. Att gå i pension blev en utväg ur den fällan.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Han vill sälja och har pratat om det i åratal.

Han vill inte bo i Stockholm och försöker hela tiden fixa med huset så det ska bli klart till försäljning. Dessvärre har han ju inte råd att köpa plank, målarfärg och sånt...:meh:

Jag förstår ditt resonemang och varför du tänker att det nuvarande arrangemanget ändå har vissa fördelar för dig, men jag skulle verkligen rekommendera att läsa igenom de citat jag klippte ut en gång till. Han har pratat om att sälja i åratal. Han "försöker" hela tiden fixa huset men har inte råd med det som behövs.

Du står ut och bor kvar för även om du försörjer mannen till en viss del bor du billigt jämfört med vad du annars skulle få betala. Men var går din tidsgräns? Hur lång tid tar det för dig att lägga undan det du behöver? Var står du om mannen säljer sitt hus innan du är redo? Var står du om mannen inte kommer någonstans med sin plan och vid närmare eftertanke inte alls vill sälja och flytta? Hur påverkar det scenariot din plan?

Jag ser inte riktigt hur du med enkla medel skulle kunna förändra en man som är 61 år och som inte vill förändras. Speciellt när du också skyddar honom från konsekvenser av sitt beteende genom att gå in och ta på dig kostnader när han klantat sig.

Skulle rekommendera att ni tillsammans träffar en konsumentrådgivare (finns på kommunen) för att göra en plan för hur ni ska skilja på era ekonomier inför en kommande separation. Något ni verkar överens om att ni ska genomföra? Om ni gör en överenskommelse tillsammans är chansen mycket större att mannen också är beredd att ändra sitt beteende. Om han är emot separationen finns det inte mycket skäl för honom att medverka till att du kommer loss.
 
Sv: Få sambon att förstå ekonomi (långt)

Vad frustrerande att en vuxen människa inte begriper sig på sådan vett och inte heller tar till sig det du säger! Om du fortfarande vill ha ett förhållande kan ni ju bo på varsitt håll men han får hålla i sin egen ekonomi och reda sig själv. Kanske det får honom att inse hur bra han haft det?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
679
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 310
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp